Jagdpanzer 4 Alkett en BMW R75 Wehrmachtgespann Ost-Preussen 1945

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
sd Kfz 135/1 Afrika
Partisans
Hi all,

Na de afgeronde projecten waarmee ik dit jaar helaas niet mee in de prijzen viel in Overloon was de werktafel akelig leeg. Tijd voor wat nieuw werk dus! Te weten de Tamiya 35381, de Jagdpanzer 4 Alkett. Het is een typische Tamiya kit: alles past perfect, is prachtig gegoten en de bouw is eenvoudig te doen door de doordachte constructie en handleiding. Je hebt echt het idee dat de makers zelf ook de kit hebben gebouwd om er zeker van te zijn dat die klopt. Wat ook heel mooi is, is dat je de constructie zo kan doen dat onder- en bovenbouw gescheiden gemaakt kunnen worden. Handig bij het verven. De kit is nu bijna af en hij is grotendeels RUDD. Is de kit dan perfect? Dat niet en Border Model heeft zich ook in de strijd gemeld met een late en mid versie. Die kit ken ik alleen van een in box review, en die wint het qua detaillering. Of die net zo eenvoudig en fijn te assembleren is is vers 2.

Maar goed, met de Tamiya kom je ook een heel eind om snel en goed een mooi model te maken en ik vind het een van de fijnste kits die ik ooit in mijn knuistjes heb gehad. De enige aanpassingen en verfijningen die ik heb gedaan is het vervangen van de beschermkappen periscopen. Deze zijn te dik en de kap op de deksel van de commandant is taps, wat voor zover ik kan nazien ook niet correct is. Een ander aandachtspunt is het klepje die de Scherenfernrohr afdekt als die niet in gebruik is. Het handvat erop is veel te simpel en aan de binnenzijde ontbreekt een soort draaiknop. Die moeten dus vervangen en gemaakt worden. Verder ga ik de gereedschapsklemmen nog vervangen denk ik. De tools hebben meegegoten klemmen wat zeker een mooie optie is, zeker voor bouwers die minder ervaren zijn of echt RUDD willen knutselen. Je kunt ze uithollen maar het is dan wel erg fragiel. Dus toch maar PE erop loslaten.

De bedoeling is, dat de JP 4 onderdeel wordt van een diotje zo groot als een A4 ongeveer. Ik had met mezelf geen dio meer te maken voorlopig ivm ruimtegebrek , maar mislukt haha. De JP zal worden vergezeld door een BMW R75 zijspan en een stukje van een Pruisische boerderij. De JP zal in een hinderlaag opgesteld staan met een hoop afvalhout ervoor om het hoge silhouet proberen te verhullen. Qua figuren 3 bemanningsleden die de JP nog snel van munitie aan het voorzien zijn, een Feldgendarmerie die haastig een bord aan het plaatsen is en 3 Luftwaffe Felddivision soldaten die langslopen en de boodschap op het bord lezen. De BMW heb ik al, die is van Lion Roar. De figuren moet ik nog kopen, die zijn van respectievelijk Royal Model, Miniart en Dragon Gen 2.

Hier de foto's van de JP 4 zoals die vorige week was. Ik verneem graag van jullie 🙂

Mvg

Vincent

JP4 Alkett Tamiya 7.jpg

Bijzonder fraai is ook de structuur van het gewalste staal. Dat is mooier en subtieler gedaan dan bij de Border Model kit. Ook de kleine U profielen voor bevestiging canvas beschermhoes zijn goed gedaan. De Bosch koplamp is vervangen door een 3D geprint exemplaar. Veel zit nog los, zoals de Schürzen, dak etc.

JP4 Alkett Tamiya 5.jpg

De Thoma Schürzen zijn natuurlijk een echte blikvanger en ook mooi gedaan. Ze zijn wel van hard metaal, ik meen nikkel wat Tamiya gebruikt. Ik had liever messing gehad, dat is eenvoudiger te butsen en beschadigen, wat dus nog gaat gebeuren. Het is nu allemaal wat te steriel uiteraard.

JP4 Alkett Tamiya 4.jpg

Ik ben niet zo’n Duits-bouwer, maar deze had ik al in het achterhoofd om toch eens te maken, leuk om te zien hoe hij in elkaar gaat 🙂

Ziet er al goed uit, Vincent 👍🏼! Ik vond het al verdacht stil 😉. Mooie schürzen. Ben benieuwd.

Heren,

Merci! Hier wat antwoorden:

Ik ben niet zo’n Duits-bouwer, maar deze had ik al in het achterhoofd om toch eens te maken, leuk om te zien hoe hij in elkaar gaat

Ja ik kan deze kit zeker wel aanraden, al is de Border kit qua detaillering wel beter op veel punten als ik het zo inventariseer. Ook kun je daar een command versie van maken.

Weet je ook al hoe/welke camo je gaat doen?

Ja: hij wordt RAL 7028 lichte tint met RAL 6011 Resendagrün vlekken. De loop en Saukopf wordt Licht & Schatten camouflage, geleend van een andere JP dus. Zo wordt het een lekkere bastaard. Is overigens gebaseerd op een JP die in Hongarije actief was 😉

Darius heeft ook een mooi setje figuren voor de JP.

OK daar moet ik dan ook nog eens naar kijken. Je bedoelt F35037? Ik had zelf tank loading crew in gedachten, mooie actiepose. Tezamen met de het figuurtje met bijl uit German Feldgendarmerie en Luftwaffe Field Division. Mooie afwisseling van uniformen en moet kunnen qua weersomstandigheden.

Laatst bewerkt:
Hi all,

Hier nog een paar pics van de voortgang. Model is nu af qua constructie voor mijn gevoel. Nu op naar de BMW R75 zijspan en de Feldgendarmerist, die Tini toevallig nog over had van een vorig project, waarvoor dank! 🙂

Jagdpanzer 4 Alkett Tamiya engine deck detailing.jpg

De opbouw is los te verven van het chassis. Alleen de stutjes van de uitlaten en de kabel verlichting voor verbinden deze, maar die zijn dus nog niet vast gezet zoals hier te zien vwb de stutjes. Het gereedschap is vwb de betonschaar en bijl vervangen door items van Border Model van mijn eerdere Panzer 4 project. Deze zijn nog gedetailleerder. Ik denk eerlijk gezegd dat de Border Model JP Alkett kit ook beter is daarmee. Wel complexer te bouwen en de pantserstructuur is wat overdone, maar verder (nog) verfijnder wat ik zo zie op afbeeldingen op een in box review van Panzer-Modell De bevestiging van de krik vond ik ook wat basic en was niet naar mijn zin. Ik heb die gemaakt van papier en wat messing, plus vleugelmoertjes uit een Aber PE setje.

Jagdpanzer 4 Alkett Tamiya.jpg

Het knopje is ook bevestigd van het kleine luikje. Geen idee waar die toe diende, maar wel een geinig detail. De lasnaden van de beschermkappen periscopen ga ik nog maken van verdunde acrylplamuur. Dat gebruik ik ook nog om ongewenste kiertjes, krasjes etc. te vullen. Net zichtbaar onderin midden is de beschermkap van de bijl. Ook gemaakt van stukje papier. Zo gemaakt en kost geen drol. In feite zou je alle gereedschaphouders kunnen vervangen, maar de rest ziet er goed genoeg uit wat mij betreft.

Hi all,

Na de afgeronde projecten waarmee ik dit jaar helaas niet mee in de prijzen viel in Overloon was de werktafel akelig leeg. Tijd voor wat nieuw werk dus! Te weten de Tamiya 35381, de Jagdpanzer 4 Alkett. Het is een typische Tamiya kit: alles past perfect, is prachtig gegoten en de bouw is eenvoudig te doen door de doordachte constructie en handleiding. Je hebt echt het idee dat de makers zelf ook de kit hebben gebouwd om er zeker van te zijn dat die klopt. Wat ook heel mooi is, is dat je de constructie zo kan doen dat onder- en bovenbouw gescheiden gemaakt kunnen worden. Handig bij het verven. De kit is nu bijna af en hij is grotendeels RUDD. Is de kit dan perfect? Dat niet en Border Model heeft zich ook in de strijd gemeld met een late en mid versie. Die kit ken ik alleen van een in box review, en die wint het qua detaillering. Of die net zo eenvoudig en fijn te assembleren is is vers 2.

Maar goed, met de Tamiya kom je ook een heel eind om snel en goed een mooi model te maken en ik vind het een van de fijnste kits die ik ooit in mijn knuistjes heb gehad. De enige aanpassingen en verfijningen die ik heb gedaan is het vervangen van de beschermkappen periscopen. Deze zijn te dik en de kap op de deksel van de commandant is taps, wat voor zover ik kan nazien ook niet correct is. Een ander aandachtspunt is het klepje die de Scherenfernrohr afdekt als die niet in gebruik is. Het handvat erop is veel te simpel en aan de binnenzijde ontbreekt een soort draaiknop. Die moeten dus vervangen en gemaakt worden. Verder ga ik de gereedschapsklemmen nog vervangen denk ik. De tools hebben meegegoten klemmen wat zeker een mooie optie is, zeker voor bouwers die minder ervaren zijn of echt RUDD willen knutselen. Je kunt ze uithollen maar het is dan wel erg fragiel. Dus toch maar PE erop loslaten.

De bedoeling is, dat de JP 4 onderdeel wordt van een diotje zo groot als een A4 ongeveer. Ik had met mezelf geen dio meer te maken voorlopig ivm ruimtegebrek , maar mislukt haha. De JP zal worden vergezeld door een BMW R75 zijspan en een stukje van een Pruisische boerderij. De JP zal in een hinderlaag opgesteld staan met een hoop afvalhout ervoor om het hoge silhouet proberen te verhullen. Qua figuren 3 bemanningsleden die de JP nog snel van munitie aan het voorzien zijn, een Feldgendarmerie die haastig een bord aan het plaatsen is en 3 Luftwaffe Felddivision soldaten die langslopen en de boodschap op het bord lezen. De BMW heb ik al, die is van Lion Roar. De figuren moet ik nog kopen, die zijn van respectievelijk Royal Model, Miniart en Dragon Gen 2.

Hier de foto's van de JP 4 zoals die vorige week was. Ik verneem graag van jullie 🙂

Mvg

Vincent

Bekijk bijlage 30949

Bijzonder fraai is ook de structuur van het gewalste staal. Dat is mooier en subtieler gedaan dan bij de Border Model kit. Ook de kleine U profielen voor bevestiging canvas beschermhoes zijn goed gedaan. De Bosch koplamp is vervangen door een 3D geprint exemplaar. Veel zit nog los, zoals de Schürzen, dak etc.

Bekijk bijlage 30950

De Thoma Schürzen zijn natuurlijk een echte blikvanger en ook mooi gedaan. Ze zijn wel van hard metaal, ik meen nikkel wat Tamiya gebruikt. Ik had liever messing gehad, dat is eenvoudiger te butsen en beschadigen, wat dus nog gaat gebeuren. Het is nu allemaal wat te steriel uiteraard.

Bekijk bijlage 30951
Hi, mooi ding, en de command versie ken ik ook van battalions met Panthers dus leuke afwisseling (maar niet voor een A4🙂 Figuren van Royal Model, zijn fors aan de maat, dat wist je? Groetjes, Anne

Hi Anne,

Ja merci, wat bedoel je met een A4? Vwb de figuren van Royal Model: ik ken dat merk niet vwb de figuren, maar ik heb denk ik ook weinig keuze. Heb geen betere figuren in deze pose gezien als het gaat om munitie laden in een wat frissere setting door een Duitse bemanning.

Mvg,

Vincent

Het is een typische Tamiya kit: alles past perfect, is prachtig gegoten en de bouw is eenvoudig te doen door de doordachte constructie en handleiding.
Klinkt bijna als een samenvatting van het complete merk 😉 maar zo beleef ook ik Tamiya kits 😊

Mooie strijdwagen en met jouw eigen inbreng mooi opgewaardeerd 👍

Invulling van het verhaaltje klinkt ook smakelijk... ben benieuwd...

Heren,

Merci!

Vincent, wat bouw je toch netjes. Clamps goed, alles (nagenoeg) recht, nergens lijm, mooi geschuurd...

Ja ik doe mijn best Peter 😉 De clamps is denk ik vooral een kwestie van ervaring en doen. Op een gegeven moment heb je wel de slag te pakken hoe ze te assembleren. Deze zijn van Aber. Deze zijn wat fijner en kleiner dan de oudere Aber PE van messing. Ik krijg ze net in elkaar gezet met mijn pianovingertjes. Verder werk ik ook veel met papier. Is makkelijk te snijden, plooien, vouwen en verven. Bovendien geeft het altijd al een wat gebutste look, wat natuurlijk prima is. Vwb schuren: ik gebruik altijd 3M schuurpapier P600. Vaak ingeklemd tussen pincet. Met lijm ben ik altijd zuinig. Gebruik Bison CA die je gewoon bij de supermarkt kunt kopen. Plus witte hobbylijm en normale plasticlijm van Revell. Welke lijm ik gebruik is afhankelijk van de te verlijmen delen. Meestal probeer ik het met witte hobbylijm. Is vergefelijk spul. CA gebruik ik alleen als het nodig is, bij delen met spanning etc. of fragiele delen die een sterke verbinding moeten hebben. De plastic lijm vooral voor de meeste plastic delen uiteraard.

Klinkt bijna als een samenvatting van het complete merk 😉 maar zo beleef ook ik Tamiya kits 😊

Mooie strijdwagen en met jouw eigen inbreng mooi opgewaardeerd 👍

Invulling van het verhaaltje klinkt ook smakelijk... ben benieuwd...

Ja Peter, ik ben denk ik ook wel wat bevooroordeeld tov Tamiya. Dit was in de jaren 80 het topmerk, toen ik begon met deze mooie hobby, en toen eigenlijk ook onderhand monopolist. Ik vergaapte me aan de Tamiya gids en ik weet nog goed dat ons mam ooit zei ik geef je 100 gulden voor die gids, maar dat sloeg ik af haha. Maar ik moet zeggen dat ze nog steeds goed meekunnen, al is de concurrentie wel veel heviger. Die concurrentie begon in de jaren 90, toen Dragon ten tonele kwam. En later kwamen er nog meer serieuze spelers uit het Verre Oosten zoals Takom etc. en het minder verre oosten, oftewel Polen en de Oekraïne met Miniart. Wat ook bij dit model ook duidelijk is, omdat Border Model dus nu de grote concurrent is met een gedetailleerder model met meer opties. Qua bouwplezier en doordachtheid is Tamiya echter nog de master.

Vwb het verhaaltje: dat komt zeker goed. Ik denk dat het een compact en gevarieerd geheel wordt. De figuurtjes en accessoires zijn gisteren besteld, dus we kunnen zeker vooruit. To be continued 😉

Qua bouwplezier en doordachtheid is Tamiya echter nog de master.
Helemaal mee eens !

ik geef je 100 gulden voor die gids
Begrijpelijk dat je dat afsloeg, ik vond die catalogus als een glossy verlanglijst waar ik bij wegdroomde bij alle diorama mogelijkheden,
helemaal toen de Verlinden diorama's erin verschenen. Hier op zolder hangen nog steeds een collectie midden pagina's 😁

ik moet zeggen dat ze nog steeds goed meekunnen
Dat komt ook omdat Tamiya zich (succesvol) richt op spelenderwijs leren...met dat idee is Mr. Tamiya ooit begonnen.... het aandeel plastic kits is dan ook maar een deel van hun totale assortiment.

Opgegroeid in de jaren zeventig en tachtig met Tamiya, heerlijke kits om te bouwen….en die fameuze catalogussen: ik heb ze nog steeds en koester ze. Daar kon ik als kind echt in wegdromen ….

Tamiya is toch ook wel mijn favoriet. Ik ga dan ook zeker me zelf eens wagen aan 1 van de recentere uitgaven.
Ja ze hebben zeker mooie modellen. Ze doen tegenwoordig ook aan reboxen van vooral Italeri en ICM kits, dus daar moet je wel op bedacht zijn. Een van de 100% Tamiya kits die ik erg mooi vind is de Archer. Deze heeft ook een perfect passende bemanning.

Ik heb ook heel wat dozen staan. Maar de rode en blauwe ster overheersen wel ... en het bouwt heerlijk weg. En met wat aftersales materiaal krijg je ze prima gedetailleerd

Bijlagen

• 16988564736822277456005459445992.jpg
    16988564736822277456005459445992.jpg
    133,4 KB · Weergaven: 55
Geen enkele hier, maar ik zit nog om een t-34/76 van tamiya verlegen, daar heb ik nog een ombouw van liggen namelijk, de centour staat ook nog op de verlanglijst, allicht moet ik me die eens aanschaffen om te kijken of dat met mn huidige beperking wel lukt om te bouwen

Hi Anne,

Ja merci, wat bedoel je met een A4? Vwb de figuren van Royal Model: ik ken dat merk niet vwb de figuren, maar ik heb denk ik ook weinig keuze. Heb geen betere figuren in deze pose gezien als het gaat om munitie laden in een wat frissere setting door een Duitse bemanning.

Mvg,

Vincent
Hi Vincent, ga ik je niet helemaal omturnen willen, maar als je er toch een command versie van maakt is deze ook erg leuk: Get the message? A Brand new Hornisse/ Nashorn crew & Dispatch rider on the way from Stalingrad!
Dan zou je ook nog twee verschillende tanks op een A4tje formaat kunnen plaatsen.
Royal model is te vergelijken met de oude Verlinden die nog groter was dan de Hornet en Wolf range. Op zich is het verschil ook wel weer tof, maar de breedte van koppelriemen, pistoolholsters en wapens en uitrusting in het algemeen veranderd niet vanzelf met postuur.
Groetjes en succes

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb ook heel wat dozen staan. Maar de rode en blauwe ster overheersen wel ... en het bouwt heerlijk weg. En met wat aftersales materiaal krijg je ze prima gedetailleerd
Je kunt nog vooruit tot 2046 Eric 😛

Hi Vincent, ga ik je niet helemaal omturnen willen, maar als je er toch een command versie van maakt is deze ook erg leuk Redirect Notice
Dan zou je ook nog twee verschillende tanks op een A4tje formaat kunnen plaatsen.
Royal model is te vergelijken met de oude Verlinden die nog groter was dan de Hornet en Wolf range. Op zich is het verschil ook wel weer tof, maar de breedte van koppelriemen, pistoolholsters en wapens en uitrusting in het algemeen veranderd niet vanzelf met postuur.
Groetjes en succes

Haha, ja dat ga ik zeer zeker niet doen, omdat ik graag variatie wil. Twee haast identieke voertuigen passen derhalve niet in dat concept. Ik zal zien hoe die RM figuurtjes zijn. Ze zijn besteld dus, verwacht ze morgen of zaterdag binnen te hebben.

Hi Vincent, wat ik zou bedoelen is een IV met een Panther ipv een paard😉, maar goeie of (en in mindere mate welke, want dat weet ik wel) er command tanks bij Stug -of vergelijkbare brigades waren

Hi, mooi ding, en de command versie ken ik ook van battalions met Panthers dus leuke afwisseling (maar niet voor een A4🙂 Figuren van Royal Model, zijn fors aan de maat, dat wist je? Groetjes, Anne

Hi Anne, ik weet denk ik wel waar je op doelt, te weten de hoofdjes van de figuren en dan in het bijzonder de oren. Deze zijn wat fors en minder verfijnd dan bij andere merken zoals bv Alpine. Althans vwb de kit die ik heb gekocht. De rest ziet er prima uit, ook de handen.

Terug
Bovenaan