huis in de oorlog en een WERKPLAATS

Een goede collega heeft ruim 500 uurtjes zitten denken en puzzelen om zijn ouderlijk huis eens lekker stuk te maken 😈
Het orgineel is in de jaren 30 gebouwd en zonder kleerscheuren door de oorlog gekomen.
Alleen is het in 1:35 wat minder fortuinlijk geweest.

PICT0275.jpg

PICT0263.jpg

PICT0265.jpg

PICT0277.jpg

PICT0273.jpg

En er zat voor mij ook wat bij 😀 , hij heeft van het hele gebouw mallen gemaakt en ik heb het eerste productiemodel gekregen!
Ik zal ook een itempje openen bij vraag en aanbod, kijken of er medebouwers zijn die interesse hebben in een echt nederlands huis.

Re: huis in de oorlog

Luguber wel een beetje om je eigen ouderlijk huis zo toe te takelen...opgekropte frustratie???

Opgekropte frustratie's..... 😀 😀 😀 Nee dat denk ik niet.
Maar hij had het orginele voorbeeld nog en wat tekeningen, dus dat was een goede basis om alles door te rekenen naar 1:35

Het huis is gemaakt van gips (alle staande muren)
De raam-, deur kozijnen , deuren , dakpannen e.d zijn van resin.
Het resin is van zeer gedetaileerde kwaliteit. De deuren hebben zelf slotplaten en ramen zijn voorzien van sponninglatten.

In de dakconstructie zit veel hout en heeft heel wat uurtjes gekost om dit zo te krijgen.
Verder zijn de muren aangekleed met echt behang 😱 . Dit zijn staaltjes die je bij de behangwinkel of d.h.z. zaak kunt krijgen.
In het model licht geen puin van het instorten, maar dat punt van kritiek had hij al van mij ontvangen.
Dit kon er nog niet in, anders kon ik het model niet mee nemen naar huis om er foto's van te maken.

Op vraag en aanbod staat de advertentie voor het huis.
Er zitten foto's bij waaruit het huis bestaat.

Via en vraag en aanbod een aantal reacties gehad.
Een verzoekje was om een kleiner deel van een huis.

Welnu , dat is er!

Dit is het hele huis
PICT0279.jpg

En van de linkervleugel met erker is deze hoek gemaakt
(tis nog een beetje abstract , want het moet nog in elkaar geprutst worden)
[imghttp://i1194.photobucket.com/albums/aa377/Moby70/P1060508.jpg][/img]
P1060509.jpg

P1060510.jpg

P1060511.jpg

Zal ook weer het huis bij de vraag en aanbod omhoog schoppen.

@Erik M
Als je reacties of aanvullingen hebt hoor ik het wel 😕:

Nu ook een werkplaats

Nu Erik weer wat mallen heeft gemaakt, heb ik nu een proefafgietsel van een (franse) werkplaats gekregen.
Had nog nooit een poging ondernomen in gips, maar ik mag zeggen "I like"
Werkt makkelijk en met een vijltje en een oud mesje, pas je zo de boel aan naar eigen smaak en inzicht.
Het gips dat Erik gebruikt voor zijn gietsels is lekker hard en dat werkt erg prettig....ook geen enkele luchtbubbel aangetroffen!

Hier wat eerste fofootjes.
(Indien er mensen zijn die interesse hebben in deze bouwwerken en zo iets hebben van , daar kan ik ook wat mee. Laat het me weten. Alles is te bestellen. Ook alles los, dus b.v. allen een gevel of muurtje)

P1060841.jpg

Dit is de orginele samenstelling

P1060843.jpg

Zo zou het er dus uit kunnen zien

P1060919.jpg

Dit is wat ik er van gemaakt heb. Flink de boel verzaagd en afgebroken
P1060921.jpg

Hi Janno,

Ik verkoop ze zelf niet, maar ik weet wel wie ze maakt en verkoopt.
Neem komtakt op met Erik Merkus, deze zit ook op dit forum (en misschien leest hij dit ook nog wel)
Ik zal Erik sowieso melden dat er intresse is....

Groet

Het huis op zich vindt ik heel mooi , ook qua vorm geving en sculptuur.
Maar , en dat zie ik vaker , zodra er dakpannen op een dak worden gelegd gaan een hoop mensen op miniatuurbasis vaak de fout in.
Zo ook bij hier..

De dakpannen dienen te rusten op horizontale dakpan latten. Elke pan rust op een lat.
Zoals het hier op de foto's staat afgebeeld "zweven" sommige dakpannen in het lucht ledige.

Ik weet wel....daar is er weer zo één... 🙄 ( mm Fu**er)

Maar ook op miniatuur en zeker op deze schaal is het eenvoudig dit correct te doen. Het is niet alleen
een kwestie van balkjes plakken en dan de pannen eroverheen draperen.

alsnog ziet het gebouw opzich er netjes uit

cheers

Eric

Eric Sikkema heeft wel gelijk.

Ik heb dit huis gebouwd en inderdaad wat "panlatten" aangebracht.
Nu hoeft dit niet over de hele lengte, een paar resin-sprietjes laten uitsteken is al voldoende.

Bovenstaande foto's moet je ook niet letterlijk nemen, gelden alleen als voorbeeld, want de dakconstructie moet je zowiezo zelf maken.

Bouwgroeten, Wim

Verder ben ik niet nieuwsgierig ofzo 🙄 maar ben toch even gaan kijken hoe dat nu zit met die dakpannen. Mooi plaatje gevonden (wel nogal klein) en inderdaad zit er een heel raamwerk. Denk dat je met wat dun balsahout zonder veel moeite die stripjes kan maken.

IMG_3926.jpg

Hallo,

Wat bij gebouwen steeds een probleem is, is het metselwerk (ook bij de commerciëlen merken).
De stenen "liggen" namelijk niet goed.

Zoals hier ook liggen ze "gestrekt" en dient het afwisslend een laag "gestrekt" te zijn en een laag "kops" te zijn. De volgende "gestrekte" verspringt dan weer ten opzichte van de vorige "gestrekte" laag. Dit komt omdat de muren meestal drie stenen dik waren. Dus men moest zo metselen om de muren te "binden".
Andere methoden bestonden ook (bijvoorbeeld; gestrekt/kops/gestrekt) maar waren minder voorkomend.

Half steense muren (dus enkel "gestrekt" lagen) bestonden ook al sinds de jaren '30 maar waren nog een uitzondering (de meeste gebouwen in de jaren '40 stonden er wel langer dan een paar jaar).

Voor wie dit "Chinees" is wil ik wel een paar foto's plaatsen.

Het verbaast mij steeds hoe ongelofelijk diep men soms in detail gaat bij voertuigen en uitrusting en dat de gebouwen aan de aandacht ontsnappen.

Vriendelijke groeten,

Gert

Dat komt dan omdat ze puur als vulling (dus niet of weinig dragend) werden ingezet. Het is in zijn algemeenheid zinloos dan een muur ipv 1/2 steens, steens of 1 1/2 steens te maken. Dat doe je pas als er heel veel gewicht op komt of als je er stabiliteit uit moet halen.

Oscar

Hallo,

Hierbij de "prentjes";

Het "verband", zoals het veel voorkomt op modellen maar wat pas vanaf de jaren '50 echt in voege kwam.

En dit is het correte "verband" voor de tweede wereldoorlog (en vele jaren daarvoor ...).

En om het helemaal af te maken, de iets "betere" huizen hadden hun voorgevel in "snijwerk" dus een opliggende voeg (maar of dit zin heeft in schaal ?).

De reden van de verschillende "verbanden" is eenvoudig, vroeger was er geen spouwmuur en droeg het dak volledig op de buitenmuur. Vandaar dat deze stevig (en dik) moest zijn. Vandaag is het zichtbare metselwerk eigenlijk versiering en is een halve steen voldoende.

Vriendelijke groeten,

Gert

Terug
Bovenaan