FOC 26 (Jan) Fordson WOT 6 GS

Dit model heeft deelgenomen aan Forum Online Contest (FOC) nr. 26: Conversies, maar kwam daarin niet af. Daarom staat het nu ook in het normale fotoalbum.

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Interesses
Britse Gemenebest WW2
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Fordson WOT 6 GS, AEC MkI, Scammell Pioneer Recovery
Ik vind het leuk dat er al veel animo is voor deze foc. Bij deze wil ik ook aanschuiven met een Fordson. De eerste spulletjes zijn onderweg (Revell). Ik ben nog op zoek naar 5 wielen. Mijn eerste opzet is om de rest te scratchen, o.a. met wat er in de doos zit.
Verder is informatie hartelijk welkom.

Groeten en iedereen succes, Jan
 
En de doos is binnen, met dank aan Rob Tas. Voor wie het nog niet weet, zijn assortiment in 1/35 groeit. En in het geval hij het niet op voorraad heeft, bestelt hij het voor je.
IMG_20210310_152452298.jpg
Ik wil eerst nog even verder met de Morris, zodat de bouwfase weer af is. Intussen ben ik op zoek naar informatie en probeer ik een plan te maken voor het scratch werk.

Groeten, Jan
 
Mooi project Jan. Deze voorzien van de correcte GS bak is een prachtig FOC project. Zoals ik je liet weten heb ik deze ook liggen, maar ik heb de makkelijke weg gekozen door de Resicast conversie aan te schaffen! Ik wil er zelf PanzerArt wielen onder zetten....volgens mij heb ik wielen die eigenlijk voor een CMP of Humber AC bedoeld zijn, maar ik meen dat PanzerArt inmiddels ook specifieke wielen voor de Fordson heeft uitgebracht.

He je voldoende info voor de bak?

Maak er wat moois van!
 
Hoi Alex, Herman,

Ik twijfel of er vier of vijf wielen in deze set zitten. En die vijfde heb ik wel nodig.
Ik kwam ook deze tegen en dat zijn er vijf: FC Model Trend. Voor zover ik kan nagaan, hebben beide voertuigen dezelfde wielen. Alleen de naafrand zou anders kunnen zijn, maar die kan weer van de Revell afhalen. Voor de zekerheid heb ik deze set besteld.

He je voldoende info voor de bak?
Nou, dat is nog een puzzle, dus als jij (of iemand anders) informatie beschikbaar heeft, dan is dat zeker welkom. Voor de lengte wil ik kijken naar de laadbak van de Bedford QLD, die zou overeen moeten komen. En ik heb in elk geval de totale lengte van de WOT 6 en de afmetingen van de benzinetank, dus daarmee kan ik altijd naar een sluitend geheel werken.

Reservewielhouder: de WOT 8 heeft een hydraulisch beweegbaar frame en dat schijnt ook op de vroege WOT 6's te zijn gebruikt. Zit ook in bijvoorbeeld de Resicast kit. Op foto's zie je echter vaak iets wat lijkt op het frame van de Bedford QL. Daar heb ik maten van. In de praktijk was het hydraulische systeem blijkbaar onderhoudsgevoelig en de verkrijgbaarheid van onderdelen schint ertoe te hebben geleid, dat voor een mechanische uitvoering is gekozen. WIe weet hier meer over?
Tweede hierbij is dan de cabine. Ik heb nog niet gekeken wat er in de doos zit, maar de eerste en/of vroege WOT 6 trucks lijken een cabine te hebben gehad met overeenkomsten met de WOT 8. Dat is o.a. zichtbaar in de motortunnel. Ik moet nog kijken wat ICM aanbiedt, maar ook hier geldt: wie informatie heeft is welkom.

Verder nog een vraag: is de (Ford V8 motor in de WOT dezelfde als die in de Universal Carrier? Ik heb zeer sterk die indruk, maar ben daar onvoldoende in thuis.

Groeten, Jan
 
Mooie softskin Jan! Ik snap even niet wat het moet worden? Wat ga je scratchen?

groeten, Tini
 
Ik snap even niet wat het moet worden? Wat ga je scratchen?
De ICM kit is een mobiele werkplaats uitvoering (helaas zonder machines). De General Service laadbak is iets korter en staat iets verder naar achteren. Verder zijn de zijpanelen vast. Achter de cabine bevindt zich dan de reservewielhouder en de benzinetank (de laatste hangen bij deze aan weerszijden van het chassis).
1615530051831.png
De GS van rechts:
1615530264491.png

En nog een machinery: 1615530485093.png

Resicast heeft voo beide ombouwkits, maar er zijn wat vragen bij de GS uitvoering. Ik houd jullie op de hoogte.


Groeten, Jan
 
Even gauw wat wot plaatjes geplukt uit mijn berg gegevens. De takeldoos kwamen we in Bastogne Barracks tegen. Dan blijkt dat als het een echt voertuig betreft, er ALLES mag. ;)
 

Bijlagen

  • 2015-12-22-bastogne-P1090389.jpg
    2015-12-22-bastogne-P1090389.jpg
    143,4 KB · Weergaven: 14
  • 2015-12-22-bastogne-P1090390.jpg
    2015-12-22-bastogne-P1090390.jpg
    155,5 KB · Weergaven: 14
  • 2015-12-22-bastogne-P1090391.jpg
    2015-12-22-bastogne-P1090391.jpg
    111,6 KB · Weergaven: 12
  • 2015-12-22-bastogne-P1090392.jpg
    2015-12-22-bastogne-P1090392.jpg
    126,5 KB · Weergaven: 13
  • 48369809_2022290377862004_8094644680026750976_o.jpg
    48369809_2022290377862004_8094644680026750976_o.jpg
    163,5 KB · Weergaven: 15
  • 74580965_10220672285586505_8802292459607425024_o.jpg
    74580965_10220672285586505_8802292459607425024_o.jpg
    126,2 KB · Weergaven: 15
  • fordwot_lf_ambu-volturno(salerno).jpg
    fordwot_lf_ambu-volturno(salerno).jpg
    64,4 KB · Weergaven: 14
  • IMG-20170907-WA0012.jpg
    IMG-20170907-WA0012.jpg
    142,6 KB · Weergaven: 14
Dan blijkt dat als het een echt voertuig betreft, er ALLES mag. ;)
Bedankt Piet, de takeldoos is ook een echte conversie, maar ik vermoed dat hier meer aan is gedaan dan de opbouw aanpasssen. Gezien de dubbele wielen waarschijnlijk ook een andere achteras (en ophanging?).

Groeten, Jan
 
Prachtig, die sofskins. Mooi project, Jan.
Een R.E.M.E. bak dus. Laatste jaren eindelijk ruime keus in softskins, waren lang het ondergeschoven kindje.

Groet, Tini
 
Waarom zou er eigenlijk een plank onder het voorraam zitten? Plantenbak erop oid? Ik ken de fordsons (hier maken we er fordzon van) meer van de trekkers.

Over de v8 kan ik kort zijn, dat kan eigenlijk alleen maar een flathead zijn, zo net onder de 4 liter, en voor die 4 liter maakt ie pittig weinig pk's, maargoed, in die tijd kon je ook niet veel harder als 50 kilometer per uur.
 
En binnenin de ster op de motorkap van sommige Amerikaanse voertuigen, voor een tijdje gedurende de oorlog :)
 
Dan blijkt dat als het een echt voertuig betreft, er ALLES mag.
Ja getver....ik kom dat ding vrijwel ieder jaar tegen in Bastogne.....met lui gekleed in Amerikaanse uniformen achter het stuur. Ik hoop nog steeds dat deze truck eens de aandacht krijgt die hij verdient en iemand de moeite neemt om er een originele bak bij te zoeken en de nose-job weer te corrigeren.

Over de v8 kan ik kort zijn, dat kan eigenlijk alleen maar een flathead zijn, zo net onder de 4 liter, en voor die 4 liter maakt ie pittig weinig pk's, maargoed, in die tijd kon je ook niet veel harder als 50 kilometer per uur.
Jan, wat Timo zegt....de bekende Flathead. Er zijn verschillen in het aantal kopbouten en verschillen in waterpomp, V-snaar en stroomverdeler, maar in basis is dit blok tijdens WO2 door talloze landen gemaakt en gebruikt.....zowel Allied als Axis! De Britse blokken vond je o.a. de Carrier, Fordson WOTs, Landingsboten, Canadees in CMP's, carriers, lasapparaten, Amerikaans in diverse trucks.....en ook Frans en Duits! in de Poissy Fords en Ford V3000. Ook in Australië werden ze gemaakt. Na de oorlog werden ze ook nog overal en nergens gemaakt. De laatste toepassing is dacht ik de Simca SUMB geweest, daar zat een door Simca gebouwde Ford V8 Flathead in.

Nou, dat is nog een puzzle, dus als jij (of iemand anders) informatie beschikbaar heeft, dan is dat zeker welkom. Voor de lengte wil ik kijken naar de laadbak van de Bedford QLD, die zou overeen moeten komen. En ik heb in elk geval de totale lengte van de WOT 6 en de afmetingen van de benzinetank, dus daarmee kan ik altijd naar een sluitend geheel werken.
De Bedford bak is inderdaad nagenoeg identiek. Ik heb nog wel een 1/35 tekening voor je, alhoewel ik niet weet of die helemaal zuiver is.

Ik heb wel foto's van die "ingewikkelde" vroege reservewiel houder op een WOT 8; dat zijn ook dezelfde foto's die ik naar Resicast heb gestuurd voor de ombouw set.
 
Ja getver....ik kom dat ding vrijwel ieder jaar tegen in Bastogne.....met lui gekleed in Amerikaanse uniformen achter het stuur. Ik hoop nog steeds dat deze truck eens de aandacht krijgt die hij verdient en iemand de moeite neemt om er een originele bak bij te zoeken en de nose-job weer te corrigeren.
Ze hadden hem gewoon "frituur zorro" moeten laten.
 
Terwijl ik nog niet helemaal uit de puzzel van de laadbak ben, toch maar een begin gemaakt. Ik weet de totale lengte van de GS en heb de maten van de reservewiel drager en de benzinetank. Aan de hand hiervan kan ik dan definitief de lengte van de bak uitzetten. Al gaande bouwt men.
Intussen is me ook duidelijk dat het interieur van de cabine niet klopt. Dat is van een WOT 8. Ik heb al wel wat foto's van de motorkap, maar nog niet/ minimaal van het dashboard.
Eerst maar het chassis (nog niet compleet)IMG_20210326_191954780.jpgen de wielen zijn binnen, ik ga de naafeinden uit de doos gebruikenIMG_20210326_192141738.jpg
 
De trekhaak zit erin en de motor. Jammer dat je hier zo weinig van ziet, moet ik nog eens over denken hoe we hem neer gaan zetten. IMG_20210326_220533152.jpgIMG_20210326_220819184.jpgIMG_20210326_221109706.jpgIMG_20210326_221155339.jpgde pasvorm is tot nu toe behoorlijk goed. Er zitten wat fijne delen op de sprues die je voorzichtig los moet halen.
Je moet wel goed letten op de gietnaden, die vind je op veel onderdelen terug.
 
Sorry Jan.....ik was het even vergeten:nouja:, maar ik zal je nog wat info voor de bak sturen.

Niet erg dat je wat later bent. Met mijn referenties kom ik er bij benadering en ik ben nog niet met de opbouw begonnen. Inmiddels heb ik gezien dat de ICM kit een correcte wielbasis heeft. De reservewielsteun heb ik nog van de Bedford. Met wat passen en meten en vergelijken met de nominale lengte van de GS van 6.070 mm (173,4 mm op schaal) zou ik al in de buurt kunnen komen.

Maar zoals eerder aangegeven, alle informatie is welkom en er gaat sowieso niets boven een gemeten waarde.
 
Inmiddels begint het vorm te krijgen, de assen zitten eronder en de vloer van de cabine ligt op zijn plaats. Dit deel klopt naar mijn idee. Ik ga wel de koplampen voor de cabine plaatsen en niet op de spatborden. Je ziet overigens beide, zie de voorgaande foto's..
16186843719441463234601509742006.jpg
De vooras is recht, maar redelijk eenvoudig aan te passen.
16186844870191718542852877036947.jpg16186845332973148664949246391854.jpg
 
Goed Bezig Jan.
Ziet er al veelbelovend uit.
Hoe heb je die vooras gestuurd gemaakt?

Hier een foto van het reserve wiel/brandstof tank frame.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
21102012333.jpg

Groeten
Leon
 
Keurig werk Jan. Ik volg deze met veel interesse. Geen last van kromme onderdelen in de doos?.....ik heb recent ook wat plastic kits gezien waar de ramen aardig krom zijn....mogelijk al ontstaan tijdens het spuitgieten, of mogeljk door te krappe verpakking en inwerking van warmte. Is dit bij ICM wel op orde?
 
Hoi Leon,
Hoe heb je die vooras gestuurd gemaakt?
Dat doe ik al vaak op deze manier, mits het model het toelaat (meestal wel gelukkig). Daarom had ik geen foto's gemaakt, dus deze keer heb ik ze van Themodellingnews geknipt.
Ik heb de vooras gestuurd gemaakt, zoals ook aangegeven in de constructie review op themodellingnews site. Daarvoor heb ik wel het linker- en rechteraseind gemarkeerd. Deze makering heb ik er in de bouwhandleiding bij gezet, dan hoef je niets te onthouden.
Link: Fordson Themodellingnews. Aseinden doorsnijden ter hoogte waar het hart van het kogelgewricht zit,
1618849897003.png
iets afschuinen voor de repectievelijke hoeken (binnenwiel iets meer dan buitenwiel, zie afbeelding van hele vooras verder naar onderen met gele lijnen).
De beide spoorarmen lossnijden van de spoorstok (in de gaten houden welke rechts/links hoort, desnoods met een markering):
1618849942830.png
en de stuurarm (boven) van de stuurstok (onder):
1618850113506.png
Vervolgens kun je de spoorarmen en stuuram (weergegeven met oranje lijn) direct aan de naven lijmen. Het kogelgewricht zit vast aan het naafdeel, maar heeft voldoende speling om deze onder een beperkte hoek te lijmen. Eerst een zijde, dan de tweede, uitlijnen met de spoorstok. Goed controleren of binnenwiel een iets grotere hoek (hoek R) krijgt dan buitenwiel (hoek L) en of de aseinden in het horizontale vlak in lijn liggen. Daarna kun je de pitmanarm (groen aangegeven) in positie brengen met de stuurstok.
Schermafbeelding 2021-04-19 184337.jpg
En bedankt voor je foto, deze maakt voor mij het plaatje weer completer. Gelukkig heb ik ook een foto van de tank met hoofdmaten:
1618851393069.png
Ik wil overigens dit frame toepassen en niet de constructie van de WOT 8, die vermoedelijk ook op de eerste WOT 6 voertuigen is toegepast.

Hoi Alex,
Geen last van kromme onderdelen in de doos?
Ik vind het een behoorlijk goede kit om te bouwen, wel regelmatig wat flash wat aandacht vraagt. Onderdelen en gietramen zijn prima in orde (deze is van Revell, maar zal uit dezelfde mal komen?). Waar je wel op moet letten bij nokje in uitsparing, dat je soms de nokjes iets inkort, omdat deze net te krap in de uitsparing past.
Verder ging de cabine vloer iets te strak op het chassis. Je moet het chassis zelf samenbouwen, dus het kan zijn dat ik een foutje heb gemaakt met de breedte aan de voorzijde (door de krappe uitsparingen. Het is handiger om de cabinevloer al in elkaar te hebben zitten (met het achterprofiel), zodat je dit kunt controleren. Ik kon het met wat vijlen overigens prima oplossen, maar dat zou niet nodig moeten zijn. Oftewel: de Miniart AEC is echt strak qua pasvorm en dat gaat ook op voor de (meeste) Tamiya kits, maar met wat aandacht gaat het met deze tot nu toe goed. Ik heb het chassisraam overigens ook gebouwd vanuit een langsligger en daarop alle dwarsliggers. Blijven passen met de tegenoverliggende langsligger. Was ook prima te doen.

Groeten, Jan
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan