FOC 26 (Jan) Fordson WOT 6 GS

Dit model heeft deelgenomen aan Forum Online Contest (FOC) nr. 26: Conversies, maar kwam daarin niet af. Daarom staat het nu ook in het normale fotoalbum.
Tjé Jan, klinkt als hogere wiskunde 😉.
Maar érg interessant, ga ik in de toekomst ook eens proberen, heb nog een Tilly liggen.
Nog nooit aan gedacht 😳.

gr Tini
 
klinkt als hogere wiskunde
Hoi Tini, Als je dit een keer wilt proberen, vraag gerust om advies. Ik help je graag.

Dan nu het vervolg: cabine interieur. Dit zou het volgens de instructie moeten worden:
1619293929488.png
P1061532interior.thumb.jpg.f74e1de87e011b15f89dcdceaa89f4a4.jpg
En dit is het interieur in het echt, maar dan van de WOT 8.
Hieronder enkele afbeeldingen van het interieur van de WOT 6, een ander motortunnel dus:
WOT6 last 003.jpg
WOT6 last 002.jpg
Dashboard rechts van het stuur, met een andere layout. Deze foto laat (een stukje van) de cabine zien zonder bovenhelft. Die kon er in zijn geheel af in verband de mogelijkheid van luchttransport. In de derde foto hierboven zie je bij de deurstijl de strip, die hielp de boven- en onderhelft met elkaar te verbinden.
Fordson WOT6 mach 009.jpg
Deze foto's komen van het Maple Leaf Up forum, waarin je kunt meekijken bij verschillende restauratie projecten van kostbaar oud ijzer.

Voortgang
Linker- en rechterzijde van de motorkap:
IMG_20210423_213438647.jpg
Aan de rechterzijde heb ik al iets ingesneden, aan de linkerzijde een begin gemaakt met de radius, die hier uiteindelijjk komt te zitten.
Even passen (cabine beplating zit niet goed op zijn plaats hier, maar past wel. Het linkerzijpaneel is iets krom, maar bij het samenbouwen met achterwand en cabinedak komt dit in orde.)
IMG_20210424_214205457.jpg
En een blik op de opengewerkte motortunnel:
IMG_20210424_214238186.jpg
Ik moet nog uitvogelen of ik de kap (naar mijn voorkeur) uit styreen ga maken of iets met dunne plaat zal moeten doen. Styreen is wel makkelijker pas te maken.
Van de laadbak heb ik nu alleen nog een ruwe schets, maar ik bouw dit van voren af aan op. Dan heb ik de maten van de cabine, vervolgens brandstoftank en reservewielhouder en als laatste de laadbak. Van de laadbak heb ik een paar inwendige maten, daarmee lijk ik op een kloppende totale lengte uit te komen.

Groeten, Jan
 
Nog een aanvulling voor wat betreft de cabine. Hier moet een aantal delen op elkaar aansluiten. Ik maak in het voren zoveel mogelijk delen schoon en heb deze dan pasklaar liggen. Tijdens het samenstellen blijf ik controleren of de delen op elkaar passen. Het front met de zijpanelen lijmen en dan tijdens het drogen plaatsen op de bodem en het dak er op de goede plaats op leggen. Dat geldt ook de delen van de motor tunnel: op hun plaats lijmen en de positie controleren met het front. Hier wil ik geen naden achteraf overhouden.
 
Laatst bewerkt:
Update. Intussen is de laadbak nog een puzzle, ik heb de volgende referenties

A. gepubliceerd in Bellona, door M.P. Conniford1620070879092.png
B. foto van opzij
WOT6-GS-trucks-in-Normandy-1944.jpg
C. tekening, afgedrukt kom ik op schaal 1:109 (niet erg nauwkeurig te meten door de relatief dikke lijnen van dit plaatje).
ford-wot6-06.jpg
D. foto van HMVF 05082012265.jpg.61b0877f46ed09d2362993a595ecd6da.jpg
De foto's geven een redelijk, maar niet exact beeld van de verhoudingen.
Foto trekhaakbalk onder Machinery:fordson-wot6-12.jpg
Trekhaakbalk onder GS (detail):
1620073038515.png
De Machinery heeft een verlenging aan het chassis, die ook in het model terug is te vinden. Hiervan uitgaande is de GS dus korter dan de Machinery. Als ik de maten van het model vergelijk met maten die ik vind op internet en in de beschrijving van Bellona, dan komen deze overeen. Echter, de maten van Bellona zouden de GS betreffen. Ik heb nog een twijfel bij de Bellona, de achterzijde van het chassis komt niet overeen met foto's. Daarom heb ik besloten deze niet als maatgevend aan te houden.
In het model is de verlenging, zoals hierboven aangegeven, 5,5 mm, wat overeenkomt met 192 mm in 1:1.
Meten in de twee bovenstaande foto's leveren een korter voertuig op, maar een foto is niet op schaal, dus kan ik er geen maten van af halen.
Als ik zo nauwkeurig mogelijk meet in de tekening van Church, dan zit ik dicht in de buurt van het model minus de verlenging. Deze tekening laat een verschil van ca. 2 mm zien tussen de GS en de Machinery, dus ca. 220 mm. Dat komt, gezien de nauwkeurigheid van de afdruk, behoorlijk overeen. Inmiddels ga ik dus uit van een totale lengte van de GS van 6058 (Machinery) - 192 = 5866. Voor mij is dit nog geen exacte maat, wel de richting. Inmiddels heb ik contact proberen te leggen met iemand die ooit de Fordson van referentie D heeft gerestaureerd. Als hij me wil en kan helpen, hoop ik exacte maten te krijgen.

Van de GS laadbak zijn meerdere uitvoeringen, maar hier ga ik er gewoon een van kiezen. Intussen kan ik gelukkig nog verder met de cabine en de componenten die erachter komen. Ik hoop dat deze tijd voldoende is om aan de maten van de laadbak te komen. En anders ga ik hem zoveel mogelijk benaderen.

Groeten, Jan
 
Laatst bewerkt:
Is „Dimensions inside body” in de eerste afbeelding niet de binnenmaten van de laadbak?

Als ik in de tekening meet in Photoshop kom ik op een totale lengte van 15,31 en de lengte van de laadbak (geschat waar de binnenkant begint en eindigt) als 9,80 — dat is zeg maar 1,56:1. De lengte van de vrachtwagen (omgerekend naar echte eenheden) is 606 cm, die van de laadbak 381 cm — verhouding 1,59:1. Dat lijkt goed overeen te komen, dus ik vermoed dat „Dimensions inside body” inderdaad over de laadbak gaat.
 
Jan,

Die body is een hele studie! Hopelijk kan de man van HMVF je helpen met wat maten van het echte ding, want dat is wat mij betreft toch de beste info die je kan hebben. Ik meen me te herinneren dat er bij Staman in Nijverdal ook een Fordson stond, dus misschien is dat nog een zoekrichting.

Dat van die motorbeplating binnen de cabine, dat had ik inderdaad ook gelezen.....dus ik volg met interesse hoe je dit oplost, zodat ik het later ook bij mijn model kan doen! :)
 
Ik vind het een stoer ding, ik ben niet een truck bouwer maar ik denk dat ik deze wel eens wil gaan bouwen, ik ben ook meer aan het scratchen geslagen en das toch wel erg leuk, en dan bedoel ik niet alleen de gereedschapskist en en dergelijke, maar een hele of halve opbouw zou ook eens interessant zijn. Enige nadeel is dat er iets simpels naast moet om te plakken zonder al te veel tekenwerk en meten en nadenken
 
Dimensions inside body
Hoi Jakko,

Ik neem deze maten zeker mee en wat betreft lengte lijkt deze in de richting te komen. Dankjewel voor het meekijken/-denken.
Dat van die motorbeplating binnen de cabine
Hoi Alex,

Het scheelt dat ik weet waar ik uit moet komen. Het dubbel gekromde vlak zie ik als de grootste uitdaging.
En als ik geen antwoord via HMVF krijg, zal ik Staman eens beanderen.
ik ben ook meer aan het scratchen geslagen
Hoi Timo,

Ik hoop dat ik hier zoveel deel, dat jij en anderen er wat aan hebben.

Groeten, Jan
 
Inderdaad staat er alleen een Bedford op, maar ik ben het niet eens met de dode mus. Een aantal referenties van hierboven komt uit jouw Fordson archief, dus je hebt me zeker de goede weg op geholpen. Ik probeer nog even geduldig te blijven (dat past bij modelbouw, geloof ik, als je dat niet bent werkt het niet).
En dat er nog niemand iets compleets neer heeft gezet van de Fordson WOT 6 GS op schaal maakt voor mij de uitdaging groter. Eventueel probeer ik een ander contact in de UK, die mij misschien aan een referentie kan helpen.

Wordt vervolgd, Jan
 
Ik dacht eerst aan maken uit een blikje, maar dat bleek te dik, stug.
Met folie lijkt het te gaan lukken. De mal blijkt nu nog iets te breed.
Eroverheen vouwen en vervolgens langs de contour uitsnijden:IMG_20210505_214924573.jpg
Geheel op de ruwe maat:IMG_20210505_215315077.jpg
Passen, maar nog niet klaar;
IMG_20210505_215643822.jpg16202470400271860566097618639756.jpg
Vooral achteraan sluit hij nog niet aan, maar ik denk dat ik het zo ga redden.

Op een bepaald moment is de vorm minder strak, maar even over de mal en goed masseren met het vlakke handvat van het pincet en hij is weer strak.

Groeten, Jan
 
Da's een hip idee zeg, maar kun je dat nog wel verven? Ik heb eens een folie gebruikt voor het een of het ander en het lijmde slecht, ook eindelijk hield niet goed en verf na primer viel er ook zo weer af!
 
Da's een hip idee zeg, maar kun je dat nog wel verven? Ik heb eens een folie gebruikt voor het een of het ander en het lijmde slecht, ook eindelijk hield niet goed en verf na primer viel er ook zo weer af!
heb je wel eens tamiya metal primer geprobeerd? ik ben het nu op pe aan het uittesten, hoop morgen de eerste primer laag erover heen te zetten.
Als het zo goed werkt als dat het stinkt komt het wel goed.
 
Voorheen gebruikte ik mister surfacer of games workshop primer, stinken? Ja, goed spul in mijn ogen maar ik ben over naar badger stylynrez aka mig one shot omdat dat acryl is en mn lijf daar niet zo heftig op reageerd, anders kon ik na 15 minuten rennen, nu, nergens last van!
 
Ik heb het nooit gebruikt, maar ik begreep dat dat Stynylrez (wie heeft die naam verzonnen?) heel slecht hecht op metaal?
 
Hoi jakko,

Geen idee wie zon naam verzint, maar met slecht hechten op metaal heb ik nog geen ervaring, lopen en PE raken prima geprimered!
 
Leuk idee Jan!

Qua hechting van primer....misschien een idee om er in ieder geval een schuurpapiertje overheen te halen voor het spuiten.....of het kappie een nachtje in de thinner te gooien.
 
Goed aangepakt Jan!

Ik heb heel vroeger wel eens de folie van wijnflessen gebruikt voor de leidsel van een door paarden getrokken wagen en de emaille verven van Humbrol en Revell hechten daar prima op. Het is me wel opgevallen dat het tegenwoordig niet meer hetzelde folie als toen.
Sinds kort gebruik ik het folie dekseltje van Eru Goudkuipje, het is makkelijk plooibaar of in een ronde vorm te werken en de primer uit een spuitbus van Vallejo hecht er goed aan.

Groet,

Paul
 
Iedereen bedankt voor het delen van zijn ervaringen/tips.

Ik ga wat testjes doen en kijken wat Vallejo primer op dit folie doet, al dan niet door het vooraf te schuren. Humbrol heb ik ook nog staan en kan ik natuurlijk eveneens proberen. En intussen (toevallig) een Eru folietje gevonden. Gelukkig nog een aantal mogelijkheden, ik houd jullie op de hoogte.

Groeten, Jan
 
Vallejo uit een spuitbus, of uit een knijpflesje? Met die eerste heb ik redelijk goede ervaringen, met die tweede het tegenovergestelde. Ik ken iemand die dat gekocht had om op wargamesfiguurtjes te gebruiken, en daar bleek je het zo vanaf te kunnen krabben — zowel van tinnen als van plastic figuurtjes. We hebben dan eens een testje gedaan, en zelfs als ik het over goed uitgeharde acrylverf spoot, kon ik er dagen later nog met m’n nagel krassen in maken tot op de onderliggende verf.
 
of uit een knijpflesje
Hoi Jakko, ik gebruik de Vallejo primer voor de airbrush als basis op mijn modellen. Daar overheen de Model Air.
Ik heb geen echte krastest gedaan, maar op de Humber Scout Car bleek de verflaag erg sterk toen ik hier de mijn schade op heb aangebracht.
.

Wat ik wel heel consequent doe is ook de Vallejo verdunner gebruiken. Ik gebruik geen toevoegingen van andere merken. Dat was destijds ook het advies van Airbrush Service Almere. De verdunner bevat onder andere extra bindmiddel.

Ik houd je op de hoogte van mijn bevindingen
 
Over die primer ben ik ook niet heel erg te spreken, gum achtig werd het bij mij (witte variant) verdund met vallejo verdunner terwijl de zwarte wel weer aardig ging, zoals gezegd de mig one shot geprobeerd en dat beviel mij een stuk beter maar de verpakking is ronduit k*t, soort van opendrukdop die altijd en eeuwig wat lekt en daardoor niet goed open wil. One shot in vallejo flesjes dus graag!
 
Ik heb hier nog een Churchill in de lichtgrijze Vallejo primer staan. Bij gewoon krassen met de nagel gebeurt er niets, bij stevig krassen met de nagel een klein beetje. Maar dan oefen ik echt fors druk uit. Zie het spatbord linksachter.1620484612079697360088563464485.jpg
En voor de nieuwsgierigen een overzicht:
16204848482335009238994032002793.jpg
 
Ik heb geen echte krastest gedaan, maar op de Humber Scout Car bleek de verflaag erg sterk toen ik hier de mijn schade op heb aangebracht.
Ik kraste er natuurlijk expres met m’n nagel in, want het hele experiment was begonnen omdat deze grondverf zo van figuurtjes afwreef met niet meer dan een paar keer vastpakken (voor wargamesfiguurtjes is het natuurlijk wel een vereiste dat je dat ermee kunt doen).

Wat ik wel heel consequent doe is ook de Vallejo verdunner gebruiken. Ik gebruik geen toevoegingen van andere merken. Dat was destijds ook het advies van Airbrush Service Almere. De verdunner bevat onder andere extra bindmiddel.
Wij gebruikten hem gewoon rechtstreeks uit het flesje, want het was de spuitklare verf. Zwart, maar ik denk dat andere kleuren weinig uit zullen maken.
 
Terug
Bovenaan