Krupp Protze (update 14 april)

Schalen
  1. 1:35
Hallo,

Een nieuw project heeft de werktafel bereikt nadat wat tussenstappen waren verricht om een idee wat al een tijdje broeit vorm te geven. Het eerste ingrediënt vormt de oude Krupp Protze versie Kfz. 69 towing truck. De kit is vrij basis en in de loop van de tijd had ik wat extra aangeschaft zoals een motorblok van Plusmodel en wat PE en resin van Royal Model en Lion Roar.

Om wat inspiratie op te doen had ik het net afgestruind en zowaar vond ik wat foto's die een beeld van mijn idee geven al is niets zo veranderlijk als de mens 🤣 Het wordt wel een vriendelijke scene aangezien ik ook met een ander project bezig ben wat minder vrolijk lijkt.

00A-Referentie.jpg

00B-Referentie.jpg

00C-Referentie.jpg

Foto's komen van Histomil.

Met de Krupp ben ik gestart al volg ik niet de bouwtekening. De eerste pogingen in beeld.
001-Onderstel.jpg

Hier is het motorblok van Plusmodel in wording.

Na de afbouw van het blok heb ik eerst gekeken of het past en na wat uitboren van de gaten op het blok is het gelukt.
002-Proefpassing%20motor.jpg

003-Proefpassing%20motor.jpg

Ook hebben de eerste stukjes PE de weg gevonden naar het plastic.
004-Begin%20cabine.jpg

Tot slot een plaatje van een deel van de figuren die wellicht gaan figureren in het toekomstig verhaal.
005-Figuren.jpg

Dat was het voor nu, de voortgang gaat zoals het gaat en zo ook de volgende update. 😉

Een zonnige groet!

Re: Krupp Protze

Voor deze Kruppprotze heb ik nog altijd een zwak!Het is de eerste kit die ik ooit gebouwd heb (34 jaar geleden) Ik wordt oud 🙁 ,Succes met de verdere bouw,de start is in ieder geval goed!

Groeten/Roger

Dank voor de reacties.

Het is een apart voertuig en het heeft een eigen karakter en dat spreekt me ook aan. Toch heb ik weinig gebouwde modellen gezien, wellicht komt het ook doordat het een oude
kit is.
Na een weekend weinig tijd ben ik weer verder gegaan, nog niet een update waardig maar dat komt wel 😉

Hoi Johanna,

In een grijs verleden heb ik dit model ook gebouwd, de versie met het pak kanon welteverstaan.
Staat nog steeds in mijn vitrine met 4 oerlelijke figuurtjes erin.

Wat hebben we al wat geleerd in al die tijd.

Neem je hem mee naar de bouwavond ??

Groetjes,

Geert

Hi,

Succes, is inderdaad een interessant en karakteristiek voertuig. Jammer dat er inderdaad geen nieuwe kits van voorhanden zijn, ben benieuwd wat je van deze kit gaat maken derhalve!

grtn

Vincent

Dank voor de reacties, Geert niet meegenomen zoals je gemerkt hebt, model staat in een kwetsbare positie en op een volgende bouwavond wellicht meer toonbaar dan momenteel 😉

Dragon heeft een kleine variant uitgebracht en wellicht komt een nieuwe uit, je weet het nooit, maar met wat am spul is prima een goed model te bouwen van deze kit.

Ondertussen heb ik de motor wat gedetailleerd met bekabeling en wat onderdelen in een primerlaag gezet om zo weer verder te kunnen, een update volgt tzt.

Hallo,

De afgelopen tijd heb ik af en toe wat gedaan aan de Krupp, veel priegelwerk en dat schiet niet echt op en aangezien ik wat van de hak op de tak spring ben ik niet echt constructief bezig, toch is er wat vordering te tonen.

Nadat ik het motorblok van Plusmodel had uitgeboord paste het goed op het chassis van de Krupp en zo kon ik ook wat andere onderdelen uittesten om te zien of straks het gaat passen.
006-Droogpassen.jpg

Dit was de beste foto van een serie die verder door een verkeerde instelling op de camera niet echt toonbaar zijn.

Nu zat ik op het punt dat ik eigenlijk wat verf moest aanbrengen omdat ik er anders niet meer bij kon en zodoende de airbrush geladen met Panzergrau primer van Vallejo, dat zo de airbrush in kan en prettig werkt en makkelijk te verwijderen is op de plekken waar straks de andere onderdelen gelijmd moeten worden en sterk genoeg voor verdere verwerking. Een deel van de bekabeling was ook aangebracht en het ziet er momenteel zo uit:
007-Primer.jpg

008-Primer.jpg

Ik ben nu bezig de voorkant af te maken en dan kan ik verder met de rest.
Allemaal een prettig Pasen gewenst!
Gr Johanna

Re: Krupp Protze (update 7 april)

Ziet er goed uit die motor ! komt nog wel een washje overheen schat ik zo ?

Veel plezier 😀
Peter

He Peet,

Tuurlijk komt er een wasje, wat viezigheid etc overeen, maar ik bouw eerst wat verder door zodat er een samenhang ontstaat en dan komt de verloedering vanzelf 🙂

Paasgroetjes!

🤣 ach het hoort er bij, Pasen is gelukkig voorbij en de werktafel is onaangeroerd sindsdien, de verloedering tegemoet strijdend waar een vervolg uit op zal stijgen 😉

Gr Johanna

Zonnetje schijnt, buiten is het koud, binnen gaat het bouwproces gestadig verder ....

De Krupp begint meer op een Krupp Protze te lijken, al is het vooral veel passen om te zorgen dat straks alles goed zit. Daarnaast heb ik de PE delen voor een deel aangebracht, dat is best priegelwerk en kost veel tijd. Deze update laat een tussenstand zien waar alle grote onderdelen op het frame staan om te kijken hoe het wordt.

009-Opbouw.jpg

010-Opbouw.jpg

011-Opbouw.jpg

Excuus voor de matige foto's, een deel van de belichting heeft de geest gegeven en ik moet nog een lamp regelen, al is de bedoeling wel goed te zien 🤣

Grt Johanna

Ha die Johanna,

Mooi werk! Vooral het werk aan de motor loont zich de moeite. Ik zie uit naar de paintjob, al zal dat nog wel even duren. Wel de motorkap openlaten dan, hé?

groeten, Richard.

Hallo,
Richard Cramer zei:
Ha die Johanna,
Mooi werk! Vooral het werk aan de motor loont zich de moeite. Ik zie uit naar de paintjob, al zal dat nog wel even duren. Wel de motorkap openlaten dan, hé?
groeten, Richard.

Zekers, anders had ik er geen motorblok in geplaatst, aangezien de kit alleen voorziet in de onderkant van het blok. Om het model wat meer actie te geven vond ik het juist een leuk plan een motorblok toe te voegen en zoals je ziet het begin is er, de verwering moet nog en niet alle bekabeling zit al op zijn plek, dat komt pas als ik verder ben en een deel kan samenvoegen.
Jeroen Timmer zei:
Mooie toevoeging dat PE!! Als ik die bankjes zie, krijg ik zelf ook weer zin om die dingen te verweren 😉 Gr, Jeroen
Dank Jeroen, het is een leuk kit, PE werkt makkelijk al neem ik wel de tijd ervoor en ik zou zeggen ... afmaken die Sherman en dan in de schuur een Krupp zetten .... 😉

Ondertussen meer PE werk gedaan, het grootste deel zit op zijn plaats en zo langzamerhand kan het richting een verfbeurt, alleen wanneer ....
Bedankt voor het reageren!

Gr Johanna

Een betrouwbare ouwe kit van Tamiya, Johanna !
Je maakt er voorlopig mooi werk van met de PE. Een lekker hoekig geheel, dus een hoop opties tot pre- en postshade en highlighting 😀

Groet Frank

PS : kun jij de box-art van deze kit nog even bij je eerste posting bijzetten ?

Terug
Bovenaan