JSU-152, klaarrrrrrrrr

Rick van Sinderen

Lid van de TWENOT
Interesses
workshop / fieldconversions
Schalen
  1. 1:35
Weer 's wat posten hier, even weg van Sci-Fi en modern een JSU152 monster, overgenomen van Jan voor weinhug een leuk tussendoortje om 's ouderwets otb te bouwen.
Plan is om hem in een Duits gehucht te plaatsen in het vroege voorjaar van 45, een verlaten haastig opgeworpen tankversperring waar hij tegenaan komt te staan, goed excuus om een hoop half gelukte duitse zooi op te ruimen 🙂
Vond nog een oud setje Tamiya russen die ik een beetje probeer op te leuken om de 152 aan te kleden.

Genoeg gezever, hier zijn de pics:

Vers uit de spuiterij:

Bedankt voor het kijken, prettig weekend, Rick

Re: JSU-152

Hmm valt mee.........hier komen rupsbanden onder zo te zien......... 🤣

Mooi bak, zwaar afgesleten witte was is ook een goeie basis.........
Heb nog wel een doossie Miniart tankriders, voor de afwisseling in poses........ 8)
dus niet te snel gaan, krijg ie die er nog bij 🙄

Masssol,
Dan.

(dit is mosterd na de maaltijd misschien, maar eigenlijk had je de upperhull ca 1,5 mm
moeten verhogen dmv strip, kans is dat de tracks de spatborden raken nu........... 🤐 )

Hi dude,

De armen zijn iets hoger vastgezet, da's een betere oplossing al zeg ik het zelluf.

Cheers mate! Rick

Hallo Rick,

In de toekomst wil ik deze ook eens maken.
Het 1,5 mm probleem heb ik al eens wat over gelezen.
Wat bedoel je precies met de armen hoger gezet ?
Toch niet de wiel-assen, die zouden dan juist lager moeten.
Als jouw oplossing beter is, gebruik ik die natuurlijk 😀

Groeten, Wim

Yep lager natuurlijk, misverstand komt omdat ik de armen heb aangebracht met de hul ondersteboven, zodat je een goed meetpunt hebt, met een stripje evergreen als mal voor de hoogte.

Cheers Rick

Niet om het een of ander, maar deze kit heeft een nieuw getoolde onderkant, volgens mij was het probleem van de kit dus al door dragon verholpen....
De whitewash is wel mooi gedaan zeg, de vorm van deze bak vraagt daar ook wel om, en laat zich erg vet verweren!
Ik ben benieuwd naar meer!
Jan

Dat dacht ik ook al Jan, en om eerlijk te zijn heb ik hem van voren iets opgelicht en van achter laten zakken om de illusie van beweging te geven, een omgedraaide Christof P zeg maar, dat was de enige reden om de ophanging te veranderen.
Whitewash is misschien een beetje afgezaagd maar er is weinig keuze voor de rest, en na Wilder kan een 4 kleuren camo alleen maar tegenvallen 😳

Cheers Rick

Je zit toch niet aan de pillen Rick 😀 je gaat nl wel heel snel op dit moment!

Whitewash is goed gelukt!Dit is de perfecte tank om eens flink schmutzig te maken!

succes met het weatherproces.

Groeten/Roger

Bedankt jongens! En leren doe je door te proberen!
Verder met dit rollend monster, wat nieuwe hier en daar opgepikte technieken geprobeerd, om te beginnen met preshaden op de plekken waar de whitewash nog zichtbaar is, en misschien niet helemaal duidelijk op de foto maar het werkt, het maakt het interessanter.
de eerste voorzichtige regenstrepen zijn de eerste olieverf, de rest is acryl en inkt.
Nog verre van perfect maar in tijd zal het steeds beter gaan, hier zijn de pics:

Lekker russisch gebakje Rick, vind de kleurstelling goed gevonden en het dingetje straalt heel wat afgeleden leven uit 😉

Heb ook ooit deze als Dragon rebox proberen te bouwen, van de 1,5 cm wist ik niets en zodoende is de mijne beland bij een andere bouwers, was er helemaal zat van .....

Veel plezier met het vervolg!
Gr Johanna

Wow Rick! Goed bezig man! Ik vind dit één van de best gelukte verlopen whitewashes die ik gezien heb. Ik vind het mooi om te zien hoe weinig wit er nog op zit en de manier waarop je het verweerd hebt overtuigd. Ik haal even een pet op, zodat ik die af kan doen.

Bedankt voor de reacties jongens, (en meisje) en Jayman, ik denk dat ipv pet een Riddel helm je beter staat!

Weer geleerd ondertussen dat effe snel een kitje tussendoor niet bestaat in deze hobby, stiekem wordt het weer een onderneming, het idee is een net 'bevrijd' plaatsje in Pruissen, de bevolking die weet wat die bevrijding inhoud gevlucht, een spookstadje met een in elkaar geschoten tankversperring is al wat overblijft met de andere gebruikelijke zooi.
Het geveltje is een gedeelte van een VBM kit, beetje uitproberen nog:

Bedankt voor het kijken, Rick

Re: JSU-152, geveltje

Bij deze gekeken en het idee heeft potentie, gevel ziet er netjes uit en biedt mogelijkheden zat voor de dio. Ben benieuwd waarmee je de dio gaat vullen naast de JSU.
Veel plezier!

Gr Johanna

Re: JSU-152, geveltje

En plezier zou het om moeten gaan! 😕

Update, onder- en achtergrond bijna klaar, tijd om het monster en de losse achtergelaten zooi in te passen.

Tegels uit Evergreen gesneden, op 3 mm balsa geplakt om een hoogteverschil te creëren.

Opbouwen van stof en puin, gevel aanhelen:

Re: JSU-152, achter- ondergrond klaar

Hoi Rick,

Mooi gebouw! De bakstenen komen er heel mooi uit en de variatie in de betegelde weg vind ik ook erg sterk. Zeer natuurlijk en niet overdone.
Bij de ISU had ik eerst mijn twijfels, maar dit komt (denk ik) ook door de foto's want de foto waar hij oo het schuim staat ziet er wel goed uit.
Ik ben benieuwd wat het totaal zal worden.

groetjes en succes!

Erg mooi werk! Ook een erg leuke setting. Wat betreft het gebouw; ik zou de stenen nog wat drybrushen, nog wat verschillende kleurtinten aanbrengen in de stenen en sommige stenen met een wat meer afwijkende kleur tint er uit laten springen.

Veel succes verder!

Groeten,

Maarten

Bedankt voor de reacties jongens,
@Boris, het plan was JSU op een sokkeltje, maar omdat ik ook niet zo goed wist hoe dat ding te plaatsen besloot ik hem onderdeel van een diootje te maken, zo'n ding overtuigend maken is moeilijker dan menigeen denkt, best veel vlakken.

@Maarten, thanks, het geveltje krijgt nog wel wat maar omdat ik olieverf gebruikt heb om er wat warmte in te brengen moet dat eerst drogen en dat duurt en duurt en duurt...........

Ondertussen wat achtergelaten zooi aangebracht en de regenpijp:

Groeten Rick

Deze nadert het einde, moet nog ff nadenken wat er nog mee moet gebeuren maar ik zie het ff niet meer, even aan de kant en na een tijdje zie je het weer met andere ogen.

Hier zijn de pics:

Bedankt voor het kijken! Rick

Ha die Rick,

Mooi gemaakt, bouw- en schildertechnisch top. Maar.... ik heb toch wat items:

01- De kast: buiten het feit dat ik 'm wat monotoon van kleur vind, heb ik ook het gevoel dat 'ie "te heel" is. Ik stel me zo voor dat de kast uit het raam is gegooid van minimaal de eerste verdieping. Dan zou er wel wat meer schade zijn dan het minieme dat ik nu zie.

Edit: ik begrijp nu dat het idee is dat "iemand" getracht heeft het ding op de wagen te laden?

02- Het wiel van de PAK: vind de positie niet logisch (vóór de PAK). OK, je kan zeggen dat de crew geprobeerd heeft het wiel te verwisselen (maar waarom?) en dat ze tijdens het wisselen werden overvallen door deze of gene zodat ze de PAK in deze staat moesten achterlaten 🙄 ......... maar dat vind ik wat vergezocht 🙂 . Er is m.i. geen reden waarom het wiel vóór de PAK zou liggen. Misschien weglaten?

03- Er mag van mij wel iets meer puin liggen.

Begrijp me goed: qua bouw- en schilderwerk zie ik geen verbeterpunten. Alles is strak gebouwd, gespoten en precies goed geweatherd (vooral de schutting vind ik een genot om naar te kijken). Leuke easteregg ook, die Rus in peadot 🙂 . maar het zou niet eerlijk tegenover jou en mezelf zijn wanneer ik eventuele aandachtspuntjes niet zou vermelden.

Ik kijk uit naar je volgende project 😀 !

groeten, Richard.

Blijft een bruut beest, zo'n 152. Je moet sterk in je schoenen staan om dan op je post te blijven... Het lage silhouet komt mooi uit zo tov het diorama!

Klein vraagje resteert: die man in de deuropening... heeft die nu een Duitse camo jas aan met een Russische helm? Een trofee? Lijkt me gevaarlijk zo in de linie! Of hadden Russen ook zulke blitze jasjes?

Eric

Bedankt jongens!

@Richard, bedankt voor je eerlijke commentaar, wat betreft de kast, daar had meer ingezeten, een houtkleur, inlijnen met van Dijckbruin en dan blanke lak, daarmee dacht ik een beetje mahoniekleur te krijgen, komt niet over.
De kar was wel bedoelt als 'geladen gesneuveld'

Het PAK was bedoelt als aan de kant geschoven, in de geest van 'maak ruimte voor de bevrijders!' tijdens het aan de kant gooien valt er een wiel af, dat was de gedachte, ik heb een paar pics van een geraakt PAK maar daar blijft weinig van over, dus koos ik voor dit.

Even pauze met dit diootje en dan komt er meer puin en stof, ik ben alleen nog een beetje aan het vogelen met pigmenten, voor de tank heb ik een stukje gedaan en het werd gelijk een effen dooie boel, eerst maar 's ergens anders op experimenteren voor ik hier de laatste hand aan leg.

@Eric, het figgie is van MIG, een Russki tanker met een late duitse parka aan, dankzij Roger wist ik de kleuren, en het is bedoelt als knipoog naar de Russische 'bevrijders' die zo'n beetje alles meenamen wat niet vast zat.

Groeten Rick

Grtz Rick

Terug
Bovenaan