Kroegspelletje

Ik zie zo'n kroegspelletje wel zitten...

• Totaal aantal stemmers
    14
  • Opiniepeiling gesloten .
Op deze bijna turquoise ogende plek werd iets minder dan 79 jaar en 11 maanden geleden als uit de lucht vallend een bekende maar ietwat geposeerde foto genomen.
IMG_8350.jpeg

Laatst bewerkt door een moderator:
Normandie, para's en purple heart, Maar verder kom ik niet helaas....

Nee, zoek het in andere plek. Ik ben al heel wat latere foto’s tegengekomen waarbij op dezelfde plek het tafereel wordt nagedaan….

Het duurde even, maar we zijn er : Turqueville, Normandie 1944.
1000035880.jpg

Het duurde even, maar we zijn er : Turqueville, Normandie 1944.
Bekijk bijlage 37725

Helemaal goed Bas: Turqueville …bijna turquoise 😉. Waar de uit de lucht vallende 101e op 6 juni kwam.
“Private First Class Wilbur W. Shanklin of Regimental Headquarters Company of the 506th Parachute Infantry Regiment poses for the camera, guarding a soldier from the 795th Battalion (Georgian), 739 Grenadier Regt., 709th Infantry Division”.
Er is door de fotograaf er lustig op los gekiekt toen want er zijn meerdere foto’s vanuit verschillende standpunten genomen van deze scène. En er circuleren ook de nodige vakantie-/battlefield tour foto’s van mensen met handen in de lucht op deze plek. IMG_8512.pngIMG_8513.jpegIMG_8515.jpeg

Jij bent weer Bas…

Weer een stukje dichterbij. Er stond ooit een markant restaurant, welke voorbestemd was als monument, maar toch afgebroken is en vervangen door dit gedrocht. Wat de locatie echt interessant maakt, is hetgeen er voor gestaan heeft, tot de oorspronkelijke vijand het weer weggehaald heeft. Inmiddels staat er een nieuwe variant....
1000035881.jpg

Gr Bas

Poelkapelle? Deze tank lag daar (en rond het dorp nog veel meer wrakken van tanks)

IMG_8517.jpeg

IMG_8518.jpeg

Laatst bewerkt:
Waar zijn we nu aangekomen? Moet voor velen een bekende plaats zijn. Als shooting stars vliegen hier de herinneringen door de lucht ook al zijn ze niet echt van ons. IMG_8531.jpeg

Mijn eerste inschatting was de braadworst tent tegenover het panzermuseum. :rofl:

Misschien toch even eerst gaan brunchen.en dan de opgave eens beter gaan bestuderen..

Nein, Heute kein Bratwürst mit Pommes!

Nee, hier land(d)en geen vliegdingesen in de buurt. Wel belanden allerlei gasten hier ook!

Helemaal juist. Voor veel dienstplichtigen een bekende plek vanwege de schietseries op Bergen-Hohe.
IMG_8533.jpeg Veel herinneringen over schieten overdag en ook ‘s nachts.
Daarnaast is dit de kazerne van 414 tank bataljon, de gecombineerde Duits-Nederlandse eenheid waar de Nederlanders met Duitse lease-tanks rijden en daarmee de kennis van het tankwapen binnen de Koninklijke Landmacht behouden. 414 tankbat is onderdeel van NL 43 mechbrig die op zijn beurt weer onderdeel van de 1e Duitse Pantserdivisie. Onlangs vanuit dit bataljon door een NL team meegedaan aan de Sullivan Cup in Amerika waar ze op een M1 Abrahams 6e werden en beste van de niet-Amerikaanse teams. IMG_8532.jpeg
Bas mag weer ….

Heb geprobeerd weer wat leuks te bedenken, in dit geval een weg door het bos....
1000036032.jpg
Succes, Gr Bas

Saint Menges (aan de D6)

Dit Maison Forte (MF) type Ardennes bestaat uit een licht blockhaus met bovenop een onderkomen voor de manschappen. De bezetting bestond uit een onder-officier, een korporaal en vier soldaten van de 15e compagnie van het 147e RIF. De bezetting moest bij een Duitse inval alarm slaan en wegen en bruggen opblazen.
Het was bewapend met een 37mm anti-tankkanon,twee lichte mitrailleurs, 2 opzetstukken voor het afvuren van geweergranaten, 100 lichte anti-tankmijnen en 20 elementen voor een anti-tank versperring.
De bezetting moest bij een Duitse inval alarm slaan en wegen en bruggen opblazen.

Op 12 mei 1940 kwamen in deze kazemat van het type "Maison forte" de volgende Franse soldaten om het leven door vijandelijk vuur:
  • Lieutenant (1ste luitenant) Boulenger.
  • Brigadier (korporaal) Collette.
  • Pointeur (richter) Guilbert.
  • Cannonier (artillerist) Bellenou.
  • Cannonier (artillerist) Le Geut.

De gesneuvelden behoorde tot de 78ème Régiment d'artillerie.
(Traces of War)
IMG_8536.jpeg

Nu dus precies 84 jaar geleden...

Het betreffende exemplaar stond op de route van de 1e panzerdivisie, die er nauwelijks door opgehouden werd.

Voor de liefhebbers, er is hier redelijk recent een boek over verschenen.

Les Maisons-fortes

Wederom de beurt aan Walter.

"Het duurt te lang...........We staan hier al een tijdje en we moeten door........Dus voor de laatste keer het spijt me, het duurt te lang
Het duurt te lang, we staan stil............Wat jij wil, wat ik wil, het duurt te lang.............wwwwaahhhhhoooohooooo"🎤🎼🎵🎶

Je mag hem overnemen Alex, ik heb er even geen tijd voor.

Terug
Bovenaan