kai shinhoto Chi Ha -build..update 25 nov 2008

halo,mede bouwers.

mischien een keer leuk ,de bouw van een tank van begin tot eind.
deze keer heb ik gekozen voor een ietwat ondergeschoven kindje...
een Japanse tank.
de doos:
P1060198.jpg
[/img]
de romp en lossen wielen.
P1060199.jpg

de bedoeling is om de tank in diverse losse stukken op te bouwen.
om de details appart te kunnen schilderen en weatheren.
losse tracks de fruiltjes. de Chi He was nagenoeg hetzelfde als de chi ha op wat kleine details na...de tracks zouden dus moeten kloppen..

P1060204.jpg

de kit is in een woord Geweldig ! op en top .zo ook een klein beetje p.e.
mooie fijne uitlaat bescherm roosters. met bijgeleverde buig mal.

P1060210.jpg

P1060211.jpg

de uitlaten komen er later op nadat ze geschilderd en geweatherd zijn..
anders kan ik er later niet meer bij.
binnenkort weer een update.

Het is en blijft een 'aandoenlijk' tankje - in hoeverre je dit mag stellen natuurlijk. Een leuk onderwerp die je helaas niet zoveel voorbij ziet komen op de verschillende fora. Maak er wat moois van zou ik zeggen!

😀

bedankt jurjen

ik ga proberen er wat van te maken.
nu even wat kleine dingen zoals de sleepkabel.
P1060212.jpg

alleen de haken ga ik gebruiken de gegoten plastic sleepkabel ga ik vervangen.
P1060214.jpg

gaatjes boren...
en verder de turret van binnen alvast in de verf.
P1060219.jpg

verder updates volgen...

update 2 november 2008

hallo,medebouwers

een paar updates wat betreft de bouw van dit Japanse tankje.
ondertussen wat kleinere dingen gedaan zoals de sleepkabel aangepast.
maar die kleinere stappen laat ik maar even achterwege.

eerst de tank in de witte grondverf.
P1060296.jpg

ik heb speciaal voor de witte gekozen om de tank wat lichter van kleur te houden.

daarna een hele lichte pre-shade met licht grijs.
P1060300.jpg

in de hoop om een subtiele schaduw te krijgen.

daarna de eerste basis kleur. khaki brown van Gunze met een lichte highlight van Vallejo sand yellow.
P1060305.jpg

het korrelige is op de foto,omdat deze in een lage resolutie genomen zijn.
dus niet op het werkelijke model..

het bepalen van de kleuren van deze japanse tank is geheel niet eenvoudig...en moet me vasthouden aan wat boeken over deze tanks..
P1060310.jpg

na een dag drogen ga ik de volgende stap nemen.
omdat ik een "hard edge"camo wil maken gebruik ik een masking vloeistof. gewoon op de uitgeharde verf aanbrengen met een oude kwast.
P1060313.jpg

dit is zo'n beetje de stand tot nu toe.
wel heb ik ondertussen de groene camo laag gespoten maar de foto's moet ik nog maken.

tot de volgende.

talens masking vloeistof

Hallo Thiery (dacht ik ergens gelezen te hebben...),

Leuk tankje. Heb 'm zelf ook nog in de kast liggen. Ze staat op stapel ergens in 2017.... 🙄 .

Heb wel wat vraagjes:

Ik zie dat je Talens masking vloeistof gebruikt. Heb je daar al eerdere ervaringen mee? Is het makkelijk te verwijderen (heet water?) en blijft er masking achter? Hoe zit het met delicate onderdelen zoals PE? kan ik de Talens-masking aanbrengen zonder dat deze bij het verwijderen mijn PE-onderdelen vern**kt?

Ik vraag dit omdat ik meerdere soorten masking heb geprobeerd en tot nu toe bevalt me er geen. Ik hoop dat je mij wat positieve feedback kan geven.

Vind je modellen over het algemeen zeer de moeite waard. Keep up the good job 😀 !

groeten, Richard.

hallo,richard

bedankt voor je comment.
wat betreft de talens masking vloeistof, ja ik heb deze een keer eerder gebruikt voor de franse B1 Bis tank die ook een hard edge camo heeft.
het verwijderen gaat vrij gemakkelijk al moet je wel even "wrijven"om het er allemaal af te krijgen maar het gaat gewoon met de vinger en voor de kleine frutsels met een pincet.
daarna heeeeel lichtjes nawrijven met een doek en al het rubber want dat is het uiteindelijk geworden,is er wel vanaf. let wel dat je verf goed droog is !
maar ik zou het zelf niet over p.e doen,want het risico dat je het p.e onderdeeltje later zelf los zou trekken is erg groot.
maar dat zou je denk ik ook met tape als mask kunnen gebeuren.
in dat geval wil je toch een hard edge camo schema maken,zal je de ouderwetse kwast ter hand moeten pakken en zo dus voorzichtig je camo op het model schilderen en dus ook over de p.e

ik hoop dat je er wat aan hebt? maar van alle masking vloeistoffen die ik heb (ik heb maskol van humbrol- liquid mask van vallejo-en micro mask van microscale industries-deze is bijzonder lastig te verwijderen !)
is de Talens masking film de beste voor mij tot nog toe.
beste is een oud model(of erg goedkoop model) en gewoon een test doen.
dat doe ik in geval van twijfel..beter dat als een model waar je een paar weken aan hebt gebouwd en dan verklooid met de verf...toch?

succes

in dat geval zou je de ouderwetse kwast moeten hanteren voor een hard edge camo,denk ik.

hard edge kwasten...

Hallo Thiery,

Bedankt voor je snelle response. Je uitleg lijkt mij duidelijk en logisch. Een kwastje voor de hard edge op PE... gek genoeg ben ik daar nooit opgekomen 😳 😳 . Ligt waarschijnlijk te voor de hand. Ga het maar eens proberen.

groeten, Richard.

UPDATE 14 november 2008

hallo,medebouwers.

weer wat kleine vorderingen met de kleine Japanner.
na de basislaag van khaki brown en eenvleugje sand yellow,de tweede kleur.
ik heb gekozen voor een wat feller groen vallejo cam.green.
P1060316.jpg

van de laatste stap ben ik iets te haastig geweest...want daarna weer een laagje masking vloeistof aangebracht.
ditmaal tank brown van vallejo,geeft een mooi donker bruine kleur.
met als voorlopig resultaat...
P1060352.jpg

ook de wielen alvast gedaan.
P1060353.jpg

de"gun"is gedaan met red brown van gunze met een lichte mengeling van khaki .
P1060354.jpg

het was toch wel een heidens karwei om de masking eraf te halen..
dat ging met de b1bis toch wel wat gemakkelijker dacht ik.
nu komen er nog allerlei filters overheen om de kleuren wat meer te blenden en ook iets af te zwakken. en natuurlijk het nodige vuil en stof.
al gaat dit niet al te overdreven worden op deze tank.
de bedoeling is om een late uitvoering te maken,Japan 1945.
toen de grootste tank reserves werden achtergehouden voor de grote eindslag...die er nooit meer kwam.
dus wel een gebruikte tank,maar geen totaal afgeleefde bak.

tot de volgende !

Het mag veel werk geweest zijn, het resultaat is er ook naar 😉
Mooi patroon, ik kijk uit naar je verwering!
Jan 🙂

Eej Thierry,

Ik ben het helemaal eens met Jan en Benjamin. Mooi, sprekende kleuren, die het goed zullen doen onder een stoffige verwering.

Succes verder, en snel weer updaten alstublieft 8)

Terug
Bovenaan