italeri 1/35 W(c) EEND!! [DONE]

N. Drent

Lid van de TWENOT
hey medebrouwers!

nu de bradley klaar is (op wat decals verweren na dan) ga ik maar aan een nieuw projectje beginnen 🙂 :

De 1/35 Italeri W(c)EEND :!::
CIMG2768.JPG

wat technisch gezeur:

-Soort
*Bemanning: 1 chauffeur (uitvoering die ik ga maken waarschijnlijk 2, 1 chauffeur en 1 schutter)
*Lengte: 9,5 m
*Breedte: 2,5 m
*Hoogte: 2,7 m
*Gewicht: 6,5 ton

-Pantser en bewapening

*Pantser: geen
*Hoofdbewapening: .50cal Browning M2 (niet standaard op ieder voertuig, wel bij mijn uitvoering))
*Motor: 102 pk bij 2.750 toeren per minuut
*Snelheid (op wegen): 80 km/u
*Rijbereik: 350 km (land)

De naam is niet bedoeld als woordgrap, maar komt voort uit de terminologie die in de Tweede Wereldoorlog werd gebruikt om militaire voertuigen aan te duiden, namelijk:
De D betekent dat het voertuig in 1942 ontworpen is
de U voor amfibisch hulpvoertuig
de K dat alle wielen aangedreven worden en
de W voor twee aangedreven achterassen
(bron: wikipedia

ik dacht dus eigenlijk wel dat het een woordgrap was, maarja..
en als je meer wilt weten over deze W(C)EEND:
voila:
Dit grote 3-assige amfibievoertuig werd tijdens de WO2 voor het Amerikaanse leger ontwikkeld. Het doel was een voertuig te bouwen dat munitie, voedsel, brandstof enz. van vrachtschepen vlak voor de kust direct na de landing naar het strand kon brengen. De DUKW kon zowel in het water als op het land goed uit de voeten. Deze eigenschappen, samen met het grote laadvermogen, zorgden ervoor dat het voertuig zijn logistieke rol volledig kon uitvoeren. In de na-oorlogse jaren werd de DUKW nog door veel van de geallieerden op grote schaal gebruikt tot in de zeventiger jaren.
(bron: tekst die op het brouwboekje staat/doos)

weten jullie nu genoeg over dit eendje?
ja?
zeker weten?
-----------------------------------------
dan komen nu plaatjes van de doos en inhoud:

CIMG2768.JPG

de doos, zoals ook in de intro te zien was

CIMG2769.JPG

de versie die ik ga maken, er komt geen canvas overheen (of zo'n dakje), zit namelijk bij de doos wat cargo bijgeleverd door italeri (nice) en die wil ik ''zichtbaar'' laten

CIMG2771.JPG

de sprues

CIMG2773.JPG

foto van bovenaf met mijn bradley erbij, kun je zien hoe groot die is :!:

CIMG2774.JPG

de decals, sorry voor de beetje slechte foto.

tips/truc's/ referenties/ dingen waarbij ik moet opletten met deze kit, heel graag welkom 🙂

gr nicky

Re: italeri 1/35 W(c) EEND!!

update tijd!

heb een lekker weekeind gehad, camperen bij naarden, en maandag een lekker dagske bouwen.

CIMG2781.JPG

't personeels hutje 😉 , wat mij opviel is dat de bestuurder schuin zit tegenover het stuur, raar...

CIMG2783.JPG

the same as above..

CIMG2785.JPG

de voorkant van t eendje

CIMG2786.JPG

hier zie je net als de vorige foto dat ik de hakbijl en de schep een kleurtje heb gegeven, omdat mr. italeri geen kleur had gegeven

CIMG2787.JPG

Vraagje, waarvoor is dit ''ding''. is het een soort golfbreker?

CIMG2788.JPG

foto van de achterkant, let op, de verf is nog een beetje nat.

CIMG2789.JPG

hier heb ik op het katrolletje nog een stukkie touw gelijmd die bijgeleverd zat in de doos (ga ik niet gebruiken, doe er geen ''dakje'' op)
mooie toevoeging vind ik zelf.

CIMG2790.JPG

dubbele dry-fit, de onderkant is gedry-fit, en de onderkant+bovenkant

CIMG2791.JPG

zijaanzicht

CIMG2794.JPG

de voorwielen, sorry voor de misschien wazige foto

CIMG2795.JPG

en de schroef..

tips/truc's/ commentaar, welkom

gr nicky

Re: italeri 1/35 W(c) EEND!! update 14-6-11

Beste Nicky, ik kan je over dit voertuig niets vertellen waar je iets aan hebt behalve dat ik ze aantal maal bij mij in Leeuwarden zie rijden en aanvullend het water ingaan. Wel zou ik je willen vertellen om als je foto's maakt dit op een neutrale plek te doen en al helemaal niet met al het spul er omheen want dat neemt meer aandacht van de kijkers dan je bouwwerk. Het gaat tenslotten om je voertuig en niet om de zooi 😉 op je werkblad. Zonde van je werk en foto's!!

Kijk eens bij anderen die hier posten en hoe de achtergrond eruit ziet en wat voor verschil dit is t.o.v. jouw foto's!!!

JW

Re: italeri 1/35 W(c) EEND!! update 19-6-11

het is update tijd!

CIMG2796.JPG

de achterassen

CIMG2797.JPG

de vooras

CIMG2798.JPG

de 4 achter wielen, ze worden nog bijgewerkt en ze zijn nog nat

CIMG2799.JPG

de achterwielen eronder

CIMG2800.JPG

foto schuin vanaf de achterkant

CIMG2803.JPG

de voorkant + ''stoottouwen'', ''stootblokken'' of hoe je het ook wilt noemen

CIMG2804.JPG

de achterkant, verf is nog een beetje nat

CIMG2805.JPG

foto van de voorkant

CIMG2806.JPG

en toen zat t mitrailleurtje erop, de .50

CIMG2807.JPG

CIMG2808.JPG

de .50

CIMG2809.JPG

de lading die MR. Italeri erbij leverd: 2x wielen, 2x kistje groot, 2x kistje klein, 1x jerrycan, 3x slaapzak (denk ik)

CIMG2810.JPG

overzichtje hoe hij waarschijnlijk op de ondergrond komt

CIMG2811.JPG

de roadblock dingen, die uit dit setje komen:
CIMG2812.JPG

CIMG2813.JPG

decals erop, heb microscale micro sol gebruikt... alleen was nicky niet slim nie, had het potje omgegooid op tafel. lagen daar nog wat decals (het U.S.A 70136 decal) en een achtje. de andere kant heeft dus geen U.S.A 70136 markering.. en mn halve flesje van 5.95 weggegooid 😕 😕 daar ging mn geld 🙁

CIMG2814.JPG

foto van de zijkant

CIMG2815.JPG

en de voorkant, dit ''8'tje'' zit ook op de achterkant, en die was dus doordrenkt met sol maar gelukkig heeft die het wel overleefd

nu even wachten totdat ik bedacht heb hoe ik het ondergrondje kan maken(lees verven en accentueren). ik ga deze week ook nog even de DUKW wat verweren.
update uit. Tips,Truc's, commentaar, vragen.. welkom

gr. nicky

Ha die Nicky,

Wat een bakbeest is dit. Heb heel wat dozen op voorraad, maar deze nog niet. Toch, als ik 'm zie dan begint het wel te kriebelen.

Leuk om te zien dat je de tips die je krijgt probeert toe te passen (achtergrondje).

Aangaande het model: hierover kan ik weinig zeggen. Het is met de hand geschilderd en dat heb ik wel eens slechter gezien. Ook weinig tot geen gietnaden en bramen wat betekent dat je aandacht hebt voor het model en je tijd er voor neemt.

Ik neem aan dat de wielen aan de vooras nog los zitten? Zo niet dan heb je toch een probleem want het rechterwiel zit zo scheef als wat. Verder schrijf je:
hier zie je net als de vorige foto dat ik de hakbijl en de schep een kleurtje heb gegeven, omdat mr. italeri geen kleur had gegeven

Probeer hier dan zelf na te denken wat de kleur kan zijn. Je schrijft namelijk ook:
de lading die MR. Italeri erbij......3x slaapzak (denk ik)

Wat denk je zelf? Zijn slaapzakken bruin? Maar dit kan je vast nog wel herstellen.

Tenslotte: wanneer er iets fout gaat met decals zou je kunnen proberen via "vraag en aanbod" hier op het forum een nieuw setje te krijgen i.p.v. de kapotte decals te gebruiken. Ik weet zeker dat er mensen zijn die je kunnen helpen, de meesten zullen dit voor nop doen (wanneer het om een paar decals gaat 🙄 ...).

Succes met het verweren en het ondergrondje!

groeten, Richard.

bedankt voor je reactie!
ik ga het rechterwiel nog wat proberen bij te werken. en voor de slaapzak had mn moeder de kleur aangeraden (revell 84)

ik zal morgen even wat bij vraag en aanbod plaatsen, ga zo southpark kijken

gr. nicky

Allemaal dank voor de complimenten! 😀 Het papiermacheen is goed gelukt, er zitten nu 2 laagjes verf over (tamiya XF-59 & XF-60)

Hier zijn de foto's met de dukw er ook op:
CIMG2824.JPG

CIMG2825.JPG

CIMG2827.JPG

En een foto van hoe (waarschijnlijk) de cargo word geplaatst:
CIMG2826.JPG

gr nicky

Re: italeri 1/35 W(c) EEND!! update 6-7-11

Beste Nicky,

Wederom mijn tip m.b.t. het maken van foto's! Pak een neutrale achtergrond, niet zoals je nu hebt met wat witte A-4'tjes in de hand of een grenen tafel die je flits doet weerkaatsen! Ga naar een kantoor/boekenhandelshop en koop aantal grote witte of nog beter lichblauwe vellen papier en maak daar een neutrale achtergrond van! Alles wat er niet toedoet moet niet op de foto!! Je grenen tafel neemt al het zicht weg net zoals een placemat met stenen erop en andere rompslomp die er niet toe doet!! Waar wil je nu dat ik naar kijk!! Als je meer input wil ontvangen moet je wel mensen uitnodigen om te kijken door het zo aantrekkelijk mogelijk neerzetten van je model!!

Het gaat om je bouwproject dus zal je die zo neutraal mogelijk moeten neerzetten en als je minder licht hebt misschien idee om buiten foto's te maken met wel dezelfde voorwaardes van een neutrale achtergrond en niet alle begonia's en vergeetmenietjes in je tuin op de foto meegenomen 😉

JW

ik was gisteren vergeten te schrijven hoe ik het ondergrondje wil maken, dus hier komt nog wat mijn idee was:
Een ondergrondje maken van papiermachee, dan verven in zandkleur. Daarna bedekken met zand uit de buurt 🙂 en dan wat graspollen erbij zetten en wat zand erbij. Met het gras wil ik dan een beetje ''duinen'' creeren.

Ik zelf zat te denken om een van deze pakketen te bestellen/kopen, maar ik weet alleen nog niet welke:
143.jpg

product info

Of
144.jpg

product info

Of weet iemand iets wat ik beter zou kunnen gebruiken?

gr nicky

Zo, ik zal hier maar weer eens wat van mij laten horen voordat dit verslag in de oude krotten van dit forum gaan. -_-
Ben vandaag weer verder gegaan, en ik zat me af te vragen, hoe ga ik nu het zand op mn papiermachée lijmen? Toen bedacht ik (samen met mn moeder 🙂 ) dat ik misschien wel een fotolijstje of iets dergelijks kon gebruiken. Dus ik gaan zoeken, en wat vond ik??? Justem (dialect voor juist), een mooi fotolijstje/bakje wat ik zo kon/mocht gebruiken, en nog eens een vette kleur ook 😀. Dus, mn oude creatie gaat naar de papierboer.
Nog even een foto hoe 't oude ondergrondje was:"
CIMG3806_800x600.JPG

Die gaat dus de prullenbak in.

CIMG3807_800x600.JPG

Het nieuwe bakje.

CIMG3809_800x600.JPG

Zand erin, barricades erbij, en de DUKW erop.

CIMG3810_800x600.JPG

Vanuit een andere hoek.

CIMG3811_800x600.JPG

''

En dit was iets minder:
CIMG3812_800x600.JPG

De kistjes waren dus niet goed gelijmt op m'n Wc eend, dus het lag los... Maar het heeft wel lekker mn verflaag aangetast 😕 .

Ok, dit was even de kleine update. Binnenkort meer, maar ik nog even een vraagje m.b.t verweren. Als ik wat potjes mig ga halen, welke kleuren kan ik dan het beste nemen? Gewoon om modder etc. na te bootsen, bij deze spuit ik gewoon wat haarlak erop, en strooi er wat zand bij 🙂 .

Gr. nicky.

Re: italeri 1/35 W(c) EEND!! update 8-10-11

En daar ben ik weer, omdat ik gisteren al begonnen ben met grasprieten maken. Ik heb hiervoor een kwast gepakt, en toen kleine plukjes bijelkaar gebonden met ijzerdraad, en toen heb ik het gisteravond het afgeknipte puntje in houtlijm gedoopt. Dus het heeft de hele nacht gehad om te drogen 🙂 . Vanmorgen begonnen met verven, eerst een donkere kleur, en daarna een lichte kleur (revell 84 en revell 87). Hier zijn de foto's:

CIMG3813_800x600.JPG

De plukjes bijelkaar gebonden

En dit zijn de foto's hoe ze zijn geworden, al op mn dio geplaatst:
CIMG3814_800x600.JPG

CIMG3815_800x600.JPG

CIMG3816_800x600.JPG

Even m'n eendje erbij voor 't idee, je ziet hier ook dat de banden dieper in het zand zitten.
CIMG3817_800x600.JPG

CIMG3818_800x600.JPG

Close-upje met de DUKW op de achtergrond.

Nog te doen lijst:
-Zand zeven,
-Gaten opvullen in mn dio (doordat ik de plukken steeds verplaatste om een mooie posietie te kunnen vinden)
-DUKW verweren/ zandspoeling 🤣 geven.
-Eventueel nog wat figuren erbij (weet nog niet zeker)

Gr. Nicky

En hij is klaar, [DONE].
Maar eerst nog wat foto's van mn DUKW, met een zandlaagje 🙄 :
CIMG3820_800x600.JPG

CIMG3821_800x600.JPG

CIMG3822_800x600.JPG

CIMG3823_800x600.JPG

Dit waren de ''verwerings foto's.

Nu nog een leuk verhaaltje voor erbij (in 't engels, is leuk 😉 )

It's late second world war.
Due to technical problems, this DUKW was stucked on the beach by a invasion in Western europe. It was bad weather, it rained, the wind blow hard. So the crew abandonned, and lifted with another vehicle. So after a few days, this DUKW was still standing lonely on the beach. It had rained a lot last night, so this DUKW is still wet. The wind has blown sand to this vehicle, and some sand get mudd. The low amount of cargo was still in this DUKW, so it's covered with sand too.
So, here are the ending-pictures:
CIMG3832_800x600.JPG

CIMG3833_800x600.JPG

CIMG3834_450x600.JPG

(Sorry, ik ben niet goed in photoshopping, dus ik heb er geen leuke achtergrond bij 😕 )

Kleurfoto's🙂
CIMG3835_800x600.JPG

CIMG3836_800x600.JPG

CIMG3837_800x600.JPG

CIMG3838_800x600.JPG

CIMG3839_800x600.JPG

Dat was het.

Ik weet dat op sommige plekken 't zand er misschien een beetje dik opzit, maar ik vind het wel mooi eigenlijk. Oh, het verhaaltje heb ik zo uit mijn duim gezogen 😉 .

Tips/Tricks/comments, Welkom!

gr. nicky

Hallo Nicky,

Ik ben ook maar een beginnertje, op mijn bouwsels valt ook nog veel aan te merken, dus mijn oordeel weegt niet zo zwaar 😢

In het algemeen heb je een leuk voertuig neergezet met aandacht voor detail 😀

Verbeterpunten in mijn ondeskundige ogen :
- De touw-stootblokken ogen niet "echt", ik weet niet of het aan de foto ligt, aan de structuur of aan de kleur (oranje/roze ?)
Gelig-wittig-grijzig lijkt me een natuurlijker kleur voor touw, en probeer eens een diepte-wash.

- De planten lijken me wat hoog, in verhouding tot mensen ca 1,5 meter ? Zet er eens een los mannetje naast als vergelijk.
Misschien natuurlijker als je het minstens halveert.

Verder complimenten, want dit is een moeilijk voertuig zonder airbrush, en je hebt er duidelijk je best op gedaan !

Groeten en veel bouwplezier, al doende worden we allemaal beter,

Ook maar ploeterende Wim

wim meesters zei:
Ik ben ook maar een beginnertje, op mijn bouwsels valt ook nog veel aan te merken, dus mijn oordeel weegt niet zo zwaar 😢

Jou mening telt net zo goed als die van ieder ander,
dat je zelf nog niet op een hoog niveau bouwt wil niet zeggen dat je geen oog kunt hebben voor detail.
(ik bouw ook niet op hoog niveau)

@Nicky,

je hebt een mooie en goede poging gedaan om iets leuks neer te zetten.
De basis is goed genoeg om mee te beginnen,
maar ik denk dat je te vlug tevreden bent met het eindresultaat.
Je mist een paar stappen in de eindafwerking, zowel bij je model als je ondergrond.

Succes met de volgende,

Rico

Ik zou zelf ook nog wat roest her en der op doen, zeewater en verf zijn nooit een goede combinatie en natuurlijk met al het geweld en chaos wat een invasie met zich mee brengt zal de crew ook niet echt veel tijd hebben de verf netjes bij te houden.
Verder gewoon een prima modelletje met een coole ondergrond 🙂

Cheers
Marf

Terug
Bovenaan