King Tiger July 1945 #Update 16-11#

Marc Koppelman

Groepsleider Bouwgroep Zuid-Holland Zuid
Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:48
  3. 1:72
Goedenavond,

Weer een project waar ik mee bezig ben: een Tamiya KT (Ardennen versie) met de ombouwset van CMK om er een King Tiger van te maken zoals die zou hebben kunnen rond gereden als de oorlog een aantal maanden langer had geduurd.

De conversie set bestaat uit een volledig nieuwe koepel met alle details die daar bij horen een metalen loop zonder mondings rem en een nieuwe upper hull.

Kwaliteit is goed, de onderkant van de koepel stond een beetje krom maar wat CA-lijm en Evergreen balkjes doen wonderen. Enige minpuntje is de loopmantel, die niet zo mooi recht dus heb ik de Tamiya loopmantel gewoon genomen en wat versierd.

pb020062xl1.jpg

pb020063xl1.jpg

pb020065av0.jpg

Extra's die er bij komen zijn Fruil tracks, Aber loop en ik zoek nog klemmen voor de sleepkabels en nog wat sideskirts.

Morgen ga ik de binnenkant van de loopwielen spuiten en nog wat verder rommelen met de koepel.

Groeten,
Marc

Originele versie, Marc. Ik ga deze volgen, hoop dat je hem afkrijgt 😉 Wat wil je er voor kleur aan geven: primer, camo, effen basis?

Op de 2e foto trouwens, onder het achterste oog, zit op de onderrand van de koepel nog een weg te vijlen stukje geloof ik. Kijk zelf maar ff.

Ptr

heb deze ook in het echt gezien en even vast gehad.
Wat een groot monster is het, ondanks dat ik niet van duitse tank houd, is dit toch wel een gaaf ding om te zien.
Heel misschien toch wel een keer een uitstapje naar duits maken.

Ziet er goed uit Marc, ben heel benieuwd wat je ervan gaat maken

Groetjes Manuel

Cool project Marc! Wat die oogjes op de koepel betreft, hoe dik was de koperdraad die je daarvoor gebruikt hebt? Ik denk er aan om dit nog toe te voegen aan mijn E-100.

Cheers,

John

Heren, bedankt voor de antwoorden.

@Peter: ik hoop ook dat ik hem afkrijg 😉
Over de kleuren ben ik al een beetje uit, hoofdzakelijk rode primer met donkergele strepen/vlakken.
Dat stukje op de koepel hoort er te zitten. In de handleiding van CMK zit ook een tekening van een July KT en dat zit dat ook. Ook heb de KT van Andrew Dextras bekeken en daar zit het ook nog op de koepel http://www.missing-lynx.com/gallery/german/adt2.htm

@Manuel: bouw toch een keertje een KT dan ben je de Shermans zo vergeten 😛

@John: ik heb het draad van Fruilmodel (0,5mm ongeveers) dat ze bij de tracks leveren gebruikt en een Evergreen staafje gebruikt om de ronding te krijgen.

@Wout en Alex: van de week komt er nog wel een goede update.

Nog een kleine opmerking: de sprockets zoals geleverd in de Fruil set (ATL-37) zijn te smal! Ik had even een dry-fit gedaan en er moet zijn minst 1mm tussen om de tracks er omheen te krijgen. Ik weet overigens niet of dit bij iedere set het geval is.

Groeten,
Marc

Hoi Marc, begrijp me niet verkeerd maar waarom ga je nu voor de makkelijkste weg kiezen terwijl er voor een KT projecten te verzinnen zijn nog tijdens de oorlog?? Volgens mij heb je creativiteit genoeg om er een mooie bijvoorbeeld Hongarije KT van te maken of ergens bovenin het strijdtoneel een mooie KT te plaatsen.

JW

(nee ben geen liefhebber van al die SF werkstukken 😢 )

@JW: tsja gewoon een zwak van me dat SF/what-if gebeuren. Ik heb een aantal E-100's, de Grille en deze KT thuis liggen en de Panther F van Dragon staat bovenaan de verlanglijst.

En je hebt zeker gelijk dat er meer dan genoeg boeiende en interessante voertuigen van tijdens de oorlog zijn maar op het moment vind ik dit gewoon leuk om te doen (en er komt zeker nog wel een keer wat "normaals" 😉).

@Alex: dankjewel voor de link, goede bron voor inspriratie.

Groeten,
Marc

Goedenavond,

Eindelijk weer even wat tijd gehad om verder te gaan aan de King Tiger. Heb één zijde met tracks klaar en ben nu bezig met de andere kant.

Het probleem met de te smalle Fruil sprockets was snel opgelost dvm Trumpeter sprockets. Bij de Grille 2 zitten 3 raampjes met wielen en dus heb je 3 volledige sprockets. Deze zijn qua detail iets minder dan de Fruil sprocket maar nog altijd beter dan de oude DML items.

pb160023it1.jpg

Tracks gingen vlekkeloos, heb er op deze zijde 91 gebruikt.

Heb ook nog gewerkt aan het 3-delig motorluik en de luiken voor de bestuurder en marconist. Deze zijn ook bijgeleverd in de ombouwset.

Hopelijk van de week meer.

Met dank aan Willem Visser voor de extra sprocket.

@John; deze was ik inderdaad ook al aan het volgen. Ook heel mooi gedaan 😉

Groeten,
Marc

Terug
Bovenaan