Ik ga op vakantie naar Oekraïne en ik neem mee...

En wat inspiratie om je Leopard te upgraden...

Die Oekraiense Leopard is door kenners herkent als eentje die door de Canadezen aan Oekraiene gegeven is. Er zit namelijk een typisch Canadees IR nachtzicht apparaat voor de chauffeur op (dat uitsteeksel bij de gele pijl);

Schermafdruk o.jpg

Nu is Canada aan zijn Leopard 2's gekomen door Nederlandse exemplaren over te nemen....Dus wie weet is deze Leo wel een oud KL voertuig:oeps:

De Oekraieners zijn niet de eerste die ERA op een Leopard 2 geplakt hebben, de Grieken gingen hun al voor;

Vraagje, wat voor voertuig is dit “digging vehicle”?
Lijkt me toch geen Bat-2?
(foto komt van de BBC site)

gr. Tini
Bekijk bijlage 27221

Ik kwam datzelfde beeld tegen in een ander filmpje maar daarin werd ook de achterkant van het voertuig getoond;

Schermafdruk op 2023-07-02 18-32-01.png

Zodoende kunnen we stellen dat dit een Russische MDK-3 is. Een genie voertuig bedoeld voor het graven van loopgraven cq anti-tankgrachten. Onderstaand een filmpje met zo'n MDK-3 in actie;

Excplicit combat footage warning.

Weer een heftig filmpje dat maar weer eens aantoont dat de strijd in de loopgraven geen pretje is. Helemaal aan het begin van het filmpje, stappen de mannen nu uit een YPR?

Met alle filmpjes van de loopgravenstrijd valt me 1 ding op. In geen enkel filmpje heb ik ergens prikkeldraad versperringen gezien:oeps: . Is dat uit de mode of zou het helemaal niet effectief zijn in deze tijd?

Een YPR of AIFV, goed te herkennen aan de schietpoorten in de schuine zijkanten. Wat prikkeldraad betreft vraag ik me af of dat zo heel effectief is als de vijand moderne pantservoertuigen heeft om er doorheen te gaan. Ik denk dat je zoveel zou moeten leggen dat het inderdaad WOI-stijl dikke versperringen worden wil je er echt iets aan hebben wanneer er meer dan infanterie verschijnt?

prikkeldraad aanleggen is zeer tijdrovend werk en er is heel veel materiaal voor nodig.
De Russische Genie heeft geïnvesteerd in enorme loopgraafgraafmachines die snel enorme afstanden kunnen afleggen.

Sinds een week zit Twitter op slot voor niet ingelogde lezers, als je bijvoorbeeld de pagina van Oryx wil bekijken
via de link;

dan krijg je dit te zien;

Schermafdruk op 2023-07-10 17-35-16.png

Na allerlei uitvluchten te hebben verzonnen lijkt het er echt op dat Twitter alleen voor Twitter-leden gaat worden. Leuk dus voor al die overheidsinstanties die via Twitter de gehele bevolking van informatie wil voorzien. Zelf heb ik geen enkele behoefte om in het adressenbestand van Elon Musk te geraken dus lid worden van Twitter gaat in mijn geval zeker niet gebeuren.....dus zoeken we naar een omweg en die blijkt er te zijn. Als je van de originele Twitter link van Oryx het eerste deel (twitter.com) vervangt door canada.unofficialbird.com krijg je wel de Oryx pagina te zien. Dus ipv
https://twitter.com/oryxspioenkop gebruik je dan ; 'Oryx (@oryxspioenkop)'

De standaard achtergrond weergave bleek zwart te zijn en lastig leesbaar maar door op de knop preferences (tandwieltje symbool, geheel rechtsboven op de pagina) is dat door daar ´theme' op 'auto´ te zetten in een leesbaare witte achtergrond om te zetten.

Dus voor alle leden zonder Twitter die al aan ontwenningsverschijnselen begonnen te lijden....er is een remedie😇

Laatst bewerkt:
Gelukkig is er meer dan alleen Twitter, zoals de laatste analyse van Adam Tooze:

Gelukkig is er meer dan alleen Twitter

Natuurlijk zijn er andere sites a la Twitter; een veel gebruikte is bv Telegram. Toen het een paar maanden geleden begon te rommelen bij Twitter met de slechtere dienstverlening en betaalde accounts etc; is er al actief gezocht naar alternatieven. Een zo'n site is bv Mastodont waar een aantal bekende Twitter accounts hun extra toevlucht hebben gezocht. Noelreports is daar een voorbeeld van;

Op Mastodont kan je ook kijken op een '#' voor de laatste berichten over dat onderwerp met bv #ukraine

Newsie

Hoelang Twitter nog blijft voortbestaan is natuurlijk onduidelijk. Maar er zijn al diverse kapers op de kust die hun positie willen innemen. Zo zou het bedrijf Meta van Facebook eigenaar Zuckerberg een nieuw platform willen lanceren om Twitter onderuit te halen;

Laatst bewerkt:
De Leiding van de Krim maakte bekend;

brug0.jpg

Was er een auto ongelukje gebeurt op de Kertch-brug? Nee hoor, die brug is gewoon maar weer eens ingestort;

brug1.jpg

brug6.jpg

Vakantiegangers op de Krim wordt geadviseerd om een alternatieve route via de bezette Oekraiense provincies te nemen. Zo te zien zal het wel even duren voordat de vakantiegangers de brug weer kunnen gebruiken.

Laatst bewerkt:
Jeetje pascal, nu weet ik dat de wegen in belgië niet super zijn, maar dr zit een mega gat in het wegdek, dat moet bij jullie zelfs toch opvallen?

Volgens russen is elke kogel die er door hun tegenstander wordt afgeschoten terrorisme lijkt wel, maar hoe gaan ze dit straks allemaal repareren?

Nee daar heb je gelijk in, vermoedelijk was hier ook al een tijdje geen onderhoud geweest, dat hebben russen wel eens vaker, ik heb een een trawler gezien in ijmuiden die al zeker 10 jaar geen verf had gehad, want dat was schijnbaar niet nodig genoeg

Als je ziet in wat een korte tijdspanne die brug gereed was, denk ik niet dat het echt vakmanschap is...de krim is maar geanexeerd in 2014, en enkele jaren geleden was de brug al af...trouwens ik geloof niet echt iin de hedendaagse russische technische en bouwkwaliteiten. Als je ziet hoe hun tanks en andere wapens er aan toe zijn...1 grote corrupte boel is dat daar...

Over terroristen gesproken...
De juiste berichtgeving te vinden is niet het meest makkelijke deze tijden.
Maar als ik mijn vakantie richting Oekraïne wil plannen beslis ik één en ander
toch ook een beetje aan de hand van foto's.

Om mee te nemen lijkt een spuitje tegen hondsdolheid geen overbodige luxe en
ook een streng knoflook en een paar houten pinnen lijken gepast, ik bedoel,
je zal op doortocht in Belarus maar dit figuur tegen het lijf lopen :

Dmitry.jpg

Volgens de russen een oekrainse terroristische aanslag...
Omdat alles, als je het als „terrorisme” bestempeld, gelijk veel erger overkomt en de gemoederen veel meer bezighoudt. Die brug is een legitiem militair doel, want hij wordt gebruikt voor bevoorrading van een vijandelijk leger. Maar omdat het ze in Moskou beter uitkomt de Oekraïeners als terroristen af te schilderen, is het een aanslag en geen aanval — want dan zou het overkomen als een oorlogsdaad, en ze zíjn niet in oorlog …!

De schade aan de brug van boven gezien;

brug.jpg

Zo van veraf lijkt het allemaal niet zo erg; de Dukes of Hazard zouden er met de General Lee gewoon overheen knallen........😉 Maar om dat nu te proberen met een Russische Lada ipv een Dodge Charger.......

Laatst bewerkt:
Met YPR's in de aanval. In het onderstaande filmpje komt de rol van de YPR duidelijk naar voren. Ze zetten de infanterie snel af bij de bosranden die daarna de Russische stellingen aanvallen;

Dat het hierbij zeker gaat om voormalige Nederlandse YPR's mag blijken uit het onderstaande screenshot op ongeveer min 4.40;

Schermafdruk op 2023-07-27 09-01-12.png

Terug
Bovenaan