[John] 251/1 klaar!

Hallo heren,

ik meng me weer in het FOC-geweld en met de toppers die al meedoen hoop ik veel tips te krijgen over mijn eigen bouw.
Ik kies natuurlijk voor de Duitsers en niet voor de vijand :D .

Deze setjes gaan het worden (de 251/1 en de figuren heb ik al in huis). De figuren zijn Gen2 van Dragon en ik ga ze nog upgraden met Hornet hoofden en riempjes, maar dat is van latere zorg. Waarschijnlijk gebruik ik ze niet allemaal.
Als setting kies ik voor Normandie D-Day + een paar dagen. Deze 251 is zoekende en wacht op orders. Ze vergaren zich rondom een stukje weg. Ik kijk nog naar het ondergrondje dat is allemaal van latere zorg.
Verder tracks en een PE upgrade setje.

groeten John.

Oja een goede voorbereiding is het halve werk, deze week lees ik dit nog eens even goed door:

Niels Henkemans

Lid van de TWENOT
Re: [John] 251/1 Ausf C (Dragon met Gen2)

Sdkfz.251 Ausf.C met klinknagels zie je niet veel in Normandië. De Sdfkz.251 is überhaupt erg slecht vertegenwoordigd in foto's als je beseft hoeveel er van rondreden. Persoonlijk zou ik er een Wehrmacht voertuig van maken. Genoeg inspiratie op ML en British Pathe. Klik bij op de Pathe site op 'Stills' (links onder) en selecteer '1 sec'. Op 00:05:45 kom je de eerste stills van dit voertuig tegen. Die lopen door tot het einde (00:06:36)

Hoi Niels,

Bedankt voor de tip!
Er reden er inderdaad erg veel rond en dus is het in die zin wel veilig deze keuze te maken, ieder legeronderdeel maakte natuurlijk dankbaar gebruik van dit werkpaard om troepen naar het front te brengen bijvoorbeeld. Ik ga ervan uit dat na de landingen in Normandie de Duitse versterkingen in het gebied rondom de stranden ook met Halftracks moeten zijn gedaan.
Ik hoor goede verhalen over deze kit en zie er erg naar uit deze te bouwen.
:D

Laten we het hopen, ik ben erg benieuwd naar de kwaliteit van de Gen2 figuren ik heb deze al lang liggen en ze komen nu goed van pas.

Niels Henkemans

Lid van de TWENOT

John van Pelt zei:
Er reden er inderdaad erg veel rond en dus is het in die zin wel veilig deze keuze te maken, ieder legeronderdeel maakte natuurlijk dankbaar gebruik van dit werkpaard om troepen naar het front te brengen bijvoorbeeld. Ik ga ervan uit dat na de landingen in Normandie de Duitse versterkingen in het gebied rondom de stranden ook met Halftracks moeten zijn gedaan.

Ik laat dit aan de 251 experts over, maar dat lijkt me een misverstand. Hoewel er veel rondreden waren ze zeker niet voor elke eenheid beschikbaar. Toch vooral een 'speeltje' voor Panzereenheden. Zelfs binnen de Panzerdivisies beschikte veel eenheden, waaronder veel Gren.Abt., niet over zulke voertuigen. Grootste deel van de troepen werd toch echt aangevoerd per truck (1001 soorten), per trein, te voet, op de fiets, etc.

Aftermarket feest! Het zal toch niet al te moeilijk zijn een leuke pic van dit werkpaard te vinden, ben ook benieuwd naar de figuren, iets waar je toch goed mee aan het worden bent.

Succes! Rick

Dank, alhoewel 1:16 beter gaat dan 1:35 maar met veel oefenen komen we er wel. :D
Gen2 lijken met erg mooi om te doen en je hebt er toch al gauw een stuk of 4 voor een leuk bedrag.
(zeker als je ze koopt met 50% op een beurs) hehe :oei: :oei: .

Richard Cramer

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT

Ha die John,

Laat ik nu net ook een 251/1C met klinknagels willen bouwen.... nee geintje, heb ditmaal niet dezelfde kit.

Ik zie dat je veel achtergrondinfo tot je beschikking hebt. Ziet er goed uit, je gaat in ieder geval niet onbeslagen het ijs op :) .

Succes met deze FOC, ga deze wel volgen, ook al omdat ik het "Germania Regiment"-setje ook in huis heb. Heb ik mooi referentiemateriaal :D .

groeten, Richard.

Zo is dat!
Overigens ben ik gisteravond begonnen met de bouw en de onderkant zit al in elkaar inclusief cockpit.
Vandaag zet ik de zijschermen erop en dan kan ik de hull al nalopen op oneffenheden.
Wat een klote sinkmarks zeg bij de rekken van de wapens.

Ik kies trouwens niet voor het PE setje.
Veel klemmen zijn op de gereedschappen meegegoten in de kit zelf en ook op de kisten ik heb er geen zin in dat eerst allemaal eraf te moeten schrapen.
Daardoor verliest het setje voor de helft zijn waarde in mijn optiek.
Ik maak het MG schild zelf wat dunner.
Ik doe de wielen natuurlijk los en tracks als laatste.
De tracks worden wel van de aftermark set en zijn onderweg.

Ik zal snel even de eerste foto's plaatsen.

groeten John.

hee John,
jij kiest ook weer een mooi onderwerp.
ik heb ook al verschillende 251s gebouwd ,en ik blijf het een super voertuig vinden.
succses en ik hou je posts in de gaten .
groeten Arjen.

EricReist

Lid van de TWENOT

Hoi John,

De 251 C met klinknagels is natuurlijk een van de ultieme 251 varianten :cool:
Weet niet zeker of je dat tweede figurensetje (Germania 1940) in 1944 kan gebruiken? Ben niet zo thuis in figuren...

Bij je aftermarket setje zitten ook die bogen over de bemanninsruimtes heen. Weet je hoe die gemonteerd werden? Aan de binnenzijde van de hul, met een paar klinknagels? Wil er eentje maken op mijn 251/9, vandaar...

Succes!

Eric

Hoi Eric,

wordt hopelijk een gaaf voertuig in panzeryellow.
Ik ga niet voor het aftermark setje, zie mijn eerdere post.
Ik bouw hem RUDD maar wel met de metalen tracks.
Oja en de watertank komt er niet in!

:D :D

gr John.

Mooie setjes! Lijkt me een erg leuk voertuig om te maken. Ik heb namelijk nog nooit een halftrack gemaakt :oeps: :p .

Veel succes!

Groeten,

Maarten

Dit is ook pas mijn 2e :D .
Ik ben al een eindje met de bouw. Ik doe de wielen en tracks helemaal apart.
De breedte indicatoren en MG mounts etc komen ook later omdat die erg breekbaar zijn.
De hull is nu bijna helemaal gebouwd, alleen de achterdeuren nog.
Ik heb wel de kap erop gezet. Dat bemoeilijkt me iets met verven, maar ik kan overal goed bij nog.
Voordeel hiervan vind ik dat ik later niet hoef te passen en te meten en ik nu echt klaar ben met al het grove lijmwerk en het lijmen en op elkaar drukken van de boven en onderzijde...
Ik hoef straks alleen nog maar het fijne werk te doen.
De gereedschappen schilder ik ook los.
Ik heb een klein beetje putty gebruikt voor de naden en werk nu alles netjes bij.

groeten John.

Laat ik dan de teerling werpen met de eerste actual bouwpics.
Dit is het resultaat van 2 avonden bouwen en plakken.
De meeste acc komen pas na de laklagen erop omdat ik de camo nog niet uitgedacht heb.
Komt die er dan kunnen de tools speelbreker zijn.
De sluitdeuren achter waren niet helemaal lekker gegoten/beschadigd en daar heb ik een randje afgehaald en bijgemaakt met evergreenstrip.
Zwaar lopen schuren en polijsten maar en nu is ie glad.
De wielen en tracks komen later.
Nu ga ik hem eerst schoonmaken ontvetten en dan primeren, daarna een laag nato black.
Hij wordt sowieso daarna darkyellow maar nogmaals de camo dat weet ik nog niet.

Excuus voor de zeer matige kwaliteit van de foto de volgende series worden weer met een mooie opstelling gemaakt.

groeten John.

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT

John,

De vaart zit er lekker in zeg! Qua Camouflage misschien een "natuurlijke" camouflage met plantjes van Joe-fix, geetste takken of zeeschuim met Plusmodels blaadjes?

Succes,

Alex

Re: [John] 251/1 Ausf C (Dragon met Gen2) 17-3

Zou wel goed passen in Normandie, al vraag ik me af of ze op D-day al in de gaten hadden dat ze anders de Mustangs op hun dak kregen.
Goede tip Alex!

Je gaat als een trein en ligt ver op kop, John!!

Ik hoop alleen dat je straks inderdaad overal goed bij kunt met verven. Mijn ervaring in deze is anders.....

Ja klopt Ron, de meesten zullen de kap eraf houden om dan eerst de binnenkant te schilderen.
De dryfit baarde me echter zorgen en er moest heel wat duw en trekwerk aan te pas komen met putty om alles naar mijn zin recht te krijgen.
Als ik dit nog moest doen had ik naar mijn idee na het schilderen te veel risico op beschadigingen of putty die door naden komt.
Ik ben wat met een penseel zonder verf gaan oefenen en kan overal toch wel redelijk goed bij zelfs met de airbrush.
Voordeel is nu dat het zwaarste plakwerk van de grote delen erop zit en de wielen zijn uitgelijnd etc.
Ik hoop dat het goed komt, hij is net in een badje met sipsop geweest en morgen krijgt ie de primer.

groeten John.

Hey John,

Je gaat idd weer als een raket.
Over de bouw kan je weing vertellen aan de hand van die ene foto ;)
Wat betreft de camo, misschien gewoon wat bruine of groene strepen.
Idd, wat Alex aangeeft om er wat vegatatie aan te hangen is ook super.
Heb behoorlijk wat foto`s van 251 die rondreden in Normandie vol met struikgewas :D
Of het echt in het begin van D-Day was weet ik niet.

Blijven deze volgen

Greetz Jacco

Komt goed Jacco,

gisteren had ik lege batterijen van mijn camera die zijn nu weer opgeladen. De 251 is droog en heeft een dunne laag 1200 surfacer nu.
Ik kan vandaag nog aan de slag met Nato Black.
Schilder jij trouwens het interieur ook zoals ik of laat jij de kap er altijd af?

Ik zet beide helfden op elkaar, en schilder later de binnezijde.
Denk wel dat ik 1 van de weinigen ben die dit zo doe.
Heb er zelf geen problemen me.

Greetz Jacco

Doen we het samen op dezelfde manier.
Nog een vraag, ja ik ben lastig.
Als basis voor de binnenkant gebroken wit of tegen het geel aan?

gr John. :D

Bovenaan