Update. Intussen is de laadbak nog een puzzle, ik heb de volgende referenties
A. gepubliceerd in Bellona, door M.P. Conniford
B. foto van opzij
C. tekening, afgedrukt kom ik op schaal 1:109 (niet erg nauwkeurig te meten door de relatief dikke lijnen van dit plaatje).
D. foto van HMVF
De foto's geven een redelijk, maar niet exact beeld van de verhoudingen.
Foto trekhaakbalk onder Machinery:
Trekhaakbalk onder GS (detail):
De Machinery heeft een verlenging aan het chassis, die ook in het model terug is te vinden. Hiervan uitgaande is de GS dus korter dan de Machinery. Als ik de maten van het model vergelijk met maten die ik vind op internet en in de beschrijving van Bellona, dan komen deze overeen. Echter, de maten van Bellona zouden de GS betreffen. Ik heb nog een twijfel bij de Bellona, de achterzijde van het chassis komt niet overeen met foto's. Daarom heb ik besloten deze niet als maatgevend aan te houden.
In het model is de verlenging, zoals hierboven aangegeven, 5,5 mm, wat overeenkomt met 192 mm in 1:1.
Meten in de twee bovenstaande foto's leveren een korter voertuig op, maar een foto is niet op schaal, dus kan ik er geen maten van af halen.
Als ik zo nauwkeurig mogelijk meet in de tekening van Church, dan zit ik dicht in de buurt van het model minus de verlenging. Deze tekening laat een verschil van ca. 2 mm zien tussen de GS en de Machinery, dus ca. 220 mm. Dat komt, gezien de nauwkeurigheid van de afdruk, behoorlijk overeen. Inmiddels ga ik dus uit van een totale lengte van de GS van 6058 (Machinery) - 192 = 5866. Voor mij is dit nog geen exacte maat, wel de richting. Inmiddels heb ik contact proberen te leggen met iemand die ooit de Fordson van referentie D heeft gerestaureerd. Als hij me wil en kan helpen, hoop ik exacte maten te krijgen.
Van de GS laadbak zijn meerdere uitvoeringen, maar hier ga ik er gewoon een van kiezen. Intussen kan ik gelukkig nog verder met de cabine en de componenten die erachter komen. Ik hoop dat deze tijd voldoende is om aan de maten van de laadbak te komen. En anders ga ik hem zoveel mogelijk benaderen.
Groeten, Jan