Kanonenwagen 251/9 Wintertarnung

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
sd Kfz 135/1 Afrika
Partisans
Hi,

Vorig jaar heb ik de Tamiya 251/9 Kanonenwagen gekocht. Deze heb ik een tijdje met rust gelaten, omdat ik eerst mijn vorige project, de SU 100, wilde afronden. Maar goed, ik heb er de afgelopen weken toch werk van weten te maken tussen o.a. de wintersport en carnaval door 🙂 Eerlijk gezegd vind ik de 251 qua design een van de mindere halftracks. Het is vooral een grote bak als je het mij vraagt. Aangezien dit belangrijke model niet in de collectie mocht ontbreken heb ik er dus toch werk van gemaakt. De bouw viel me niet tegen, zoals van Tamiya te verwachten is. Het enige echte pijnpuntje vond ik de correcte bevestiging van de zijkanten (Rommelkasten). Hier is echter niet veel van te zien uiteindelijk.

De finish is in de zogenaamde Wintertarnung, gespoten versie en dan lekker verweerd. Deze is aangebracht m.b.v. de hairspray techniek. Ik moet zeggen dat ik diep onder de indruk ben van deze techniek. Het is eenvoudig uit te voeren, en de verwering komt natuurlijk over door de verschillende gradaties. Genoeg gepraat, hier wat pics voor een impressie, en ik verneem graag jullie reactie.

Kanonenwagen_251_right2.jpg

Eerste wash is aangebracht. De wielen volgen nog, evenals de rupsen. Dit worden Modelkasten tracks, zoveel is zeker.

Kanonenwagen_251_back.jpg

Het interieur. De radio ontbreekt nog. Ik heb dit model grotendeels OOTB gemaakt. Hoe de radio en bijbehorende randapparatuur er exact heeft uitgezien weet ik niet, dus wat je aan bekabeling ziet is een inschatting. Indien er iemand referentiefoto's heeft dan zie ik die graag verschijnen.

Kanonenwagen_251_right.jpg

Andere zijde. Kijkt wat kaal, misschien dat ik het model nog opfleur met dennetakken als ik die correct kan reproduceren op schaal 1:35.

Vincent, smaken verschillen, persoonlijk vind ik (een late) 251/9 de mooiste variant 🙂

Jammer dat je foto's niet echt duidelijk zijn, maar wat ik er van zie ziet er goed uit! De haarlak techniek is echt perfect voor het uitbeelden van dit soort camouflages. Wat zijn je volgende stappen?
Jan 🙂

Hey Vincent,

Super dit.
Als ik dit zo zie krijg ik weer zin om een wintercamo te gaan doen.
Probeer nog wel wat extra slijtage te maken bij de bagageluiken
Maar zoals Jan ook al zegt, jammer van de foto`s

Greetz Jacco

Joepie, een 251/9 vroege versie!
Die staat ook bij mij nog stof te vangen.... 😕

Op zich ziet de whitewash er goed uit, alleen vind ik de slijtage niet logisch. Overgangen zijn vrij abrupt en de slijtageplekken zitten op plaatsen, die vreemd aandoen, terwijl voor de hand liggende plekken, zoals randen en hoeken wel nog bedekt zijn.

Mooi gedaan!

Ben het wel met Ron eens. Verplaats je eens in een bemanningslid en kijk dan naar logische plekken voor de slijtage van de whitewash. Men leefde in het voertuig, pleegde onderhoud, etc. Hangsloten op de gepackkasten, deurklinken, scharnieren, route waarlangs men het voertuig in ging, buitenste randen van spatborden. etc.

Heren,

OK bedankt voor de feedback! Ik was eerlijk gezegd al blij met de kwaliteit van de foto's 😳 Ik zal eens kijken of ik ze scherper krijg. Qua kleur klopt het iig aardig. Over de verwering van de wash: normaliter houd ik rekening met slijtage op plekken waar dat logisch is. Dat heb ik hier ook her en der gedaan, maar bij de sloten en de hoeken van de spatborden kan dat inderdaad beter. Ik zal kijken of ik dat alsnog kan realiseren, want ik weet niet of het bewerken met lauw water dagen na dato nog werkt. We zullen zien, anders op conventionele manier proberen. Overigens vind ik de (zware) verwering op minder voor de hand liggende plaatsen persoonlijk niet onlogisch: denk aan krassen van takken, of een ondergrond die niet goed hechting geeft.

M'n vervolgstappen: wielen afmaken, roeststrepen etc aanbrengen. Onderstel aangekoekte oude modder, wellicht in combinatie met sneeuw (al een tijdje niet gezien dat witte goedje 😉) Verder moet ik de radio en MG42 nog toevoegen. Ook smeken de bakken aan de binnenzijde voor vulling, dus daar komen kistjes etc in te liggen. Ook zal ik zeker nog een figuur aan het interieur toevoegen met een Hornet hoofdje. Die heb ik al, nu het figuurtje nog, evenals de MK rupsen.

Groeten,

Vincent

Vincent Thelosen zei:
Ik zal eens kijken of ik ze scherper krijg.
(1) Zorg voor een egale achtergrond (lichtgrijs, donkergrijs, donkerblauw).
(2) Twee daglichtlampen tegenover elkaar zorgen voor goede belichting. Die kun je kopen van Philips, en die kunnen gewoon in een standaard, grote fitting.
(3) Camera op statief zetten, en een goede afstand houden tot je model
(4) Macrostand aan op de camera
(5) Maak desnoods grote opnames, op grotere afstand en snijd rondom de overtollige ruimte weg.

De whitewash ziet er goed uit moet ik zeggen. Al die slijtage, dat kan nog wel. Je kunt altijd iets te ver doorslaan, en nog extra witte plekken toevoegen.

Groet, MartinD

Hoi Vincent,

Dit is een goede start!
Volgens mij kun je na een tijdje gewoon weer met warm water aan de gang! Even een tip wat betreft de washes die je er wellicht op gaat doen,zorg dat ze niet te donker zijn want het wit wordt dan snel te donker.

Ik ben benieuwd naar de volgende stap.

Groet,

Roger

Ps Ik ben het eens met Jan de 251 late versie is het fraaist 😉

hoi Vincent,

persoonlijk vind ik het wel een mooi model de wintercamo ziet er goed uit. zou graag meer willen weten van de haarspray techniek, heb deze nog nooit toegepast en mijn model die ik met de airbrish gedaan hebt ziet er niet zo mooi uit. Ben altijd iemand geweest van bouwen en als het op het schilderwerk aankwam dan liet ik het model even staan. Wel geprobeerd maar nooit goed uit de verf gekomen. Welke figuren zet je bij de 251/9???

Groetjes Peter

Vincent schreef:
"al een tijdje niet gezien dat witte goedje 😉"

Schijnt dit weekend weer te gaan sneeuwen, dus je timing is prima...

Je zou eens kunnen kijken of je via het Vraag en Aanbod forum een MG-42 kunt regelen met een open bovenkant. De oude modellen missen vaak de koelgaten bovenop. Deze zitten in de Tristar figuren sets en de nieuwe Dragon sets.

Hi,

@Mike: ja het is een tijdje terug. Naast modelbouw heb ik nog veel andere liefhebberijen, dus ik ben zeker niet full-time aan de bouw. Ik verwacht de komende maanden zeker wel meer tijd te hebben om lekker te modellen. Het blijft toch een fantastisch tijdverdrijf he 😀 :!:
@Martin: OK, dat zal ik eens proberen. Een statief lijkt me geen overbodige luxe, want de foto's zijn bijna altijd onscherp. En ik maak ze toch echt doordeweeks en niet na een avond flink doorhalen 😉
@Roger: ok ik ga het morgen meteen proberen. Ik heb overigens al een lichte wash van white spirit en olieverf op de coating losgelaten. Ik was niet van plan er nog meer washes overheen te doen. Wel nog roest etc. Ik vind het wel best zo.
@Peter: Jan Peters heeft me goed uitgelegd hoe je de hair spray techniek werkt. Het is kinderlijk eenvoudig: eerst de oorspronkelijke topcoat aanbrengen, in mijn geval het donkergele dus (hieronder zit overigens nog een meniekleur voor het chippen, maar dat terzijde). Zodra deze droog is de haarlak aanbrengen op een afstand van ongeveer 30 cm. Doe dit met beleid want het doseren met een bus haarlak is lastiger dan met een Iwata airbrush 😉. Als deze laag droog is kun je de topcoat aanbrengen die aangevreten moet worden, de winterwash dus. Als deze droog is kun je met lauw water en een stugge kwast beginnen met verweren. Zodra je de haarlak ruikt weet je dat de laag zal verweren. Dat is het wel. De stappen kunnen snel achter elkaar gedaan worden. Ik heb bovenstaande stappen op een middag gedaan. Overigens kun je met deze techniek ook een heel sterk verweerd voertuig maken: onderlaag menie, dan haarlak en dan toplaag die aangevreten wordt. Op ML een mooi voorbeeld paar weken terug gezien. Mooi als je bijvoorbeeld een oud, verlaten voertuig wilt maken. De hele techniek stelt dus niets voor, het resultaat des te meer. In mijn optiek is het een must een model met deze finish in je collectie te hebben.
@Marc: goed idee, ik zal eens een oproep doen. Ik zoek ook nog een Wehrmacht winterfiguurtje zonder hoofd.

Dit weekend ga ik met de wielen verder en de modder. Dit hele model is overigens zwaar geïnspireerd door deze witte winter, maar dat zal jullie niet verbazen.

Vincent Thelosen zei:
Een statief lijkt me geen overbodige luxe
Sterker, nog het is bijna een must. 😉
Bij gebrek aan statief, zet de camera op een tafel, stapel boeken of iets dergelijks en gebruik de zelfontspanner.

De egale achtergrond is ook een goede toevoeging, omdat de camera dan makkelijker scherpstelt.
Vincent Thelosen zei:
Doe dit met beleid want het doseren met een bus haarlak is lastiger dan met een Iwata airbrush 😉.
Spuit anders met de bus in een bekertje. Zo krijg je een laag haarlak, die je in je airbrush kunt gieten.

Groet, MartinD

Hi Martin,

Bedankt voor je nuttige tips, ik zal een statief kopen en gaan spelen. Ik heb overigens vanmorgen per toeval ontdekt, dat dit voertuig historisch gezien niet correct is: dit is de 534 van de 2 Panzer Division. Deze is tijdens het Ardennenoffensief buitgemaakt door de Yanks. Echter zonder winterjasje. Zie Panzers in the gunsights (#7055) van Concord op p. 65. In theorie had die dus wel wintercammo kunnen hebben, dus ik houd het op dichterlijke vrijdheid 😉

Grtn,

Vincent

Hoi Vincent

Als je betere foto's wil maken van je voertuig moet je een witte achtergrond (omgeving) hebben en een daglicht TL op een 30cm afstand boven je model plaatsen
Door het vele licht heb je dan een kortere sluiterstijd dus veel minder kan op bewogen foto's (scheelt een statief) en je fotocamera op macro instellen als die mogelijkheid er opzit
Jouw 251/9 ziet er al goed uit met die whitewash ik blijf hem volgen.

Gr. Hans

Vincent,

Ter illustratie, mijn opstelling voor foto's maken:
P1010693.jpg

De lampen komen van Ikea, met daarin zoals gezegd Philips daglichtpeertjes:
Philips lamp. Deze zijn bij verlichtingszaken te bestellen. Of het met alle Europese regels ook nog kan, weet ik niet.
Ikea bureaulamp

Het grijze karton is 120 of 160 grams papier van de Bruna. Dit is groot genoeg om een enkel 1/35 tank model te kunnen plaatsen. Andere kleuren werken ook goed, zolang ze neutraal zijn. Gebruik geen rood, roze, geel of paars. Wit is ook een goede mogelijkheid, omdat je op die manier het licht ook versterkt.

Groet, MartinD

Hi Martin,

OK bedankt voor de illustratie! Ik ga hier de komende week werk van maken! Gisteren lichte vooruitgang gemaakt. De wielen zijn nu klaar voor verwering, de onderzijde is klaar voor een laag modder en ik heb de accessoires deels gereed voor het interieur. Nu nog op zoek naar een mooi figuurtje voor het interieur en de MK tracks, maar die kunnen wachten.

Groeten,

Vincent

Hi gents,

Hier de status van mijn 251/9 Kanonenwagen. Ik ben ondertussen ook met de Dragon Kettenrad met Püppchen begonnen, die al een heel eind gereed is voor de verfspuit. Maar goed, eerst de 251/9 finishen voor zover mogelijk. De rupsen worden een hoofdstuk apart. Ik wil de MK tracks, maar die kan ik zo niet vinden dus als iemand ze heeft dan hoor ik het graag. Ik ben de laatste tijd vooral bezig geweest met het onderstel en interieur. Vooral dat laatste heeft me lekker zoet gehouden. Hieronder wat foto's:

DSC01533.jpg

Modder aangebracht (echt gezeefd zand in poeder). Grotendeels af, alleen de rupsen nog. Contrasteert lekker met de wintercamouflage.

DSC01542.jpg

De rechterzijde van het interieur. Is grotendeels af voor mijn gevoel. Alleen de MG42 moet ik nog monteren, maar ik heb geen idee hoe die precies vast zat. Volgens mij met een stuk leer als ik me niet vergis, maar heb hem nog niet bevestigd dus.

DSC01539.jpg

Het interieur, met wat vulling. De koptelefoon moet ik nog afmaken, net als de bedrading van de transformator die ik zelf gebouwd heb. De radioset is een lastig verhaal, want daar zijn maar weinig referenties van, maar zo ongeveer moet het wel geweest zijn. Zie ook de thread van de 251/9 van Roger waar een obscure foto van de radioset te zien is. De rommelbak wordt trouwens nog aangevuld met wat dekens, want de olielamp (Tamiya Cromwell kit) is anders zo kaduuk 😉.

Ik verneem graag jullie reacties.

Grtn,

Vincent

Hi Vincent,

Ziet er overtuigend uit zo. Modderlaagje volgt nog?
Ik mis wel wat verwering in het interieur. Een paar lopers van smeer op de binnenwand bijvoorbeeld.

Foto's zijn ook beter. Je kunt wel zien dat je camera moeite heeft met witbalans (eerste foto). Dat heeft te maken met je blauwe achtergrond. Probeer eens een lichte grijs tint. Dat past beter bij de kleuren van je model.

Groet, MartinD

Hoi Vincent,

Je heb al aardig wat vooruitgang geboekt! Wat de radio betreft moet je alleen nog even de luidspreker toevoegen.
Er zijn trouwens nog paar leden onder ons die mij modelkastentracks aangeboden hadden,ik weet alleen niet meer wie dat waren,mischien even een oproep plaatsen bij vraag en aanbod.
succes verder met je 251.

Groet,

Roger

@ Martin: de rechter binnenwand is inderdaad nog erg steriel, zeker vergeleken met de afgeragde jerrycan, dus daar ga ik nog even mijn aandacht op richten. Meer modder ga ik denk ik niet toevoegen, ligt er ook aan hoe het eruit ziet als de rupsen erop liggen. Normaliter ben ik niet zo bescheiden met modder, maar in dit geval wil ik het beperkt houden. De wielkasten en dergelijke zitten wel onder een laag gedroogde modder, zal dat op nieuwe foto's beter tonen.
Volgende keer zal ik inderdaad eens een ander stuk karton charteren. De foto's zijn gelukkig stukken beter, bedankt voor de tips nogmaals. Ik heb alleen nog geen lampenset ingezet maar de foto's bij daglicht gemaakt.

@ Jacco: ook daar zal ik nog werk van maken, wel zo logisch dat die plekken de meeste slijtage kennen. Als het goed is moet de verf nog oplossen volgens Roger, dus dat moet een quick win zijn dan.

@ Roger: de luidspreker ga ik zeker nog maken, nu we toch bezig zijn 😉. Heb je enig idee hoe die bevestigd zat? Op die ene foto in jouw 251 thread lijkt het erop dat deze vast zat aan de rommelkist aan de linkerzijde van de radio, als dat de speaker is dan. Oproep voor MK tracks zal ik nog eens doen.

Zo,

Vanavond heb ik buiten wat foto's geschoten. In eerste instantie van m'n Kettenrad met Püppchen. Aangezien het licht mooie resultaten opleverde heb ik ook nog even een paar foto's geschoten van m'n Kanonenwagen. Deze is bijna af, op de rupsen na die binnenkort volgen zo hoop ik. Hier de foto's:

SdKfz251back.jpg

SdKfz251front.jpg

Verneem graag van jullie en bouw ze!

Grtn,

Vincent

Hee Vincent,

een mooie 251 is het geworden. Kan miet wachten hoe het uiteindelijk wordt met een dio??

Heb trouwens de haarlaktechniek gebruikt op een ouder model, maar ziet er niet zo mooi uit als jouw 251. Moet dus blijven oefenen of bij iemand in de leer gaan..

Maar ja oefening baart kunst dus gewoon door gaan heb modellen zat staan. Altijd veel gebouwd maar nooit gespoten, altijd te weinig tijd. Veel oefeningen en uitzendingen gedraaid. maar nu mooi de tijd om te bouwen.

Groetjes

Peter

Hi,

@Kanne: merci, nog een mannetje toevoegen en de rupsen, plus nog wat roesplekjes etc. en dan is hij wat mij betreft af.
@Peter: dit model is voor mij ook een oefening geweest om te kijken wat de hairspray techniek in huis heeft. Het is een simpele maar heel effectieve techniek. Ik weet zo ff niet waarom het bij jou niet lukt. Heb je alle stappen doorlopen? Wellicht dat je nog langer moet deppen met de stugge kwast. Het resultaat wordt zichtbaar als je de haarlak gaat ruiken. Ik zou zeggen blijf oefenen op een model uit de plastic schroothoop, het moet lukken!

Grtn,

Vincent

Hi guys & dolls,

Ben recent aan de slag gegaan met een paar pupkes. Een staat er in het andere forum óm m'n FAMO op te leuken, en deze heb ik als bemensing van m'n 251/9 gemaakt. Het is een Miniart figuur met Hornet hoofdje. Of de jas van het figuurtje klopt vraag ik me af als ik naar de knoppen op de jas kijk, maar goed. Ik zie het als een oefening. Hoofdje is geschilderd in grote lijnen zoals Roger Hurkmans dat doet.

DSC01736.jpg

DSC01739.jpg

Hi Elco,

Ja de figuur is geen Alpine kwaliteit natuurlijk. De nek had ik al ingekort, maar die is inderdaad nog iets te lang. Korter maken kan ik deze echter niet, want de flappen van de cap zitten in de weg. 😱 Hier heb ik nog wel een foto van een Alpine figuur voor mijn FAMO die bijna af is alleen nog ff de kistjes poetsen. Ik denk dat ik anders een Alpine foguur ga aanschaffen voor mijn 251. Wel absurd eigenlijk, want dan is het figuurtje duurder dan de hele kit maar goed!

DSC01743.jpg

Dacht al dat de mutsflappen ( 🙂 ) te lang waren, flappen dr af zagen en van ms maken dan maar 😈

Zonder dollen, met een ander figuurtje doe je het model in ieder recht aan, Alpine is uiteraard erg mooi maar er is meer onder de zon.
Ben in ieder geval benieuwd!

Grtzz

p.s. De Fame dude ziet er goed uit.

Hi Elco,

Tsja, Alpine met Miniart vergelijken is zoiets als een BMW M3 naast een Lada Niva zetten. Met Alpine sta je al met 2-0 voor. Welke leveranciers komen qua kwaliteit in de buurt van Alpine? Jaguar, Warriors en wellicht de nieuwe next gen van Dragon? Dan kan ik me wat breder oriënteren, want een mooi figuur zal er in komen 🙂

Grtn,

Vincent

Terug
Bovenaan