Italeri 6 Rad 232 France 1940

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Heren,

Ook de Italeri 6 Rad 232 in een Panzergrau jasje gestoken. Had boven- en onderdeel al gespoten. Na samenvoegen en corrigeren zoals dichten naden etc. nog een keer gespoten. Pasvorm was weer typisch Italeri. Met hulp van een halve tube secondelijm bleef alles op de plaats zitten :p Beetje haat/liefde verhouding met dit merk. De voertuigen die ze uitbrengen zijn of waren vaak een gat, zoals de Panzerwerfer 42 of AB41 om maar wat te noemen. Verder zijn de decals van Cartograf zeer goed. Daar staat tegenover dat de pasvorm vaak zeer matig is en dat de meeste modellen in basis OK zijn, maar dat scratch of detail sets nodig zijn om het model tot op een acceptabel niveau te pimpen. Hoe dan ook, hier wat foto's van het model tot op heden. Verf is mix van Vallejo witte en zwarte primer met een klein beetje blauw van hetzelfde merk.

6 Rad 232 France 2 Panzer Division.jpg

De figuren zijn uit de oude Pz 4 D van Tamiya, uit 1977. Passen echter wel erg goed bij dit model. Ze kijken naar rechts, waar voertuig ook naar toe gaat.

6 Rad 232 France Guderian.jpg

6 Rad Panzerspähwagen 232 1940.jpg

Hallo Vincent,

Die 6-Rad-serie zie je niet vaak als model gebouwd en geschilderd. Misschien wel juist om de redenen, weke jij aangaf.
Hopelijk komt er eens een goed model van de 231/232 6-Rad uit.

Wellicht is het een idee, om het monotone Panzer-/Dunkelgrau (RAL 7021) te breken met Signalbraun (RAL 8002) camouflage-vlekken.
1600158052837.png
Voor zover mij bekend werd dit patroon in de jaren 1935-1939 toegepast (zie voorbeeld op 231 (8-Rad))

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Hi Hans,

Ja dat zou goed kunnen dat dat de reden is dat je die niet veel ziet. Ik vind het wel een apart voertuig en de antenne is natuurlijk de blikvanger. Jammer dat Tamiya of Meng om maar wat te noemen er geen hebben. Ja Tamiya heeft deze in het assortiment, maar dan als rebox van de Italeri, curieus. Met een beetje zelfbouw en vervangen van het gereedschap is er nog wel iets van te maken.

De Panzerwerfer 42 van Italeri was een stuk moeilijker dan deze kit. Daar heb ik toen de Werfer zelf moeten bouwen want die was veel te basis. Had ook zitten denken aan die signaalbruin/grijze variant, maar wil er een latere versie van maken. Ga pogen het monotone te doorbreken maar wat doek en zeil etc. Plus stof uiteraard :0

Mvg,

Vincent

Hoi Vincent,

Mooi voertuig, leuk om er eens 1 gebouwd te zien! Heb er zelf ook nog ergens één staan..

Als je er btw één gaat maken die door Frankrijk is getrokken (zoals in je topic titel staat) ben je bijna 'historisch' verplicht om de bruine vlekken erop te maken 😇. In die tijd waren ze namelijk standaard op verkennings- en rupsvoertuigen aanwezig. Wil niet zeggen dat er geen waren zonder bruine camo, maar dat was dan echt bij extreem hoge uitzondering.

Saillant detail: de 6-rad's zijn ook in Nederland ingezet in mei '40; bij Tilburg is er namelijk één van de 9.Pz.Div. uitgeschakeld:

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Hi Erwin,

Ja hij is zeker de moeite waard te bouwen. Met wat upgrades en eigen huisvlijt is er zeker nog een acceptabel model van te maken. Ja ik had Frankrijk in gedachten, omdat de handleiding een van de uitvoeringen uit 1940 toont. 2 Panzer Division, RAL 7021, met de G van Guderian. Vind ik wel op en top Blitzkrieg. Dan zou dat dus een zeldzame uitvoering moeten zijn als die alleen grijs is of zou Italeri dit verkeerd hebben. Ik ga nog ff speuren, zou wel heel mooi zijn als die ook met bruine vlekken rondreed, dan wordt het zo'n uitvoering, no doubt! Mocht je trouwens overwegen het model te maken laat maar weten. Ik had de special edition met resin (interieur)delen, maar die had ik niet nodig. Die kun je van mij krijgen voor verzendkosten.

Mvg,

Vincent

Bovenstaand is trouwens wel een leuke foto. De bemanning lijkt zich in de hoogte van het voertuig te hebben vergist.... de hele Rahmen-Antenne ligt er bijna af. Ideetje voor de FOC 25 ? ;)

Bedankt voor je aanbod Vincent, maar ik heb diezelfde kit die jij hebt gebruikt thuis liggen.
Dus aan resin geen gebrek :)

Succes met het afmaken van jouw model, ik blijf volgen in ieder geval :)

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Hi Hans en Erwin,

Bovenstaand is trouwens wel een leuke foto. De bemanning lijkt zich in de hoogte van het voertuig te hebben vergist.... de hele Rahmen-Antenne ligt er bijna af. Ideetje voor de FOC 25 ?
Zeker een interessant idee, de hele antennebevestiging is gedraaid.

Bedankt voor je aanbod Vincent, maar ik heb diezelfde kit die jij hebt gebruikt thuis liggen.
Ok prima, wellicht dat ik iemand anders er gelukkig mee kan maken die de kale versie heeft en het interieur wil bouwen. Verneem ik dan graag via PB.

Nog gekeken naar een 232 van de 2e Pz Div. Kan er zo geen vinden met die bruine spots. Het is wel aanlokkelijk, dus ja ik zit nog in dubio. Heeft iemand fotografisch bewijs dat er 232 met de G van Guderian in die uitvoering bestonden?

Mvg,

Vincent

Mocht je de antenne inderdaad beschadigd willen maken, hierbij nog twee inspiratie-foto's van de achterzijde ter info.
Met dank aan Eric voor zijn Ebay postings!

Er is wel iets meer met het voertuig gebeurd dan een hoogte-vergissing door de bemanning. Vermoedelijk is Franse artillerie verantwoordelijk.
En inderdaad een scene die zich goed leent voor de FOC.

Kapotte Kfz 232 funk - Koningshoeven no. 79-81 Tilburg- eBay 01.jpg
Kapotte Kfz 232 funk - Koningshoeven no. 79-81 Tilburg- eBay 02.jpg

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Hi Erwin,

Ja dat is interessant zeg! Op basis van deze walk around moet er zeker een mooie dio te maken zijn. Ik vond de soldaten op de eerste foto al de indruk geven dat er meer gebeurd was dan alleen een ongeluk. Deze nieuwe foto's tonen waarom. Lijkt me ook artillerie of iets dergelijks, inslag op achterkant? Valt me trouwens op dat er veel foto's zijn van vernietigde 232s. Het voertuig was niet al te sterk bepantserd en vaak vooraan het front te vinden als verkenningsvoertuig wat voor de tegenstanders een primair doelwit geweest moet zijn. Bovendien niet erg geschikt in slecht terrein door de belabberde terrein eigenschappen. Niet echt een gezonde combinatie!

Mvg,

Vincent

Bas Slaats

TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Het verhaal wat bij de foto's hoort. Door een vertaalfout is het hele verhaal naar Moergestel verplaatst, maar ik ben tot de conclusie gekomen dat het daadwerkelijk in Tilburg (op de weg naar Moergestel) heeft plaatsgevonden.

"D.D.3 – bestaande uit twee Panhards en enige motorrijders – ging op weg naar Eindhoven, maar kwam uiteindelijk na verkenningen van het Wilhelminakanaal en de brug over de Reusel bij Moergestel niet verder dan die laatste plaats, waar het eerst vergeefs zocht naar de commandant van een groep Nederlanders die de brug bewaakte. Rond 2300 uur raakte het Franse verband ten oosten van Moergestel – ter hoogte van het gehucht Vinkenberg – in een gevecht met een Duitse voorhoede van 9.PD [voorhoede van Gruppe Oberstleutnant Sponeck], waarbij volgens de Franse rapportage drie Duitse pantserwagens [waaronder één zware, vermoedelijk een Sd.Kfz. 232 Funk] en enkele Duitse motorrijders werden uitgeschakeld, deels tijdens man-tegen-man gevechten. De voorste Duitse pantserwagen zou – verrast als de Duitsers waren – recht in de voorste Panhard pantserwagen zijn gereden en vervolgens twee eigen motoren hebben verpletterd, waarna de voorste Panhard de wagen met enkele schoten uitschakelde [614: blz 171]. Een kort gevecht volgde, waarbij de Duitsers het onderspit dolven. De resterende twee Duitse pantserwagens zouden door de Fransen zijn vernield, twee motoren werden door de Fransen buitgemaakt en zouden tot aan Duinkerken dienst hebben gedaan. Twintig Duitsers werden volgens Lerecouvereaux [614: blz 171] gedood, vier gevangen genomen. Eén Franse soldaat, Gilbert Hautbout, sneuvelde bij het gevecht [35]. Men trok daarop terug, waarbij de brug over de Reusel (ten noordoosten van Vinkenberg) door een Nederlandse vernielingsploeg [van 16.C.Pn] werd opgeblazen terwijl er net een vrachtwagen met Duitse infanteristen overheen reed. Volgens de Franse verslagschrijver werden daarbij alle inzittenden van de vrachtwagen gedood. Het stafwerk bespreekt het voorval kort, en meldde twee vernielde Duitse pantserwagens [5: blz. 322]. Bron van het stafwerk is onbekend." De Fransen [Zuidfront Holland - Mei 1940]

Gr Bas

EricReist

Lid van de TWENOT
Mooi verhaal Bas!
En mooie progressie met de 232 6 Rad Vincent. Die bruine vlekken zou ik dan maken, ik ben even door mijn HD gegaan maar op zwartwit foto's is dat heel moeilijk te zien. Ik weet ook niet of deze een witte G op hun spatbord hadden?

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Bovenstaand is trouwens wel een leuke foto. De bemanning lijkt zich in de hoogte van het voertuig te hebben vergist.... de hele Rahmen-Antenne ligt er bijna af. Ideetje voor de FOC 25 ? ;)
Zeker! Wie nog mee wil doen met FOC 25.....dat kan nog altijd. Er is op dit moment nog 2 maanden bouwtijd over.....en wat meer Duits is van harte welkom!

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Hi Erik,

Ja is zeker de moeite waard, met inachtneming van de bekende Italeri issues dus. Met wat eigen huisvlijt, PE en gereedschap lenen uit betere kits is er ook vrij snel een gedetailleerd model van te maken. Het is meer een tussendoortje, ideaal als afwisseling. Wellicht inderdaad interessant de Tlburg 232 te maken, iets meer werk maar dan heb je wel iets unieks:)

Mvg,

Vincent

Jan Coen Wijnstok

Lid van de TWENOT
Hoi Vincent,

Leuke 6-rad. Het blijft een vreemd voertuig om te zien. Ik zou oppassen met bruine camouflage. Volgens officiële richtlijnen is die in 1939 al afgeschaft. Een order uit juni 1940 bepaald dat alle zware uitrusting Panzergrau moet zijn. Ik heb nog nooit een foto gezien van de Nederlandse of Franse veldtocht waar je die vlekken op ziet. Op foto' van Panzer 1A's uit de jaren 30 zie je die vlekken wel degelijk. Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken.

Succes,

Jan Coen

Hallo Jan Coen,

Middels Heeresmitteilung 864 (Gerät-Anstrich) vom 31. Juli 1940 gaf de Chef der Heeres-Rüstung und Befehlshaber des Ersatzheeres de order uit om vanaf die datum, "Gerät für daß der Anstrich dunkelgrau/dunkelbraun vorgeschrieben ist, erhält nur noch einfarbigen dunkelgrauen Anstrich".
Jij geeft aan, dat de officiële richtlijnen in 1939 al afgeschaft waren, maar dat blijkt niet uit deze Heeresmitteilung.
Heb jij hierover nadere informatie ?
P.S. die order uit juni 1940 (HM 864) vind ik telkens terug als gedateerd op 31.06.1940, maar dat is opvallend omdat juni maar 30 dagen kent !!
Het originele document HM 864 is duidelijk op 31.07.1940 gedateerd.

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Heren,

OK interessant punt! Het is inderdaad haast niet te zien, dus ik zit nog wel in dubio. Vanuit een ander oogpunt lijkt het me wel plausibel dat er met vlekken ingezet zijn: voertuigen van voor 1940 waren grotendeels gereed voor actie, op de voertuigen die de eerdere acties o.a. in Polen niet hebben overleefd. Dus kans dat er gevlekte Graupanzers waren moet er geweest zijn. Ik parkeer deze nog even. Ik zag overigens wel iets anders wat erg interessant is: de vaal oranje (of gele?) markeringsvlaggen. Ik meende dat vlag met Swastika gangbaar was, maar dus niet. Zo'n oranjegele vlag ga ik sowieso toevoegen, want dit is natuurlijk wel symbolisch voor de Blitzkrieg. Met het voertuig wil ik namelijk de volgende 4 typische elementen symboliseren van de Blitzkrieg. Snelheid is cruciaal> voertuig rijdt in volle vaart hoek om. Idem voor communicatie> raamantenne. De architect> de G van Guderian op het voertuig. Luchtoverwicht en samenwerking tussen land- en luchtmacht> air recognition flag.

Mvg,

Vincent

Bovenaan