Jagdtiger Dragon 1:35: update

Lees al een tijdje mee op het forum en ben verder gegaan met de eerste kit sinds 10 jaar. RUDD gebouwd om weer wat feeling met het het bouwen en vooral met het schilderen te krijgen.

De basiskleuren, inmiddels zijn de wielen en de onderkant donkergroen geschilderd.
img9585.jpg

img9587i.jpg

img9591f.jpg

Inmiddels de jagdtiger wat highlights gegeven met Vallejo acrylverf. Verder heb ik geprobeerd met olieverf de lichtere en donkere delen wat meer te accentueren. Ook wat oliefilters toegevoegd. Heb dit niet eerder zo gedaan, dus het is wat experimenteren.

Het kanon is overigens nog niet goed bevestigd.
img9622p.jpg

img9624.jpg

img9629a.jpg

img9632e.jpg

Excuses voor de wellicht wat onduidelijke foto's, ik heb (nog) geen macrolens.
De volgende stappen zijn de markings airbrushen en alles voorzien van een gloss laag. Vervolgens oliefilters en washes en chippen. Suggesties voor welke kleur filter? Commentaar is uiteraard welkom!

Re: Jagdtiger Dragon 1:35

mooie jt, ik vind de grauwe kleuren die je hebt gebruikt heel mooi.

@ Niels ik zelf den dat dat bij deze niet nodig is want dan breek je denk ik een beetje de grauwe uitstraling

@ Chris: dank je!

@ Niels: dank je voor de tip. Ik heb echter wel boutjes, opliggende gedeelten etc geschilderd met een iets lichtere kleur (verdunde vallejo). Het komt denk ik niet zo goed over op de foto's. Ik denk dat je het nog het beste kunt zien op de derde foto van onder.

Hoi Rob,

Mooie dikke bak joh ! Altijd gaaf die JT.

Wellicht had ik zelf geprobeerd om de gebruikte (bruine en groene) kleuren wat lichter te houden in favour of de weathering, maar da's natuurlijk persoonlijk. 🙂 Aan de andere kant zul je met highlighting sneller zichtbaar resultaat bereiken. Je brushwerk vind ik overigens mooi en strak gelegd.

groet Frank

Hoi Frank, dank je!

Je hebt gelijk, de roodbruine en groene kleur is inderdaad wat donker. Ik heb gewoon de XF61 (dark green) en XF64 (red brown) van Tamiya gebruikt. Dat zal ik een volgende keer waarschijnlijk anders doen. Ik ben benieuwd hoe het uitpakt met de washes e.d.

Mijn volgende stap is overigens de JT voorzien van een gloss laagje. Dit om het onderliggende verfwerk te beschermen tegen het wheateringproces. Ik heb i.i.g begrepen dat het vaker zo gebeurt. Ook zodat het aanbrengen van oliefilters en washes e.d. wat beter controleerbaar is.

Ik vraag me alleen af of het geheel uiteindelijk niet te veel blijft glimmen?
Je kan dan natuurlijk weer een matlaag airbrushen, ik dacht alleen ergens gelezen te hebben dat je sommige filter effecten daarmee te niet doet.

Inmiddels wat verder. De jagdtiger heb ik voorzien van wat washes en filters. Ook een poging tot chippen gedaan en voor het eerst (Vallejo) pigmenten gebruikt.
img4446t.jpg

Het motordek met vers aangebrachte olievlekken. De tools op het dek zijn nog niet klaar.
img4448j.jpg

De tracks en de reservetracks moeten ook nog bevestigd worden.
img4451a.jpg

De pigmenten heb ik vooral aan de onderkant van de hull en de wielen aangebracht. Ik heb het gefixeerd met thinner.
img4463i.jpg

De ruwe opzet voor een eenvoudig diorama.
img4470iw.jpg

Hallo Rob,

Ik vind hem er niet slecht uitzien. Altijd lastig een jt te verweren omdat je met grote oppervlakken te maken hebt.
Persoonlijk vind ik hem wat te donker, en had ik met kleur voor kleur dry-brush en lichte kleuren filters geprobeerd hem wat lichter te krijgen.
Ik mis krassen op de jt, af en toe lijkt het wel of je met de 3 tone cammo op de grens van groen en roodbruin te veel over elkaar gespoten heb, waardoor het een beetje te donker wordt.

Overall; echt niet verkeerd 😀 😀 😀

Groetjes Steven

Thanks Steven!
Maar je hebt gelijk, de rode en groene kleuren zijn wat donker. Dat zal ik in het vervolg anders doen. Ik heb wel na de basiscamo met wat lichtere tinten proberen in te kleuren, maar niet voldoende.

De krassen zitten er wel op hier en daar, maar wellicht niet goed zichtbaar door mijn foto kwaliteiten. Het kan wel wat meer inderdaad.

Groet,

Rob.

Sinds lange tijd weer eens verder gegaan met de Jagdtiger. Veel details moeten nog afgewerkt worden en ook de ondergrond is nog niet af. Deze wordt nog geairbrushed, voorzien van washes, stof etc. Er komt ook nog een figuur bij, maar daar ben ik nog niet helemaal uit. Iemand misschien suggesties?

jagdtigerdio.jpg

De ondergrond heb ik niet in een keer gemaakt, maar stukje voor stukje. De reservetracks zijn nog niet af btw.
img7927oa.jpg

img7945s.jpg

img7948d.jpg

img7954j.jpg

Het gras wil ik nog airbrushen, ook de rest van de ondergrond lichtjes en dan voorzien van wat donkere washes.
img7949u.jpg

Ha die Rob,

Nice 😀 ! Mooi kleurencontrast en "downtoning". Mooie basis ook waarbij het groen mooi afsteekt tegen het zwarte van de basis. Leuk detail, dat enkele lichte loopwiel.

Niets aan te merken dan? Jawel...

- Ik vind het maar tricky om de track over de rand te hangen. Je creërt diepte/ruimte: heb het zelf ook wel eens gedaan met kruinen van bomen die over de rand van het vignette steken. Maar in dit geval ben ik er niet zo kapot van.

- De benzine op het olievat zou ik met olieverf hebben geschilderd. Nu vind ik de kleur wat te rood en monotoon. In vergelijking met de rest van het vignette valt duidelijk op dat dit geschilderd is.

Suggestie voor een figuur? Gezien het feit dat dit een wrak is, een overwinnaar (Yank, Tommie), een verslagene (Duitse anti-tankman zittend met z'n handen in het haar o.i.d: het "Aus der Traum"-gevoel...) of een combinatie van beiden.

Al met al wel een plaatje om naar te kijken 😀 .

groeten, Richard.

Hoi Rob 🙂 hartstikke mooi man !

Mijn 2 puntjes van aandacht : 1. het vat valt op deze manier geschilderd uit de toon. Verweer het lekker (chippen, roest, stof).
Richting van de roest- en vuiligheid oogt beter wanneer ze naar beneden lopen.
2.Het gras ziet er in mijn ogen iets té groen uit. Beetje afzwakken met een verdunde aardekleur wellicht ?

Figuur idee : een hondje die tegen een wiel aan staat te piesen.... (vanwege die "jachtkat" 😉 ).

Veel plezier met de laatste loodjes 😀
Peter

Hi,

Ziet er goed uit, sluit me wel aan bij commentaar van Peter. Ik vind vooral de kleine donkere vlekjes fraai gedaan die door de stoflaag heen komen. Hoe heb je dat gemaakt? Eerst stof aanbrengen, fixeren en dan bewerken? Een figuurtje is zeker van grote toegevoegde waarde overigens.

Grtn

Vincent

Leuk om naar te kijken mede door de setting. Misschien wat met de kleuren van 1 van de reserve tracks spelen. Met net een ander kleurtje maak je het nog wat interessanter. Kijk uit naar de updates!

Grt

Bedankt voor alle reacties!

@ Richard: de track over de rand denk ik nog even over na, hij hangt ook nog niet mooi. Wat betreft het olievat, die kwam uit de leftovers van jaren geleden en gaat nog opnieuw geschilderd worden. Ook wordt ie grotendeels bedekt met grond/stof etc

@ Peter: mooi idee van de hond 🙂. Ik had nog gedacht aan een katje, maar dit is veel leuker! Het gras ga ik nog air- en licht drybrushen.

@ Vincent: je bedoelt de spetters, te zien op de laatste foto? Heel simpel eigenlijk, ik had wat van een dikke wash over die ik vervolgens spatte met een iets hardere kwast. Wel voor zorgen dat de kwast niet te veel geladen is. Het stoffige effect heb ik geprobeerd te bereiken door wat filters en hier en daar heel licht te airbrushen met sterk verdunde verf (Vallejo).

@ Elco: goed idee van de track. Ik had het loopvlak van een van de reservetracks bewerkt, maar dat komt niet echt over op de foto's zie ik.

Heb inmiddels besloten wat voor figuur erbij komt, en hou het simpel. Een GI die de uitgeschakelde Jagdtiger bewonderd.

Hier leunt ie tegenaan, relaxed een peukie rokend. Het zeil heb ik gemaakt van tissue, en aangebracht met in water verdunde houtlijm.
img8032a.jpg

Het figuur is van Alpine en het hoofdje van Hornet.
img8034u.jpg

img8035pa.jpg

Inmiddels ook wat geschilderd. Alles is geairbrushed met Vallejo. Eerst alles matzwart, daarna met verschillende groentinten. Het is nu nog wat donker, de highlights moeten nog aangebracht worden. Daarna volgen nog wat washes etc.
img8039h.jpg

img8041uo.jpg

Opmerkingen zijn uiteraard welkom!

Weer een update. Het Jagdtiger vignette is zo goed als af, alleen nog wat kleine dingetjes afwerken.
De ondergrond heb ik geairbrushed met wat aarde- en zandkleuren van Vallejo. Op deze manier is het gras ook wat minder fel gekleurd.
Commentaar is uiteraard welkom!

Hier nog zonder figuurtje.
img8931.jpg

Het figuurtje is van Alpine, met een Hornet hoofdje. Voor de vaten heb ik gebruik gemaakt van de haarlakmethode. Basiskleur is van Vallejo, daarna haarlak en vervolgens Tamiya buff. Afgewerkt met pigmenten en washes etc.
img8946bb.jpg

img8953l.jpg

Het figuur is geheel geschilderd met Vallejo. Aan het eind voorzien van een lichte wash met raw umber olieverf. Het is voor het eerst dat ik het gezicht op deze manier heb geschilderd. De site van Calvin Tan heeft me hierbij veel geholpen.
img8940a.jpg

img8968x.jpg

In de reserve tracks heb ik wat variatie proberen te brengen. Ook hier de haarlakmethode voor gebruikt.
img8956o.jpg

img8962g.jpg

img8953l.jpg

img8964a.jpg

Met mijn volgende project ga ik binnenkort beginnen. Niet echt origineel, het wordt een Panther type G, maar ik wil er al zo lang een bouwen!
Het wordt nr . 131, die meegedaan heeft aan de Battle of the Bulge. Behoorlijk uitdagende camo!

Keurig dio heb je hier neer gezet met mooie details, je zou nog wat zand tegen de wielen kunnen aanbrengen wat door regenval kan gebeuren. kijk uit naar je volgende!

Dag Rob,

Ik vind dit absoluut een mooie dio. Niet alleen de uitvoering vind ik fraai, maar het hele idee (zo'n uitgeschakelde joekel van een voertuig op een helling) vind ik erg origineel. Gaaf!

Hoi Rob,

Ik vind het een erg mooi diorama; ik vind je algehele kleurgebruik goed gelijk en middels de details erg divers !
Een plaatje !!

groet Frank

Terug
Bovenaan