Je gaat er zo aan voorbij

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Interesses
Britse Gemenebest WW2
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Fordson WOT 6 GS, Morris C8, Humber FWD ambulance, M10 Achilles
Vorige week moest ik aan de Appelweg in Amersfoort een poosje wachten op een van onze kinderen. Het regende en hagelde, maar door de autoruit zag ik iets verderop langs een muur een aantal kransen liggen met linten in onze driekleur.

Op een minder nat moment ben ik er heengelopen om te ontdekken dat deze muur een aantal herinneringen bevat. De muur was voorzien van beeldhouwwerk en ervoor stond een klein bordje. Op deze plaats werden – inmiddels 76 jaar geleden – 10 verzetsmannen door het vuurpeloton om het leven gebracht. Mannen, die gevangen werden genomen, terwijl ze een bijdrage leverden aan onze vrijheid. Die werden veroordeeld tot de dood en op 20 maart als represaille werden doodgeschoten. In dit geval niet naamloos, al heb ik ze niet gekend. Ze leefden in de regio waar ik woon in alle vrijheid.
1618508329366.png

Je woont wel eens een herdenking bij, bezoekt een plaats die herinneringen aan de oorlog toont, leest, … Toch was het hier, voor mij, anders dan gemiddeld. De kogelgaten zijn namelijk gebleven. Je kunt nog zien, waar deze mensen moeten hebben gestaan. Tot hen het leven werd ontnomen. Herinneringen op een plaats, waar je in het dagelijks leven zo voorbij gaat ….

Laatst bewerkt:

Tini Hendriks

“Jean a un grand moustache”
Lid van de TWENOT
Interesses
van Little Willie tot Leopard A4A1
Nu bezig met
2CV
Je woont wel eens een herdenking bij, bezoekt een plaats die herinneringen aan de oorlog toont, leest, …
Ja Jan, ik ken dat gevoel ook. We vinden het allemaal heel normaal, vrede. We bouwen er op los en vinden het allemaal geweldige modellen. En nee, natuurlijk verheerlijken wij oorlog niet, we houden gewoon van het piepen en knarsen van de tracks, het rauwe diesel gejank. Maar toch, zijn het veelal machines van de dood.
Toen ik wat research deed over mijn FOC eendje verzeilde ik in de vrijheidsoorlog van Algerije, begin 60er jaren. Kan zo in het rijtje Politionele Acties en Vietnam. Ver van ons bed? Ik was net geboren. We mogen onze handen dichtknijpen met onze vrede sinds WO2. En dankbaar zijn. Kijk eens naar het gerommel nu in Ukraine en Afghanistan. Je wiegje zal er maar staan...

Willem Visser

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:16
  2. 1:35
Hoi Jan,
ik ken die locatie, indrukwekkend.
Juist om dergelijke locaties vast te leggen en onder de aandacht te houden ben ik naast fanatiek modelbouwer ook vrijwilliger bij de Stiwot. Een van de dingen die ik doe is het verwerken van de aangeleverde foto's van dergelijke locaties op de website van Traces of War. Op die manier proberen we juist die geschiedenis vast te houden en te herinneren.
Momenteel worden ook alle Stolpersteine in Amersfoort vastgelegd.

Hartelijke groet,
Willem

Laatst bewerkt:

PietvanHees

Lid van de TWENOT
Dank je wel voor de foto. De volgende keer dat ik in Amersfoort ben...... Ik rijd momenteel regelmatig een stukje over "hell's highway" Voor mij altijd speciaal. Vorige maanden regelmatig de snelweg die de velden waar de 101ste Airborne is geland bij Son. (Met 101 km/uur) Ben blij dat er meer mensen ook op andere dagen dan 4 en 5 mei blezig zijn met onze vrijheid.

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Interesses
Britse Gemenebest WW2
Schalen
Nu bezig met
Ik denk inderdaad dat het belangrijk is dat we ons bewust zijn van de en onze geschiedenis. En geschiedenis heeft alles te maken met mensen. En oorlog met leed.
Ik moet nu ook denken aan de biografie van Stuart Hills. Hierin wordt de spanning die frontsoldaten ondergaan, goed weergegeven. Een spanning die pas verdween bij VE-day en zelfs later in zijn leven op bepaalde momenten een rol speelde.

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Interesses
Britse Gemenebest WW2
Schalen
Nu bezig met
Dank je wel voor de foto.
Deze foto komt van internet en laat de originele muur met gedenktekens zien. Inmiddels is de muur weer opgeknapt, maar de 'littekens' in de muur zijn er nog.

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
WW1 Gevleugeld Oorlogstuig
What If, SciFi, Fantasy
Nu bezig met
1:35 Willys Jeep Tamiya
Mooi om dit te lezen !
Ook mij laat die (bijna) alles en iedereen omvattende oorlog niet los...
Meest indrukwekkend vind ik altijd de menselijke bereidheid zich onbaatzuchtig en met gevaar voor eigen leven
in te zetten voor vrijheid en welzijn van anderen, of dat nu soldaten of burgers zijn.

Hier in Barneveld (bevrijd op 17 April 1945) fiets ik regelmatig door een straatje waarvan ik weet dat het op die voorjaarsdag
vol stond met Shermans en dat niet ver daar vandaan mijn toen 12 jarige moeder en haar broers en zussen feest vierden
met de Canadese soldaten die royaal hun rantsoenen uitdeelden.

Hoe anders verliep de bevrijding in Dordrecht voor mijn destijds 8 jarige vader, zijn zusje en hun moeder.
Pa en ma van Dijk waren in 1938 lid geworden van de NSB en dat is mijn opa noodlottig geworden tijdens de gevechten om de Moerdijkbrug.
Nederlandsche militairen in de straat (onder vuur) kregen van een overbuurman de 'tip' dat er bij de fam. van Dijk duitse wapens en geld
aanwezig waren (wat geenszins het geval was).
Mijn opa en zijn broer (niet lid van NSB ) zijn toen opgepakt op verdenking van verraad en meegenomen voor verhoor.
Beiden zijn toen ter plekke gefusilleerd en de Merwede rivier gegooid.
Vanwege het NSB lidmaatschap van C. van Dijk en ten behoeve van weduwe A.van Dijk is na de capitulatie een rechtszaak gevoerd tegen de verantwoordelijke nederlandse militairen. Zij kregen gevangenisstraf en mijn oma kreeg vanaf toen een uitkering van de duitse overheid.
(ik heb het krantenartikel van de rechtszaak en het document van de toewijzing der toelage).

Na de bevrijding is mijn oma opgepakt en naar een heropvoedingskamp gebracht en haar twee kinderen bij een nederlands pleeggezin geplaatst.
Na terugkomst werden ze herenigd maar waren wel alle persoonlijke bezittingen in beslag genomen en moest het vaderloze gezin helemaal
opnieuw beginnen.
(noot : pa en ma van Dijk waren lid geworden van de NSB om dezelfde reden dat vandaag de dag mensen lid zijn van de bijv. de PVV
Gewone mensen die zich hadden laten meeslepen door de veelbelovende retoriek van bepaalde mensen met een zekere authoriteit)

Zowel de familie van mijn moeders en vaders kant hebben dit altijd stil gehouden uit schaamte...
Het is mijn oma geweest die pas in begin jaren '90 haar verhaal aan mij deed.
De reden van haar zwijgen :
Zij wist van mijn interesse in ww2 en dat ik dus op de hoogte zou zijn van die "verderfelijke NSB'ers".
Uit angst dat ik (en mijn zus) haar zou laten vallen had ze haar "schande niet toe durven geven"....
Wat was ik blij dat ze haar verhaal deed !!! ik was ongeveer 30 en had in de loop der jaren alleen maar ontwijkende antwoorden
gehad op mijn vragen over wat er met die ene opa was gebeurd (die ik dus nooit gekend had en mijn oma was nooit hertrouwd).
Mijn oma kon zich pas vanaf dat moment oprecht 'vrij gesproken' voelen... voor mijn zus en ik steeg onze achting voor onze oma alleen
maar meer. Ze was altijd al een enorme lieverd maar nu voor ons nog meer door te weten van haar verschrikkelijke ervaringen
en hoe ze ondanks een veroordelende maatschappij toch de liefde in haar hart hoog heeft gehouden...
en niet alleen voor haar kinderen en kleinkinderen...

Tjonge... heel verhaal jongens, maar er werd iets getriggerd tijdens het stukje over m'n moeder.... en ja, dan vertel ik 't maar gewoon :)
Ik schaam me er niet voor dus wil je wat vragen...doe dat gerust.

groet ✌️🙏

Tini Hendriks

“Jean a un grand moustache”
Lid van de TWENOT
Interesses
van Little Willie tot Leopard A4A1
Nu bezig met
2CV
Gewone mensen
Indringend verhaal, Peter. Én goed dat het gewoon verteld kan worden. Ongeacht de kant die mensen kozen is het denk ik belangrijk dat ze bewaard blijven. Verhalen getuigen van het leven en de geschiedenis van wie we zijn.
Dank je dat je dit deelde!

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Interesses
Britse Gemenebest WW2
Schalen
Nu bezig met
ondanks een veroordelende maatschappij
Beste Peter,

Ik denk dat ik en velen te snel ons oordeel klaar hebben en op zijn minst vooringenomen zijn. Kun je het lidmaatschap van de NSB goedkeuren? Mag je daarom alle NSB-ers over een kam scheren? Ik denk dat we heel voorzichtig moeten zijn met goed en fout. Er zijn veel schakeringen tussen zwart en wit. Er is meer dan aan 'welke kant' je staat. Daden kun je beoordelen, woorden zijn al moeilijker en dan weten we vaak nog weinig van iemands gedachten, gevoelens en motivatie. Ook vandaag de dag mis ik bijvoorbeeld erg vaak de nuance.
retoriek van bepaalde mensen met een zekere authoriteit
Als mens zijn we beter in staat om iets krom te maken dan recht en als onze maatstaf niet recht is, moeten we voorzichtig zijn met ons oordeel over onze medemens.

Ik noemde al het woord 'leed'. Ik denk dat dat hier zeker op van toepassing is. Je oma heeft, met haar lieve persoonlijkheid, lang alleen een kruis gedragen. En dat heb zelfs jij meegekregen. Ik vind je bijdrage waardevol en dank je voor de inkijk, die je met ons deelt.

Hartelijke groet, Jan

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
What If, SciFi, Fantasy
Nu bezig met
Tof om te horen mijn verhaal positief gewaardeerd wordt :)

Ik snap wat je bedoelt te zeggen, maar het voorbeeld is wat ongelukkig omdat de PVV precies één lid heeft: Geert Wilders.
o, dat wist ik niet... nu ja, men zal over het algemeen wel begrijpen wat ik bedoel, toch bedankt voor de 'voetnoot' :)

Beste Peter,

Ik denk dat ik en velen te snel ons oordeel klaar hebben en op zijn minst vooringenomen zijn. Kun je het lidmaatschap van de NSB goedkeuren? Mag je daarom alle NSB-ers over een kam scheren? Ik denk dat we heel voorzichtig moeten zijn met goed en fout. Er zijn veel schakeringen tussen zwart en wit. Er is meer dan aan 'welke kant' je staat. Daden kun je beoordelen, woorden zijn al moeilijker en dan weten we vaak nog weinig van iemands gedachten, gevoelens en motivatie. Ook vandaag de dag mis ik bijvoorbeeld erg vaak de nuance.

Als mens zijn we beter in staat om iets krom te maken dan recht en als onze maatstaf niet recht is, moeten we voorzichtig zijn met ons oordeel over onze medemens.

Ik noemde al het woord 'leed'. Ik denk dat dat hier zeker op van toepassing is. Je oma heeft, met haar lieve persoonlijkheid, lang alleen een kruis gedragen. En dat heb zelfs jij meegekregen. Ik vind je bijdrage waardevol en dank je voor de inkijk, die je met ons deelt.

Hartelijke groet, Jan
Ja Jan, wij mensen trekken veel te makkelijk conclusies uit te weinig informatie.
Hoeveel weten en begrijpen we nu echt van de wereld en alles wat zich daarop afspeelt en afgespeeld heeft en hoe bang
zijn we voor wat wel of niet komen gaat, of dat nu om globale zaken gaat of persoonlijke?

Over één kam scheren mag uiteraard, maar dan moet men het ook accepteren zélf gelabeld te worden.
Een kant kiezen is men ook vrij in, maar waarom zou je ? waarom jezelf verankeren aan ideëen en conclusies als je ook kunt gaan zeilen.

Ieder individu zou blij en tevreden kunnen zijn met de wetenschap een levende mogelijkheid te zijn. Helaas zijn velen bang voor die vrijheid
en conformeren zich daarom aan allerlei clubs (met de onvermijdelijke regels). En wee degene die hun club durft aan te vallen op wat voor manier dan ook. (let wel, een club kan van alles zijn hè, vriendenclub, familie, vereniging, politieke partij, een volk enz.)
Voor mij is er maar één 'club' waar ik oprecht in geloof : die van mensen, dieren en planten.
En met het omgaan en beheren van aarde, water, vuur, lucht en ruimte kunnen we er samen iets moois en leuks van maken.

Tja, een maatstaf is ook maar relatief denk ik. Wat in de ogen van de één oprecht goed is, kan voor een ander oprecht fout zijn.
Bovendien kan dat wat nu als goed wordt gezien morgen ineens als fout worden geïnterpreteerd.
Wie heeft dan gelijk? Zodra het ego bang is om te sterven zal het alles uit de kast halen om te overleven (z'n gelijk te halen) en zo
ontstaat vaak de wrijving of erger...

Mijn oma heeft inderdaad lange tijd alleen dat pijnlijke kruis gedragen. "Niet klagen maar dragen" heeft ze lang volgehouden, maar
haar liefde voor het leven en de mensen was gelukkig sterker waardoor het vertrouwen in mensen weer zo groot werd dat zij
de moed vond haar pijn te delen... met alle positieve gevolgen voor ons, behalve mijn vader. Hij heeft er nooit over kunnen praten...
Dat was in schril contrast met mijn moeder die heel makkelijk haar belevenissen uit die oorlogstijd gedetailleerd oplepelde.

bedankt voor jullie aandacht !

Hartelijke groet :)

Interesses
Militair materieel vnl. van 1939 tot 1942
Westfeldzug
Gewone mensen
Tsja, als we nou toch bezig zijn........

Mijn oma van moeders kant was een schat van een oma maar toch altijd een beetje "anders". Zij was geboren in Hongarije maar had de Tsjechoslowaakse nationaliteit gehad en sprak Nederlands met een accent maar wel perfect Duits.
Pas na haar overlijden (toen ikzelf 14 was) werd me echt duidelijk hoe het zat met de opdeling van de Oostenrijks-Hongaarse Dubbelmonarchie en wat dat betekende voor het "land van herkomst" van veel Europeanen waaronder de Volksdeutsche.
Haar familie wilde maar wat graag 'Heim ins Reich' maar zij wachtten gewoon thuis in Slowakije totdat het Reich naar ze toekwam. Haar twee broers daarentegen begaven zich naar Duitsland om deel te kunnen zijn van de glorieuze toekomst die hen voorgehouden werd terwijl mijn oma alleen maar naar Amerika wilde. En ging.
Maar zij strandde in 1937 in Nederland, het geld was al op en ze besloot zich in Amsterdam maar te vestigen. In 1939 trouwde ze daar met een Nederlander die bij de mobilisatie als reservist werd opgeroepen en in de van Stolbergkazerne in Amersfoort werd gelegerd om in Mei 1940 stellingen te betrekken op de Grebbelinie bij Asschat in het huidige Leusden.
In Oktober 1940, slechts enkele maanden nadat één van haar broers in dienst bij de SS-Verfügungstruppen op bezoek was gekomen, werd mijn moeder geboren.
Mijn opa was toen net thuis uit krijgsgevangenschap, de buurt sprak schande van zijn vrouw die niet alleen een rotmof was maar notabene ook nog eens SS'ers thuis had ontvangen.
Het is een lange bezetting voor ze geweest maar ze zijn er redelijk ongehavend doorheen gekomen al hebben ze er nooit over willen praten.
Vele miljoenen net zo gewone mensen konden er niet meer over vertellen. Nooit meer.

Leve de gewone mensen! Luister nooit naar de holle retoriek van hen die pretenderen jouw bestwil voor ogen te hebben. Dat hebben ze niet. Nooit.

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
What If, SciFi, Fantasy
Nu bezig met
Bedankt dat je dit verhaal deelt Paul :+:

Ik denk dat het openbaren van dergelijke weggestopte belevenissen (van die gewone mensen) ook wel een soort van recht doet aan hen die zich onterecht schaamden voor hun verleden...

Mooie slotzin ! Wanneer iemand zegt "...neem maar van mij aan dat..." moet je dat nooit klakkeloos doen, maar eerst de bron onderzoeken.
Triest is wel dat men in het geval van holle retoriek vaak niet het onderscheidingsvermogen heeft om het holle (valse) op te merken.

Interesses
Militair materieel vnl. van 1939 tot 1942
Westfeldzug
Jij ook bedankt voor jouw verhaal Peter!

Het is inderdaad triest dat het onderscheidingsvermogen van veel mensen om foutieve informatie te herkennen gebrekkig is. Het leidt tot een hoop onnodige verdeeldheid terwijl we allemaal wel begrijpen dat het woord samenleving begint met "samen" en niet met "ik" of "mijn....(geloof, gedachte, overtuiging enz.)".

Het is inderdaad triest dat het onderscheidingsvermogen van veel mensen om foutieve informatie te herkennen gebrekkig is.

De recente geschiedenis met de ambtstermijn van Donald Trump onderstreept dit nog eens. Als je leugens maar vaak genoeg herhaalt gaan mensen het op een gegeven moment kennelijk toch voor waarheid aannemen ("the election is rigged", "they stole our votes"). Meer dan 70.000000 "foute" Amerikanen ...... Nu moet ik zeggen dat ik ook nooit veel vertrouwen gehad heb in het kritische vermogen van de gemiddelde Amerikaan.

In Nederland is de gemiddelde kiezer trouwens toch ook verrassend vergevingsgezind als het om pertinente leugens van politici gaat. Kennelijk vindt men andere zaken (vooral dan de eigen portemonnee) belangrijker.

Arjan

Oscar Becker

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2
Schalen
De recente geschiedenis met de ambtstermijn van Donald Trump onderstreept dit nog eens. Als je leugens maar vaak genoeg herhaalt gaan mensen het op een gegeven moment kennelijk toch voor waarheid aannemen ("the election is rigged", "they stole our votes"). Meer dan 70.000000 "foute" Amerikanen
Helemaal eens en ook met het eerder genoemde PVV standpunt. En hoeveel mensen in ons mooie landje zullen zonder te twijfelen 'ja doen' roepen als je ze vraagt zullen we alle Marokkanen maar in een heropvoedingskamp sturen, of beter nog een werkkamp?

In Nederland is de gemiddelde kiezer trouwens toch ook verrassend vergevingsgezind als het om pertinente leugens van politici gaat. Kennelijk vindt men andere zaken (vooral dan de eigen portemonnee) belangrijker.
Als Rutte fan ben ik natuurlijk gekleurd, (dat was ik al maar ook heb ik een enorm respect hoe hij en anderen zich staande hebben weten te houden onder de enorme druk van het beslissen over de levens en het leven van miljoenen mensen) maar ik verbaas mij er over hoe makkelijk mensen vergeten wat er allemaal goed is gegaan (we komen als een van de sterkste landen in Europa uit dit Corona gedonder) en vanwege een mogelijke leugen over iets wat er totaal niet toe doet (in mijn ogen) bereid zijn hem aan de kant te schuiven (en daarmee een goed lopend land in de waagschaal te zetten)

Een van de meest interessante onderwerpen van WW2 wat mij betreft: Hoe kan het zo zijn dat 1 man een compleet volk voor zich weet te winnen met zulke slechte bedoelingen. De wappies van 75 jaar geleden.

Respect voor de andere bovenstaande verhalen! En ik ga snel een keer kijken in Amersfoort.

Volgens Hitler (mein Kampf) zijn het vooral de kleine leugens die een politicus kunnen nekken :) :

'Die Breite masse eines volkes fallt einer grosse luge leichter zum opfer als einer kleinen"

Dat is ook waarom Donald Trump het zo lang heeft uitgehouden, bij hem betrof het immers uitsluitend grote leugens.

Groet,

Arjan

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 Mittlere Panzerkampfwagen M3 Ausf. E en XM706E2
Kennelijk vindt men andere zaken (vooral dan de eigen portemonnee) belangrijker.
Wat de gemiddelde mens wil — zowel in Nederland als elders — is stabiliteit en (relatieve) welvaart in het dagelijks leven. Naar het grote plaatje wordt niet zoveel gekeken, behalve voor zover dat aan de dagelijkse belevingswereld raakt.

Dit is waarom dictators lang aan de macht kunnen blijven: ze zorgen dat het land stabiel is, want wie onstabiliteit veroorzaakt wordt (meestal hard) onderdrukt. De meeste mensen nemen dat voor lief als het betekent dat ze relatief zorgeloos kunnen leven. Wanneer dát lang genoeg aangetast wordt door de dictator, krijg je een breedgedragen (poging tot) omverwerping.

PietvanHees

Lid van de TWENOT
Zo blijkt maar weer dat we allemaal de elende va"n onze voorouders mee sjouwen en moeten zien te verwerken. Met een vader die van 1933 was en in Amsterdam alles mee heeft gemaakt, honger, maar ook razzia's standrechtelijke executie en dood van mensen dichtbij. En een moeder die "de dochter van de NSB-er was, heb ik mijn portie ook mee gekregen. Toen ik in 1990 door het openbaar worden van de speciale rechtsvervolging ca 20 cm dossier door heb geworsteld van die stille knorrige man die ik vooral kende van de foto's bleek dat ie als slager in Nijmegen het brood voor zijn dochters niet meer kon verdienen. Oma was van Duitsland en hoopte dat ze dan misschien aan haar "landsleute" mocht leveren. Daar moest je echter wel lid van de NSB voor zijn. Mijn opa had geen verstand van politiek, maar wist donders goed hoe link dat dat was. Dus dat hield ie voor iedereen verstopt. Op het kaartje van de NSB registratie dat ik in mijn hand heb gehad stond ook achterop dat ze zijn oprechtheid betwijfelde omdat ie nooit op bijeenkomsten was. Kleine mensjes die tussen de grote molenstenen van de oorlog komen.

Alle oorlog hoort in het museum, is het credo van Ons nationaal museum in Overloon. En dat gaat verder dan die 2e wereldoorlog. We hebben allemaal iets tegen onrecht. En we oordelen heel makkelijk, vaak zonder voldoende te weten. In onze huidige corona situatie zie je genoeg agressie en verdriet voor een hele oorlog. Reden voor mij om ook de wappies en de fanaten hun gevaarlijke emoties maar te vergeven. Allemaal angst, allemaal paniek. We weten niet beter.

Je zou haast willen dat ze met het vaccin mee een dosis gezond boeren verstand mee injecteren.

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
What If, SciFi, Fantasy
Nu bezig met
Bedankt Piet,

dit vind ik heel mooi gezegd :

Alle oorlog hoort in het museum, is het credo van Ons nationaal museum in Overloon. En dat gaat verder dan die 2e wereldoorlog. We hebben allemaal iets tegen onrecht. En we oordelen heel makkelijk, vaak zonder voldoende te weten. In onze huidige corona situatie zie je genoeg agressie en verdriet voor een hele oorlog. Reden voor mij om ook de wappies en de fanaten hun gevaarlijke emoties maar te vergeven. Allemaal angst, allemaal paniek. We weten niet beter.

Je zou haast willen dat ze met het vaccin mee een dosis gezond boeren verstand mee injecteren.
:+::+::+:

Bovenaan