jagdpanzer E-100 krokodil

André Jonker

Voormaling Regiocoördinator Noord-Oost
Lid van de TWENOT
Ik heb al een tijdje geen project meer in het fotoalbum gepost, maar ik ga het weer eens proberen.

In tegenstelling tot mijn normale 13 in een dozijn t34s ga ik nu experimenteren met iets duits.
En het is het beste om gelijk in het diepe te springen met dit experimentele (nog niet eens) voertuigje.
Dit wordt een grote groene/paarse krokodil.

Als het goed is staan hier onder 3 fotos van mijn trumpter 1/35 e-100 krokodil, die grotendeels in elkaar zit.
deze bouwactie kostte me 1 groningse en 1 friesche bouwavond.

e100krook3.jpg

e100krook2.jpg

e100krook.jpg

de zijpanelen hangen er nog los aan, want dat is iets eenvoudiger met het kwasten.
Als tracks zullen waarschijnlijk de schakels van een oude dragon e-100 gaan dienen. Ik wilde eigenlijk de tracks van een maus gebruiken, maar ik werd er door enkele bouwgroepgenoten (Bram en Gert) op gewezen dat de tracks van beide voertuigen niet hetzelfde zijn, althans waren geweest indien de voertuigen in serie geproduceerd waren. mits tenzij enzovoorts.

Nu eens nadenken over een passende kleur. 🤣

Hoi Andre,

Wt een verschrikkelijk boemding is dit ?! 😱
Er zit een hoop in; ik zie een jagdpanther, een muisje, een brombeer...
André Jonker zei:
...In tegenstelling tot mijn normale 13 in een dozijn t34s ga ik nu experimenteren met iets duits.
En het is het beste om gelijk in het diepe te springen met dit experimentele (nog niet eens) voertuigje.
Dit wordt een grote groene/paarse krokodil...

Voor een poging om eens wat anders te doen heb je -naar mijn idee- niet de meest gunstige kit uitgekozen. Voor jouw sidestep had ik zelf gekozen voor een panzer 3 of 4, waar bakken met referentiemateriaal voor bestaat. Qua kleurenschema's kun je je hart goed ophalen, omdat deze tanks overal inzet hebben gekend, helaas tot dat bittere einde toe.

Ik denk dat een gemiddelde kijker ook sneller een gewogen mening kan hebben op een project wanneer het terug te vinden is op filmmateriaal, boeken, etc. Bij practisch alle modelbouwmatige E-voertuigen kom ik zelf niet veel verder dan 'mooi', en wordt mijn beoordeling volautomatisch onderdrukt vanwege het niet voorhanden zijn van referentiemateriaal. Geen kwestie van willen, het lukt gewoon niet. De nadruk lijkt nu vooral terecht te komen op de schildertechniek, maar die beheers je al !

Anyways, ik ben wel benieuwd wat je ervan gaat maken ! Laat ons gauw weer zien hoe het vorderd.

groet Frank

He André, toch de stap aangedurfd 🤣 😉

In het echt is dit ding 10x zo groot als de foto's laten zien en een bonk plastic, best grappig om te bouwen en waarom zou je altijd dingen bouwen waar veel referentie materiaal van is, alsof dat tot betere resultaten leidt ....... maar goed, ben benieuwd naar de verfwerk en de kleurstelling, voordeel is dat alles kan en mag 😉

Grtz Johanna

J.Prummel zei:
... waarom zou je altijd dingen bouwen waar veel referentie materiaal van is, alsof dat tot betere resultaten leidt ..

Die misvatting wordt vaker gemaakt en is ook eigenlijk niet van enige importantie. Zo zijn er mensen die protocollair de waarheid op het slagveld willen laten liggen en zich daarmee willen losweken van enige geschiedkundige kanttekeningen of (het hebben van de veerkracht tot opbouwende) kritiek. Ik voorzie zelfs een verband tussen die insteken, maar dat heeft weinig met deze E-100 te maken.

Om de wisselwerking tussen een kijkend publiek en de voortgang van een project te maximaliseren, lijkt mij een 'willekeurige sidestep' in de vorm van een goed gedocumenteerd voertuig het beste uitkomen in de vorm van een panzer 3 of 4...dat was enigszins de strekking van mijn posting.

Ik ben natuurlijk benieuwd wat Andre ervan maakt ! 🙂

groet Frank

Frank Haspels zei:
Zo zijn er mensen die protocollair de waarheid op het slagveld willen laten liggen en zich daarmee willen losweken van enige geschiedkundige kanttekeningen of (het hebben van de veerkracht tot opbouwende) kritiek. Ik voorzie zelfs een verband tussen die insteken, maar dat heeft weinig met deze E-100 te maken.

Ik moest die zin even 2-3x lezen... en dan die Avatar van van Rossem ernaast... Neen, dan deze:

Paulwitteman1.jpg

Edoch, terug naar het topic:

Ik zou me niet zo druk maken over 'de juiste tracks' bij dit type voertuig... wat een bakbeest! En wat voor een terugslag zal dat geweest zijn!

Het mooie is natuurlijk dat je elke vorm van camo er op kan gooien, van Octopus tot een baksteenprint. En wellicht iets om de loop ter camouflage...
heb je al ideeën?

Groeten,

Eric

Ik ga helemaal mee met Eric en Geert-Jan :!:
Ik ben benieuwd naar de resultaten van het kleurenschema op dit ENORME apparaat !

groet Frank

Ik steun Johanna en Geert-Jan in de zin dat als iets mooi is, dan IS het zonder meer mooi (en dus goed), al of niet historisch correct.

Overigens is er niets mis met WEL historisch bouwen, dat is een kunst en interesse op zichzelf, en ook een essentieel onderdeel van onze hobby ! Maar het moet niet.

Kortom: je mag alles als je dan maar wel aangeeft wat je visie op het onderwerp is, om vragen bij de kijkers te vermijden.

Dus Andre, do whatever you want als het maar goed uitziet.

Even off topic: ik heb Frank Haspels even vluchtig ontmoet op de SMC, maar hij lijkt nog niet een beetje op Maarten, al of niet met feestneus. Hoezo dan die atavar ??????
Raadsels...insinuaties....mysteries....verdenkingen.....wordt dit een soap ?

Groeten, Wim

Mijn onderschrift is niet voor niets en ik ben historica dus laat ik het zo zeggen, ik ga echt geen discussies over geschiedkundige zaken uit de weg alleen vraag ik me wel eens af
of het iets over iemands bouwkwaliteiten zegt en er is genoeg op de tekentafel verschenen wat nooit of deels in fysieke toestand uit de fabriek reed of gleed en aangezien zowel beeld en tekst
gemanipuleerd kunnen zijn en worden, zeker bij dit soort voertuigen is het juist een uitdaging er iets van te maken, juist door het het onderbreken van documentatie.

Maar goed, we wachten rustig af wat André gaat maken en ondertussen bouw ik rustig door .....

Just my 2 cents 😉
Gr Johanna

wim meesters zei:
ik heb Frank Haspels even vluchtig ontmoet op de SMC, maar hij lijkt nog niet een beetje op Maarten, al of niet met feestneus. Hoezo dan die atavar ?????? Raadsels...insinuaties....mysteries....verdenkingen.....wordt dit een soap ?

Hoei! Die Wim! Je bent dichterbij dan je denkt!

Natuurlijk zal van Rossum nooit als van Rossum over de SMC lopen. Wordt hij meteen herkend, oeverloze discussies, Duits bouwen en krokodillen = massa-hysterie... Maar met of zonder pet, een baard van een paar dagen en een andere achtergrond is het opeens 'Frank'...

frankvanrossem.jpg

Historisch correct? Neen. Uitdagend? Jazeker! Let ook op de krokodil achter in de bosjes!

Eric

Hmmm... ik voorzie (hé! Dat heb ik eerder gehoord 😉 ) hier een discussie die eigenlijk geheel losstaat van het wrochtsel van André, waarvan ik de afmetingen best wel eens van nabij zou willen aanschouwen. Ook de kleurstelling waarin het monstrum uiteindelijk in de vitrinekast zal belanden intrigeert mij in zekere mate.

Wat de hobby betreft: nu ja, ik begeef me niet graag op glad ijs, sterker, ik probeer hartstochtelijk elk fysiek contact met deze materie, anders dan bedoeld voor consumptieve doeleinden, te vermijden. Dat ik met een zekere weerzin de komende drie, vier maanden tegemoet zie hoef ik, denk ik, niet te benadrukken.

Even terug naar het vraagstuk historisch correct versus technisch correct bouwen: ik denk dat het niet voor iedereen mogelijk is tot op het laatste moertje en kraagwieltje uit te zoeken hoe een Panzer IX type VIIIB er ten tijde van het pannengevecht tussen de Kabels en de Jouwen op 33 januli negentienelfentachtig er uitzag. Niet dat hij of zij dit niet zou kunnen bouwen, maar domweg omdat hij of zij de bronnen om dit uit te zoeken ontbeert. Zelfs het alom geprezen internet laat het in deze nog wel eens afweten. In dit verband zou ik willen refereren aan een niet tot tastbaar resultaat leidende zoektocht die ondergetekende in samenwerking met, naar ik me meen te herinneren, Ronald Schoenmakers heeft ondernomen teneinde te achterhalen in welke kleur een achterop een veldkeuken aangebrachte Feldpost-brievenbus geschilderd was.

Wat ik wil zeggen is dit: om een goede bouwer te zijn hoef je niet te beschikken over een bibliotheek van niet geringe omvang, om een historisch correct model te bouwen wel, of je hebt in elk geval toegang tot dergelijke informatie.
Edoch, de algemene teneur van dit forum, althans, dat meen ik naar alle bescheidenheid te kunnen vaststellen, is wel dat het streven naar een historisch correct model wordt toegejuicht.
Vraag is dus of een "paper-panzer" in dit forum past. Ik vind van wel, omdat op die manier misschien ook bepaalde technieken kunnen worden gedemonstreerd of uitgeprobeerd waar iedereen wat aan kan hebben. In die zin kijk ik met spanning uit naar het moment waarop André een geheel nieuwe methode uit de doeken gaat doen met betrekking tot het aanbrengen van verf, naar het schijnt heeft hij de ouderwetse luchtkwast in het verdomhoekje gegooid.

Voor degene die de draad van mijn betoog is kwijtgeraakt: ik onderschrijf de stelling van Geert-Jan.

ladies and gentlemen,

Zoals ik heb kunnen lezen, neemt deze topic aardig wat gespreksstof met zich mee, onder andere door mijn eigen reply.

Het zal aan Andre's werk weinig toevoegen of benadelen aan deze repliek wanneer hij een E-100 bouwt. Wat ik naar mijn eigen idee doorgaans gemerkt heb is, wanneer je minder 'toetsbare' modelbouwactiviteiten onderneemt, dat daar de hoeveelheid aan (opbouwende) kritieken zich aan aanpassen. Ik ben zeker niet tegen de E-100 van Andre, maar stel wel dat de repliek doorgaans 'geboekstaafder' terugkomt, wanneer hij gekozen had voor een Panzer 3 of 4. Dit was natuurlijk een voorbeeld, zoals ik ook een Panther of Tiger had kunnen voorstellen.
J.Prummel zei:
...en waarom zou je altijd dingen bouwen waar veel referentie materiaal van is, alsof dat tot betere resultaten leidt ...

Ik ben doorgaans ontvankelijk voor 'nieuwe' ideeen of bezigheden, maar liet ik me leiden door Johanna's opmerking dat ik (indirect) gesuggereerd zou hebben dat een (hoog) kwalitatieve (verf-) afwerking minder mogelijk zou zijn bij een paper-panzer. Dit heb ik nooit gesteld !

groet Frank

Johnny Kraaijkamp Sr. en Rijk De Gooyer zijn ons helaas ontnomen maar gelukkig hebben we Haspels en Reits nog 😀

Maar terug naar de bewapende "Snappie", hoe ging de bouw? Is de pasvorm goed en zit de metalen loop ook in de kit?

Wat de track betreft; de E-100 en de Maus gebruiken inderdaad een ander type track en zelfs als je de Maus track zou
willen gebruiken dan moet je wel flinke aanpassingen maken aan je sprockets en afstand van de wielen ten op zichte van
de romp daar de Maus tracks veel breder zijn (heb het net getest 😉)

En je zou kunnen overwegen om de rubberen tracks van de kit zelf te gebruiken als de zijschorten erop laat zitten want
je ziet dan een flink deel van de tracks niet meer. Maar dat is uiteraard jouw keuze.

Verras ons met de volgende update.

Groeten,
Marc (ook een Maarten van Rossem fan)

Mensen, dit is een hele discussie geworden. Ik durf er me zelf eigenlijk niet meer in te mengen.
Ik heb alles 2 keer door moeten lezen.

Natuurlijk is het waar dat er van de stalen panzer familie heel veel documentatie en voorbeelden zijn. Veel meer, dan van deze paperpanzer natuurlijk. Ik zal hierna ook iets kleiners gaan bouwen. Een jagdpanther denk ik. Daar krijg ik zin aan.
Want deze schnappie doet me denken aan een 1/25 jagdpanther die ze stiekum in een 1/35 doos hebben gedrukt.
De meningen over historisch correct wel of niet liggen uit elkaar, die vraag zal bij een bestaande tank natuurlijk meer spreken dan bij dit voertuigje.
Ook zal een overtuigend eindproduct neerzetten waarschijnlijk makkelijker zijn, wanneer er referentiemateriaal aanwezig is.

Hoe dan ook, als sidestep is het heel geschikt, want het is echt eens iets compleet anders. Toch voel ik me geen sci-fi bouwer.
Want ik probeer deze wel op een (bij benadering) realistische manier af te werken. Hij wordt dan ook niet paars met roze ogen.
Hoewel een baksteencammo ook zeker geen slecht idee is...
Ook zal ik hem niet in een diorama zetten waarin hij boven op 3 t34s geparkeerd staat.
Vechtend in de straten van Berlijn lijkt deze ook niet echt op zijn plaats, wat zal zijn draaicirkel ongeveer geweest zijn...?

Overigens kan wel een opmerking geplaatst worden over de historische juistheid van dit voertuig als paper panzer. De bestaande resinversie van een andere fabrikant, waar ik de naam even van kwijt ben, laat dit voertuig zien met een flak-koepeltje, zoals de E25 en de jaguarundi (ook beiden inderdaad paper panzers). De kit is voorzien van een standaard late commandantencupola met 7 kijkertjes. De cupola was met de romp meegegoten, maar de dekjes voor de 7 kijkers moesten dan wel weer geplaatst worden. deze waren overigens alle 7 van binnen van een relatief groot gat (ejectionpinmarks) voorzien. Ook het motordek is anders dan de standaard e-100 van dragon.
Maar goed, om nu te gaan spreken over een a of b versie, of om in duitse termen te blijven een frühe en een späte, dat lijkt me wat ver te gaan.

Het is inderdaad waar, dat zowel de tracks als het loopwerk nogal verschillen met de maus. En wat Marc suggereert heb ik meegenomen. De rubberen riemen uit de kit zelf heb ik in de roest gezet en vervolgens wat opgelicht met staal. Als de zijpanelen er op zitten zie je de helft van de tracks inderdaad niet meer. Enne, die dragon e-100 kan zo ook nog een keer gebouwd worden.
Overigens zou je als je hem echt goed wilt detailleren, de helft van dragon en de helft van trumpeter moeten gebruiken. Want ze lijken beiden andere onderdelen te versimpelen, of juist gedetailleerd weer te geven.

De bouw ging eigenlijk snel en probleemloos. Dit natuurlijk op een paar te plaatsen vraagtekens bij de logica achter de keus van de producent bij het gieten van bepaalde onderdelen. De uitstekende uiteinden van de wanne waar je de sleepogen aan kunt hangen, bestaan bijvoorbeeld beiden uit 2 helften. De meeste onderdelen passen heel goed. Sterk nog, je kan het loopwerk in elkaar klikken zonder lijm te gebruiken. maar voor het verder bewerken is het wel handig dat je het toch maar even vastlijmd.
De pasvorm is dus door de bank genomen ook zeer goed. Of de dimensies kloppen is natuurlijk weer een vraag op zich, maar de romp is precies even lang als die van dragon, dus daar zit geen afwijking of pijnpunt.
het metalen loopje, dat uit 8 onderdelen bestaat, zat niet standaard bij de kit. Die heb ik bij mako vandaan. De roosters voor het motordek zaten wel bij de kit, maar dat is tegenwoordig zo`n beetje standaard.

Ik heb nog geen nieuwe verfmethode bedacht. De onderdompelmethode kost me wat te veel verf......
Ik ben met tamiya aan het kwasten en als onderlaag gebruik ik khaki (xf-49). Veel groter moeten ze voor het kwasten niet worden.....
🤣 ik doe nog even een paneeltje en stop er weer mee voor vandaag.

Terug
Bovenaan