Italeri's coalengine truck 1:35 UPDATE 15/02

Het lijkt erop dat ik de smaak weer te pakken krijg van 't bouwen, getuige 't feit dat een van mijn laatste aanwinsten alweer bijna klaar is.
En hoewel ik al stukken gebouwd heb en inmiddels verder ben dan ik jullie tot nu toe op de foto's kan tonen, toch effe een kleine impressie van Italeri's coalengine truck
coal07.jpg

(ik noem 't maar zo omdat 't voor mij ondanks dat italeri het een opel noemt, niet echt duidelijk is of het nu een opel of mercedes betreft)
coal.jpg

coal02.jpg

coal01.jpg

coal03.jpg

coal06.jpg

coal04.jpg

coal05.jpg

coal08.jpg

coal09.jpg

coal11.jpg

Minpunt aan deze kit is, zoals jullie alwel is opgevallen aan de witte stippen, dat er ontzettend veel pinmarks aanwezig zijn. Verder heb ik een foutje begaan bij het losmaken van twee gelijke onderdelen (namelijk de opstapsteun onder de deuren daar heb ik een klein deeltje mee van verwijderd bij het losmaken van de mal), maar gelukkig heb ik ze nog en zal ik ze toch erop terug plaatsen.
Reacties welkom,
Greetz
Eric

Re: Italeri's coalengine truck 1:35

Ik heb hier thuis een Italeri met ombouw klaarstaan voor de spuit. (Al bijna 1 jaar staat ie te wachten)
Door je foto's ga ik hem weer eens uit de kast halen.

coal09.jpg

Ik zou, als je er nog bij kan, de enorme naad langs de ketel wegwerken. Daarnaast denk ik ook nog enkele bramen te zien aan de randen van de zijpanelen van de laadbak. Als dit klopt moet je hier nog wel even met een mesje/vijltje langs gaan.

groeten Maarten

Maarten dank voor je reactie, mij zijn verder geen bramen opgevallen o.i.d. ik denk dat 't optisch bedrog is geweest.
Gasten even een update van mijn coal engine truck. Inmiddels heeft 't kitje zijn eindfase bereikt en is 't spuiten begonnen.
Allereerst 't voertuig zwart gespoten en daarna standaard dark yellow.
Na dit alles ben ik begonnen met de three-tone camo waarvan foto's:
coal12.jpg

coal13.jpg

coal14.jpg

coal15.jpg

coal16.jpg

coal17.jpg

coal18.jpg

Uiteraard is 't geheel nog niet af en moeten er nog washes en pins aangebracht worden.
Verder moeten ook 't stuur en de planken er nog in aangebracht worden.
Reacties welkom,
Eric

Hey Eric,
Leuk kitje met een zeer mooi camopatroontje.
Nu kan het leuke werk beginnen: verweren.

Ik zie wel wat overspray. Deze zou je nog kunnen wegwerken door er terug zeer voorzichtig met de gele verf overheen te gaan.

Dirk

Hey eric man,

Ziet er zeker uit als een leuke kit, ondanks de sinkmarks. Ook de camo ziet er goed uit, je hebt een goede basis voor de verder verwering en/of afwerking!

Greetz,

Jurrie

Hoi Eric,

Ik denk dat Maarten met name de braampjes bedoelde aan de zijkant. Je ziet op een paar plekken de bevestigingspunten zien waar het onderdeel aan het gietraam zat.
Camo ziet er zeker niet verkeerd uit. Ik ben benieuwd hoe alles uit gaat pakken met washes etc. Hoe werd dit ding trouwens geladen met kolen? Dat zou wel een tof diorama idee zijn denk ik 8)

Maaruh, je onderschrift ... hmmz, is dat nou nodig?

Groeten, MartinD

Bruce Oomen zei:
Hallo, Eric, het model ziet er goed uit, maar wat ik me afvraag is waar de extra kolen werden bewaard?

Zonder deze topic te willen vervuilen, wil ik nog wel iets over het apparaat kwijt. De term "coal-engine" is niet echt correct. Het geval is een Imbert houtvergasser (Holz-gas). Het werkt door onderin een vuurtje te stoken (meestal houtskool) en door de hitte en het gebrek aan zuurstof gaan de houtsnippers/blokjes erboven niet verbranden maar vergassen.
Na een paar minuten is de druk en hitte hoog genoeg om je motor erop te laten lopen. Als ik me niet vergis hield je ongeveer 40% motorvermogen over. Als je meer wil weten moet je maar eens googlen.

Hier alvast een Pools plaatje:
gazogenerator-imbert.gif

Bron

Grtz Niels

maareh... dat onderschrift van je is volslagen belachelijk en slechts een interpretatie.

Uh ja, dat viel mij dus ook op. 😕
Ben het eens met Boris wat dat betreft.

Verder idd tof bakkie & fijne uitleg van Niels wat betreft die ketel.
Wel fff overspray wegwerken want dat is echt zonde maar zoals sommige hier al zeiden is dat enorm makkelijk op te lossen met een laagje dunkelgelb erover.

Massel,
marcel.

Gasten bedankt voor jullie reactie op de truck en misschien hebben jullie wel gelijk over wat betreft mijn onderschrift. Maar eh zonder dat ik het op mezelf wil betrekken en bepaalde mensen zich persoonlijk aangesproken gaan voelen (hoewel er leden zijn die denken alles te mogen zeggen maar niets hoeven te pikken), valt me dit gewoonweg in het algemeen steeds meer op. ➡️ (eerlijkheids halve moet ik bekennen dat ik zelf ook niet overal commentaar op geef daar is uiteraard iedereen vrij in :!: ) Maar toch er wordt wel eens naar een post gekeken (op kritische wijze) en dan zien mensen bijvoorbeeld vaak alleen de foto's of lezen ze juist alleen maar de tekst (ipv het gehele artikel te bestuderen/ bekijken). Waarna ze een soms zeer kritische reactie geven en juist dat is niet correct laat staan netjes naar de bouwer toe die er toch ook zijn kostbare uurtjes in heeft gestoken en er veel plezier aan heeft beleeft. Op deze manier wordt het zelf vertrouwen van de bepaalde bouwer de kop ingedrukt waardoor deze zich steeds onzekerder gaat voelen. 😳 Des al niet te min kun je idd van opbouwende kritiek veel leren 🙄 😉
Persoonlijk bouw ik voornamelijk (na dik 30 jaar) nog steeds de modellen rechtstreeks uit de doos en gebruik ik zo min mogelijk pe etc.. En ik moet zeggen, ik heb er ondanks dat ik af en toe ernstig last heb van arthrose 🙁 verschijnselen, nog steeds dikke schik in. Ieder die zich persoonlijk aangesproken voelt bij deze mijn excuses (zo ben ik dan ook wel weer) :!:
Iedereen groet
Eric

Oh ja en als laatste nog ff een update inzake de truck.
Zoals een oplettent oog zal zien heb ik de camo op 't dak veranderd.
Verder een eerste wash aangebracht met van dijcks bruin, niet helemaal naar mijn zin maar ja in de oorlog was ook niet alles even netjes. Effe een totaal plaatje
coal19.jpg

coal21.jpg

Hieronder misschien ook nog een leuk ideetje met een Pak 97/38 van Italeri.
coal22.jpg

coal23.jpg

Op 't laatste plaatje kun je als je goed kijkt ook nog 't nieuwe camo op 't dak zien.
Groet
Eric

Leuk model Eric, inderdaad een bak kolen achterin en je hebt al weer wat extra's

Nu even als webmaster sprekende:
Ik ga je hierbij toch verzoeken je onderschrift aan te passen.
Het insunueert te veel, zonder concreet te zijn en leidt de aandacht te veel af van waar het hier om gat,t je modellen laten zien.
Jan Peters en ik zijn mans genoeg om de zaak hier leuk te houden, eventueel kan je concrete klachten via een PB naar Jan of mij kwijt.
Je hebt wel gelijk met je opmerking dat iedereen hier zijn werk moet kunnen laten zien en dat iedereen recht heeft op eerlijke response.
Maar je kunt niet verwachten van mensen altijd maar op elk model te kunnen reageren.
Voorlopig denk ik dat jij, als ik het draadje hier een beetje volg helemaal geen reden tot klagen hebt met de reacties hier.

Rob eigenlijk wou ik dit als nieuw ondrschrift los van mijn topics , maar als je erop staat dan pas ik 't aan of verwijder ik 't (inmiddels gebeurt) 8) . Het is dus niet de bedoeling dat 't afleidt maar dat 't mensen juist alerter maakt hierop.
Als je mijn uiteenzetting goed leest dan zeg ik ook dat iedereen vrij is
te reageren op welke topic dan ook, en dat ik ook
niet overal op reageer.
Alleen ik probeer wel de bouwer in zijn waarde te laten hoe ie zijn model ook gebouwt heeft en wat voor foto's er ook van geplaatst zijn. Zo is er hier nabij Eindhoven een modelbouwer 😱 die eens kritiek had op mijn foto's dat ze te slecht waren oid zonder de bijgevoegde tekst te lezen waarin ik dit ook had vermeld. Toen ik een paar weken later op de modelbouw club in Eindhoven kwam, gewoon voor de aardigheid, heeft hij me vind ik tegenover alle anderen voor lul gezet door te zeggen dat ie geen aandacht kan besteden aan topics met slechte foto's. Welnu ik vind mijn foto's aardig vooruit gegaan de laatste tijd , maar geen van de leden van modelbouw club Eindhoven heeft ooit nog gereageerd. Tot aan nu een reactie van Niels Henkemans.
Ik zeg verder ook dat opbouwende kritiek leerzaam is maar afbrekende kritiek is dodelijk en veroorzaakt onenigheid en kan er toe leiden dat de betreffende persoon al meteen zijn hobby naar de klote ziet gaan en das niet leuk.
Maar goed ik hoop dat je dit leest en dat je er een beetje op gaat letten. M.a.w dat je in 't vervolg dan ook dit soort mensen aanpakt, voordat ik 't doe 🙂 (begrijp me niet verkeerd he ik zeg niet dat je 't slecht doet). 😉
Groet
Eric

Rob Plas schreef:
-------------------------------------------------------------------------------------
Nu even als webmaster sprekende:
Ik ga je hierbij toch verzoeken je onderschrift aan te passen.
Het insunueert te veel, zonder concreet te zijn en leidt de aandacht te veel af van waar het hier om gat,t je modellen laten zien.
Jan Peters en ik zijn mans genoeg om de zaak hier leuk te houden, eventueel kan je concrete klachten via een PB naar Jan of mij kwijt.
Je hebt wel gelijk met je opmerking dat iedereen hier zijn werk moet kunnen laten zien en dat iedereen recht heeft op eerlijke response.
Maar je kunt niet verwachten van mensen altijd maar op elk model te kunnen reageren.
Voorlopig denk ik dat jij, als ik het draadje hier een beetje volg helemaal geen reden tot klagen hebt met de reacties hier.
-------------------------------------------------------------------------------------

Hoi Eric,

Mooi camo-patroon geworden, lekker grillige vormen. Maar zoals het er nu uitziet, dekt het niet helemaal. Misschien nog een keer invullen met dezelfde kleuren? (en corrigeer daarbij ook meteen de overspray, dit wash je niet meer weg lijkt me).

En ff over de PaK; je kan je afvragen of hij nog genoeg vermogen had voor zware taken (omdat hij op 40% vermogen liep bedoel ik). Dus dan kan je de laadbak i.i.g. niet meer volstouwen.

Ziet er goed uit tot nu toe verder.
Mzzls,
PEter

P.S. goeie mop joh, van die Bert, Bert, Camembert. 🙄 Ik heb hem hier net aan mijn medewerkers verteld, maar ze hebben al een uur niet kunnen werken van het lachen.

Eric Verberne zei:
Verder een eerste wash aangebracht met van dijcks bruin, niet helemaal naar mijn zin maar ja
Wat is er niet naar wens dan?

We willen best helpen, maar als je niet vertelt wat je wilt bereiken, wordt dat lastig 😉 ... Ik vind de wash voor een eerste aanzet erg goed. De weathering is nu wel heel uniform, maar als je met lichte washes aan het werk gaat, kun je mooi stof simuleren. Geeft denk ik wel een sterk contrast. Zwarte prut achterin, met wat houtsnippertjes, en de rest van de wagen dik onder het stof.

Succes, en rustig blijven posten! Voor je foto's, die gaan inderdaad vooruit. Wat voor opstelling heb je verder eigenlijk? Qua lampen, etc?

Groeten, MartinD

Vond op een site van een 1 op 1 M-38A1 NeKaf enthousiast een filmpje over een experiment met een zelfgemaakte houtvergasser, daar laten ze er een DAF YA-328 Motor op lopen.
Staan op de site ook enkele fotoverslagen, over dit experiment naast andere restauratie werkzaamheden.
De link: http://www.tomaatnet.nl/~clovis/index.html

Groet Ronald

Hallo Erik,
Over je model heb ik het al gehad. Nou ja, nog 1 opmerking dan 😉 Spuit je met Tamiya? Ik vraag dit omdat het resultaat qua kleuren erg lijkt op mijn eerste resultaten met tamiya en hun "voorgeschreven" kleuren. Achteraf vind ik het groen dat ze aanraden te donker en gebruik ik liever wat lichtere tamiya kleuren. Als het groen al zo donker is moet je oppassen met weatheren. Je raakt dan het "groene gevoel" snel kwijt en het begint wel erg richting zwart te gaan.

Anyway, nog maar even een plaatje ter inspiratie:

Beetje klein plaatje, maar als je erop klikt zie je de truck op de achtergrond duidelijk genoeg.
Als je erop gaat letten kom je meer holz-gas apparaten tegen dan je zou verwachten. Ze werden blijkbaar toch vrij algemeen ingezet. Er is trouwens ook een leuke foto uit Nederland van een trailer met zo'n apparaat: "Al ben ik wat laat, maak je niet kwaad want ik loop op surrogaat" 😉

Goh, waarom zou ik me toch voor zulke gevallen interesseren.... Misschien moet ik dat toch maar eens uitgaan leggen 😉

Grtz Niels

PS Je laatste twee foto's vind ik niet zoveel bijdragen. Ik snap dat je de combinatie met de pak wil laten zien, maar overzichtfoto's zijn een stuk lastiger. Foto's van bovenaf zijn vaak ook lastig om scherp te krijgen. De foto's erboven zijn duidelijk een stuk beter. Zelf gooi ik meestal 80% weg omdat ze niet scherp (genoeg) zijn. 🙄 Soms wat frustrerend omdat je niet kan laten zien wat je wil, maar als je modellen er niet goed op naar voren komen is dat ook zonde.

Gasten bedankt voor jullie reacties. Voor wat betreft dat geschut ja idd best wel een zwaar vrachtje als je ook nog een mud kolen mee moet sjouwen omdat je anders niet vooruit komt. Dus die laten we er bij deze maar af.
Bedankt voor je reactie op 't mopje 😉
Spuit je met Tamiya? Ik vraag dit omdat het resultaat qua kleuren erg lijkt op mijn eerste resultaten met tamiya en hun "voorgeschreven" kleuren. Achteraf vind ik het groen dat ze aanraden te donker en gebruik ik liever wat lichtere tamiya kleuren. Als het groen al zo donker is moet je oppassen met weatheren. Je raakt dan het "groene gevoel" snel kwijt en het begint wel erg richting zwart te gaan.
Antw...Ja ik spuit met Tamiya Niels en ik begrijp wat je bedoelt, alleen ik heb over het algemeen redelijk goede ervaringen met Tamiya en ik denk verder dat dit uiteraard voor een ieder persoonlijk is toch 😕: Pb-tje

Allen groet,
Eric

He Eric, ik spuit zelf alles met Tamiya. Maar wat Niels zegt, vindt ik ook de voorgeschreven kleuren vaak te donker. Ik meng er altijd een wat lichtere kleur er doorheen. Het model wordt vanzelf weer donkerder door washjes en filters.
Succes
Greetz Jacco

En ja hoor daar zijn we weer met wat vorderingen ten aanzien van de coalengine truck.
Inmiddels heb ik met een fijn nozzle-tje (das het gemak van Aztek...nozzle-tje eraf....nozzle-tje erop) het grootste gedeelte van de overspray weggewerkt. Er is een tweede verweringslaag aangebracht en ook de pinwashes zijn gedaan. Verder heb ik de boutjes of wat het ook zijn aangetipt met wat gun metal (nadat de pinwash met een roest kleurtje gedroogd was.) Ook de verbrandingsoven is bewerkt met wat roestkleur maar in dit geval moet het de warmte en slijtage voorstellen van de oven.
coal25.jpg

coal27.jpg

Nog wat foto's van het laadbakkie,
coal26.jpg

coal28.jpg

coal29.jpg

Tot zover deze reeks foto's (binnenkort weer nieuwe).
Verder heb ik in mijn vorige reactie ook geprobeerd antwoord te geven op de vragen en of opmerkingen.
Nu ik toch bezig ben kan beter maar meteen even aanvullen met de laatste foto's en vorderingen (inmiddels o.a. decals aangebracht alsmede ook een lichte drybrush ook de raampjes , 't stuur en dak zijn paraat.)
coal30.jpg

coal31.jpg

coal32.jpg

coal33.jpg

coal34.jpg

En de laatste geeft wellicht een leuke optie aan door toevoeging van wat bepakking / vracht
coal35.jpg

Reacties en of commentaar zijn welkom,
Groet
Eric

Terug
Bovenaan