N. Drent
Lid van de TWENOT
hey medebrouwers!
nu de bradley klaar is (op wat decals verweren na dan) ga ik maar aan een nieuw projectje beginnen 🙂 :
De 1/35 Italeri W(c)EEND :!::
wat technisch gezeur:
-Soort
*Bemanning: 1 chauffeur (uitvoering die ik ga maken waarschijnlijk 2, 1 chauffeur en 1 schutter)
*Lengte: 9,5 m
*Breedte: 2,5 m
*Hoogte: 2,7 m
*Gewicht: 6,5 ton
-Pantser en bewapening
*Pantser: geen
*Hoofdbewapening: .50cal Browning M2 (niet standaard op ieder voertuig, wel bij mijn uitvoering))
*Motor: 102 pk bij 2.750 toeren per minuut
*Snelheid (op wegen): 80 km/u
*Rijbereik: 350 km (land)
De naam is niet bedoeld als woordgrap, maar komt voort uit de terminologie die in de Tweede Wereldoorlog werd gebruikt om militaire voertuigen aan te duiden, namelijk:
De D betekent dat het voertuig in 1942 ontworpen is
de U voor amfibisch hulpvoertuig
de K dat alle wielen aangedreven worden en
de W voor twee aangedreven achterassen
(bron: wikipedia
ik dacht dus eigenlijk wel dat het een woordgrap was, maarja..
en als je meer wilt weten over deze W(C)EEND:
voila:
Dit grote 3-assige amfibievoertuig werd tijdens de WO2 voor het Amerikaanse leger ontwikkeld. Het doel was een voertuig te bouwen dat munitie, voedsel, brandstof enz. van vrachtschepen vlak voor de kust direct na de landing naar het strand kon brengen. De DUKW kon zowel in het water als op het land goed uit de voeten. Deze eigenschappen, samen met het grote laadvermogen, zorgden ervoor dat het voertuig zijn logistieke rol volledig kon uitvoeren. In de na-oorlogse jaren werd de DUKW nog door veel van de geallieerden op grote schaal gebruikt tot in de zeventiger jaren.
(bron: tekst die op het brouwboekje staat/doos)
weten jullie nu genoeg over dit eendje?
ja?
zeker weten?
-----------------------------------------
dan komen nu plaatjes van de doos en inhoud:
de doos, zoals ook in de intro te zien was
de versie die ik ga maken, er komt geen canvas overheen (of zo'n dakje), zit namelijk bij de doos wat cargo bijgeleverd door italeri (nice) en die wil ik ''zichtbaar'' laten
de sprues
foto van bovenaf met mijn bradley erbij, kun je zien hoe groot die is :!:
de decals, sorry voor de beetje slechte foto.
tips/truc's/ referenties/ dingen waarbij ik moet opletten met deze kit, heel graag welkom 🙂
gr nicky
nu de bradley klaar is (op wat decals verweren na dan) ga ik maar aan een nieuw projectje beginnen 🙂 :
De 1/35 Italeri W(c)EEND :!::
wat technisch gezeur:
-Soort
*Bemanning: 1 chauffeur (uitvoering die ik ga maken waarschijnlijk 2, 1 chauffeur en 1 schutter)
*Lengte: 9,5 m
*Breedte: 2,5 m
*Hoogte: 2,7 m
*Gewicht: 6,5 ton
-Pantser en bewapening
*Pantser: geen
*Hoofdbewapening: .50cal Browning M2 (niet standaard op ieder voertuig, wel bij mijn uitvoering))
*Motor: 102 pk bij 2.750 toeren per minuut
*Snelheid (op wegen): 80 km/u
*Rijbereik: 350 km (land)
De naam is niet bedoeld als woordgrap, maar komt voort uit de terminologie die in de Tweede Wereldoorlog werd gebruikt om militaire voertuigen aan te duiden, namelijk:
De D betekent dat het voertuig in 1942 ontworpen is
de U voor amfibisch hulpvoertuig
de K dat alle wielen aangedreven worden en
de W voor twee aangedreven achterassen
(bron: wikipedia
ik dacht dus eigenlijk wel dat het een woordgrap was, maarja..
en als je meer wilt weten over deze W(C)EEND:
voila:
Dit grote 3-assige amfibievoertuig werd tijdens de WO2 voor het Amerikaanse leger ontwikkeld. Het doel was een voertuig te bouwen dat munitie, voedsel, brandstof enz. van vrachtschepen vlak voor de kust direct na de landing naar het strand kon brengen. De DUKW kon zowel in het water als op het land goed uit de voeten. Deze eigenschappen, samen met het grote laadvermogen, zorgden ervoor dat het voertuig zijn logistieke rol volledig kon uitvoeren. In de na-oorlogse jaren werd de DUKW nog door veel van de geallieerden op grote schaal gebruikt tot in de zeventiger jaren.
(bron: tekst die op het brouwboekje staat/doos)
weten jullie nu genoeg over dit eendje?
ja?
zeker weten?
-----------------------------------------
dan komen nu plaatjes van de doos en inhoud:
de doos, zoals ook in de intro te zien was
de versie die ik ga maken, er komt geen canvas overheen (of zo'n dakje), zit namelijk bij de doos wat cargo bijgeleverd door italeri (nice) en die wil ik ''zichtbaar'' laten
de sprues
foto van bovenaf met mijn bradley erbij, kun je zien hoe groot die is :!:
de decals, sorry voor de beetje slechte foto.
tips/truc's/ referenties/ dingen waarbij ik moet opletten met deze kit, heel graag welkom 🙂
gr nicky