italerie 234/3 vraagje en update!

Jeroen Duifhuizen

Lid van de TWENOT
joo allemaal,
dit is mn laatste projectje. puur bedoelt om wat meer te oefenen met bepaalde technieken ter voorbereiding op mn marder 3m en br52.
het is een oud italerie modelletje met een matig interieur. dit wil ik eigenlijk afdekken met een dekzeiltje om t wat minder te tonen.
hij is helemaal ootb gebouwd.
t moet (ooit) in een diootje komen te staan over t ardennenoffensief. het voertuig maakt deel uit van aufkl. abt. 9 van de 9ss panzerdivisie hohenstaufen (thnx hans voor de info). hij moet samen met een 222 in een diorama komen te staan.
deze eenheid heeft als enige eenheid van de 9ss divisie deel uit gemaakt van de eenheden die begonnen aan t offensief. de rest van de divisie volgde later pas.

de 222 is alleen pas gespoten in de basiskleuren dus zonder nog enige verwering. puur ter vergelijking hoe de 234 er eerst ook uit zag.

fotos zijn gemaakt in 2 fases. de eerste fase laat alleen wat chips zien met een lichte kleur geel en de decals, de tweede serie laat de rest van de verwering zien.

222inbasiskleurenhk9.jpg

zo was de 234 dus ook na t airbrushen... preshade is niet zo heel goed meer te zien (africa brown ofzoiets van tamiya)

frontstartchippingendecalsor9.jpg

motordekbeginchippingzm9.jpg

overzichtbeginfc7.jpg

zijkantbegintb7.jpg

goed dat was deel 1. nu de verdere afwerking:

motordekafwerkingta9.jpg

neusafwerkingtx6.jpg

neuschippingendecalsr2.jpg

overzichtafwerkingxa2.jpg

zijkantafwerkingwd6.jpg

en dan nog even een vergelijking tussen de 222 en 234 op dit moment:

222en234km1.jpg

komt u maar met commentaar, op en aanmerkingen en andere reacties! 😀

grtz jeroen

jo peter,
dat ben ik nog vergeten te vertellen.. eigenlijk niet eens de bedoeling. de grondverf (revell) uit een spuitbusje klonterde een beetje 😢 dus nu moet ik wel nog wat modder op de achterkant aanbrengen. was wel de bedoeling maar niet al te veel. de 222 heeft enigszinds t zelfde probleem.

grtz jeroen

hoi jeroen
1 van mij favoriete vooertuig
en moet zeggen dat het er zeer gooed uit ziet niet overdreven met de
de chippen en hij is nog niet klaar dus kan alleen maar beter woorden

groeten ronald.

schaam schaam zie dat de laatste update alweer van oktober 2006 is 😳 😳 maar goed ik heb vandaag de tarp erop gemaakt. afgelopen beurs in leopoldsburg potjes magic sculp bij gino gekocht en daar nu toch maar eens mee aan t experimenteren gegaan. foto's volgen wat later als mn ouders terug zijn met de camera.

ik heb wel even een vraagje over de uniformen van de figuren die ik erbij wil zetten. aangezien het een gepanzerd recon voertuig betreft zit ik met de vraag of de soldaten dan een panzer uniform droegen of gewoon infanterie? aangezien het een gepanzerd voertuig betreft neem ik aan dat ik ook gewone panzercrew soldaten kan gebruiken??

grtz jeroen

Hoi Jeroen,

lekkere bakkies gemaakt hoor. 🙂
Kun je even kort toelichten of je bij de chippings eerst zo'n wit streepje hebt gezet en daarna de metal invulling, of juist andersom ?
Wat betreft uniformering weet ik nog veel te weinig, dus houd wijselijk mijn mond hierover dicht...

groet frank

frank,
de chips zijn gedaan door gewoon de basiskleur geel te pakken, daarmee streepjes te zetten en vervolgens een mix maken van pz grey, zwart en metal (dat laaste maar weinig!) en dan de gele vlekken inkleuren als t ware. voor variatie kan je qua inkleuring nog evt bij enkele diepe krassen wat roestkleur doormengen.
zo genoeg uitleg?? anders hoor ik t wel 😀

dan iemand al antwoord op mn vraag???

grtz jeroen

tja bedoeling is begin ardennenoffensief... maar om dan met dikke winterjassen en bontmutsen te gaan rondlopen lijkt me ook wat teveel van t goede of was het toen al zo koud?

grtz jeroen

ja dat t geen zomer was snap ik ook wel jan 😉 maar die bontmutsen en dikke winterparkas vind ik meer bij de russische kou passen. of zijn er ook beelden bekend dat ze in die kleding in de ardennen lopen?? maar ondertussen weet ik nog niet of ik panzer of gewone uniformen moet gebruiken!

grtz jeroen

Wat is het verschil tussen een mof en een maagd?

Een mof blijft een mof.

Maar iets minder gechargeerd,...bij die set flakbemanningen
van Dragon hield ik een zestal mannen in een rekje over.
Mooie, dikke parka's. Wit, of splintermotief?
Groet,
René

jan, zal ns kijken of ik iets in de trend kan vinden wat mij aanspreekt 😉

goed hierbij de update van het zeil!

zeilachterbovenvr9.jpg

zeilzijkantow1.jpg

dit is mn eerste experiment met magic sculpt. iemand nog tips voor het maken van bijv stikselranden? en wat kan je doen tegen t barsten van de klei? iets vochtiger houden misschien?

ben benieuwd naar jullie op en aanmerkingen.

grtz jeroen

Ik zou veel meer plooien in het zeil aanbrengen. Het lijkt nu een deken gemaakt van elastiek. Door de plooien kun je later met verf ook veel meer bereiken om de structuur van het material uit te beelden.

groeten Maarten

Misschien een beetje suf,
maar krijg je met een lapje zilverfolie, eventueel voor-en nabehandeld,
niet meer een life-like effect?
Her en der wat tentzeilringen.
René

Jeroen, het ziet er al redelijk goed uit voor een eerste poging 8)
Voor de zoomranden zou ik smalle strookjes MS gebruiken, met gaatjes erin voor de bevestiging met touw(!) aan de oogjes op de zijkant van je compartiment.
Jan 🙂

heren bedankt voor jullie reaties,
maarten heb je gelijk in. voor een volgende poging zal ik dat zeker overwegen.
rene: zilverfolie krijg je vaak te scherpe vouwen en scheurt erg makkelijk. ms is heel goed te bewerken en na droging heel erg goed te bewerken. vandaar mijn keuze voor ms.
jan: zal ns kijken of ik dat er nog aan ga kleien 😛 7 juni issie zoiezo mee ter beoordeling.

grtz jeroen

Jeroen of Jan,
wat is ms 😳 ?
René
(dacht bij behandeling van het folie ook aan meerdere lagen
stugge glanslak, wordt het lapje wat dikker en de gebogen vouwen wellicht zachter, ook makkelijk
om achteraf een scheurtje in aan te brengen of zo.
Door dikte makkelijk om attributen heen te kneden, denk
aan doekje op werkplaats of vlag.)

Terug
Bovenaan