Infatuate, de aanval op Vlissingen

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Of, zoals de titel op de kaft staat: 1 november 1944 — De aanval op Vlissingen: Operation Infatuate door Edwin Tilroe.

Edwin Tilroe - Operation Infatuate.jpg

Van de week heb ik dit boek gekocht voor 15 euro toen ik het bij een bezoekje aan een boekhandel in Vlissingen zag liggen, en ondertussen heb ik het uit.

M’n algemene indruk is dat het zeker geen slecht boek is — ik zou zelfs zeggen: een aanrader als je in redelijk detail wilt weten wat er waar gebeurde tijdens de Britse aanval op Vlissingen begin november 1944. De schrijver is voornamelijk uitgegaan van de oorlogsdagboeken van de betrokken eenheden en kan zo een goed beeld schetsen van de strijd.

Het voornaamste probleem aan het boek is dat de schrijver goed een redacteur had kunnen gebruiken. De tekst leest niet lekker vanwege vaak onhandige zinsbouw, herhaling van woorden, het soms presenteren van informatie in een onhandige volgorde, ineens in de eerste persoon schrijven („Ik heb bijvoorbeeld geen informatie over …”), een hele slechte beheersing van militair vakjargon („Commanding Officer” voor het Britse leger?, machinegeweerstatief?, een M29C Weasel is een tank?, enz.) en meer van dat soort schoonheidsfoutjes. Dit wordt zeker niet geholpen door inconsequente opmaak van de tekst. Ook gaat de schrijver er eigenlijk vanuit dat de lezer goed bekend is in Vlissingen, want er worden allerlei straatnamen genoemd zonder dat ergens getoond wordt waar het merendeel daarvan te vinden is. Nu woon ik er 10 km vandaan en kwam er tot een aantal jaar geleden wekelijks, maar vraag me niet waar de Wilhelminastraat of Hotel Noordzeeboulevard te vinden zijn …

Maar als je daar doorheen kijkt, heb je volgens mij een goed boekje over de gevechten om deze kant van Walcheren, dat ik zeker de €15 waard vind.

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Ik heb het bij ’t Spui gekocht, aan de Oude Markt bij de Sint-Jacobskerk. Er lag een stapeltje van min of meer aan de rechterkant als je binnenkomt.

Bovenaan