Kroegspelletje

Ik zie zo'n kroegspelletje wel zitten...

• Totaal aantal stemmers
    14
  • Opiniepeiling gesloten .
van de s-boot naar een andere boot een aantal jaar eerder
270241823_2661314317347401_1357482779582856276_n.jpg
mijn vraag is welke boot en waar en wat is er gebeurd ?

Dit is Hr. Ms. Abraham van der Hulst (1937).
Op 14 mei kregen de Abraham van der Hulst en de Pieter Florisz de opdracht om via Den Oever naar Den Helder te varen. Onderweg kregen de twee mijnenvegers van een patrouillevaartuig (de Brinio) de opdracht terug te keren naar Enkhuizen. Iets later kwam vanuit Den Helder de volgende mededeling: "Naar Engeland of in handen van de vijand". Toch zette het schip de tocht naar Enkhuizen door. Op weg naar Enkhuizen kwamen ze wederom de Brinio tegen, ditmaal met de schriftelijke orders bij zich om naar Engeland te vertrekken. Maar de divisiecommandant was niet overtuigd en voer door naar Enkhuizen. Eenmaal in Enkhuizen aangekomen bleek de Schour-bij-nacht Vreede al te zijn vertrokken. Pas in de avond van 14 mei arriveerden de mijnenvegers in Enkhuizen waar ze via de radio te horen kregen dat Nederland had gecapituleerd. Daarop besloot de divisiecommandant de beide schepen van de 1ste divisie mijnenvegers tot zinken te brengen in het IJsselmeer. De Abraham van der Hulst werd dwars in het Krabbersgat voor de gaven van Enkhuizen tot zinken gebracht.

Na de overgave kon de Abraham van Der Hulst gelicht worden door de Duitsers, wat we hier op de foto zien. Het zwaar beschadigde schip was voldoende intact voor herstel om in dienst te worden genomen als M 553. In Duitse dienst werd het omgebouwd tot torpedotestschip.

Het gebouw op de achtergrond komt me kwa vorm bekend voor maar ik kan het niet plaatsen

Aha, maar dit is wel de Abraham van der Hulst toch? Ik heb een foto van hetzelfde beschadigde schip met als aanduiding dat het de Abraham van der Hulst is. Is het dan de M553 die in Gotenhafen is binnengesleept na op een mijn te zijn gelopen in 1944?

het voorval op de eerste foto is een vervolg op een gebeurtenis waar deze gedenksteen voor is
270256843_2661314200680746_6836832116630132855_n.jpg

Het gebeurde op de 8e september van het mobilisatiejaar 1939.
Hr. Ms 'Willem van Ewijck' was samen met de mijnenvegers 'Jan van Gelder', 'Abraham van der Hulst','Pieter Floris' en de mijnenlegger 'Nautilus' bezig met het leggen van mijnenvelden rond de zeegaten van de Waddeneilanden.
Voor de juiste ligging van zo'n veld moest in verband met de stroom hier en daar een mijn worden opgeruimd. Dit geschiedde met behulp van een mitrailleur.
Toen enige manschappen van Hr. Ms. 'Willem van Ewijck' bij de milailleur op het achterdek gereed stonden om één der mijnen te vernietigen, dreef het schip door een sterke stroom over een andere mijn.
Het schip werd midscheeps getroffen.
Met een geweldige explosie brak het in tweeën en binnen enkele minuten verdween het in de diepte. Grote waterzuilen spoten omhoog.
Zo staat het letterlijk in het verslag van de Journalist van de Helderse Courant Anthony van Kampen.
Van de 51 bemanningsleden waren er 25 met het schip in de diepte verdwenen.
Een aantal bevond zich niet aan boord, want die zaten bij de explosie in de motorsloep van de mijnveger. Wel werd de sloep, die in de nabijheid van het schip voer, door de kracht van de ontploffing enige meters
de lucht ingeslingerd. Maar als door een wonder kwam de sloep ook weer behouden op het water terecht.
Zonder dat de bemanning gewond raakte.
Opvarenden van de mijnvegers, die in het water terecht gekomen waren, werden gered door sloepen, die door de andere schepen waren uitgezet.

Maar dat schip werd totaal vernietigd. Dit kan dus niet het schip op de foto zijn……

Dit is bijna het hele verhaal @Walter Jonkers maar zoals ik aangaf de nasleep van dit verhaal daar is de foto van
De boot heb je al genoemd het gaat hier om de Jan van Gelder die schenk ik je maar wat was er gebeurd en wanneer

Aha…. Langzaam wordt het duidelijk. De Jan van Gelder moest verder met klus waarbij de Willem van Ewijck verloren was gegaan op 8 september 1939. Echter daarbij liep de Jan van Gelder op 1 oktober 1939 in het Boomkensdiep (Terschelling) ook op een eigen mijn met als gevolg grote schade bij achterdek. Bij dit incident verloren zes opvarenden het leven en raakten er zeven gewond. Het schip werd naar de rijkswerf in Den Helder versleept (zie de foto) voor reparaties.

Door deze zoektocht ver buiten mijn comfortzone van groen metaal op land. Ben ik dus achter gekomen dat op Wikipedia bij de Abraham van der Hulst een foto staat die bij de Jan van Gelder hoort:
IMG_0033.jpeg

Ik vind hem helemaal goed Walter
Nog een kleine toevoeging de van Gelder is weer gerepareerd en is niet lang daarna met de andere schepen die jij in je eerste antwoord noemde uitgeweken naar Engeland

Jij mag weer @Walter Jonkers 🤓👌👍

We blijven wederom in Nederland. Waar is dit?IMG_0058.jpeg

Je bent warm hoor maar net nog niet ….

Foutje van mij! Inderdaad toch Lettele. Ik was in de war met Wesepe. Alex heeft het goed. De restanten van de V1 lanceerplek bij Lettele. In Salland en de Achterhoek lagen meerdere van deze locaties.
Alex aan jou de eer voor een volgende foto!

Walter, thanks. In eerste instantie was "Lettele" een gok mijnerzijds, maar later heb ik het nog even gechecked en die beschadiging in de betonnen plaat en raar gevormde boom gaven de bevestiging.

Ik ben denk ik 15 jaar geleden op die locatie geweest; toen was het allemaal nog niet zo keurig vrijgemaakt en voorzien van een bordje. Sterker nog; met een vriend heb ik toen eerst met een tak een deel van de betonnen funderingen vrijgemaakt om een foto te kunnen maken; iets wat we bij meer V1 lanceerplaatsen hebben gedaan, onder andere in het nabijgelegen 't Joppe.
In Salland en de Achterhoek lagen meerdere van deze locaties.
Inderdaad, voor wie interesse heeft in de V1 zijn er veel van dit soort locaties te vinden in Oost Nederland, maar ook enkele in West Nederland en talloze in Belgie en Noord-Frankrijk. Ik heb er gedurende de jaren veel van bezocht en het is vooral interessant om te zien hoe snel het ontwerp van dit soort lanceerplaatsen door de Duitsers werd aangepast in de laatste oorlogsjaren/maanden, onder invloed van de geallieerde bombardementen/aanvallen. In Wallon Kappel vind je nog een uitgebreid complex in de bossen met talloze gebouwen, waaronder een betonnen bescherming voor de lanceerbaan en enkele van de bekende ski-vormige opslaggebouwen voor V1's. Die "skis" waren zo goed te zien vanuit de lucht, dat zodra die vorm ergens zichtbaar werd, gelijk het hele gebied door de geallieerden werd gebombardeerd. Het ontwerp van de V1 lanceerplaatsen werd daardoor steeds compacter en simpeler (ook om de tijd tot daadwerkelijk operationeel te zijn te verkorten)..in Noord-Frankrijk en Belgie vind je nog wat plaatsen met bakstenen bijgebouwen, maar in Oost Nederland was het ontwerp inmiddels gereduceerd tot een betonnen fundering voor de lanceerbaan, een betonnen plaat voor het afstellen van de V1 en een watertbak voor het afspoelen van de chemicalien.

Laatst bewerkt:
Het doet me ouder aan, vermoedelijk zelfs pre-wo1. Het zou een van de kustforten kunnen zijn, maar wat, waar en hoe...?

Terug
Bovenaan