Hornissen

Maar dan echte en geen Panzerhaubitzen :). Ik heb nog nooit zo veel wespen gezien als dit jaar maar we hebben nu ook voor het eerst een Hoornaars nest bij het huis. Het blijken Europese hoornaars te zijn en geen Aziatische dus het nest mag blijven zitten. Kennelijk eten deze hoornaars vooral andere insecten waaronder gewone wespen en komen ze in principe niet op zoetigheid af. Deze hoornaars zijn behoorlijk groot en zullen zo rond de 4.5cm lang zijn schat ik. Het nest is als een idioot aan het groeien, foto van 4 dagen geleden :

KUXLvTR.jpg


Heb deze foto's zojuist gemaakt :

nK5OKjz.jpg

3JrdfiU.jpg


Arjan
 
Ondanks hun vermelde zachtaardigheid (steken nauwelijks en dan niet erger dan de doorsnee wesp) zijn ze vanwege hun grootte en hun nadrukkelijk aanwezige brommende geluid behoorlijk indrukwekkend.
We hebben ze hier ieder jaar in en rond het huis en ik kan er niet echt aan wennen. Maar prachtige beesten om te bekijken (gevangen in een glazen pot, vlak voor hun vrijlating).
 
Wauw prachtig, maar toch wel een gelukkie dat het hier de milde variant betreft 😅

Mijn close encounter jaren geleden :
Dsc00687s.jpg

In Barneveld vooralsnog rustig qua Wespen en Hoornaars... tot nu slechts één levende en één dode Wesp gezien 🤞
 
Laatst bewerkt:
Heel erg mooi om te zien hoe deze dieren leven.

Wespen worden vaak als hinderlijk ervaren. En geeft bij veel mensen, ook mij, vaak een onrustig gevoel. Hun gedrag en jasje werken daar aan mee. En voor sommigen is een wespensteek ronduit gevaarlijk.

Ik heb me er afgelopen tijd een beetje in verdiept en gelezen dat ze in Duitsland zelfs beschermd zijn. Ze hebben ook hun nut als insectenverdelgers. Dit jaar valt het in Scherpenzeel (dicht bij Barneveld) mee met de aantallen. Als we buiten eten, komen er een paar kijken. Rustig hun gang laten gaan en je zelf rustig gedragen heeft als gevolg dat ze meestal snel vertrekken. Een wesp die in gevaar is, alarmeert namelijk zijn soortgenoten. Aan de voorkant van ons huis zijn er echter tientallen druk met de luizen in de leilindes. Dat zal mogelijk ook helpen.

De hoornaar is een ander slag, ik heb er een enkele keer een gezien. En in voorkomen zijn ze indrukwekkender dan de wesp. Ik hoop dat je ervan kunt genieten, zeker de bouw van dit nest.

Groeten, Jan
 
Het nest zal nu toch wel niet veel groter meer worden hoewel ze nog steeds aan het bouwen zijn. De hoornaars zijn nu inmiddels wel overgestapt op zoetigheid en zitten nu op onze resterende druiven, appels en peren. We hadden een heel goede druivenoogst dit jaar en er zijn er gelukkig niet al te veel aangevreten door wespen en hoornaars.

9y8iTI0.jpg

CPTlV1i.jpg

QdGs9qi.jpg


Ik heb geen enkele steek opgelopen ook niet van wespen hoewel er daar ook erg veel van waren. Ik ben drie jaar geleden eens flink te grazen genomen toen ik een hooibaal pakte waar een wespennest in zat .....

Arjan
 
Prachtig ! en die slak met z'n eigen huisje op z'n rug komt zeker de architectuur bewonderen ;)

Vertrekken de Hoornaars wanneer het winter wordt ?
 
Alle hoornaars sterven aan het eind van het seizoen, wat resteert zijn een stel nieuwe koninginnen die uitvliegen en moeten zien te overwinteren :

Voortplanting en Levensduur​

Een hoornaar koningin ontwaakt rond eind april uit haar winterslaap. Zij zal direct na ontwaken beginnen met het bouwen van een nest. In de periode daaropvolgend breid het nest zich uit en zullen er taken worden overgenomen door de werksters die uit de eerste eieren van de koningin worden geboren. Deze werkster verschijnen medio juni op het toneel. Hierna ontwikkeld het nest zich tot zo’n 1000 exemplaren groot. Rond augustus zal de koningin beginnen met het werpen van vruchtbare nakomelingen. De vruchtbare koninginnen vliegen eind augustus begin september uit om te paren met de vruchtbare mannetjes. De mannetjes overleven deze paring niet. De bevruchte koninginnen zullen vervolgens een plek zoeken om te overwinteren om het volgende jaar in april weer te ontwaken uit hun winterslaap.

Vorig jaar hadden we een wespendief in de buurt die minstens 1 wespennest in onze wei heeft opgegraven :


Wat die huisjesslak betreft, die hoort eigenlijk door egels te worden opgeruimd (op de grond weliswaar, klimmen en abseilen doen ze niet graag die egeltjes :)). Spijtig genoeg lijken er bij ons de laatste tijd weinig egeltjes te zitten.

Groet,

Arjan
 
Zo mooi hoe de natuur haar gang gaat, bedankt voor de info :+:

weinig egeltjes
die hebben het niet makkelijk in ons keurig aangeharkte landje... gelukkig heb ik een mini jungle achter het huis, waar het ook wemelt
van die huisjesslakken.... en vrijwel elke avond scharrelt er een Egel rond, die ik gedurende de droge periode voorzag van water (in een
ingegraven schaaltje) en wat kattebrokjes die ook steeds allemaal op geknabbeld werden. 🦔
 
De droogte heeft de egels geen goed gedaan. Ik heb op een bepaald moment ons gazon water gegeven om te zorgen dat de merels voedsel hebben. Niet sproeien, maar een laagje water erop en dat in de grond laten zakken.
Mooi om een wespendief in de omgeving te hebben. Die hebben een redelijk gebied nodig.
En ja, ook mijn collega had last van wespennesten in de grond van zijn weiland. Als je het te laat doorhebt, ben je wel de pineut. Uiteindelijk met een portie steken afgelopen. Zelfs de koeien werden te grazen genomen.
 
Ik zit niet te wachten op een nest in huis, dus (helaas) kop eraf en voor de foto even gelijmd.

Overigens is alleen de angel al bijna een cm lang als hij er mee steekt.
 
Prachtig !! maar ik zou niet erg rustig zitten wanneer zo een wezen binnenshuis is :nouja:
 
Ik ook niet, dus ik heb de rollen zo snel mogelijk omgedraaid.

Eerst vangen, het bleek geen Aziatische, maar in een woonwijk wil je geen nest van deze dieren...
 
Het is de Europese Hoornaar. Een soort die hier hoort. Herkenbaar aan het vele rood. De Aziatische Hoornaar (een zeer ongewenste exoot) heeft dat rode niet en heeft gele poot uiteinden en is wat kleiner.
Hoewel de Europese hoornaar er een stuk forser uitziet dan een gewone wesp, is er eigenlijk geen reden tot paniek. Ze zijn niet agressief naar mensen toe. Wie een nest van hoornaars ontdekt, kan dat gerust laten zitten. Zit het te dichtbij dan kun je het laten verwijderen.
 
Machtig interessant beest!
Wij hebben ze hier ieder jaar en dat gebrom van deze dames is toch altijd wel een ietwat imponerend en intimiderend.
Het grote nadeel is, is dat zij erg veel interesse tonen in onze lampen op ons voorhoofd ('s avonds wordt het hier al snel vroeg donker, na augustus) en dan zo'n brommert recht voor je neus of in je sik is niet leuk.
 
Het grote nadeel is, is dat zij erg veel interesse tonen in onze lampen op ons voorhoofd ('s avonds wordt het hier al snel vroeg donker, na augustus) en dan zo'n brommert recht voor je neus of in je sik is niet leuk.

Nee, die arme Hornaars dan. Ben je rustig aan het vliegen, zie je een leuk lampje wat je eens gaat bekijken.... zit er een enorme Ron-met-sik achter dat licht.
Ik bedoel maar.
 
Het is me vorig jaar ook opgevallen dat die Hoornaars nogal eens rond mijn hoofd zoemden als ik 's nachts de hond nog even naar buiten liet. Ik had toch geen lamp op mijn hoofd of in mijn hand. Dit zorgt bij mij in ieder geval toch wel voor een licht verhoogde hartslag hoewel ik weet dat ze in principe niet zullen steken. Ik begrijp dat de Europese Hoornaar de enige wespensoort is die 's nachts jaagt (veelal op nachtvlinders). Dat is dus ook weer een verschil met de Aziatische Hoornaar die 's nachts niet actief is.

acht[bewerken | brontekst bewerken]​


"Hangende" hoornaar

Hoornaar met prooi (honingbij)
De meeste bijen en wespen houden niet van nat weer of van wind en blijven dan in het nest. De hoornaar is zelfs dan actief op zoek naar prooien voor de larven. De hoornaar vliegt zelfs 's nachts, wat zeer ongebruikelijk is voor wespen. De wesp wordt aangetrokken door kunstlicht en komt dan af op menselijke bebouwing. De hoornaar is in staat om bij maanlicht ook 's nachts te jagen en maakt dan veel nachtvlinders buit.[1] De hoornaar is een effectieve insectenbestrijder doordat hij grotere prooien aankan dan de andere wespen. Ook grote insecten als libellen worden gedood en met de sterke kaken in stukjes geknipt.

De hoornaar heeft een kenmerkende manier van eten. De wesp hangt dan ondersteboven aan een tak waarbij het dier slechts een enkele poot gebruikt om zich te ankeren. De overige poten worden gebruikt om de prooi vast te houden terwijl deze door de kaken aan stukjes wordt geknipt. Een prooidier wordt hierbij eerst ontdaan van de vleugels, poten en kop door deze eraf te bijten, daarna wordt de rest van de prooi fijngemalen en naar het nest gebracht.

Bron :


Arjan
 
…De overige poten worden gebruikt om de prooi vast te houden terwijl deze door de kaken aan stukjes wordt geknipt. Een prooidier wordt hierbij eerst ontdaan van de vleugels, poten en kop door deze eraf te bijten, daarna wordt de rest van de prooi fijngemalen…..
Klinkt heftig …. Hoewel ik ook wel iets van met name mannelijk gedrag bij de BBQ herken ..beetje maar 🤭
 
Terug
Bovenaan