Identificatie gevraagd Duits 2de WO

Interesses
Diorama en vignettes, WO2
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:48
  3. 1:56 (28 mm)
  4. 1:72
  5. 1:76
  6. 120 mm
Nu bezig met
Vignettes WW2, enkel voertuig
Beste allemaal, heel bekende beelden en ik ging altijd uit van een halftrack, maar met deze still.. , ik zit nu toch weer te twijfelen van een Möbelwagen, flakvierling, zeldzaam, maar mogelijk, en ze waren er wel in die buurt (alleen dan vaak met 37 mm Flak 43, wat ook wel volgen de boeken is🙂
Grts1000012995.webp

Laatst bewerkt:
Ik zie tenminste 3 lopen, dus mobelwagen met vierling lijkt me dan logisch

Heb je ook een link naar het filmpje waar dit een beeld uit is?

Dit is een Möbelwagen, je ziet duidelijk de neergeklapte zijkanten en het Panzekampfwagen IV onderstel

Denk ik ook Frank, hij is ook te hoog voor de halftrack versie.
Het is een still uit dat filmpje van de aankomst van de Polen op landingszone bij Wolfheze of die van de tweede lift, in elk geval dus waar die gasten opstaan die een mg42 en een bren op een stel kratten balanceren om in de lucht te kunnen richten .
Grts

De polen zijn bij Driel geland.
Volgens mij zijn dit beelden van de Amsterdamseweg, en wordt er geschoten op de gliders die in Wolfheze landen.
Er zijn meerdere foto's van de Möbelwagens bekend, ze staan oa ook in de boeken van Marcel Zwarts.

Heb je ook een link naar het filmpje waar dit een beeld uit is?
wat ik nu ook wel opmerk is de verschillende hoogtes van de voertuigen die te zien zijn, ik denk dus dat het halftrack, mobelwagen, halftrack is.

Inderdaad gaat het om Pools materiaal, bij de landingszone bij Wolfheze, niet de Poolse hoofdmacht, de laatste van het filmpje is trouwens voor de expert

Ik zie alleen maar de vierling op een halftrack, geen Möbelwagen.... deze dus :

sdkfz-7-1.webp

De jou wellicht bekende beelden zijn behoorlijk geknipt en geplakt Peter, als het om een hele bosrand gaat, dan lijken alle shots op elkaar, ik zou bij deze still ook zeggen halftrack vanwege de korte pantzerplaat, het stukje dat te zien lijkt voor de loopwielen. Maar hij staat ook heel hoog, en stel dat stukje ervoor ander voertuig is .

Duidelijk te zien is de kromming van het spatbord wat niet op een Möbelwagen zit.
Ander voertuig is niet te zien of te herkennen op deze still.

Je maakt me aan het twijfelen Peter….

Terug
Bovenaan