Inglorious Basterds van Quentin Tarantino

Arno Riedel

† Overleden
Na woensdag de originele Italiaanse film doorgeworsteld te hebben heb ik Tarantino's versie vanmiddag gezien.
Hij heeft alleen de titel gemeen, de rest is een serie verhalen die op een gegeven moment bij elkaar komen.
Ik zie het niet als een oorlogsfilm, het is meer een sprookje en zo is het ook bedoelt.
Het begint ook met de woorden Once upon a time en tijdens het verhaal komt ook een scene uit een sprookje voorbij, maar dan totaal anders.
Mooie muziek, prachtige close up's van alles en nog wat, verrassende wendingen, aparte dialogen, vreemde humor, weinig maar zeer hard geweld en er wordt evenveel duits, frans en engels gesproken.
Kortom Tarantino op zijn best.
En Brad Pitt was, nou ja anders.
Om even te illustreren welke impact de film op het publiek had:
Ik zat in een zaal vol pubers en het was stil op een enkele lach na, mia culpa, maxima mia culpa.

Cheerio, Arno

Peter Donkerlo

Lid van de TWENOT
Film gezien, wat een onzin verhaal. :( zie hier geen oorlogsfilm in alleen een film om makkelijk te slijten aan het publiek omdat Brad Pitt erin mee speelt.
Verder geen commentaar , gelukkig gekregen van een vriend en hem kunnen fast forwarden!!!

Elco Elings

Lid van de TWENOT
De review in de eerste post sluit ik me helemaal bij aan al had ik m wel anders voorgesteld.

Bij de eerste tune in de bios dacht ik oja het is Tarantino en ja.. die is echt van de dialogen dus kan me voorstellen dat je bedrogen uitkomt tijdens het kijken van de film, hate it or love it.

Oscar Becker

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2
Schalen
  1. 1:35
Al enkele maanden geleden gezien en ik vond het behoudens de af en toe overdreven geweldadige scenes een behoorlijk indrukwekkende film. Onder andere door de mix van waar gebeurt en pure onzin. Ronduit erg leuk is het als je dingen verwacht (omdat je dat kon verwachten vanuit eerdere scenes) het de ene keer niet gebeurde en de andere keer weer wel.

Ik zat overigens in een zaal met 90% mannen volgensmij. Zegt ook wel wat.

Oscar

Ik kan mij geheel aansluiten bij het commentaar van Arno,al had ik toch wel wat meer actiescenes willen zien van de "bastards" zoals in het bos.De eerste scene in het huis vond ik persoonlijk een van de beste vooral Hans landa was naar mijn mening een van de beste acteurs uit de film.Conclusie....een echte Tarantino film :cool:

Eerlijk gezegd vond ik de film tegenvallen... Vond hem niet slecht, maar absoluut niet geweldig. Ben een erg groot film-fan en ook erg kritisch en ik vind eigenlijk dat Tarantino na Jackie Brown steeds meer is afgegleden.
Bij deze film leek het maar alsof de film niet wilde besluiten wat het wilde zijn, een komedie, een actiefilm, whatever. Met als gevolg dat het van allemaal net te weinig was...

Hans Landa was het absolute hoogtepunt van de film, maar ook daar zat een moment dat gewoon absoluut niet klopte met het karakter. De hele film door wordt duidelijk gemaakt wat een taalkundig genie de man is. Hij spreekt vloeiend Duits (joh...), Frans, Italiaans en Engels. Maar weet niet correct de uitdrukking bingo te gebruiken. Beetje jammer.
Scene met de pijp was overigens geweldig.

Geen slechte film hoor, was best een onderhoudend avondje bioscoop. Maar de film verdiende niet de credits die het van sommigen kreeg. Lijkt er op dat men het allemaal maar goed moet vinden omdat het Tarantino is en dus hip. Ik ga hem dus ook niet kopen, hoef hem geen tweede keer te zien (en dat zegt een persoon met ongeveer 600 gekochte DVD's in de kast). Een film als Reservoir Dogs kan ik regelmatig van genieten. Deze was leuk voor een keer.

Als 'filmexpert' hier toch even posten, Inglourious Basterds is geen oorlogsfilm. Het is een Spaghetti-western, vandaar ook 'once upon a time' etc. het hele verhaal is door Tarantino geschreven als een film die door Sergio Leone gemaakt zou zijn (denk aan The Good, The Bad and The Ugly).

Had het zelf ook 'moeilijk' met deze film, je moet het a-historisch gedrag negeren en het gaan zien als een Western met een legerjasje uit WO2.

Arno Riedel

† Overleden
Jasper v/d Aa zei:
Als 'filmexpert' hier toch even posten, Inglourious Basterds is geen oorlogsfilm. Het is een Spaghetti-western, vandaar ook 'once upon a time' etc. het hele verhaal is door Tarantino geschreven als een film die door Sergio Leone gemaakt zou zijn (denk aan The Good, The Bad and The Ugly).

Had het zelf ook 'moeilijk' met deze film, je moet het a-historisch gedrag negeren en het gaan zien als een Western met een legerjasje uit WO2.
Eindelijk iemand die het beter kan beschrijven als ik zelf kan, en natuurlijk laten we Akira Kurosawa niet vergeten die weer Sergio Leone geinspireert heeft.
Ik blijf er bij in zijn genre een meesterstuk.

Cheerio, Arno

jeroen duifhuizen

Lid van de TWENOT
Tja ieder zo zijn smaak..... Op de scene in de kroeg na en de personage Hans Landa vond ik het werkelijk waar een van de meest teleurstellende en slechte films die ik ooit gezien heb... Maar goed dat is MIJN mening :oeps:

Grtz Jeroen

Jan Peters

Lid van de TWENOT
Ik ben echt wel gecharmeerd van het werk van Quentin Tarantino, maar dit is ook voor mij na 'death proof' de tweede teleurstellende film van zijn hand. Er zitten wat leuke passages in, grof geweld (beetje pervers, maar ik mag het toch graag zien in zijn films :oeps: ) en leuke karikaturen, maar ik bleef toch een beetje teleurgesteld achter na het zien van de film. Ik zag het als een cartooneske vertaling van de jaren 70 oorlogsfilms, met knauwende amerikanen en in en in slechte nazi's. Ik zie er de humor wel van in, maar het had beter gekund...
Jan :)

ps, @ Jeroen; als je echte een triest slechte film wil zien moet je 'spion van oranje' in je dvd/ blue ray/ harddisc speler stoppen...

Roger Hurkmans

Lid van de TWENOT
Ik heb deze film al een paar keer gekeken en vind hem subliem!Ook door de critici kwam hij volgens mij goed uit de bus en werd gezegd dat Tarantino zich zelf had overtroffen.Ik vindt met name het intro geweldig en het 'wie ben ik spel' in de bierkeller is geniaal.En je moet het natuurlijk allemaal wel met een knipoog bekijken.
Ik vind het persoonlijk 1 van de best gemaakte films van het laatste decenia

Gr,

Roger

Maarten Weers

Lid van de TWENOT
Ik heb het geluk gehad de film te mogen zien in het vliegdinges. Ben namelijk erg blij dat ik er geen kaartje of dvd huur voor betaald heb. :nouja:
Een verzameling geweld met detail op de angst van mensen. Ik heb naderhand nog enkele keren proberen voor te stellen dat er mensen zijn die dit mooi vinden, het is me nog niet gelukt.

groeten Maarten

...die na 44 jaar nog steeds verbaasd in de wereld kijkt.

Roger Hurkmans

Lid van de TWENOT
En wie heeft er net een Oscar gewonnen? Inderdaad, deze film en wel Landa die een voorteffelijke rol speelde.En Maarten,het is gewoon een kwestie van smaak,De een houdt van Engelse voertuigen de ander van Duitse ;)

Roger

Arno Riedel

† Overleden
Ja Christoph Waltz pakte de Oascar voor de beste bijrol.
Eigenlijk verkeerd, want eerlijk is eerlijk, bij Tarantino zijn atijd meerdere hoofdrollen.
En dit was er een van.
Nou ben ik echt wel benieuwd naar de Hurt Locker.
Zes Oscars en niet de minsten en dat voor een film die eigenlijk niet voor de bioscoop bedoelt was.

Cheerio, Arno

jeroen duifhuizen

Lid van de TWENOT
roger hurkmans zei:
En wie heeft er net een Oscar gewonnen? Inderdaad, deze film en wel Landa die een voorteffelijke rol speelde.En Maarten,het is gewoon een kwestie van smaak,De een houdt van Engelse voertuigen de ander van Duitse ;)

Roger

Zijn rol was ook verreweg de beste in de hele film! De scenes met hem erin waren in mijn ogen de enige echt interessante scenes (op de cafe/ kelder scene na)

Grtz Jeroen

Martin Hiskemuller

Lid van de TWENOT
Gisteren de film voor het eerst gezien nadat ik deze "beoordelingen" van iedereen had gelezen. Heb gemengde gevoelens bij deze film. Het goede eraan vind ik dat er juist voor gekozen is om af te wijken van de historie.
De eerste scene maakte op mij veruit de meeste indruk. De spanning is zo goed en listig opgebouwd. De beelden die zorgvuldig zijn gekozen waardoor het een moment lijkt alsof de boer Landa volledig onder controle heeft.
Ook de scene met de apfelstrudel is kippevel.
Het grove geweld van de Joodse beer is gelukkig niet al te expliciet in beeld. En ook de rest van de film is niet zo extreem geweldadig met smakeloze scenes(vergelijk met de eerste twintig minuten van "saving private Ryan" waar armen en ingewanden vrij in het rond vliegen...)

De film is inderdaad geen echte oorlogsfilm. Maar het is wel een hele spannende film die heel geraffineerd is gemaakt.
Vind Bratt niet sterk spelen en ook Landa is niet in de hele film even sterk. Het eigenhandig wurgen van de dame past niet in zijn karakter vind ik en het laatste hoofdstuk waarbij hij gevangen is genomen vind ik ronduit knullig voor zo'n sluwe berekende vent.
Geen topfilm in mijn ogen maar wel heel spannend in een aantal scenes en verrassend.

Bovenaan