Jawel, we zijn weer open!

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 M29C Weasel
Het heeft meer voeten in de aarde gehad dan de bedoeling was, maar het forum is eindelijk weer open, en zoals je kunt zien, geheel vernieuwd!

De upgrade begon vorig weekend, en was in principe de volgende dag klaar, máár … een aantal belangrijke functies weigerden dienst, waaronder het plaatsen van berichten. Een forum waar dat niet op kan heeft natuurlijk niet zo heel veel nut, maar het vinden van de reden voor dit probleem bleek moeilijk. Dan kwam er ook nog een verplaatsing bij naar een andere server (de computer waarop de forumsoftware ook echt draait), wat meerdere dagen kostte, maar dat heeft wel die problemen opgelost. Dank aan Raymond Koome, die de technische kant van het forum regelt, voor z’n inzet om dit alles voor elkaar te krijgen.

Graag wil ik iedereen wijzen op hoe het gebruik van dit forum verschilt van het vorige, zodat alles hopelijk weer zo snel mogelijk als vanouds is. Heb je vragen? Stel ze gerust!

Bas Slaats

TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Halftracks en alles wat zich rondom Tilburg heeft afgespeeld.
Jakko, mag ik je via deze weg namens de gehele vereniging bedanken voor alle tijd en moeite welke je hieraan gespendeerd hebt! Het forum is een wezenlijk onderdeel van onze hedendaagse vereniging en het is fijn dat alles nu weer up to date is.
Gr Bas

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Bedankt, maar het echte werk is door Raymond gedaan, hoor :)

Henry Klom

Lid van de TWENOT
Aha, fijn dat we weer in de lucht zijn:).

Wel een klein vraagje;
Hoeveel foto's kan je bij een bericht plaatsen op dit forum en wat zijn de maximale maten voor de grootte van de plaatjes?

mvg
Henry

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Dat wordt behandeld in het onderwerp over de verschillen met het oude forum waar ik boven naar linkte, maar het komt neer op tien bijlages per bericht, maximaal 512 KB per bijlage en afbeeldingen worden herschaald tot 1024 pixels langs de lange kant als ze groter zijn dan dat.

Henry Klom

Lid van de TWENOT
Ah, dus dat wordt toch weer verkleinen worden als je beeldbestand groter is dan 512 kb. Een foto bv. gemaakt met je telefoon van 1,2 Mb, zal je dus nog altijd eerst moeten verkleinen om binnen die 512kb limiet te vallen, toch?

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Om eerlijk te zijn heb ik dit nog niet getest. Als ik dat nu wel probeer, werkt het niet … m’n proeffoto wordt geüpload, maar wordt dan in het deel met de bijlages weergegeven als iets dat niet bijgevoegd kan worden. Ook als ik de minimumgrootte (in kilobytes) zet op meer dan de grootte van het bestand dat ik upload, en/of de maximale pixelafmetingen uitzet, weigert het nog. Bij proberen blijken ook andere soorten bestanden, zoals een PDF, wel te uploaden maar niet in te voegen in een bericht :( Het gekke is ook dat ze achter de schermen niet in de lijst met bijlages komen, maar een proefafbeelding van Raymond staat daar wel tussen.

zucht Ik dacht dat we nu van deze ellende af zouden zijn, maar het lijkt erop alsof meer zoeken nodig gaat zijn om dit werkend te krijgen.

Interesses
Momenteel tanks met een directe koppeling naar de onderwerpen waar ik over lees.
Schalen
Nu bezig met
T-34/76 & Pz.Kpfw. III Ausf.M "Kursk", Canadese M113A1 & M151A2, Sherman M4A3E8 Korea '51, GAZ67
Ziet er niet verkeerd uit!

Henry Klom

Lid van de TWENOT
...ondertussen...ben ik druk bezig geweest om bij een aantal oude berichten die ik zelf geplaatst heb, de foto's om te zetten van bijlage naar volledige weergave. Dit via bewerk bericht; en dan de fotobijlages opnieuw in het bericht plaatsen. Daarna moet je de wijzegingen opgeslaan. Dat gaat prima maar als er een onbekend emoticon in het tekst bericht staat dan pikt de server het niet. Kom je een uitgeschreven emoticon tegen zoals bv ':wink:' dan moet je die uit de tekst verwijderen, pas daarna kan je het gewijzigde bericht opslaan.

Henry Klom

Lid van de TWENOT
Wat ik wel een beetje mis is dat de berichten als er veel reacties zijn niet meer in pagina's opgedeeld worden. Als er nu 30 reacties zijn dan moet je een heel eind naar beneden scrollen. Is het mogelijk om het forum zo in te stellen zodat er zeg na 15 reacties een nieuwe pagina aangemaakt wordt?

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Ik heb dat nu net bewust op 50 berichten per pagina gezet omdat ik het zelf makkelijker vind als er niet teveel pagina’s zijn, want dan kan ik gewoon in één keer doorlezen. Ik zal het op 25 zetten als middenweg :)

Henry Klom

Lid van de TWENOT
Oja, nog een observatie. In de oude overgezette berichten werken de weblinks naar pagina's en filmpjes niet. Door het oude bericht te openen met 'bewerk bericht' en daarna op te slaan worden de oude links automatisch bijgewerkt tot wel functionerende weblinks.

Laatst bewerkt:

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Dat zal, vermoed ik, liggen aan dat bij het importeren de oude berichten niet „nabehandeld” werden zoals wanneer ze ook echt geplaatst worden. Ik denk dat we daar gewoon mee zullen moeten leven — het is ondoenlijk om dat voor de tienduizenden berichten allemaal met de hand te regelen, maar je kunt natuurlijk altijd je eigen berichten even bewerken en gelijk opslaan wanneer je koppelingen ziet die je werkend wilt hebben.

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
als er een onbekend emoticon in het tekst bericht staat dan pikt de server het niet. Kom je een uitgeschreven emoticon tegen zoals bv ':wink:' dan moet je die uit de tekst verwijderen, pas daarna kan je het gewijzigde bericht opslaan.
:wink: werkt ondertussen weer, die viel me ook op dus ik heb die code ook toegevoegd voor ;). Mocht je er meer tegenkomen, verander het bericht dan niet maar laat me even weten om welke het gaat zodat ik ze ook kan laten werken.

Henry Klom

Lid van de TWENOT
Wat ik wel een beetje mis is een uitlogknop in de titelblak. Als ik ingelogd ben dan moet je via een omweg uitloggen.

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Klik op je naam rechtsboven (naast de envelop) en dan op „Afmelden."

Henry Klom

Lid van de TWENOT
Om eerlijk te zijn heb ik dit nog niet getest. Als ik dat nu wel probeer, werkt het niet … m’n proeffoto wordt geüpload, maar wordt dan in het deel met de bijlages weergegeven als iets da;)winkt niet bijgevoegd kan worden. Ook als ik de minimumgrootte (in kilobytes) zet op meer dan de grootte van het bestand dat ik upload, en/of de maximale pixelafmetingen uitzet, weigert het nog. Bij proberen blijken ook andere soorten bestanden, zoals een PDF, wel te uploaden maar niet in te voegen in een bericht :( Het gekke is ook dat ze achter de schermen niet in de lijst met bijlages komen, maar een proefafbeelding van Raymond staat daar wel tussen.

zucht Ik dacht dat we nu van deze ellende af zouden zijn, maar het lijkt erop alsof meer zoeken nodig gaat zijn om dit werkend te krijgen.

HMM, heb je wat aan de beeldweergave instellingen gewijzigd de afgelopen 15 minuten? Alle foto's die ik teruggezet had in de oude berichten staan nu ineens als miniatuur weergegeven. Na het opnieuw plaatsen stonden ze aanvankelijk uitgevuld.

Kan het zo zijn dat je die pixelbreedte mischien verkeerd interpreteerd? Kan het niet zo zijn dat die 1024 pixelbreedte het max is voor een foto. En dat het programma alleen kleinere plaatjes uitvergroot tot 1024 maar niet grotere plaatjes verkleind.

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Ik heb daar niks aan veranderd, maar toevallig zat ik wel net door de lijst bijlages te kijken op de beheerderspagina’s en kwam zo bij een bericht van jou uit, waar je de foto’s zo te zien al ingevoegd hebt. Ik zie daar afbeeldingen die niet de hele beschikbare breedte innemen (maar misschien bij jou wel, afhankelijk van hoe breed het venster van je browser is), en geen miniaturen onderaan het bericht. Het lijkt me sterk dat ik de maximale afmetingen verkeerd begrepen heb: de optie heet „Maximale afmetingen van afbeeldingen als bijlage” en heeft als beschrijving: „De maximaal toegestane afmetingen voor bijgevoegde afbeeldingen (breedte x hoogte).”

Over welke berichten heb je het? Misschien dat ik daar iets aan kan zien wat er aan de hand is.

Martin Visser

Lid van de TWENOT
Interesses
Shermans, Bustes
Schalen
  1. 1:9
  2. 1:35
  3. 120 mm
Jaaaa zelfs foto’s uploaden vanaf telefoon gaan.

het heeft wat voeten in de aarde gehad maar dan heb je ook iets.

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Ik snap er niks meer van, bij mij lukt het niet om afbeeldingen of andere bestanden aan een bericht te hangen — niet van m’n computer en niet van m’n iPad. Maar anderen lukt het blijkbaar wel … Vreemd.

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
8D35058B-5015-4FC7-AC0D-0118F1D769E1.jpeg

WTF?! Dat werkt dus wel, maar niet met de knop onderaan het bericht … schiet mij maar lek. Ik heb die knoppenbalk uitstaan, via het tandwieltje, omdat ik liever zie wat er onderwater gebeurt in m’n berichten. Ik zal hem maar inschakelen wanneer ik een bericht wil uploaden tot dit opgelost is, denk ik. Bedankt voor de tip :)

Henry Klom

Lid van de TWENOT
Ik heb daar niks aan veranderd, maar toevallig zat ik wel net door de lijst bijlages te kijken op de beheerderspagina’s en kwam zo bij een bericht van jou uit, waar je de foto’s zo te zien al ingevoegd hebt. Ik zie daar afbeeldingen die niet de hele beschikbare breedte innemen (maar misschien bij jou wel, afhankelijk van hoe breed het venster van je browser is), en geen miniaturen onderaan het bericht. Het lijkt me sterk dat ik de maximale afmetingen verkeerd begrepen heb: de optie heet „Maximale afmetingen van afbeeldingen als bijlage” en heeft als beschrijving: „De maximaal toegestane afmetingen voor bijgevoegde afbeeldingen (breedte x hoogte).”

Over welke berichten heb je het? Misschien dat ik daar iets aan kan zien wat er aan de hand is.

Ik heb al mijn oude berichten op de eerste pagina van 'real deal' en 'nieuwsgroep' bijgewerkt door de fotobijlages opnieuw in het bericht te plaatsen. Als ik ingelogd ben dan staan de plaatjes uitgevuld. Log ik uit en kijk dan naar de berichten dan staan er alleen miniaturen. Die miniaturen staan wel op de plek waar ze horen te staan.

Zoals ik het lees is de maximale breedte voor een plaatje die 1024. In dat geval zal elk plaatje dat groter is dan 1024 pixels breed niet gepikt worden.

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Als ik ingelogd ben dan staan de plaatjes uitgevuld. Log ik uit en kijk dan naar de berichten dan staan er alleen miniaturen.
Dat is ook de bedoeling: ingelogde gebruikers krijgen de hele afbeelding te zien, gasten alleen het miniatuur.

Zoals ik het lees is de maximale breedte voor een plaatje die 1024. In dat geval zal elk plaatje dat groter is dan 1024 pixels breed niet gepikt worden.
Je kúnt ook eerst dingen proberen voordat je conclusies trekt … Het origineel van de foto die ik hierboven geüpload heb is veel groter dan dat maar werd automatisch door het forum herschaald zodat hij 1024 pixels breed en 769 hoog is (geen 768 zoals je misschien zou verwachten, maar dat zal wel aan het afronden liggen in de functie die daadwerkelijk de afmeting van de foto verandert).

Bovenaan