[Jakko] ARVN M113

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 Mittlere Panzerkampfwagen M3 Ausf. E en XM706E2
Met dank aan @Jan Peters heb ik nu ook de boeggolfkeerplaat:

148C7CDB-316B-40B3-B573-46CBD99D65C3.jpeg

Ik heb één van de twee dingetjes die erop zitten, gemaakt uit een stukje aluminiumplaat omdat dat in het echt ook niet veel meer is dan dat, met een opene boven- en onderkant. Dit was een kwestie van een stukje plaat ene paar ker onder 90 graden buigen met m’n Etch Mate.

In het voertuig heb ik daarna vuil aangebracht in de motorruimte met een wash van zwarte verf en toen die nog nat was, er met onverdunde zwarte verf er dikkere vlekken in gemaakt:

282E8EBB-36E6-4AE0-9250-1F13BB2E9B29.jpeg

Op de grondplaat heb ik allerlei troep gelijmd, want op de foto van het echte voertuig is ook rotzooi te zien:

C263676E-882B-43DA-8C1A-EF9D8DC7164E.jpeg

De munitiekisten zijn van AFV Club (met een bodem van plastic strip in twee ervan), er liggen een paar veldflessen van Tamiya en munitietasjes van Italeri, en de rest is allerlei afvalspul: stukjes plastic plaat, aluminium, papier en nog wat meer dat ik verscheurd en verwrongen heb; aluminium buis; koperdraad; en willekeurige stukjes afgesneden materiaal. Wat het precies is maakt niet zo uit, het doel is de indruk wekken van puin en troep dat uit het voertuig afkomstig is. De kistjes heb ik daarna olive drab geschilderd, de rest heb ik onbeschilderd gelaten.

Nadat de wash, verf en lijm droog waren, heb ik een groot deel van de binnenkant van de M113 gespoten alsof de hele boel in brand gestaan heeft:

7AC06A6F-453D-4A38-9B1E-BC6F0A228623.jpeg1FBDC294-E1E3-4529-9E85-34A444790415.jpeg

Ook het grondwerk heb ik meegespoten:

2F9E79EF-FA22-4055-AEC8-44401928130D.jpegA0854E0C-80B4-41D1-9259-DBF93AC2BC51.jpeg72E7C0C3-11E0-4F9D-B20E-D81EC26B69B2.jpeg4B78C54A-40A1-4A27-98DB-4D2309F43D59.jpeg

Ik ben begonnen met mat zwart, en heb er daarna eerst donkergrijs bijgemengd om vlekken te spuiten, dan middelgrijs en tenslotte nog kaki, waarbij ik de nieuwe vlekken elke keer kleiner maakte dan met de vorige tint. Hoe het er precies uitziet is ook hier niet zo belangrijk, vind ik, als het algehele effect er maar naar is dat het op een brand lijkt :)

Ik denk wel dat er nog wat meer werk aan nodig is. Ik zit te denken aan een wash over dit alles heen plus drybrushen om het effect te versterken en de kleuren meer in elkaar over te laten lopen.

Interesses
Normandië, en Pak40/Sig33 op gemotoriseerde onderstellen
Schalen
Nu bezig met
Bergepanther
Ik zou er nog wat witte as bij maken voor wat extra contrast, en nog wat gras groen door het roet heen, of gras geel, voor wat extra kleurvariatie, maar verder erg fraai alvast

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Witte as … goed idee, maar waar zou dat liggen? Verbrand rubber geeft witte as, maar hier is geen rubber verbrand (want alle banden zitten er nog aan :)).

Jan Peters

Lid van de TWENOT
Graag gedaan.
Vwb het uitgebrande deel, wellicht kun je wat witte waas erover spuiten/ washen met verdunde verf. Aluminiumoxide is ook wit, en het geeft wat meer variatie in het geheel. Delen van staal/ijzer roesten enorm snel naar verbranden, vrij fel oranje, dus nog meer variatie in kleur.

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Interesses
Britse Gemenebest WW2
Schalen
Nu bezig met
Fordson WOT 6 GS, Morris C8, Humber FWD ambulance, M10 Achilles
Delen van staal/ijzer roesten enorm snel naar verbranden, vrij fel oranje, dus nog meer variatie in kleur.
Dat klopt volgens mij ook. Verder zie je dat veel materialen as achter laten in een meestal grijze tint. Je zou ook een nevel van de kleur van de ondergrond over het roet op de grond kunnen aanbrengen met verschillende intensiteit, omdat de roetlaag niet overal even dik zal zijn. Goed bezig.

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Bedankt voor de tips, maar aan een M113 zit heel weinig ijzer/staal, in elk geval niet in het deel dat ik als uitgebrand uitgebeeld heb, dus ik denk niet dat er vele oranjetinten in moeten komen, en als ik naar de foto van het origineel kijk zie ik ook weinig lichte tinten in het (waarschijnlijk) uitgebrande deel, dus ik moet me er nog eens even over beraden of ik er wit bij wil doen …

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Interesses
Britse Gemenebest WW2
Schalen
Nu bezig met
Aandrijflijn en wielophanging zijn waarschijnlijk wel van staal, incl. de torsiestaven. Voor het overige vermoedelijk niet. Uitrustingsstukken zullen waarschijnlijk wel mee zijn verbrand.

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Precies, en (zoals ik het uitgebeeld heb) zat bijna alles daarvan buiten de brand :) De uitrusting is een goed punt, ik moet een manier zien te vinden om nog wat meer resten daarvan aan te brengen op de binnenkant, maar hoe?

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Interesses
Britse Gemenebest WW2
Schalen
Nu bezig met
Fijn zand/houtvijlsel met houtlijm. Muurvuller (Alabastine) heeft ook iets structuur. Onregelmatig in kleine hoeveelheden aanbrengen, zwart maken en dan tinten grijs (bijvoorbeeld drybrush en/of wash?

Jan Peters

Lid van de TWENOT
Pe gespen met eventueel nog resten van een riem oid, een oranje verroeste helm, half gesmolten veldfles, een en ander afhankelijk van de intensiteit van de brand natuurlijk.
Torsie staven zijn sowieso niet van aluminium, daar zou je nog wat mee kunnen variëren. Ook als ze niet verbranden zullen ze snel gaan roesten als ze aan (vochtige) buitenlucht bloot staan.

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
fraai tafereel Jakko!
Ik denk wel dat er nog wat meer werk aan nodig is. Ik zit te denken aan een wash over dit alles heen plus drybrushen om het effect te versterken en de kleuren meer in elkaar over te laten lopen.

Dat lijkt me geen verkeerde keus. Het contrast tussen het gras/pad en de brandplekken is nu nog wat groot. Misschien dat een wash over het zand het geheel al wat meer naar elkaar toe trekt.

Ik ben ook wel met Jan, Jan en Timo eens dat er nog wel wat leuke details en kleurverschillen aan toegevoegd kunnen worden om het geheel wat aantrekkelijker te maken.....wat weggeslingerde uitrusting; die dingen werden aan de buitenkant ook vaak volgehangen met bepakking, toch?

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Het contrast tussen het gras/pad en de brandplekken is nu nog wat groot. Misschien dat een wash over het zand het geheel al wat meer naar elkaar toe trekt.
Het contrast tussen het gras en de brandplekken hóórt groot te zijn :) Je hebt bijna altijd een zo goed als scherpe scheiding tussen groen gras en de brandplek, eigenlijk zonder een overloop. Wel denk ik dat er nog een randje bruin gras net rond de brandplekken moet, waar het gras uitgedroogd maar niet verbrand is.

wat weggeslingerde uitrusting; die dingen werden aan de buitenkant ook vaak volgehangen met bepakking, toch?
Niet echt :) Ook op Amerikaanse M113 zit er meestal alleen een beetje bepakking bovenop, aan de zijkanten amper of niks — het zijn vlakke zijkanten zonder punten waar je iets aan zou kunnen binden. Er is ruimte genoeg binnenin dat de bemanning z’n soul daar bewaarde, voor zover ik weet. Dit is dan ook nog eens een Vietnamese M113, en die hadden meestal weinig of niks aan bepakking buitenop.

Bas Slaats

TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Halftracks en alles wat zich rondom Tilburg heeft afgespeeld.
Ik heb een vermoeden dat door de ontploffing alle brandbare stof weg geblazen is.... Dus dan krijg je nadien geen brand meer.. Maar 100% zeker is het niet.

Het wordt een schitterende diorama, met of zonder brandsporen.

Gr Bas

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Dat idee had ik ook, maar ik kan op geen andere manier de donkere zijkanten en vloer en de donkere plekken op de grond rond het voertuig verklaren dan dat er brand geweest is.

Wat een beetje extra rotzooi betreft: waarom had ik zelf niet aan zaagsel gedacht?! Ik zat te denken over manieren om willekeurige verbrande troep te maken en kon niks bedenken om dat soort vormen te maken tot Jan zaagsel noemde … Zo gezegd, zo gedaan: ik heb zaagsel gemengd met zwarte verf en dan met de nog natte verf op het model geplakt. Toen dat eenmaal droog was nog wat drybrushen met grijstinten en ik ben er op zich tevreden mee, maar goed vastzitten doet het niet … Ik denk dat ik er later nog (voorzichtig) vernis over ga spuiten.

Ook heb ik geprobeerd droog gras rondom de brandplekken na te maken, maar echt gelukt is dat niet — vooral vanwege de kleur van de grond eronder, denk ik, waardoor het niet opvalt. Ook heb ik naar de suggesties de torsiestaaf in het verbrande stuk en de twee munitiekisten op de weg van roestvlekken voorzien, door er met een fijn penseeltje willekeurige vlekjes oranje en roodbruin op te schilderen. Dan nog een natte plek op de weg bij de radiator, gewoon door donkerdere verf daar te smeren, en een paar strepen van vuil water dat erlangs naar beneden gelopen is van Tamiya Smoke.

O ja, en ik heb de boeggolfkeerplaat op z’n plek gelijmd, alsof hij nog maar aan één scharnier en de stang vastzit. De tekst op de binnenkant is een decal van Tamiya, die heel erg lang moest weken voordat hij loskwam. Nu hadden Tamíya-decals dat vroeger altijd al, dus ik weet niet of het aan de leeftijd ervan (20+ jaar) lag of niet, maar het was een kwestie van geduld :)

9DD6B76D-B35F-4744-BE18-98FA0E1C25C7.jpeg5EA63786-4A3D-425B-97AB-69ED288C0029.jpeg947C7296-C0B1-42FE-BB58-E74A4E24EFA5.jpeg74EEB102-5732-4593-9AB0-FB580DBA83AD.jpeg

Bas Slaats

TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Halftracks en alles wat zich rondom Tilburg heeft afgespeeld.
Wordt al beter zo. Ik heb ooit van iemand begrepen dat hij zijn scheerapparaat leegklopte omdat de inhoud mooi zou zijn om verbrande wielen na te bootsen. ;)
Bij de schilderswinkel en pipoos kun je zwarte pigment krijgen wat ook mooie effecten geeft en daarnaast kun je natuurlijk ook echte materialen in brand steken voor as. Het valt me trouwens op dat verbrand gras veel meer kleuren heeft dan alleen zwart....
hierba-quemada-primavera_78450-460.jpg
Gr Bas

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Zulke foto’s had ik inderdaad ook gezien, maar ik heb de indruk dat op je foto een redelijk oppervlakkige brand gewoed heeft, want je ziet onverbrand gras door het verkoolde heen. Na een brand met een grote plas benzine vermoed ik dat er veel zwartere brandplekken zijn, tot de grond toe.

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Het contrast tussen het gras en de brandplekken hóórt groot te zijn :) Je hebt bijna altijd een zo goed als scherpe scheiding tussen groen gras en de brandplek, eigenlijk zonder een overloop. Wel denk ik dat er nog een randje bruin gras net rond de brandplekken moet, waar het gras uitgedroogd maar niet verbrand is.
Ja mee eens....maar het leek eerst echt zo'n knalzwarte vlek midden in het gras. Nu met je nieuwe update is dat wat meer genuanceerd en oogt het gelijk beter.

Die roestige torsiestaaf vind ik erg leuk gedaan; dat geeft echt wat meer leven.

Ga je de radiateur nog wat vervuilen? Hij is nu wel weg wit. Zeker in zo'n motorruimte wordt zo'n radiateur gauw vies.

Mooie progressie Jakko!

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Klopt, dat moet ook nog inderdaad. Eigenlijk wil ik er ook nog een figuurtje bij zetten, maar ARVN-soldaten zijn nogal dun bezaaid, en ik heb ook niks liggen dat ik makkelijk daarnaar kan verbouwen, dus dat komt denk ik later wel.

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Om eerlijk te zijn vind ik hem nu af (behalve dan dat er nog een figuurtje bij moet, in de „lege” hoek linksachter het voertuig). Als er niemand iets uitspringt dat duidelijk verkeerd of niet af is, zijn dit de eindfoto’s:

6BACC214-F6DF-421B-BB1C-92936AE4C3DA.jpeg62F978F9-25A1-4515-8C7F-81868699C9F4.jpeg9D489162-22F8-4CF0-964D-0DDAE61C47CB.jpegF8829A9D-5CE7-4AA1-A763-50A87E0F11F0.jpeg20F679B4-5651-4712-8F0E-E05A983BF24A.jpeg7515186F-6387-400F-B0C0-5FD9BE68FE4C.jpegECF1F2E6-69ED-4BC1-8811-73E987F5CC9A.jpeg0109D69F-6498-47EB-81E7-D95EB528DDAE.jpeg7AF0C33F-E98F-47FF-9ED0-333C079C28DB.jpeg070CE8C6-71EB-42FB-85ED-EEB8539CF191.jpeg

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Interesses
Britse Gemenebest WW2
Schalen
Nu bezig met
Ik vind hem fraai geworden, Jakko. De foto's laten niet alle details zien, maar je kunt op en rond de rupsstellen nog wat vuil aanbrengen, evenals aan de (oorspronkelijke) onderzijde van de romp.
Daarnaast vind ik het gras vrij egaal en afsteken bij de rest. Volgens mij heb je strooigras gebruikt. Ik kleur deze meestal bij met een drybrush in de gewenste tinten, naar mijn mening geeft dat een meer natuurgetrouwe uitstraling dan de eigen kleur van de mix. En je zou nog andere begroeiing tussen het gras kunnen simuleren, omdat gras vaak meer soorten bevat dan allen gras (zelfs in de meeste gazons). Of resten van andere vegetatie (takken/bladeren) die door de explosie zijn losgeraakt en ergens zijn neergekomen.

Het onderwerp zelf heb je naar mijn idee goed te pakken en voor elk project geldt: op een bepaald moment zet je een punt.

Met vriendelijke groet, Jan

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Daarnaast vind ik het gras vrij egaal en afsteken bij de rest. Volgens mij heb je strooigras gebruikt. Ik kleur deze meestal bij met een drybrush in de gewenste tinten
Dat is precies wat ik gedaan heb :) Op de foto’s zie je dat alleen slechter dan in het echt.

voor elk project geldt: op een bepaald moment zet je een punt.
Inderdaad :) Ik wil hier nog een figuur bij voor de schaal en opvulling van de te lege hoek (slechte planning van de plaatsing van het model :)) maar voor de rest denk ik dat ik hier klaar mee ben.

Bovenaan