[Jan-Cees] Sherman m4a1DD 1:72...poging twee!update 4

Jan-Cees Grinwis

Lid van de TWENOT
Hoi mede plakkers

Ondanks dat ik denk dat het een speedFOC zal worden (..Maar tot juni.....)

ga ik toch aan de gang met de DD tank,die staat al lang op mijn lijstje van te bouwen Sherman's

en dit word de aangewezen gelegenheid .

ik heb gekozen voor een 1:72 Italeri m4a1 sherman tank (dat is de oude esci sheman m4a1)
Foto-QHKMX68Q.jpg

met als crew één of twee figuren van calibre72
Foto-4AMUNIAI.jpg

en valeo water effects voor het proberen van iets totaal nieuws .
Foto-RR3TB6EX.jpg

dat water heb ik zaterdag bij de Lancier in Gouda gekocht
(toen ik vertelde dat het alvast vvor deze FOC was kwam er gelijk 20% bij 😈 als ik nu maar wist door welke STAFCAR dat nou kwam...... 😉)

tank weet ik wel ...maar het hoe en waar zal moeten groeien ....
affijn we zien wel

allen die meedoen SUCCES !!!!
en mag er net als bij de echte D-DAY dagen er een geallieerd voertuig winnen 🤣

J-C

Re: [Jan-Cees] Sherman m4a1DD 1:72

Ha die Jan-Cees,

Mooi om te zien dat ook de afdeling 1/72 weer vertegenwoordigd is 🙂 . En wat betreft je onderschrift: dat kan ook weer aangepast worden, je hebt nu tenminste fatsoenlijke resin-figuren.

Wel een vraagje: mis ik op de foto nog een conversie-setje of is het een Sherman DD die al een paar dagen aan wal is?

Blijf 'm volgen...

Succes!

groeten, Richard.

Hoi Richard

Nee geen missend conversie setje ......
ik wil een screen up DD maken en de screen met toebehoren scratchen (lekker fragiel)

alleen zit ik nog te dubben in welke setting ik hem zet ....

groeten J-C

Jan-Cees,

Uitstekende keuze! Heb je genoeg info om het scherm en de onderdelen te bouwen? Ik kan je indien gewenst nog wat info toesturen van de M4A1 DD.

Ga je hem weergeven op "volle" zee trouwens? Lijkt me een boeiende weergave die niet vaak door bouwers wordt gekozen.

Alex

p.s. Ik heb net twee weken terug mijn oude FOC DD weer eens tevoorschijn gehaald om daar ook eindelijk eens mee verder te gaan.

Jan Cees,

Erg goeie keuze, en vooral omdat het in 1/72 is ben ik erg benieuwd wat je er van gaat maken. Maar als ik je andere projecten zo bekijk gaat dit heel wat leuks worden. Succes!

Groeten,

Richard

ha mede plakkers

bruce ..schroeven ga ik wel proberen.... maar roer niet 😉

alex ... alle info is welkom en "op volle zee"bedoel je daarmee met screen omhoog?

richard ...ik HOOP er iets leuks van te maken ...maarre deze word toch meer een redelijk rud tussendoortje ben ik bang

hier mijn eerste update

begonnen met het chassis ....maar valt een beetje tegen ....tracks passen niet perfect rond de aandrijfwielen
en je kan echt merken aan de kit dat deze al jáááááren meegaat (eerst al als een ESCI )
toch hebik gekozen voor deze kit omdat
a: er geen andere m4a1Sherman zonder bestemming in de voorraad stond
b: deze FOC meer een snel tussendoortje zal moeten worden voor mij ,en ik hiervoor niet de beste kit wil opofferen 🙄
c"deze kit heeft het voordeel dat je kunt kiezen tussen zachte en hardplastic tracks .
ik heb gekozen voor de plastic tracks omdat je dan het hele drijfwerk kan blijven demonteren
als dat nodig mocht zijn
Foto-P7MKZR8J.jpg

hier het losse wielstel deel
Foto-RGG7GZ4Y.jpg

uit de sloop/onderdelendoos nog een aandrijfwiel van een zelfde kit gepakt om te gebruiken als achterste tandkrans
Foto-6GNZXSV7.jpg

eerst maar het chassis afmaken en daarna ga ik proberen de DD onderplaat te scratchen
groeten Jan-Cees
dienoggeenideeheeftoverdegraadvandedetaileringopheteind

Te oordelen naar wat je in het verleden gefabriceerd hebt wordt dit weer iets om te volgen.
Screen op in de branding of screen omlaag op het strand.
Succes.

Cheerio, Arno

Hi JC,

Goed spannend plan weer, ik heb ooit 's de Resicast DD gemaakt, een dure les dat resin en ik geen vrienden zijn.
Maar als je een maat in mm hebt voor de props kijk ik of ik je kan helpen, heb nog wel wat liggen.

Groeten Rick

ha jan-cees,
tot mijn spijt moet ik u mededelen dat uitgerekend de m4A1 DD geen tandwielen op de idler heeft,deze DD's zijn allemaal in amerika gebouwd en de amerikanen hadden ontdekt dat een tandwiel niet nodig was,kan dr weer af dus,
groeten,bert

Hoi

Eelke ...het scherm zal ik waarschijnlijk maken van doorweekt tissiue, maar waar mee ik het nat maak weet ik nog even niet
of houtlijm of resin of 10sec lijm in combonatie met verf ?????(eerst een keer oefenen )

Rick graag wil ik van je aanbieding gebruikmaken (stuur je wel een PBtje)

en nu reactie op de $%^$^%#%^$^%#$^%# reactie van Bert lindeboom.....BERT JE WORD BEDANKT!!!!!! 😈

🤣 🤣 Geintje Bert!!!
ik heb het een en ander na zitten pluizen 🙁 😢 ...je hebt gelijk
nu moet ik een ring op de idler maken ......(en ik dacht er nog makkelijk vanaf te komen)

ik moet even een foutje recht zetten .....maar er volgd snel een update
Groeten Jan-Cees

Pas op met de tissue, vanwege de structuur. Probeer anders eens een test met het rubber van een ballon, zomaar een idee.

ha jan-cees,
misschien ten overvloede maar nog wat puntjes van aandacht zijn dat de m4a1 DD als enig type een extra steun had tussen toren en zeil en dat als het er 1 is met een kleine luiken romp met low bustle toren er achteraf een ovaal luik in geplaatst is,ik heb wel foto's van zo'n toren gemaakt in het mosselmuseum in normandie waar die opgedoken shermans staan,
groeten,bert

ha jan-cees,
dan valt het wel mee,koepel is dan highbustle en heeft standaard het ladersluik,op jouw foto zie je op de koepel het restant zitten van de extra steun voor het zeil,op de zijkant ongeveer op het midden ter hoogte van de dakrand.De DD's grote luiken waren vroege uitvoeringen van deze romp en hadden ingegoten verdikte wanden ter hoogte van de munitierekken waar bij de vroege types de opgelaste platen zitten,in 1;72 is het een minimale verdikking en als je inderdaad een zeil plaatst valt het denk ik niet eens op
groeten,bert

Hoi Bert

Kun je mij die steun laten zien?
die aan de koepel zit????

die verdikking thv de munitie rekken was me nog niet opgevallen maar bedankt voor de tip.

grtz Jan-Cees

bert lindeboom zei:
ha jan-cees,
De DD's grote luiken waren vroege uitvoeringen van deze romp en hadden ingegoten verdikte wanden ter hoogte van de munitierekken waar bij de vroege types de opgelaste platen zitten,in 1;72 is het een minimale verdikking en als je inderdaad een zeil plaatst valt het denk ik niet eens op
groeten,bert

Hoi

Had deze 2 op de harde schijf staan, misschien heb je er wat aan: &
Denk wel dat de 1" dikte dus 6" moet zijn, m.a.w. 1" dikker dan de 5" in de tekening, hoe correct e.e.a. is kan ik je niet vertellen voor mijn gevoel staan de verdikkingen op de tekening te ver naar achteren.
Cheers Ronald

ha ronald ,bednakt voor de verduidelijking,overigens is dit wel weer een voorbeeld van hulp voor de een,maar meer vragen voor de ander.De M4A1 op de foto heeft de typische verdikking van een grote luiken M4A1 maar wel een low-bustle toren met een allroundvision commandantkoepeltje,is niet echt standaard,maar verder is het voor jan-cees duidelijk zat lijkt me ,op het punt wat ik aangaf
groeten.bert

Ronald en Bert
bedankt voor jullie verwijzingen om een correcte romp te creëren
deze info zal zeker gebruikt worden

erger vind ik dat ik de eerste weken bijna niet aan bouwen zal toekomen 😈

misschien nog midden in de nacht tussen 0:30 en 1:00 🤣

.....Geintje ....maar heb het wel hectisch druk de komende weken

groeten Jan-Cees

bert lindeboom zei:
ha ronald ,bednakt voor de verduidelijking,overigens is dit wel weer een voorbeeld van hulp voor de een,maar meer vragen voor de ander.De M4A1 op de foto heeft de typische verdikking van een grote luiken M4A1 maar wel een low-bustle toren met een allroundvision commandantkoepeltje,is niet echt standaard,maar verder is het voor jan-cees duidelijk zat lijkt me ,op het punt wat ik aangaf
groeten.bert

Hoi

Volgens mij is de foto gemaakt bij het US Army Ordnance Museum, en daar hebben ze ook een M-4A2 met een Firefly toren m.a.w. of de daar aanwezige AFV's allemaal even correct zijn 😕: voor mij ook de reden alleen jouw stuk tekst m.b.t. de romp aan te halen.

Cheers Ronald

Jan-Cees, ik ben spulletjes aan het opruimen en kom in MM een artikel tegen van Steve Zaloga
over het maken van een 1/72 M4A1 DD er staat ook een tekening met screen omhoog in en plenti foto's.
PB even je adres en ik stuur het op.

Cheerio, Arno

Re: [Jan-Cees] Sherman m4a1DD 1:72 verfloept ....poging twee

Wat een frustatie geven die vaste tracks van italeri 😈 heb ik een tankje verfloept.......dat is een aanwinst voor de reserveonderdelendoos !!!!!!!

daaop komt nog dat ik een mooi pak papier kreeg van Alex van de wetering 😱 😱
detail opnamen van HEEL het DD gebeuren .....nou dat helpt dus ook al niet .........
daar zie je zoveel details die je wil maken 🙁 😕
en het artikel van arno is me ook een doorn in het oog!!! (danwilikhet weerbeterdoendan...)
heel de pasen zitten kl%^$^%#$%^$^%^&%^$$#$&^&* met het italeri kitje voor NOP!!!!!
maar ik laat me niet vangen 🤣 ik heb nu mezelf een kadootje gegeven 😉 ik ga nu 3!! dragon 1:72 Sherman kitjes aanbreken en ga een echt mooie DD m4a1 maken

Foto-KQAHUJW7.jpg

de m4a2 beute word ontdaan van de koepel
de M4A1 76mm gebruik ik als basis omdat deze grote luiken heeft
en van de 1c firefly gebruik ik de tracks

als ik iets vergeet hoor ik het graag!!!

oja ik ga een bouwverlenging aanvragen tot eind juni!!!!!!!!

groeten Jan-Cees

daaop komt nog dat ik een mooi pak papier kreeg van Alex van de wetering
detail opnamen van HEEL het DD gebeuren .....nou dat helpt dus ook al niet .........
daar zie je zoveel details die je wil maken

Oeps 😳 Ach...altijd nog tien keer beter dan dat je model af is en er op een wedstrijd iemand langskomt die verteld dat er van alles mis aan is en je hem alleen maar had hoeven vragen om info 😀

en het artikel van arno is me ook een doorn in het oog!!! (danwilikhet weerbeterdoendan...)

Je zal zien dat ook niet alles in het artikel even correct is....als je het vergelijkt me de tekeningen.

succes....het wordt vast een mooi stukje werk. Steve Zaloga gebruikte voor zijn scherm putty en dat heb ik ook voor mijn DD gebruikt. Ook voor het scherm omhoog lijkt me dat geen verkeerde keus. Het scherm wordt dan wat dikker dan bij papier, rubber oid, maar door de afwerking aan de bovenkant hoeft dat niets eens zichtbaar te zijn. Het geeft je dan wel een heerlijke vrijheid om de vorm van het scherm goed te krijgen en je hebt ook minder kans dat het scherm scheurt bij transport of later op de plank in de vitrine.

Alex

Jan-Cees,

heb je deze link al eens gezien?
http://www.rapid-fire.uk.com/dd.htm
Kan je op weg helpen een echt uitdaging is natuurlijk een zwemmende DD. 🙂

Herman

En een 10 voor doorzetten!! Dat mag ook gezegd worden, top dat je het gelijk weer oppakt!

Groeten Rick

Heren bedankt voor de bemoedigende woorden!!!

Herman .....uh?.....ik ken hem wel .......is leuk ....maar ..........ik hoop toch ........ 😈

Ondanks de drukte hier vandaag lekker ziten plakken en knippen
de onderzijde van de kuip gemaakt van plastic plaat en de hull iets verlaagd (de dikte van mijn aanbouwsel er weer af geschuurd)
de bogies in elkaar gezet en geplaatst en de linker DD aandrijfunit gemaakt welke nog verder gedetaileerd moet worden.
totaal plaatje
Foto-DXIU3XQE.jpg

het boegje
Foto-UNLYUKWZ.jpg

de achterkant waar een bak voor de koeling zit
Foto-GKZKZRCQ.jpg

onderzijde boeg
Foto-QFQQ7ZDZ.jpg

DD aandrijf unit
Foto-IONQRXHQ.jpg

Foto-P7QN7NUH.jpg

track er aan om te kijken 8)
Foto-YKDSAYQI.jpg

toen ik eens een Dragon m4a2 in elkaar plakte en ook deze tracks gebruikte bleken ze te lang voor de m4a2 ,nu ik met deze m4a1DD het spanwiel iets verder naar achter heb geplaatst passen de tracks precies goed!!!! 😀 das een meevaller!!!

brand maar los!
Groeten Jan-Cees

Re: [Jan-Cees] Sherman m4a1DD 1:72...poging twee!update 1

Heel knap werk - zeker in 1:72! Vind het ook bijzonder knap dat je meteen bent doorgegaan toen het de eerste keer niet lukte.

Complimenten.

HA !
Medebouwers

@Benjamin ...ach bijzonder knap....valt reuze mee hoor ....maar als je bij elke tegenslag op modelbouw gebied moet stilstaan ..moet ik wel 564jaar worden om alles wat ik wil bouwen ook daadwerkelijk te maken 🤣

@Alex .....afwachten .... 😉

Eindelijk weer een update :
Al mijn werkzaamheden aan mijn 1:1 Landrover zijn op tijd klaar
en het plakken kan weer beginnen
eerst een schroef gepikt van een dukw 1:72 ....maar ik heb een linkse en een rechtse nodig ...dus maar een malletje gemaakt(en blijft die dukw ook kompleet 😉 )
de linker schroef kon er gelijk op (die beugel rond de balgen zit nog los hoor)
Foto-XMYKZER6.jpg

toen al de bevestiginsdoppen maken en monteren waar de rubber hefbalgen in komen met de leiding voor het vullen.

als je een rubber slang plat drukt gaat het uiteinde wijd staan ,om dit te simuleren heb ik dun messing buis genomen als balg en samen geknepen met een zijkniptangetje
dit geeft precies het resultaat wat ik hoopte .
Foto-M6WSULQ7.jpg

de toekomstige bestuurder was zo happy dat hij alvast op zijn plaats zit te wachten tot hij weg mag varen (moet hij nog wel even zijn gezicht wassen )
Foto-6EMSO6G8.jpg

dat was het even ik hoop snel meer te laten zien
groeten Jan-Cees

Jan-Cees,

Ik kan alleen maar beamen wat Mike al aangeeft; slimme keus om messing buis te gebruiken voor de slangen van het scherm!

Alex

eelke warrink zei:
Realistisch en oerstevig.
Ik zeg, motortje inbouwen en kijken of het echt zo stevig is. Varen met die dubbel D 😈 ...
Gaaf werk Jan-Cees! Neem je deze mee naar Overloon?

Re: [Jan-Cees] Sherman m4a1DD 1:72...poging twee!update 2

Hoi luitjes
Er Word niet gevaren met deze DD Martin D ,overloon word niets ...zondag!
Mike Alex en Eelke het is inderdaad best stevig geworden 8)
Het gaat lekker vandaag ging het bouwen prima
het mandje is klaar!
Foto-W3TSXZXA.jpg

en van achter
Foto-SWWOHBUL.jpg

dat was dus hindernis 1 op naar de tweede, de screen zelf
hoe.........heb wel een idee..........vertel het lekker nog niet .........als het lukt horen jullie het vanzelf

groeten weer
Jan-Cees

Hoi Jan-Cees,

Zier er weer goed uit, zeker in deze schaal. Mooi mandje hoor.
Ben benieuwd naar je screen.

Succes, Peter

Hoi Bouwers
Een top productieve dag vandaag

en de screen lukte al bij de eerste poging yesyesyesyesyes!!!!!
Haal de Tempo zakdoekjes 🤣
het werd toch papier Alex maar dan wel slechts 2 lagen i.p.v 4 lagen Tempo (hier snuit je zo doorheen 😀)
plaatjes zeggen zo veel meer dan woorden 8)
Foto-QUFDUR6B.jpg

vastzetten met 10seclijm of superlijm
Foto-EIWXATJ8.jpg

en dan in vorm knippen
Foto-CO38JVYW.jpg

Foto-LBRNVKO4.jpg

de bovenkant er op
Foto-6BS38DRI.jpg

de bovenzijde wer open snijden
Foto-6P4MRTAA.jpg

en heel de screen met superlijm hard/sterk maken
Foto-MHP776ZS.jpg

doordat het zakdoek papier doordrengt is met super lijm is het goed sterk geworden en knetterhard ook zuigt er geen verf in nu
ook kun je nu mooi de vesels die uitsteken glad schuren
JA....ik ben er wel blij mee ....
Groeten Jan-Cees

Re: [Jan-Cees] Sherman m4a1DD 1:72...poging twee!update 3

Ha beste medeplakkers

Vandaag weer een update:
de canvas houders voor de rubberslangen zitten ook aan de screen
dit heb ik gemaakt van alluminium plakband
Foto-SD4V8CKH.jpg

Foto-NUEB4AQS.jpg

hierna werd ik zo nieuwsgierig naar hoe het er uitzou zien in de verf dat ik gelijk begonnen ben
Foto-UL3CPHJP.jpg

Foto-SBAAI4EY.jpg

Foto-EXBHF6YD.jpg

Foto-SVFNMGO4.jpg

er moeten de nodige washes overheen enz maar het begin is er .......en wat vinden jullie???
Groeten Jan-Cees

Re: [Jan-Cees] Sherman m4a1DD 1:72...poging twee!update 3

Hee.....smartie-pants! je hebt de bovenkant van de hull losgelaten voor het schilderwerk! Good thinking Robin.

Mooi werk Jan-Cees. Er zijn wel foto's van DD's met scherm omhoog waar je bij de bevestigingen aan het frame en de slangen zwarte plekken ziet zitten; vermoedelijk een middel om het waterdicht te maken (Bostik?). Misschien is dat leuk om op het model door te voeren (volgens mij zie je het immers niet op alle DD's).
Voor de afwerking en schilderwerk van het scherm kan je ook naar het exemplaar van Bovington kijken...die staat met het scherm omhoog.

Alex

@ Jan-Cees:

😱 😱 ... awesome 😀 ! Bij de één na laatste update zat ik me af te vragen hoe je de Sherman zou gaan schilderen nu je het scherm omhoog hebt staan. Het antwoord kwam bij de laatste update (tot nu): de romp zat nog niet vast 🙂 .

Echt een meesterwerkje waar ik met genot naar kijk. Chapeau...

groeten, Richard.

ha jan-cees,
wordt zeer mooi,heb je nog wat aan de dvd? Op de romp en koepel moet nog een en ander aan struts,maar ik begreep dat je de info uit de vandewetering-archieven hebt,dus dat komt wel goed,die plekken op het canvas waar alex aan refereert was dacht ik omdat de hele tank gespoten werd met het zeil in opgevouwen toestand,en het zeil oorspronkelijk vrij licht van kleur was,

hou vol,
groeten,bert

Erg mooi, Jan-Cees. Ik was bang dat de structuur van het papier heel erg te zien zou zijn, maar dat ziet er allemaal goed uit.
Waren die schermen trouwens niet in Mountbatten Pink-kleur, een soort zachtroze kakikleur? http://en.wikipedia.org/wiki/Mountbatten_pink

Terug
Bovenaan