[John] 251/1 klaar!

Re: [John] 251/1 Ausf C 14-4 update

Even een update zodat jullie zien dat ik niet stil zit.
Er komen drie figuren in deze vignette waarbij een druk wijzende commandant soldaten met anti tank wapens stuurt naar de oprukkende vijand.
Twee figuren zijn Gen2.

Nummer 3 van de figuren moet ik nog aan beginnen die heeft zo'n flinke panzerschreck dat is een bouwpakket op zich.
De camo van de commandant is nu half klaar pas.
Het figuurtje dat loopt krijgt een ander handvat van koperdraad en ik boor de hand nog wat uit.

De tracks vand e 251 moet ik nog erop zetten en ik zal ze even dryfitten binnenkort. Het zijn metalen fruil tracks die nu klaar zijn.
Hierna komen de accesoires erop.
Het camopatroon is pas half af.

De aanhanger heeft nog nauwelijks verwering dus let niet de banden etc.
Ik heb alleen nog maar de wielen van de 251 een beetje verweerd zonder pigmenten of iets.
De bodemplaat en de wielkasten van de 251 zitten vol met een mix van thin cement, putty, pigmenten en wat statisch kort geknipt gras.

groeten John.

Uploaded with ImageShack.us

Re: [John] 251/1 Ausf C 9-5 update

Hij gaat goed John, de 251 moet eigenlijk ook gewoon in het echt gezien worden, qua figuren gaat het helemaal goed tegenwoordig, volgende keer maar weer 's spieken hoe je dat doet.

Groeten Rick

Peter Stoof

Lid van de TWENOT

Hey John,

Mooi project ben je weer aan het bouwen, ziet er goed uit.
Ben benieuwd hoe je dit af rond.

Succes, Peter

Bedankt Peter en Rick,

de foto's zijn niet super helaas
Ik overweeg Robert over een maandje foto's te laten maken als ie hopelijk af is.
Inmiddels staan de tracks in een sopje te ontvetten.
Ze krijgen een dunne laag primer voor de hechting van de andere verflagen en daarna een basis van zwart met red brown.
Zodra de tracks erop zitten hoef ik me met de onderkant niet meer te bemoeien en hoef ik hem niet meer op zijn kop neer te leggen.
Dan gaan de accessoires erop zoals MG34, lamp, breedte indicatoren.

Binnenkort meer.

groeten John.

Even een update om te laten zien dat ik niet stil zit.

Inmiddels is de 251 klaar voor verwering en zo ook de aanhanger.
Tracks zitten erop en alle acc.
Tijd voor een laagje lak en dan begin ik met chippen en de filters.

Inmiddels met de verwering begonnen. Ik zal binnenkort foto's plaatsen.
Ik heb chips aangebracht, roest en vuillopers, en ben aan de slag gegaan met het simuleren van stof met olieverf.
Ik breng een dunne matte laag lak aan en ga daarna nog een paar verweringsslagen aan.

grzzz,

Hierbij een update voordat ik een laag matte lak aanbreng. De volgende stap is filteren en een stoflaag met (MIG) pigmenten en olieverf nog een keer.
Daarna zien we wel weer verder. Alles komt nu nog wat glanzend en hard over. Ik moet nog veel doen, ben benieuwd of ik de deadline ga halen....

Comments welcome!!

groeten John.

Re: [John] 251/1 Ausf C 9 Update 50% weathering

Inmiddels is de glans weg door met de airbrush een laag matte lak te nevelen.
Verder heb ik van Lifecolor een lichte zandtint gespoten in een zeer dunne laag, met ongeveer een verhouding 9:1 (water en verf).

Nu ga ik filteren en nog lokaal verder verweren (wasjes, roet, vuil en roest). Daarna nog de pigmenten in poedervorm.

gr John.

Re: [John] 251/1 update 29 mei (zand en matte lak)

Na weer een dag verweren en bijwerken hebben we dit resultaat.
Takken zijn camouflage die zeer gebruikelijk was in de zomer zeker na het luchtoverwicht van de geallieerden.
Nu is het model meer in balans met genoeg vuil etc om de modulatie niet te veel naar voren te halen.

Shoot please!!!!

groeten John.

Richard Cramer

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Re: [John] 251/1 update 29 mei 251 ver klaar...

Ha die John,

De Sdkfz. zelf vind ik mooi gespoten, mooie lichte kleur. In al je modellen komt jouw stijl duidelijk naar voren: wanneer ik niet zou weten dat dit topic van jou is, dan had ik waarschijnlijk nog wel kunnen raden dat deze half-track door jou gebouwd is. Nu kunnen sommige mensen dat als een negatief punt zien, ik vind het juist mooi dat jij een kenmerkende stijl hebt gevonden :D .

Chipping, kleur-setting, detail: allemaal ruim voldoende. De vegetatie geeft er een mooie kleurtwist aan. Wel dacht ik dat deze takken met behulp van ijzerdraad werden vastgezet. Dit zou je dan nog moeten (kunnen) nabootsen. Ook zou ik de twee takken voorop anders plaatsen. Nu lijkt het net alsof ze uit het voertuig groeien...

Keep us posted :D .

groeten, Richard.

Boris Bakker

Lid van de TWENOT

Hoi John,

Je 251 zie er wel goed uit maar die takjes zou ik echt verwijderen. Zoals ik hem nu zie komt het meer als een aquarium object over. Begrijp me niet verkeerd, maar het doet je eigen (goede) werk geen eer aan.

Groetjes

Hee mannen,

We zijn op weg.
de takjes moeten nog verweerd worden met pigmenten en of verf en dan zal het wel wat meer tunen met de 251. Op zich zijn het prima kwaliteit takken maar nu is het inderdaad meer algengroei.
Ik werk er nog aan!
Bedankt voor het kijken.

gr John.

Peter Stoof

Lid van de TWENOT

Hoi John,

Ik vind het verweren er goed uit zien maar lijkt het nu of het veel lichter is dan die eerste serie foto's of komt dit door de belichting van je foto's?
Die takken zou ik ook, net als Richard zegt, proberen om ze vast te maken.
Ziet er goed uit man, op naar de volgende foto serie.

Groeten, Peter

Hee Peter,

de foto's zijn nu wel meer zoals ie in werkelijkheid is en door de zwarte achtergrond steekt ie meer af.
Door de pigmenten en olie-stoflaag is ie ook wat valer geworden. Ik heb geprobeerd door de bleking van het weer dit na te bootsen op de verf van een 251/c die lang in dienst is.

gr John.

Na een avondje tuinieren ben ik tevreden over the results.
Ik heb stukken (klein en groot) zeeschuim genomen en deze bespoten met haarlak. Daarna Joefix kleine blaadjes en wat kruiden toegevoegd.
Na 4 tot 5 sessies strooien en weer spuiten krijg je wel een kruin.
Sommige takjes zitten nu op de 251 en een aantal grotere struiken gebruik ik voor in het dio.

Ik ga nu me concentreren op het afmaken van de 3 figuren en probeer deze zo goed mogelijk te schilderen.

groeten John.

Mooi werk, John!
Verwering is goed gelukt, maar ik mis wat schade aan het voertuig om dat te complementeren.

Ben heel benieuwd naar de vegetatie.

Bedankt Ron,

ik zal binnenkort wat foto's plaatsen. Los van de chips en roet en roest en een scheve lamp heeft deze 251 niet veel schade idd.

gr John.

Los van de druk wijzende commandant heb ik deze 3 figuren nu in de primer staan.
De opstelling:

Commandant (niet op deze foto) in de 251 wijst de rustig lopende soldaat druk naar de rand van de bosjes, daar staan al 2 duitsers te kijken naar de vijand. Ze wachten vanuit de hedges de shermans op.
De soldaat met zijn handen in zijn zakken lijkt niet erg onder de indruk terwijl de andere toch zenuwachtig aan het worden is.....en terecht.
Verder heb ik de 251 wat verder afgemaakt met nieuwe takken. De felgroene worden nog afgezwakt. Mij lijkt het stukken beter zo.

gr John.

Marten Nop

Lid van de TWENOT
Re: [John] 251/1 update 28 mei

Heel mooi, ook de figuren vind ik mooi, de expressies op hun gezichten passen goed bij hun houding.

Groeten Marten

Yep yep yep,
Weer lekker bezig John.
De takken op de zijkant van de 251 vindt ik mooi,
alleen de `staande`takken op de achterzijde en voorzijde zou ik weglaten.
Evt. een paar liggende takjes op de spatborden leggen aan de voorzijde

Greetz Jacco

Re: [John] 251/1 Ausf C (Dragon met Gen2)

EricReits zei:
Hoi John,
Bij je aftermarket setje zitten ook die bogen over de bemanninsruimtes heen. Weet je hoe die gemonteerd werden? Aan de binnenzijde van de hul, met een paar klinknagels? Wil er eentje maken op mijn 251/9, vandaar...
Eric

Misschien komt dit rijkelijk te laat, maar de kapspanten van een Aufs. D tenminste zijn gewone verenstalen strips die in slots vallen tussen de binnenste- en buitenste zijbepantsering, zonder verder bevestiging. Indien niet in gebruik zitten ze samen in een paar klemmen langs de bovenrand aan de rechterkant. Indien gewenst heb ik wel een paar foto's waar dat op te zien is.

Een SdKfz.250 heeft hetzelfde systeem, maar dan zitten de spanten opgeborgen aan de linkerkant geloof ik.

Grtn ;)

David

Peter Stoof

Lid van de TWENOT

Mooi setje figuren John.
Ben benieuwd naar het plaatje als ik zo lees over je opstelling, dat belooft wat.
Ik hoop dat je het haalt voor de 13e.

Succes verder, Peter

Hee Peter,

bedankt. Ik werk nu vrij intensief aan de afronding. Schilderen van de figuren is nog het meeste werk. Er zijn er nu bijna 2 van de 4 klaar.
Ben stiekem al bezig met het grondwerk, de sokkel is er en wat eerste accessoires. Zondag over een week ga ik wellicht net halen, dan is het project ook mooi afgerond voor mijn zomervakantie. Ik plaats nu even geen updates meer, besteed liever alle tijd aan bouwen en schilderen.

grzz John.

Vooruit dan een mini updeet:

Hierbij de eerste 2 figuren vrijwel af. De blauwe hose wordt nog wat afgezwakt maar is op deze foto veel sterker dan in het echt.
Nog twee te gaan en dan is het groundwork time.

Wat denken jullie ervan zo??

Re: [John] 251/1 update 1 juni

Inmiddels de bomen en struiken voor de typische Normandie sfeer afgemaakt.
Hierbij zit een knotwilg een nieuwe telg in de Joefix serie, vind hem zelf wel mooi geworden.
Verder al bezig met de sokkel, dit is een noestig stuk groot hout met gaten en nerven dat ik heb voorzien van een wash olieverf Indian red.
Na droging ga ik deze lakken.
Op sommige plekken plaats ik aan de randen nu evergreen strip om hoogteverschil en spanning in mijn dio te kijgen.
Verder een telefoonpaal gemaakt en geschilderd......

grzz John.

Bovenaan