Jagdtiger 1/35 Dragon

Hierbij foto's van mijn Jagdtiger, deze heeft nogal wat van zijn verfjasje verloren 😛
Dit was een heel nieuw iets om een tank zo heftig aan te pakken, maar al met al in mijn ogen redelijk geslaagd. 😛

Historisch correct geef ik niet zoveel om dus ik weet niet of dit daadwerkelijk zo ging, het ging mij om het bouwen en oefenen.

DSC03140.JPG

DSC03142.JPG

DSC03143.JPG

DSC03147.JPG

DSC03148.JPG

DSC03149.JPG

DSC03150.JPG

DSC03151.JPG

DSC03152.JPG

DSC03153.JPG

DSC03154.JPG

DSC03157.JPG

DSC03159.JPG

DSC03162.JPG

DSC03161.JPG

wow, leipe verwering 😱 .
wel of niet historischcorrect, het ziet er wel gaaf uit hoor 😀

tip: maak een basis van zwart en probeer een licht stalen kleur de stalen delen van je wapens eens te drybrushen.
als het te schiny word ge je er weer met zwart over heen todat je tevreden bent
de gunmetal pigment van mig werkt ook goed.

ik hoop dat je er wat en hebt 🙂 ,
gr, Chris

Hee Chris,

Bedankt voor je lovende woorden.

De Drybrush heb ik wel gedaan hoor, maar het komt er op de foto's niet zo mooi uit. Vooral op de MG is hij inderdaad niet zo geslaagd.
De MP-44 is wel geslaagd in mijn ogen.

Hoi Heico,

Zoals je zelf al aangaf; wel of niet historisch korrekt, je bent lekker bezig geweest.
Bij de eerste drie foto's was ik eigenlijk niet zo enthousiast. Het zag er allemaal wat grof uit. Gelukkig had je nog wat detailfoto's en die gaven een heel wat mooier plaatje.
Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe je dit zo hebt geschilderd, puntje van de sluier oplichten?

Misschien dat je nog wat meer kleurvariatie kan aanbrengen door wat te spelen met diverse tinten grijs op de chippings en nog wat andere tinten zand/geel op de hoofdkleur. Ik denk dat je dan nog wat meer leven in je model gaat krijgen.

Misschien nog een tipje voor de metaalkleuren mbt de mitrailleurs. Zelf gebuik ik de metalickleuren van Games Workshop altijd, te weten Boltgun Metal, Chainmail en Mithril Silver. Je hebt dan drie mooie kleuren van donker naar licht. Gewoon lekker drybrushen over zwart en zo langzaam oplichten tot het gewenste effect. Nog wat plaatselijke washes met zwart en je bent al een heel eind.

Groeten,

Eelco

Hoi Eelco,

Hoe ik dit heb geschilderd? Tipje van de sluier? Ik heb geen geheimen hoor 🙂

Ik begin met een primer ( vallejo ) daarna doe ik altijd een extra laagje donker ( zwart, panzergrau of wat mij voor het betreffende voertuig passend lijkt )
In dit geval heb ik ( volgens mij ) German grey van Vallejo gedaan. De volgende stap was Tamiya XF-57, dit heb ik vrij slordig ( met opzet ) in eerste instantie aangebracht.
Daarna de XF-57 met een lichte kleur gemengd voor wat lichtere vlekken ( deze komen er nu helaas bijna niet meer af maar wel zichtbaar nog op het linker voorste spatbord ). De tracks heb ik zwart gemaakt ( na de primer ) en hier heb ik verschillende dingen mee gedaan. eerst drybrush met een metalizer.
Daarna P+, daarna een donkere wash ( samen met het voertuig ) toen nog een drybrush met zo'n Tamiya weather setje over de delen van de tracks die de grond raken. Daarna met een bruine verf heel voorzichtig tussen die delen in gespoten. Daarna weer die Drybrush met dat Tamiya setje om het effect wat te blijven houden. Op het laatste moment ook nog besloten een stoffige look te geven aan de tracks en onderkant met volgens mij revell 16 en toen dus nog maar een keer weer die drybrush met het Tamiya setje.

Daarna heb ik de beschadigingen gedaan met revell 78, het was aanvankelijk de bedoeling het wat kleiner te houden maar omdat ik het een paar keer niet mooi gelijk kon houden aan beide kanten is dit het eindresultaat geworden.

Ook heb ik een poging gedaan om een witte scheiding aan te brengen tussen het zandkleurige en het panzergrau kleurige. Dit wou alleen niet zoals ik het wou dus dat heb ik voor deze kit maar even overgeslagen.

Wat de MG betreft die had ik eigenlijk ook nog eens moeten drybrushen, hij leek eerst mooier maar door de P+ is dit allemaal wat weg getrokken.

Kleurvariatie, had ik voor het metaal-achtige eerlijk gezegd niet aan gedacht. Maar dit neem ik zeer zeker mee voor een volgende keer.
Het klinkt wel slap vind ik vaak, maar hij staat nu in de kast en daar laat ik hem dan ook. Ik ben bang dat als ik er verder mee zou gaan dat ik hem dan verknoei. Dat vind ik jammer want ik vind het wel een mooi ding geworden zo.

Hey Heico,

Bedankt voor je reactie.
Ennuh, laat je project lekker in je kast staan. Jij bent degene die er elke dag naar moet kijken, dus ik snap het heel goed dat je er niets meer aan doet. Is ook leuk om je leermomenten weer in een volgend project mee te nemen.

Ik weet niet of je weleens aan "sponsen" hebt gedacht om te chippen. Ik heb er zelf ook altijd moeite mee om het chippen overtuigend te doen. Het is al snel te groot en te geplaatst.
Met sponsen krijg je een meer gevarieerd geheel en komt erg getrouw over. Je kan het best dan wat verpakkingsmateriaal gebruiken. Dit doop je dan in de verf en dept het overgrote deel af op een papiertje. Vervolgens licht op je model drukken en voila, je hebt onregelmatige chipjes.
kan weleens fout gaan wanneer er teveel verf op je spons zit, maar oefening baart kunst!

Groeten,

Eelco

Hmmm... Ik ben ook niet zo heel erg van het hysterisch correct, maar een Jagdtiger in panzergrau?
Verder zie ik bij de decals nogal wat randjes, waarschijnlijk had je ze ook beter op kunnen zetten voor de winterwash.
Ook zijn er bij sommige lasnaden wat gietnaden te zien. Foto DSC03157.JPG geeft hier een goed voorbeeld van.
Als laatste puntje wil ik aangeven dat ik het een beetje rommelig vind ogen, misschien een kwestie van persoonlijke smaak. Al de verschillende items die verspreid liggen op het motordek en het dak komen niet realistisch over, zonder op het hysterisch correcte te letten.

Enfin, er is wel te zien dat je met plezier aan het bouwen bent en dat is wel het belangrijkste.
Ik hoop dat je iets aan mijn kritiek hebt en het niet alleen als gezeur ziet.

Hoi Heico, het is er duidelijk aan te zien dat je veel plezier hebt gehad van het verweren van je model. Toegegeven dat het niet historisch correct is, maar dat is hier ook niet zo belangrijk toch ?
Je hebt met durf bepaalde technieken toegepast en op zich vind ik die er niet verkeerd uitzien. Het gaat vooral om het leren en het plezier.

Verder zie ik bij de decals nogal wat randjes, waarschijnlijk had je ze ook beter op kunnen zetten voor de winterwash.

Johnny, je bent de eerste die hier rept van een winterwash... 😉

Dat panzergrijs een vreemde kleur is voor een Jagdtiger kan ik alleen maar onderschrijven. Volgens mij is het de bedoeling om een zwaar verweerde kleur Sandgelb weer te geven, zo zwaar verweerd dat de primer er doorheen komt. En ja... grijze primer? Of bloot staal?

Whatever Heico, je hebt een voor jou nieuwe techniek uitgeprobeerd en dat lijkt me aardig gelukt!

Iedereen bedankt voor het mee denken.

Even wat korte reacties van mijn kant: De kleur, tjsa het is gedaan met Tamiya XF-57 Buff, dit was een kleur die ik wel dichtbij vond vinden bij wat ik meer op het www heb gezien. Het was in mijn ogen ook niet als wintercammo bedoeld.

Ja het is eigenlijk bedoeld als staalkleur die je ziet. Ik heb nog een ijdele poging gedaan om met dunne witte lijntjes een primer-rand aan te brengen tussen het panzergrau en Buff maar dit wou mij niet echt lukken. Dit idee heb ik dus vooruitgeschoven voor een andere keer. Ook moet ik hiervoor maar een wat dunnere kwast aanschaffen.

De verschillende items, tsja ik heb er wel meer commentaar over gehad. Het is ook een probeerseltje omdat ik het achterdek anders zo kaal vond. De Panzerfaust en de verrekijker had ik achteraf niet moeten doen maar de rest vind ik zeker niet mis-staan.

Voor de rest wil ik jullie bedanken voor de ( over het algemeen ) positieve woorden. Ik heb erg veel plezier van dit kitje gehad ( op de losse tracks na dan 😛 ).

Terug
Bovenaan