Kleuren franse tanks 1940

Hoi allen,

Op het moment ben ik bezig met een Hotchkiss 39 en een Somua 35 die al jaren halfgebouwd in een kast stonden.
Het zijn nogal prutsmodelletjes van Heller en Bronco waarbij ik niet de moeite ga nemen om ze te verbeteren middels allerlei etch en scratch toevoegingen. Sinds kort weer terug in de hobby en ik heb net de airbrush en de washes weer min of meer onder controle. Deze twee worden vooral oefenmateriaal voor filters en poeders.
Natuurlijk wil ik wel de kleuren zo natuurgetrouw mogelijk weergeven en daarbij stuit ik op een probleem.
Verschillende kitfabrikanten adviseren kleuren die redelijk bij elkaar in de buurt liggen maar ik vraag me af waar zij zich op baseren omdat er toch nogal wat verschil tussen zit.
Verschillende boeken met ingekleurde tekeningen.....nou ja, die hoef ik niet uit te leggen.
Diverse websites die aan dit onderwerp raken lopen met hun meningen naar mijn smaak ook te ver uiteen.

Weet iemand een officiële bron uit eind jaren 30 of 1940 die de samenstelling van de gebruikte kleuren laat zien. Bijvoorbeels zoiets als het RAL-systeem?

Dank voor de moeite!

Groet,
Paul

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Weet iemand een officiële bron uit eind jaren 30 of 1940 die de samenstelling van de gebruikte kleuren laat zien.
Ik herinner me uit een artikel in Military Modelling van een jaar of 15, 20 geleden dat er (toen) schijnbaar geen enkel exemplaar van zulke instructies bekend is — wel dat er ooit eentje opgedoken was ergens in de jaren ’80 bij een militair instituut, maar dat het door de schoonmaker weggegooid is omdat die dacht dat het oud papier was dat er op een bureau lag …

Bas, dank je wel. De site die je noemt ken ik maar het boek is nieuw voor me en daar ga ik proberen een exemplaar van op te snorren.
Jakko, ook dank je wel jij brenger van slecht nieuws :D. Jammer dat zulke dingen gebeuren (en niet alleen door schoonmakers).
Ik ben nu de kleuren van MiG die voor Franse tanks bedoeld zijn (jammer dat acrylverf niet voor mij bedoeld lijkt te zijn) aan het "vertalen" naar Tamiya en Humbrol kleuren, eerste resultaten laten een bemoedigend gemiddelde zien bij vergelijking met foto's en tekeningen.
Humbrol kom ik met een beetje mixen een heel eind mee maar jammer dat Tamiya zo,n beperkte range heeft.

Klopt Timo, ik heb jarenlang met olieverf op doek geschilderd en zo hier en daar tussen de boeken en doeken zal ik vast nog wel kleurenwaaiers hebben liggen. Soms heb je een ander nodig om het voor de handliggende zichtbaar te maken :+:

Hallo Paul,

Het schilderen van voertuigen in exact dezelfde kleuren als het Franse leger had in 1940 (of voor elk militair voertuig in elke periode) is een mooi streven, maar dient wel met een korreltje zout te worden genomen.
Ik herinner mij nog een lange discussie over welke kleur nu precies (U.S.) Olive Drab is. Door het verschil in verf-batches, verdunningen, weers- en zons-invloeden, konden voertuigen qua kleur totaal verschillend van elkaar zijn, maar toch allemaal Olive Drab zijn geschilderd.
Voeg daarbij op jouw modellen nog de aan te brengen kleurfilters, washes en weathering-effecten, en je modellen kunnen qua kleur net anders zijn zoals jij het bedoeld had.

Mijn goedbedoeld advies is, probeer de kleuren te benaderen, zoals jij die voor ogen hebt, maar waak ervoor al te stringent te zijn, om de hierboven uitgelegde redenen.

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Dat gezegd, vind ik het altijd wel een goed streven om voor ogen te hebben wat de echte kleur was — dan kun je daarvan uitgaan bij verwering, verkleuring e.d. in plaats van zomaar iets te pakken dat wel ergens in de buurt zou moeten komen, als je in slecht licht je ogen dichtdoet …

Hoi Hans, dank voor je advies!
Ik ben me er van bewust dat het (nagenoeg) onmogelijk is om de juiste kleur te verkrijgen, het voorbeeld van Olive Drab dat je noemt geldt net zo hard voor het grijs van Duitse voertuigen dat tot Februari 1943 (uitzonderingen beide kanten op daargelaten) gebruikt werd, Voertuigen uit de eerste twee jaar van de oorlog ben ik het best bekend mee waardoor de discussie rondom Olive Drab me wel bekend is maar grotendeels langs me heen is gegaan.
Ik ben het zeker met je eens dat je er niet al te streng mee om moet gaan om de redenen die je noemt plus het 'schaaleffect' waardoor het verstandig is alles iets lichter te maken dan het was.
Toch is het precies om wat ik met dat grijs zie gebeuren bij veel medebouwers dat ik graag de best mogelijke benadering op wil zoeken. Het grijs wordt veelal erg licht en erg blauw uitgevoerd. Er zijn een paar kleurenfoto's waar dat zo lijkt te zijn en zelfs eentje van een PzKpfw 38t die ronduit blauw lijkt te zijn maar veel meer foto's laten een heel donker grijs met soms een groenige in plaats van blauwige waas erdoorheen. Dat groen wordt ondersteund door hier en daar op het internet te vinden commentaren van een paar veteranen (precieze bron onbekend). Foto's uit die tijd zijn qua kleur natuurlijk verre van betrouwbaar maar er zijn er meer die naar de donkere kant wijzen en samen met het werk van Jentz en Doyle op dat vlak plus het gegeven dat RAL 7021 Dunkelgrau hete en niet Hell Blaugrau maakt dat mijn Duitse voertuigen donkerder zijn dan die van de meeste medebouwers.
Of ik gelijk heb met mijn visie weet ik niet maar waar het me vooral om gaat is dat het om een beredeneerde benadering van de realiteit gaat (zoals Jakko in feite ook zegt) met in acht name van de "legale variaties" die jij omschrijft.

Zo , ik ben wat breedsprakig deze vroege zondagochtend maar de posts nalezende denk ik dat we het eigenlijk tot zoverre met elkaar eens zijn :D.

Bovenaan