Im Schatten (Sdkfz253)- Update 14-Nov

Herman Haverhals

Lid van de TWENOT
Hoi,

Ik ga een Sdfkz253 van art rgt 155 van de 21 Pz div (June 1942) bouwen.
Hiervoor gebruik ik:

De 253 wordt een gele camo waardoor de grijze ondergrond heen komt.

Deze figies wil ik oa gaan gebruiken

Situatie schets achter een zandduin
Indien ik nog plaats heb op mijn dio komt er nog iets bij wat ???

Herman

Re: Im Schatten (Sdkfz253)

Een mooi voertuig en een hele leuke kit!

Kleine tip; dump die figuren en ga voor meer/betere kwaliteit. Dat zal je 253 zeker sieren.
Vaak werden deze voertuigen ook voorzien van een frameantenne op het dak.
Qua inpassing in het landschap; stapel stenen rond de voorwielen (tegen de zon) en span een zeil vanaf het voertuig, zodat de bemanning in de schaduw kan zitten...
Ik ga mee kijken!

Jan Peters

Lid van de TWENOT

Waar heb je die kit gevonden? Deze staat ook nog op mijn verlanglijstje....
Jan :)

PS Hoor jij ook bij de bouwgroep Ede???

Richard Cramer

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT

Ha die Herman,

De foto is zeker insiprerend! Ik vind de 253 nog steeds één van de mooiere (lees aparte) uitvoeringen van de 250-serie. Net als Jan wil ik 'm ook nog eens bouwen (en vinden :nouja: ), maar dan als een zebra, zoals 'ie op de boxart staat.

Wat betreft de figuren, alles valt en staat met de kwaliteit van de bouwer. Een aantal figuren uit deze set zijn idd niet al te best, anderen zijn prima te doen.

Uiteraard blijf ik deze volgen!

groeten, Richard.

Herman Haverhals

Lid van de TWENOT

Hallo hierbij een Update van mijn voortgang.

Ondertussen bouw compleet en interieur geverfd.
Omdat ik geen geen referentie materiaal omtrent interieur kleur heb ik deze ivoor (elfenbein) gespoten. Vanuit gaand dat dit gelijk was aan de interieurs van de tanks. Tevens dit verweerd.

Zoals jullie zien is de kit reeds gedeeltelijk in panzergrau. De vorige eigenaar had dit reeds op de frames gespoten.
Echter niet erg gezien dit nu als basis kleur kan dienen voor de volgende fase.
Ga voor het eerst de haarlak techniek toepassen (eerst nog wat oefenen) en uit eindelijk moet dit worden panzergrau als basis en hierover Desert Yellow met haarlak techniek.
Hierna nog even nadenken over het gebruik van de figuurtjes (als Richard P die niet vergeet) ;)

Tot de volgende update...

Herman

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Hoi Herman :D ,
lekker bezig ! Die figuurtjes zijn best bruikbaar hoor. De koppies zou je kunnen vervangen
door wat andere van betere kwaliteit, en dan heb ik 't niet alleen over Hornet.
De figuurtjes van Dragon, MiniArt en ook andere merken hebben vaak zeer goed bruikbare
hoofdjes die er, mits goed geschilderd, heel goed uitzien ! Hornet heeft hier een groot voordeel :
omdat ze zo scherp detail hebben, schilder je ze een stukje makkelijker.
Het detail van de uniformen kun je ophalen dmv krassen, vijlen en/of opleuken met putty.

Veel plezier in de schaduw :cool: ;)
Vrolijke groet :D
Peter

Richard Cramer

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Ha die Herman,

Ik blijf dit een mooi voertuig vinden, jammer dat ik er geen één op de voorraadstapel heb liggen :( . Graag zou ik het interieur op een bouwavond eens wat dichterbij willen bekijken. Zo op het oog ziet het er redelijk uit, wel zou ik de stoelen wat egaler schilderen. Ik krijg het idee dat alles wat een ander kleurtje heeft nog niet geheel dekkend is.

groeten, Richard.

ps. @ Jan Peters: yep, Herman werkt (nou ja.... is aanwezig) in Ede op de donderdag, zodoende kan hij vaak aanschuiven bij de groep. Al denk ik dat Zuthpen zijn "core-groep" blijft (toch Herman?).

Herman Haverhals

Lid van de TWENOT
Hoi Plakkers,

Hierbij een update...
Jammer dat ik afgelopen donderdag niet kon. Had wat ideeën willen op doen voor de dio...(komt volgende keer dan)

Ook even de opmerkingen van jullie mee genomen en waar nodig aangepast.
Deze week wat research gedaan kwam er achter dat de 253 als woestijn versie wel een aantal wijzigingen nodig had.
Bovendek bestond uit twee delen met klink nagels; dus aangepast.
Tevens hadden sommige ook een kist achterop, dus deze ook maar even gefabriceerd.
Ook maar even de raam antenne gemaakt en proef gepast.

Moet nog even gaan shoppen voor hoekijzer strip (hiermee zat de kist vast aan het voertuig) en dan klaar voor de spuit.

Nog een foto met inkijk naar binnen...

Graag jullie aanvullingen.

Herman

Richard Cramer

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Ha die Herman,

Ik vind de kist een mooie toevoeging.

De helm in het voertuig had van mij wel wat meer diepte/kleur/verwering/etc. mogen hebben. Ook vind ik 'm nogal glimmen. Zijn de twee helften van het voertuig al verlijmd?

Ook nog even een "voertuigtechnisch" vraagje: het voertuig draagt een raamantenne, waarom is er dan een "geleide-goot" voor een antenne aanwezig?

We zien elkaar (de 16e).

groeten, Richard.

Strak werk!
Dit is een voertuig dat ik ooit ook eens wil(de) maken. Waar haal je die info vandaan, zoals de dubbele rij klinknagels en de afmetingen van de kist achterop??

Herman Haverhals

Lid van de TWENOT
@Richard; De twee helften zijn nu verlijmd en het zou kunnen zijn dat de helm glimt. Echter dit corrigeren we wel als we het voertuig gaan weatheren.
Voeg het toe aan mijn to do lijstje (die nog al lang is)

@Ron; Hier het ik de info oa vandaan..(kost je 1,95 euro) en pdf kan je downloaden
http://www.modelersite.com/PDF_Fotos_15/SdKfz253.htm

Groetjes,

Herman (die te lang in de file heeft gestaan vandaag :| :| :duivel: :duivel: )

Herman

Herman Haverhals

Lid van de TWENOT
Weer een tijdje geleden voor een update.
Wat heb ik in tussen gedaan.
Zundap gebouwd en geverfd.
Basis verf (german Grey) en haarlak methode voor (Desert Yellow).
Tip van Jan P deze week gebruik voor haarlak methode Vallejo, geeft kleiner chips.
Neem ik mee voor volgend project.
Figuren afgebouwd en geplaatst, nog niet geverfd. Maar dit wordt wel de setting.

Nu tijd voor de foto's

Nog tips van jullie voor de volgende stap(pen).
Volgende keer iets betere foto's :duivel:

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Hoi Herman :D
graag ook wat detail foto's erbij als het u belieft.
Tips ?
Tip van Jan P deze week gebruik voor haarlak methode Vallejo, geeft kleiner chips.
Neem ik mee voor volgend project.
ik meen te concluderen (ook een beetje door de foto), dat de chipping in voornamelijk grote vlakken is verdeeld.
Je zou misschien met fijne chips (spons techniek) in de zandkleur, de grote vlakken iets kunnen "breken".
En met panzergrijs (ook met sponsje) kun je misschien die vlakken wat naar elkaar toe trekken.
Het geheel aan chips zou er dan wat beter verdeeld uit kunnen zien ?

Over de setting : De titel is "im Schatten".... in de schaduw. Qua setting (foto) ga ik in verband met de titel denken :
Wat is er dan met die schaduw, want op de foto zie ik zo'n beetje alles in de zon staan :nouja: . Of komen er een stel palmbomen ?
Of is het juist een figúúrlijke schaduw : het schuilen achter de rotswand ?
Setting op zich ziet er prima uit !

Enne..... kom maar op met de foto's ;)

Zonnige groet :D
Peter

Richard Cramer

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Ha die Herman,

Ik vind de chipping qua techniek wel goed geslaagd, echter niet altijd even logisch. Als voorbeeld neem ik de motorkap. Waar ik de chipping zou verwachten (randen) zit de Panzergele verf nog, waar ik minder chipping verwacht (het midden van de luiken) dáár is juist de verf afgebladderd...

Net als bij de panzer IV vind ik ook hier het schilderwerk mooi strak, kleuren zijn (voor zover ik kan zien bij kunstlicht en op deze afstand) natuurgetrouw.

Ook ik zie graag closr up-foto's (of je neemt het dio de eerstvolgende bouwavond mee :D ).

groeten, Richard.

Elco Elings

Lid van de TWENOT
Hey Herman,

Het ziet eruit dat de verf er niet gecontroleerd is afgekomen. De eerste paar x met deze methode had ik precies hetzelfde (onbedoelde) effect in ieder geval.
Als je wat vaker met deze methode hebt gespeeld dan kan je heel mooi gecontroleerd een afgesleten effect krijgen met o.a. een kwastje en tandenstokertje om aan te sluiten op Richard zijn verhaal qua slijtage.

Mocht je dit wel voor ogen hebben gehad dan heb ik niks gezegd, hoe dan ook het is niet negatief bedoeld hoor :idea:

Hoop dat je m meeneemt naar de bouwavond ;)

Bovenaan