IS-2 Update 06-06-2007

Hallo allemaal,

Mijn nieuwe project. Om nog maar even in de Russische sfeer te blijven met al die KV enzo hier de IS-2 van Dragon + beetje eduard Pe +Fruils.
Ik heb veel aan de post van Jurjen. Dit model is vooral om weer vanalles uit te proberen. Zo heb ik ook eens lasnaden proberen te maken, wat aardig lukte 😀

DSC04878.jpg

DSC04873.jpg

DSC04883.jpg

DSC04877.jpg

DSC04879-1.jpg

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Tips,trucs, verbeteringen natuurlijk hartelijk welkom :idea:

gr Johannis

Ha Jan,

Ja, dat weet ik maar als je de bovenkant en de onderkant op elkaar plakt blijft er een puntvormige lasnaad over en daarom heb ik zelf even op die naad een lasnaad uigeprobeerd 🙂
Die lasnaad op die Is-2 uit Overloon is toch bewerkt ofzo las ik in de thread van Jurjen 🙄

gr Johannis

Johannis Witte zei:
Ja, dat weet ik maar als je de bovenkant en de onderkant op elkaar plakt blijft er een puntvormige lasnaad over
Dat zegt Jan nou net: het is geen lasnaad 🙂 De toren is uit één stuk gegoten, maar met een mal uit verschillende delen — die rand die erin zit, is de naad tussen de delen van de mal. Als zodanig heeft hij op echte tanks een heel andere structuur dan een lasnaad …
Johannis Witte zei:
Die lasnaad op die Is-2 uit Overloon is toch bewerkt ofzo las ik in de thread van Jurjen 🙄
Zo te zien is er wel aan geslepen, ja, en misschien is er ook wel met een lasapparaat aan gewerkt om gaten op te vullen, maar dat hou je toch met Russische tanks. Wat zeker is, is dat het in principe een gietnaad is, en geen lasnaad.

Oke thanks Jakko voor de opheldering, zat denk ik even een beetje te slapen ofzo 😳 🙄
Dus wat moet ik doen, gewoon zo laten OF de 'naad' van de IS-2 uit Overloon nabootsen.

gr Johannis

Jakko Westerbeke zei:
Zo te zien is er wel aan geslepen, ja, en misschien is er ook wel met een lasapparaat aan gewerkt om gaten op te vullen, maar dat hou je toch met Russische tanks. Wat zeker is, is dat het in principe een gietnaad is, en geen lasnaad.

technisch gezien is het een gutsnaad...

Het overtollige materiaal dat er na het gieten nog op zat is met een snijbrander verwijderd...

wat je ziet op de foto's lijkt meer op snij-sporen dan een lasnaad,het lijkt erop dat de mal inderdaad slecht aansloot en dat resterende staal is weggesneden ipv dat er twee helften aan elkaar zijn gelast,een las ziet er anders uit,
groeten,bert

Hallo Michel en Bert,

Bedankt voor de verhelderende uitleg. Nu weet ik ieder geval duidelijk wat het is en ik heb de mijne op schaal ook uitgevlakt, want zoals je ziet steekt de 'gutsnaad'bijna niets uit.
Op naar de volgende update, verhogen is gebeurd, nu alleen de afwerking nog.

gr Johannis

Hallo allemaal,

Nogmaals bedankt voor de antwoorden.
Ik heb de romp nu in elkaar zitten, deze is in principe klaar, alleen moet er nog dingetje op waar de mitrailleur in komt en er moeten natuurlijk nog de trapjes op de koepel. Er zit een beetje PE op van Eduard.
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Als er fouten in zitten of je hebt verbeteringen, schrijf het gelijk neer. :idea:

DSC04907.jpg

DSC04905.jpg

DSC04901.jpg

DSC04898.jpg

DSC04899.jpg

DSC04900.jpg

DSC04896.jpg

DSC04903.jpg

Zoals je ziet moet er aan de voorkant ook nog een beetje plamuur en dan hoop ik hem voor zaterdag klaar te hebben. Is er misschien iemand die een airbrush mee heeft, en die hem kan spuiten. Ik ben bang dat ik met de kwast toch wel veel ga beschadigen ( In Goes was er toen ook iemand een locomotief 😱 🙄 🙂 aan het spuiten volgens mij!!)

gr Johannis

Terug
Bovenaan