Jagdpanzer IV L/70 [update 21_12_06] Klaar voor de spuit

Hoihoi,

Even een post met wat vorderingen aan mijn JP IV L/70, om te bewijzen dat ik nog steeds bezig ben 😉

De JP wordt grotendeels uit de doos gebouwd, met hier een daar wat eigen frutsels, zoals de schurtzen, de spatborden, de veer op de loophouder en de voorspatborden. In het witte styreen op de schurtzenhouders komen gaten, waar de bouten gezeten hebben.

Zit me nog af te vragen of ik de Jagdpanzer maak met of zonder de 2 grote schurtzen voor de tracks. Wat vinden jullie? To do or not to do?

Zoals jullie wellicht zien is de upper hull nog los van de lower hull, dat geeft mij aankomende week wat meer ruimte om aangekoekte zooi rond het loopwerk aan te brengen, daarna zullen ook de tracks afgemaakt worden, die zitten ook nog los trouwens.

Tot de volgende update,

Groeten,
Bouke

JPIV_L70_5.jpg

JPIV_L70_4.jpg

JPIV_L70_3.jpg

Hoi Bouke,

Interessante bakkie is 't wel. (andere 2 projecten ook in je WIP-posting) Strak gebouwd tot nu toe. Mogen we nog wat shotjes van de bovenkant ?

succes met verder bewerkingen 🙂
Frank

Bouke, 'iedereen' bouwt 'm zonder de extra panzerplaten, dus ik zou 'm met bouwen 😉
Ik volg 'm met interesse!
Jan 🙂

Heuj Bouke,

Ik zou deze zo houden, 1 plaatje aan de linkerkant...misschien 1 of 2 meer aan de andere kant. Als je de hangers wegdoet zou je ook nog een alternatieve ophangmethode (met bouten) direct aan de spatborden kunnen doen, ik heb daar wel wat voorbeeldjes van voor dit voertuig waaronder ook een voor een late variant als deze.

Goeie schurzen aan de bovenverdieping trouwens 😀

Had je nu eigenlijk de rupsen los of al vast?

groets

Jochem

Heuj heren,

Bedankt voor de feedback. Ik zal bij de volgende update ook shot van de bovenkant toevoegen Frank, maar zoveel is daar nog niet op te zien. De JP is inderdaad een erg interessant bakkie, best wel een slicke machine.

Jan, ik vind het een prima argument, ik ga voor met 😀

Jochem, ik heb zeker interesse in deze info, kom maar op. Is natuurlijk altijd interessant om iets anders te doen. Ik was zelf van plan om nog een extra schurz aan de andere kant te plaatsen, dus niet denken dat je zoveel invloed hebt dat ik dat ook voor je verander, net als de schurzen op de bovenverdieping 😉

Groeten!

Bouke

Hoi Bouke,

Lekker bezig! Ik blijf het één van de mooiste voertuigen vinden. Ik vind het wel mooi als aan één van de twee zijden een extra plaat komt te hangen. Dat is wat minder 'eentonig' en breekt het geheel wat. Heb je al een idee voor een camouflageschema?

Oja, je Steyr? Ga je daar nog verder mee aan de slag?!

Groet,

Erik

Heej Erik!

Ik ben het met je eens dat het een van de moiiste voertuigen is, al heel lang willen bouwen en me er daarom met vol enthousiasme op gestort. Ik ga aan de andere zijde een extra plaat maken, ik ben het met jou en jochem eens. Enneh camouflage schema, ja... als ik uitgevogeld heb hoe ik dat kan volbrengen. Ik weet niet of je het boekje: Panzer of the Ardennes offensive van concord hebt? Dan op de voorkant en op pagina 33 staat een JP IV van Pz. Jg. Abt. 1, die 😀 Heb je suggesties? Ik denk dat ik het patroon met maskol voor elkaar kan krijgen...

camouflage.jpg

Groeten!

Bouke

Bouke,

Het Concord boek dat je bedoeld heb ik zelf niet. Heb jij een scanner, dan kan ik even naar de foto kijken 😉. Afgaand op het plaatje lijkt het me dat het camouflageschema opgebouwd is uit allemaal cirkels van verschillende afmetingen waardoor een soort 'bolletjes' structuur ontstaat. In dat geval kan je misschien beter iets tekenen op de computer en uitprinten op Tamiya afplaktape en daarna uitsnijden/knippen. Een tijdrovend karwei maar misschien wel de moeite waard!

Greets,

Erik.

Bouke Veurman zei:
Ik was zelf van plan om nog een extra schurz aan de andere kant te plaatsen, dus niet denken dat je zoveel invloed hebt dat ik dat ook voor je verander, net als de schurzen op de bovenverdieping 😉

Groeten!

Bouke

Neuh neuh, tuurlijk niet maar verander nog wel even dit en dat, ok? 😀

Wat die camouflage betreft, Erik's idee is eigenlijk best een goeie aanpak. Of je zou malletje kunnen maken (b.v. met de performator even een stukje papier perforeren) en dan zoals in het echt ging de rondjes spuiten. Als je doorzichtig vloeipapier gebruikt kan je ook nog eens de mal perfect aansluitend plaatsen op het voorgaande gespoten rondje (wel tussendoor af en toe schoonmaken natuurlijk). Als je de randen van de camouflagevlakken met de rondjes uitzet kan je de middenstukken gewoon in 1 keer invullen met de AB.

tjow

Jochem

Hoi Bouke, mooie bak hoor. Ik zou zelf ook aan de voor of achterkant nog zo'n stuk staal hadden. Die hadden namelijk niet alleen een andere vorm maar ook de hoogte verschilde. Dat is iets typisch voor de Jpz4.

Grtz Niels

Thanks guys,

Wat betreft die cammo, ik denk dat ik het toch ga proberen met maskol. Eerst de JP in basiskleur spuiten, vervolgens lichtjes de cammo uittekenen en daarna randen maskollen en vervolgens de vlakken op hele lage druk inkleuren zodat ik dicht op het model kan blijven... ga het eerst wel even ergens op testen... Wat denken jullie?

Wat betreft de schurzen, ik heb net ff gekeken hoe het voertuig eruit ziet met een extra schurz aan de achterzijde, dit is een hele grote. Dan gaat helaas toch een beetje de slickheid van het voertuig verloren. Heb nu aan de ene zijde 2 schurzen van dezelfde maar en aan de andere zijde een schurz van diezelfde maat en daar ben ik wel tevreden over.

Ik ga nu even onthighen, want ik heb net met putty wat modder aangebracht.

Groeten,
Bouke

Update 03/12/06

Heej hoi,

Even een kleine update van mijn kant. Ik heb weer wat dingen toegevoegd, de bouw gaat langzaam maar gestaag. De upper en lower hull zitten nu op elkaar... dat was nog even lastig, want om de een of andere reden paste het niet helemaal goed.

Verder zijn de tracks geplaatst, een extra schurz en wat andere onderdelen.

Ook heb ik de lower hull voorzien van modder, omdat dit beestje in de Ardennen rondreed en tijdens het offensief was het nog wat drassig.
Op naar de volgende update...

Groeten,
Bouke

Mud.jpg

Aanbrengen van modder met mijn mengsel van 'Woodland turf", Putty van de bouwzaak en "static grass" uit de treinwinkel.

Mud2.jpg

en een overzicht van het model;

JPIV_L70_6.jpg

JPIV_L70_7.jpg

JPIV_L70_8.jpg

Heej Erik!

Thanks man. Een beetje modderaanslag op de schurzen gaat komen, ook nog een klein beetje op de tracks. Ik heb nu alleen nog maar de lower-hull en wielen behandeld. Maar ik ga mezelf heel erg inhouden en geen overkill plegen, hoop ik.. Verder nog suggesties?

Groeten,
Bouke

UPDATE_21_12_06

Zo mijn laatse update voordat deze machine zijn eerste lagen verf krijgt.
De camouflage wordt zoals hierboven ergens aangegeven in een plaatje... wordt waarschijnlijk een lastige aangelegenheid, maar ik denk dat ik een manier heb bedacht hoe het me moet gaan lukken.

Het enige dat moet gebeuren is het vervangen van de antenne met dunnere plastic staven, want dit blijkt erg kwetsbaar te zijn, ben alweer 2 staven verloren....

Ook komt er nog wat aangekoekte zooi aan de schurtzen.

Groeten,
Bouke

JPIV_L70_9.jpg

JPIV_L70_10.jpg

JPIV_L70_11.jpg

JPIV_L70_12.jpg

JPIV_L70_13.jpg

Hey Bouke!
Ziet er goed uit hey!
Die camo is mooi die je wil gaan maken, en met gedult is hij niet zo heel moeilijk wanneer je een zelfgemaakt malletje gebruikt. Deze zelfde camo wou ik ook ooit nog op een Jagdpanzer 4 maken.

mzzls

Heej (* hb-groet handdruk*) Bouke

Leuk geworden, tijd geworden om deze "even" te schilderen. Ik weet niet hoe die antenne eruit ziet straks, maar op deze fotos vind ik um nogal overheersend. misschien gewoontje van maken?

tjow

Jochem

Terug
Bovenaan