Hoi Leon,
Hoe heb je die vooras gestuurd gemaakt?
Dat doe ik al vaak op deze manier, mits het model het toelaat (meestal wel gelukkig). Daarom had ik geen foto's gemaakt, dus deze keer heb ik ze van Themodellingnews geknipt.
Ik heb de vooras gestuurd gemaakt, zoals ook aangegeven in de constructie review op themodellingnews site. Daarvoor heb ik wel het linker- en rechteraseind gemarkeerd. Deze makering heb ik er in de bouwhandleiding bij gezet, dan hoef je niets te onthouden.
Link:
Fordson Themodellingnews. Aseinden doorsnijden ter hoogte waar het hart van het kogelgewricht zit,
iets afschuinen voor de repectievelijke hoeken (binnenwiel iets meer dan buitenwiel, zie afbeelding van hele vooras verder naar onderen met gele lijnen).
De beide spoorarmen lossnijden van de spoorstok (in de gaten houden welke rechts/links hoort, desnoods met een markering):
en de stuurarm (boven) van de stuurstok (onder):
Vervolgens kun je de spoorarmen en stuuram (weergegeven met oranje lijn) direct aan de naven lijmen. Het kogelgewricht zit vast aan het naafdeel, maar heeft voldoende speling om deze onder een beperkte hoek te lijmen. Eerst een zijde, dan de tweede, uitlijnen met de spoorstok. Goed controleren of binnenwiel een iets grotere hoek (hoek R) krijgt dan buitenwiel (hoek L) en of de aseinden in het horizontale vlak in lijn liggen. Daarna kun je de pitmanarm (groen aangegeven) in positie brengen met de stuurstok.
En bedankt voor je foto, deze maakt voor mij het plaatje weer completer. Gelukkig heb ik ook een foto van de tank met hoofdmaten:
Ik wil overigens dit frame toepassen en niet de constructie van de WOT 8, die vermoedelijk ook op de eerste WOT 6 voertuigen is toegepast.
Hoi Alex,
Geen last van kromme onderdelen in de doos?
Ik vind het een behoorlijk goede kit om te bouwen, wel regelmatig wat flash wat aandacht vraagt. Onderdelen en gietramen zijn prima in orde (deze is van Revell, maar zal uit dezelfde mal komen?). Waar je wel op moet letten bij nokje in uitsparing, dat je soms de nokjes iets inkort, omdat deze net te krap in de uitsparing past.
Verder ging de cabine vloer iets te strak op het chassis. Je moet het chassis zelf samenbouwen, dus het kan zijn dat ik een foutje heb gemaakt met de breedte aan de voorzijde (door de krappe uitsparingen. Het is handiger om de cabinevloer al in elkaar te hebben zitten (met het achterprofiel), zodat je dit kunt controleren. Ik kon het met wat vijlen overigens prima oplossen, maar dat zou niet nodig moeten zijn. Oftewel: de Miniart AEC is echt strak qua pasvorm en dat gaat ook op voor de (meeste) Tamiya kits, maar met wat aandacht gaat het met deze tot nu toe goed. Ik heb het chassisraam overigens ook gebouwd vanuit een langsligger en daarop alle dwarsliggers. Blijven passen met de tegenoverliggende langsligger. Was ook prima te doen.
Groeten, Jan