Italeri 202 Sd.Kfz 234/2 Puma

Hans Peulen

Lid van de TWENOT
Hallo,
Ik ga een poging wagen de Sd.Kfz 234/3 "Puma" te bouwen.
1752961524005.webp
Van dit voertuig werden tussen eind 1943 en half 1944 slechts 101 exemplaren gebouwd.
Veel minder dan de 234/1 (met 2-cm kanon) en de 234/3 (met 7,5-cm kanon). De /1/ en /3 werden in een nieuwe Kriegsstärkennachweis KStN 1109 met 13 stuks 234/1 en 3 stuks 234/3 in een Stabskompanie van een Panzer-Aufklärungs-Abteilung gerangschikt. In de praktijk hadden slechts enkele geselecteerde Pz.Aufk.Abt. het geluk deze voertuigen te ontvangen.
Voor de 234/2 lijkt deze vooral bij vier verschillende eenheden te zijn beland : via Lehr-opleidingen naar Panzer-Lehr-Div., 2. Panzer-Div., SS.-Panzer-Div. LAH en de 20. Panzer-Div.

De Italeri-kit is uiteraard niet te vergelijken met de huidige Dragon dozen, en de verleiding om NIET mee te doen met deze gezamelijke bouw, was groot, ook al omdat er redelijk wat after-market setjes bestaan, welke de foutjes van de bouwdoos eruit halen. Maar goed, eens kijken waar dit eindigt.

Mooi voertuig en prima kit 😀👍 ik heb deze ruim 15 jaar geleden gebouwd met Aber PE en wat eigen inbreng zoals
de steun voor het reservewiel.
Hoe dan ook blijf ik erbij dat een zorgvuldige schilderbeurt het meest bijdraagt aan een overtuigend model.

Dit is wat ik ervan maakte :

Happy voorpret Hans

Laatst bewerkt:
Dit is een van de weinige italeri modellen die ik helemaal af gebouwd heb. Ik vond, en vind het een enorm cool uitziend voertuig.
De opzet van de groepsbouw is vooral ook het plezier in het bouwen van een kit, ondanks de foutjes, op de manier waarop we ooit begonnen zijn, zonder de overdaad aan after market. Klopte het toen? Waarschijnlijk niet, maar je was onwijs trots op wat je gemaakt had, en dat heeft ervoor gezorgd dat je plezier in de hobby had😊
Ik kijk ernaar uit om m te volgen Hans!

Goeie keuze Hans!
een jaar of vier geleden heb ik hem ook nog gebouwd, alles past prima aan elkaar al is een beetje huisvlijt met evergreen en zo wel "nodig".
Veel plezier!

Voor de volledigheid:
Code:
% whois ilovehuisvlijtmetevergreen.nl
[snip]
# whois.domain-registry.nl

ilovehuisvlijtmetevergreen.nl is free
Die bestaat inderdaad niet 🙂

Een van de kenmerken van de 234-serie zijn de 8 draaiende wielen bij een verandering van rij-richting, en dit wilde ik ook proberen.
1761566303799.webp

1761566135328.webp
Hiertoe bouwde ik de onderkant met de wielvering, maar sneed ik de bal-vormige connecties (zie eerste foto) van de wielophangingen af (zie tweede foto boven).
Door deze hierna weer in de gewenste, gedraaide positie te lijmen, krijg je de richtingsdraai, die je wilt hebben (zie foto 3 hieronder).
1761566883528.webp

Laatst bewerkt door een moderator:
Omdat de stuurstangen daarmee van positie veranderen (i.p.v. het starre 'out of the box' model), moeten deze ook aangepast worden.
dat heb ik gedaan, door deze op het draaipunt door te snijden, en te herpositioneren. (zie foto 4 en 5)
1761568321099.webp 1761568377890.webp
Ik heb nog een afdekking van plastic aangebracht op alle 8 posities.
Wat detail bij voorbumper.
1761568553421.webp

Bijlagen

• 1761567200515.webp
    1761567200515.webp
    25,9 KB · Weergaven: 4
  • 1761567086119.webp
    1761567086119.webp
    23,6 KB · Weergaven: 4
Kijk, dat vind ik mooi en netjes uitgevoerd. De stuurhoeken zien er, ook onderling, goed uit.

Idd mooi uitgevoerd Hans, maar als ik me goed herinner is het midden van het voertuig het draaipunt is waardoor de voorste en de achterste wielen dezelfde uitslag zullen hebben, dat geldt ook voor de twee middelste. Als ik het goed zie klopt dit niet bij jouw voertuig.

Hallo Frank,
De wielen zitten weliswaar nog los, maar dat zou zomaar kunnen kloppen.
Het was wel erg lastig, om de wielen precies parallel gespiegeld te krijgen.
Als ik die bal-verbinding erop lijm, kan je die 3 dimensionaal draaien. Het beste kun je de stand bepalen met de wielen erop.
Maar.. ga dat maar eens doen met 8 netgelijmde balverbindingen tegelijk.
Hopelijk verbergen de wielkappen dadelijk wat.

@Peter : Bild 91 met de graden aanduiding is hardstikke mooi, maar praktisch op 1/35 schaal moeilijk uitvoerbaar. Ik wist wel, dat het op deze manier draaide.

Snap hem, heb in de nabije toekomst dezelde uitdaging met de miniart Puma.

Op deze foto zie je bij groen, dat ik de stand van de draaipunten van de stuurstangen heb veranderd, vanwege de wielen.

Bij geel zie je een soort hoekige buis; Aan beide kanten waar de gele pijl de buis raakt moet geschikte flexibele draad komen, leidend naar de wielassen. Dat zouden dan de 8 remkabels moeten zijn, maar het is mij ondanks meerdere pogingen nog niet gelukt deze te bevestigen.
Overigens kan Peter van Dijk of iemand anders bevestigen, dat het inderdaad om remkabels gaat ? of anders ?

1761587412318.webp

Of t kabels of slangen zijn weet ik niet, maar ik weet wel dat t ding trommelremmen heeft, en misschien wel een remcilinder en een handrem per wiel. De groene armpjes noem je volgens mik een pitman arm

praktisch op 1/35 schaal moeilijk uitvoerbaar
Ik zou beginnen met een leeg vel A4-papier. Zet daarop in het midden van een korte zijde het middelpunt van de bocht, en teken een lijn die naar het midden van de andere korte zijde loopt. Teken dan aan allebei de kanten van de middellijn lijnen onder hoeken van 12° 30′, 16° 30′, 24° en 30° die vanuit dat draaipunt komen. Zet het model op het papier zodat er een wiel op elke lijn staat (zie tekening in het bericht van Peter), aan de binnenkant 20 cm van het draaipunt vandaan.

Zet op de lijnen een streepje waar de buitenkant van de band zit, haal het model weg en gebruik een geodriehoek om bij die streepjes een dwarslijn te tekenen, haaks op de lijn die uit het draaipunt komt. Als je daarna het model weer terugzet, kun je de wielen uitlijnen zodat ze evenwijdig staan aan die dwarslijntjes. Lijm in alle scharnierpunten laten lopen en dan laten drogen voordat je het model weer wegpakt 🙂

dat het inderdaad om remkabels gaat ?
jawohl ! ik vond een foto in nr.20 van Kagero waar de binnen kant van de grondplaat voor de remschoenen te zien is en dus ook de kabel.
Ter bewijs zal ik nog even een foto posten...

Verder doorgebouwd, met wat details :

1761862181239.webp

Het kanonschild heeft gietlijn; door de foto lijkt deze dikker dan dat ik 'm gemaakt hebt. Verder wat 'bolts'op de wielafdekkingen.
Helaas maakte de Italeri kanonsloop zo'n grote 'spagaat', dat ik hem moest vervangen voor een Aber loopje.
Ik weet, dat ik nu voor de Old-school Italeri wedstrijd gediskwalifeerd ben 😱, dus bouw ik voor 'spek en bonen' gewoon verder.

Het blijft een mooi voertuig, zeker nu je de wielen in een gedraaide stand hebt gezet.
Ik kijk uit naar de spek en bonen camouflage 👍🏻

Gewoon doorgaan, Hans! Met of zonder bonen en spek.
Een spagaat is een geldig excuus voor wat "foetelen".

Een "spek en bonen"-camouflage.... hoe zou dat eruit zien? Bruine bollekes met brede roodbruine en lichtere vegen? Op een licht zandkleurige boerenbonte ondergrond met zwart en bronsgroen motief??

Ik moet zeggen dat na in mijn jeugd de 1/72 Puma van Marchbox gebouwd te hebben ik nooit meer zoiets gebouwd heb. Het begint wel te jeuken zo met die wielen etc.
Maakt het een heel stuk levendiger!

De 234-4 van Munster had een tijdje geleden het wiel eraf liggen waardoor ik even een paar mooie detail foto's kon maken.
IMG_3388.webpIMG_3394.webpIMG_3398.webpIMG_3408.webpIMG_3413.webp
Een beetje mosterd na de maaltijd, dacht er vandaag pas aan, maar voor evt toekomstige bouwers....

Plak ze 😎

Ik heb dr nog eentje van dml in the stash, die kan ook best wat extra details krijgen, dus bedankt!

De 234-4 van Munster had een tijdje geleden het wiel eraf liggen waardoor ik even een paar mooie detail foto's kon maken.
De remmen worden dus met kabels bediend, bij de astap van de veerschommel zit een hefboom. De onderste gaat naar de buitenste as en ik meen een kabel naar de binnenste as te zien lopen die vermoedelijk vast zit op een naar boven wijzende arm van dezelfde hefboom.

Dankjewel voor deze duidelijke foto's, Jan

Uiteraard zijn er op de foto's van het echte voertuig meer details aanwezig, dan ik kan of wil bouwen. Ik heb e.e.a. proberen te herstellen, maar hierbij laat ik het verder.
1762174415276.webp
Na het gebruiken van het metalen loopje, besloot ik om verder te updaten, en wel met RADO-producten.
De 3D masters van de "German Acht-Rad Series" worden namelijk gemaakt door Eelke Warrink, dus ik was benieuwd.
1762175544523.webp
Als eerste komt RDM 35S49 Sd.Kfz 234 damaged exhausts aan de beurt :
1762175691341.webp
1762175796839.webp

en dat wordt dan dit :
1762175871520.webp

Terug
Bovenaan