Iraanse M-1978 Koksan

Hoi medebouwers. Na mijn 3D journey van de UOS-155, kan ik het niet laten om een nieuw project te starten wat dit keer een iraanse conversie betreft van de noord-koreaanse Koksan. Van dit voertuig is weinig bekend en er zijn nauwelijks foto's. Wat wel bekend is, is dat het voertuig en kanon is ontwikkeld om Seoul te kunnen bombarderen. Het gerucht gaat dat het kanon is gebaseerd op de duitse 170mm kanone 18. Bij nader onderzoek lijkt het er meer op dat componenten van de russische S-23 kanon zijn gebruikt, wat zijn oorsprong heeft van een scheepskanon. Het onderstel is ook niet duidelijk wat de oorsprong is, dit is of een T-54, T-55 (aangepast) of een chinese Type 59.

Er zit wezenlijk verschil tussen de Iraanse en noord-koreaanse versie, zoals de afuit en opbouw.

Voor mijn model ben ik nog op zoek naar de miniart T-54 kit. Dus als iemand die voor een leuke prijs ter overname heeft, ik meld me aan! Voor de loop heb ik al de Rb model 170mm kanone fur Geschutzwagen Tiger in b

4f8abd59-9488-41c2-9693-746d4965059d.jpeg
4abb9685-6b89-4a5b-902c-00e7a20ce399.jpeg

Vandaagbtwee testprints gedraaid om te zien hoe de afuit valt qua schaal. Gezien de dikte van de loop denk ik dat deze nog iets verkleind moeten worden.

Verder al redelijk tevreden!

B41E6F91-2D6E-44AB-839B-FF979491792C.jpeg
5EF34C99-0F84-4910-8448-FBDBE26366D9.jpeg
6CC2E870-E671-49ED-A4F3-09282A9EA044.jpeg

@Alex van de Wetering, dankjewel!

Inmiddels weer een beetje verder. Het is een beetje puzzelen hoe de hydraulische buizen(?) moeten vallen. Na een avondje prutsen ben ik hier op uitgekomen. De breach block is ook in grof format gedaan. Details komen later. Het block is gebaseerd op de Russische S-23 kanon. Ik lees hier en daar dat het design door de Koreanen is "overgenomen" en geimplementeerd in de Koksan. Verder haal ik uit de foto's dat het blok is verwijderd? Het is niet heel goed te zien, maar het lijkt te missen! Waarschijnlijk om het gebruik ervan te saboteren.
afuit v100.png
afuit v101.png

Laatst bewerkt:
Ja of effe een schuurpapiertje erdoor dan past de loop wel...

Gaaf Hilbert. Ik denk dat je het groter maken van het breachblok straks nauwelijks gaat zien....en met een paar tienden extra zit je misschien al goed.
De loop is overigens top heavy...
Dat wordt misschien nog wel een uitdaging met het model straks.....dat het tankje ietwat nose-heavy wordt........Had Jakko dit niet ook met z'n Churchill met SBG brug (?). Misschien iets om rekening mee te houden in de vorm van wat extra gewicht achterin de romp.....of een schroef achteraan de romp in een ondergrond?

Laatst bewerkt:
Klopt, in die Churchill moet iets van 100 gram om hem in evenwicht te krijgen met de brug. Hier zou je misschien het sluitstuk hol kunnen maken en dan lood (en dan ook écht lood, geen “liquid gravity” met z’n sg van 5 …) erin doen? Maar of dat genoeg zal zijn vraag ik me wel af, die loop is wel heel lang aan de ene kant van het scharnierpunt.

Terug
Bovenaan