King Tiger Porsche turret tussen/oefenproject

Hallo beste twenot mensen,

Omdat het Falaise project mischien nog iets te ambitieus gegrepen is voor mijn huidig niveau heb ik besloten me even te vergrijpen aan een projectje op een kleinere schaal (wat beter is om mee te beginnen dan zo'n groot project zonder ervaring) om technieken te masteren en nieuwe dingen uit te proberen.
Even voor de duidelijkheid: Falaise is uitgesteld en zeker niet afgesteld.
Voor dit project heb ik een king tiger met ATAK zimmerit set (overgenomen van Johan Bijl, nogmaals dank hiervoor).
Dit is de eerste keer dat ik met een ATAK setje heb gewerkt en is inmiddels ook geplaatst.
Het had beter gekund en er moet wat bijgewerkt worden met putty maar voor een eerste keer ben ik best tevreden en ik heb nu geleerd hoe dit precies moet en ben ook van plan dit in de toekomst vaker te gaan gebruiken.
Ook wil ik in dit project mezelf ondervinden aan het gene wat ik het allermeeste vrees in deze hobby......PE.
Ik heb hiervoor een lion roar upgrade set aangeschaft en werd een beetje panisch toen ik al die kleine dingetjes zag dus bij deze de vraag hoe werk ik het beste met PE? Ik heb geen etchmate ter beschikking is dit echt een must?
Hebben jullie PE veteranen tips voor mij zoals welke gereedschappen heb ik nodig e.d? Heb wel het een en ander op internet opgezocht maar ik hoor ze liever van jullie voordat ik er kwakkeloos mee gaat lopen vouwen enzo en de boel verziekt.
Hieronder een aantal foto's van het werk tot nu toe.

20120207112652.jpg

20120207112705.jpg

De blokjes tussen de sleuven van de zimmerit hadden ook verwijdert moeten worden, dit zit namelijk aan de PE voor fenders en ook het plastic ophangstuk voor de fenders moeten er ook nog af.

20120207112733.jpg

Hier moet het hoekje bijgewerkt worden met putty

20120207112913.jpg

20120207112616.jpg

20120207112640.jpg

Waar ik inmiddels ook al ben achtergekomen is dat ik beter even had kunnen wachten met de zimmertit plaatsen omdat bepaalde dingen die opgeschoont hadden moeten worden en vervangen door PE zoals de dingen aan de zijkanten waar de fenders opkomen, dit heb ik dus ook geleerd voor een volgende keer.

Ik twijfel nog over de setting, Arnhem of Normandie het heeft allebij nadelen (in mijn optiek).
Nadelen Arnhem de 2 tone camo vind ik persoonlijk nogal saai.
Ik heb ook het concord boek german armoured units in arnhem erop nageslagen om info te vinden over porsche turret king tigers maar hier stond niets over in alleen over de henschel turret die wel 3 tone camo had.
Ik heb ergens op internet gelezen dat er maar 2 porsche turret king tigers in market garden ingezet zijn, heeft iemand info over waar deze precies zijn ingezet en wat er mee is gebeurd?

De nadeel van de Normandie setting is eigenlijk alleen: alweer Normandie?

De verwering en dergelijke ben ik van plan om te doen volgens de DVDtjes van MIG en AK zoals aangeraden door Peter en Elco (nogmaals dank hiervoor heren, dit was zeker een goede aanwinst).
Verder heb ik even niets te vragen geloof ik en ik hoop tips en info tegemoet te zien.

Groeten met respect
Marf

leuk begin marvin.
ga je de uitlaten nog van roeststructuur voorzien??
pe buig ik zelf met een pincet of met een plankje en een mesje, zelf ben ik er ook wel eens nogal huiverig voor maar als je het eenmaal doorhebt kan het best leuk zijn (let alleen op dat je het echt maar een heel beperkt aantal keren kan buigen). ik denk dat ik binnenkort als ik een aantal van mijn lopende projecten heb afgerond ik mijn strv 103 ga bouwen (hier zitten alle denkbare pe update sets van eduard bij).

Groeten Erik

Tnx Erik!

Ja de uitlaten worden voorzien van roeststructuur tzt.
Het lijkt me inderdaad wel leuk PE en het voegd absoluut extra waarde toe.
Deze Lion Roar set is ook zo uitgebrijd ik denk dat als ik alles gebruikt wat erop zit dat de dragon doos behoorlijk gevuld blijft.
Het beperkt vouwen ben ik inderdaad op het net ook al tegen gekomen ja.
Doe je PE ook verhitten?
Die verhalen lees ik namelijk ook wel maar dat lijkt me nogal tricky.

Cheers!
Marf

bij eduard vind ik het niet zo nodig, dit is van zichzelf al heel erg slap. maar de wat meer chinese merken willen wel eens behoorlijk stug zijn, als je het dan verhit (als het iets verkleurd zit je sowieso goed) wordt het wat makkelijker te buigen omdat de hardheid er dan een beetje uitgaat. ik heb bijvoorbeeld eens et fenders voor een tiger 2 maar die moet zeker nog even verhit worden.

groeten erik

Chineser dan Lion Roar wordt het niet en het is inderdaad vrij stug dus dat wordt verhitten 🙂.
Maar dan rest nog een vraag omtrent de voor fenders e.d, die lopen in een ronding.
Hoe krijg de dat voor elkaar dan? Dat lijkt me dan een stuk lastiger dan vouwen :S

de fenders heel iets buigen om je vinger, dan op een kartonnetje leggen en dan met een dik rond iets (dik handvat van de el cheapo hobby mesjes) de boel verder rollen tot het ongeveer de goede radius heeft.

Hallo Marf,

Ik heb het idee dat jij wel eens goed wordt (of al bent) omdat je je eigen foutjes al ziet.
Vaak krijgt een bouwer(ik dus ook) last van de beruchte tunnel-visie en verliest dan het inzicht.
Heb jij schijnbaar niet zo veel last van, en gepaard met streven naar perfectie, dan komt het wel goed 😀

Bouwgroeten, Wim

Terug
Bovenaan