[Jan] PIAT team 43rd Wessex Div., Hill 112, 10 juli 1944

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Interesses
Britse Gemenebest WW2
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Fordson WOT 6 GS, AEC MkI, Scammell Pioneer Recovery
De Dragon Allied Assault is een setje met figuren in een redelijk actieve houding.IMG_20221028_150602542.jpgFiguren zijn voor mij een uitdaging. Dus alleen dat maakt het al leerzaam. Deze kit is de basis, maar er kan nog van alles bij komen. In ieder geval de PIAT delen uit de Red Devils figuren set, Arnhem 1944.IMG_20221028_151433773.jpgDe 2e figuur van links mag de PIAT vast gaan houden. Dat lijkt te lukken. Ik heb de romp, armen en benen van deze figuur gepast, een andere hand en/of een hand aanpassen lijkt me haalbaar.IMG_20221028_153450925.jpgIMG_20221028_162036102.jpgIMG_20221028_162556820.jpgDe romp heb ik iets aangepast, de rugtas hoort aan de riem van de Britse webbing vast te zitten, net boven de munitie tassen: eerst wat schraapwerk:IMG_20221028_153605233.jpgorigineel
IMG_20221028_154511025.jpg
Schouderriem tas verwijderd.

Er komt waarschijnlijk minimaal een tweede figuur bij, wordt vervolgd.

Groeten, Jan

(de Bedford ben ik niet vergeten, maar moet nog wachten)
 
Hoi Jan,

Leerzaam onderwerp, daar gaat het toch om.
Zeker als dit een moeilijk item bij jou is, dan wordt dit alleen maar interessanter.
Hier kan je een heel leuk vignetten van maken.
Eventueel een derde er bij met de tas en de granaat voor de PIAT.
Zie het al helemaal voor me.

Succes, Peter.
 
Eventueel een derde er bij met de tas en de granaat voor de PIAT.
Dat is de tweede, op de doos de 2e van rechts. Bren weglaten, andere hand aan de linkerarm die de munitie tas vasthoudt. De rechterarm vervang ik door de arm van de linker figuur, met Lee Enfield. Idee is dat dit team het doel benadert. Een derde figuur kan mooi zijn voor dynamiek, maar past nog niet in het plaatje dat in mijn hoofd vorm krijgt.
De 2e in wording: IMG_20221028_214433073.jpg

Groeten, Jan
 
Vanavond wat verder geknutseld met de anatomie van de figuren. De schutter draagt de PIAT inmiddels op zijn rechterarm. De linkerarm en hand vragen nog wat aandacht, maar ik denk dat ik het kan, omdat ik het nog niet eerder heb gedaan😏. De helper met munitie heeft in basis zijn vorm. De wisseltruc met de linkerarm en de rechterhand zijn naar mijn idee aardig gelukt. En natuurlijk zijn tips en opmerkingen welkom.IMG_20221029_212757645.jpgIMG_20221029_212809233.jpgIMG_20221029_212834902.jpgIMG_20221029_212912667.jpg

Volgende plaatje laat zien wat ik in gedachten heb, links in het plaatje:Screenshot_20221029-214157.png

Groeten, Jan
 
Leuk om je hier mee aan de gang te zien Jan :+: ook omdat het iets uitdagends betreft.
Figuren zijn dat bijna altijd wel, zelfs voor de gevorderde, omdat het gaat om het weergeven van levende wezens met een dynamiek
die ongelofelijk veel poses omvat. Het blijft in mij ogen altijd een uitdaging om een natuurlijke pose weer te geven.

Wat het technisch aspect betreft heb ik niets te melden, dat lijkt je goed af te gaan.
Ik heb wel een beetje twijfel bij de pose van de ammo drager. Het komt mij over alsof deze man iets teveel "telganger" beweging vertoont.
Dus dat linkerbeen en linker arm samen naar voren bewegen en andersom voor de rechtse ledematen.

Volgens mij zal de drager een meer geloofwaardige pose tonen wanneer zijn rechter arm meer naar beneden wijst vanwege de last die hij draagt.
 
Ik heb zitten spelen met m'n servus mobile en mijn opmerking over telgang lijkt me ongegrond.

Het is de rechterarm die wat moet zakken i.v.m. het gewicht van de munitie.... maar misschien moet die dan ook iets gestrekt worden, wat goed
te zien is aan het figuur op de tekening.
 
Ik heb zitten spelen met m'n servus mobile
oftewel beweeglijke slaaf en waarom niet meteen plaatjes daarvan...

bij deze dus.... bij gebrek aan een kistje voor de houding maar even een Pantservuist in het vuistje... karabijn is ook te klein maar gaat ook hier
maar even om het idee.

Dsc02877.jpgDSC02879.JPGDSC02881.JPGDSC02882.JPG
 
Mooie uitdaging Jan! Ik ben benieuwd. Ik zie of lees niet iets over de koppen?
Vraag: ga je de originele koppen gebruiken of wordt het iets van Hornet of Alpine of zo?


@Peter van Dijk: Waar komt die hubots (servus mobile) vandaan? Lijkt wel 1:35. Erg interessant!
 
Waar komt die hubots (servus mobile) vandaan? Lijkt wel 1:35.
Mijn set heet Body Kun ****- Edition DX Set (Grey Color Ver.) De schaal is iets groter dan 1:16
Ik heb deze gekocht via Amazon. Zoiets als deze.
Ik omschrijf dat zo omdat deze mannequin in meerdere uitvoeringen te koop is maar het meest lullige daaraan is dat de originele uitvoering
heel moeilijk te vinden is... als dat al mogelijk is.
Ik heb uiteindelijk na ontvangst en niet bijzonder onder de indruk van de kwaliteit proberen te achterhalen wat ik nu gekocht had, en kwam
zodoende de wijd verbreidde handel in kopieën tegen.
Evengoed is de mijne bruikbaar na wat aanpassen van de gewrichten die soms te los of te strak zitten of ledematen die niet genoeg
ruimte hebben om te bewegen. De uitgebreide set handen, gevouwen benen, over-elkaar-armen en gadgets is leuk maar niet noodzakelijk.
Als mannequin voor onze hobby zijn accessoires ook met ander materiaal wel te improviseren.
 
bij deze dus.... bij gebrek aan een kistje voor de houding maar even een Pantservuist in het vuistje... karabijn is ook te klein maar gaat ook hier
maar even om het idee.
Beste Peter,

Heel erg hartelijk bedankt! Ik ga het figuur langs deze plaatjes leggen en laat wel zien hoe het dan wordt. Zo'n setje is wel praktisch als je dit soort aanpassingen doet.

Groeten, Jan
 
Graag gedaan Jan :)
En wat ik al zei... er is heel veel mogelijk met zo een collectie botten, spieren en pezen. En ik meende wat ik zei met "als het er maar goed uitziet",
wij mensen herkennen onszelf van nature goed en zien vanzelf of een pose natuurlijk is.
Wanneer men dus een pose creëert en het 'voelt' goed dan zit je zeer waarschijnlijk goed, of het nu om tekenen gaat of sculpten.

Happy Converting :+:
 
Vraag: ga je de originele koppen gebruiken of wordt het iets van Hornet of Alpine of zo?
Dat zit ik mezelf nog af te vragen. Ik heb sowieso nog wat Sovereign 2000 hoofdjes liggen, die zijn ook behoorlijk, hoewel geen Hornet. Ik ben me bewust dat je er met een Hornet hoofd er waarschijnlijk meer uithaalt. Daar tegenover staat dat ik het ook een uitdaging vind om iets moois uit mijn voorraad te maken.

Een goed koppie maakt het schilderwerk eenvoudiger en de kans op succes groter, maar het is geen garantie.
Ook op dit vlak is jullie input welkom.

Groeten, Jan
 
ik het ook een uitdaging vind om iets moois uit mijn voorraad te maken.
Ja , waarom ook niet hè ? en inderdaad zijn kwaliteitshoofdjes geen recept of garantie voor succes.
Ik geloof ook dat deze Dragon koppies al voldoende detail hebben om ze zeer acceptabel te kunnen schilderen.

Persoonlijk zou ik toch voor de mooiere resin hoofdjes gaan vanwege dat het in dit projectje om de figuren zelf gaat.

Slechts mijn mening Jan, de keus blijft bij jou
 
Mijn mening is dat een goede resin kop toch het kersje op de taart is, Jan.
Je kunt natuurlijk altijd beginnen met een origineel en dan beslissen of het loont.
En eerlijk is eerlijk, bij sommige setjes lijken bijv Hornet koppen toch wat aan de grote kant.
 
Even ter vergelijking:
Dragon 6515, zoals geleverd bij de figuren IMG_20221101_203653584.jpg
Sovereign 2000 en de Dragon samen op de foto: IMG_20221101_202650996.jpgIMG_20221101_202656364.jpgen Dragon 6212 British Infantry Normandy, deze jongere Dragon koppies hebben minder detail dan die uit de Monte Cassino set.IMG_20221101_203653584.jpg
De Sovereign koppies zijn naar mijn idee iets scherper, mede gelet op de oren. Daarom hebben deze op dit moment mijn voorkeur. Intussen dub ik nog over een Hornet setje, Alpine heeft geen Britse infanterie.
 
Hornet heeft wel universele koppies, en na een hersentransplantatie zit er zomaareens een britse helm op, en die zijn er in resin van bvb ultracast. Ik vermoed dat resicast ook resin koppies met helmen heefr
 
waarom niet meteen plaatjes daarvan...

bij deze dus.... bij gebrek aan een kistje voor de houding maar even een Pantservuist in het vuistje... karabijn is ook te klein maar gaat ook hier
maar even om het idee.
IMG_20221101_215125086.jpg
De linkerarm meer naar achteren
IMG_20221101_215926558.jpg
Rechts meer naar voren IMG_20221101_215416332.jpgen rechtsvoor



IMG_20221101_215632139.jpgdit oogt beter.

Groeten, Jan
 
Al is er altijd wel meer te discussiëren over wat er misschien net iets anders kan laat ik het bij : prima pose Jan :+:
Omdat het een momentopname betreft moet je ook een keer tevreden zijn, juist omdat er in een rennend lichaam heel veel verschillende
onderdelen bewegen. En bijna al die onderdelen beïnvloeden elkaar in hoe ze bewegen.

Wanneer ik een pose zoek en er niet uit kom met een draadfiguur of die grote mannequin probeer ik de houding met m'n eigen lichaam
aan te nemen en daarbij van elk onderdeel na te gaan wat het doet en waarom.
Je staat er van versteld wat zelfs bij een simpele pose allemaal van z'n plaats gaat als je uitgaat van een normale rechtop stand.
 
Goed om te zien dat je toch voor de figuren bent gegaan, Jan......voor jou een uitdaging, net als voor mij......ik ben ook vooral van de voertuigen, maar heb ook stapels figuren setjes.
Leuk om de afwegingen te zien die je maakt.....resin hoofdjes kunnen een toevoeging/verbetering zijn, maar er bestaan ook ronduit lelijke hoofdjes in resin! Ik bedoel te zeggen dat je inderdaad goed moet kijken of een hoofdje een verbetering is, ongeacht welk materiaal het van gemaakt is.

Peter; interessant die i-robot met pantserfaust....een heel handig gereedschapje! Foto's maken van jezelf in gekke poses om te kijken welke spieren aanspannen en welke plooien er in kleding onstaan heb ik ook wel gedaan....maar die foto's zijn doorgaans niet geschikt voor publicatie. :biggrin:

Succes Jan!
 
Terug
Bovenaan