Jan Peters- DAF M39 KLAAR!

Jan Peters

Lid van de TWENOT
Ik heb toch besloten om de DAF M39 van scale-line te bouwen.
Na het zien van deze foto's van een buitgemaakte M39, die direct weer ingezet werd, vond ik deze kit meer 'blitzkrieg' uitstralen.
m39ee9.jpg


rkbokpx5.jpg


rksrrat1.jpg


hpim4773iq8.jpg


Fotootje van de inhoud:
hpim4772iq2.jpg


Dit wordt mijn eerste full resin kit, ik hoop dat het wat wordt :)
Ik ben al begonnen, en heb meteen een stuk spatbord afgebroken :huh: :oeps: Gelukkig viel de schade mee, en liet het zich onzichtbaar repareren ;)
Binnenkort meer!
Jan :)
 
Hoi Jan,

Ook al afgebroken delen.....
Ik wilde met de Guy ant beginnen, brak de ene bladveer na de andere af met het loshalen van de sprue.
Ik heb hem maar weer even in de doos gedaan.
Ging hier om, http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?t=10237

Vraagje, weet je of dit voertuig ook is gebruikt door de Britten in Frankrijk ten tijde van de Blitz?
Misschien dat ik hem dan kan gaan bouwen voor de F.O.C.

Succes met jou model.

Peter.
 
peter stoof zei:
Ging hier om, http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?t=10237

Vraagje, weet je of dit voertuig ook is gebruikt door de Britten in Frankrijk ten tijde van de Blitz?
Misschien dat ik hem dan kan gaan bouwen voor de F.O.C.
.
Volgens de antwoorden op jouw vraag wel ;) BEF is de Engelse troepenmacht die Frankrijk te hulp schoot ten tijde van de Duitse inval. Dus... Go for it! ;)
Jan :)
 
On topic ;)
Peter, tegen het afbreken heb ik het volgende geprobeerd: De aansluitpunten aan beide kanten inkrassen met een X-acto mesje, en dan langzaam de plug eraf knippen/ snijden. Gaat tot nu toe goed ;)

RJ, een uitdaging is het zeker, maar daarom extra leuk 8)
Jan :)
 
Warm maken zou ik niet doen, dan vervorm je het onderdeel snel!

Maar wat ik altijd doe in soort situaties is gebruik te maken van een trekmesje. Ik heb deze zelf geslepen en lijkt een beetje op een vishaakje. Door deze nu over het marteriaal de schrapen 'zaag' je een groefje zonder dat er spanningen ontstaan. Bij snijden komen er nl wel spanningen, je drukt het materiaal bij het snijden nl uit elkaar. Ga je verspanen door te krassen, te zagen of te schrapen dan heb je geen spanningen en zullen de onderdelen veel minder snel breken.

Groeten Maarten
 
Hoi Jan,

Mooi model en een tof onderwerp! Veel succes.

Ik heb tot nu toe alleen een Resin 115cm kanon voor de Hummel in elkaar gezet. Veel ervaring heb ik dus niet, maar ik geen gebroken stukken over gehouden door ze met een Tamiya zaagje van de sprue af te snijden...

Groeten Lars
 
Jan,

Olfa heeft wel van die haak mesjes, deze kun je goed gebruiken om het resin met los te snijden. En voor mij werkte inderdaad het snijden en daarna loshalen het best.
Ook handig is soms om langs de rand kleine gaatje te boren.

Succes verder ermee, want ik ben benieuwd hoe het gaat worden!

MartinD
 
Ik heb vandaag de handgreepjes van koper gemaakt, en de eerste onderdelen erop gelijmd. Voordeel van zo'n resinkit is toch wel het aantal onderdelen.... je bent vrij snel uitgebouwd :)
Ik zal morgen wat foto's maken, ik denk dat ik na het weekend al kan gaan spuiten :oei:
Jan :)
 
Compleet resin model: jij liever dan ik Jan ;) .
Chapeau voor de ongebruikelijke keuze van voertuig.
Je mag wel het kanon(?) wel iets dieper uitboren (om vervolgens te genieten van de heerlijke resin geur :D ).
 
Alex, :) de volgende misschien ;)

Roy, het is geen kanon, maar een machinegeweer ;) Als ik me niet vergis is het een Lewis, in een stalen (gepantserde?) behuizing. Op een van de foto's die ik op het net gevonden heb staat een prototype zonder geweer, de buis is dan leeg. Ik moet zeggen dat het me tot nu toe reuze meevalt, ik was er een beetje huiverig voor (ik had de kit al een jaar of 2 op de plank staan :oeps: ) maar het is best fijn spul om mee te werken. En het ruikt heeeeerlijk :)
Jan :D
 
Dank Frank.
Over vooruitgang gesproken.....
Het resultaat van vanavond :D
hpim4792zu0.jpg


hpim4794ny8.jpg


hpim4795hv8.jpg


hpim4796rf3.jpg


De pikhouweel uit de kit brak in vijf stukken zodra ik er een stukje afknipte.... gelukkig had ik er nog een in dezelfde maat liggen, uit de 'field toolshop' van Italeri :D
Morgen weer verder....
Jan :D
 
Leuke, aparte kit, Jan. Netjes gebouwd ook tot nu.
Maar toch 1 dingetje, het lijkt alsof er nog flink wat lijm zit rond de beugel bij de steel van je pikhouweel.

Welke uitvoering ga je er eigenlijk van maken? Beute of NL?

groet, Erwin
 
Erwin, dat klopt, ik moet nog wat schoonmaakwerk doen ;)
Ik ga er een Beutepanzer van maken, maar wel in het Nederlandse groen(?) van het originele voertuig.
Jan :)
 
Yup,ziet er strak uit,wil ook binnenkort eens gaan beginnen aan een full resin kit .dus laat maar eens zien wat er mogelijk is.ga het nauwlettend volgen. :D

groeten jeroen,.
 
Een kleine update... Ik heb deze week niet veel kunnen doen :(
Alle 'assen' zijn doorgeboord, en voorzien van dik staaldraad zodat dit stevig genoeg is om het model te dragen, de wielen op de eerste foto zitten nog los ;)
De foto's spreken voor zich denk ik.
hpim4844hb2.jpg


hpim4845wn2.jpg


hpim4846te1.jpg


hpim4847nj1.jpg


Volgende week meer, Jan :)
 
Terug
Bovenaan