Hornissen

Maar dan echte en geen Panzerhaubitzen :). Ik heb nog nooit zo veel wespen gezien als dit jaar maar we hebben nu ook voor het eerst een Hoornaars nest bij het huis. Het blijken Europese hoornaars te zijn en geen Aziatische dus het nest mag blijven zitten. Kennelijk eten deze hoornaars vooral andere insecten waaronder gewone wespen en komen ze in principe niet op zoetigheid af. Deze hoornaars zijn behoorlijk groot en zullen zo rond de 4.5cm lang zijn schat ik. Het nest is als een idioot aan het groeien, foto van 4 dagen geleden :

KUXLvTR.jpg

Heb deze foto's zojuist gemaakt :

nK5OKjz.jpg

3JrdfiU.jpg

Arjan

Schalen
  1. Echte voertuigen
  2. 1:35
Nu bezig met
SherMANIA!
M4 2AD Normandië
M4A1 9 AD Germany '45
M4A3 6AD Ardennen '44
M4A3E8 2ID Korea '51
Ondanks hun vermelde zachtaardigheid (steken nauwelijks en dan niet erger dan de doorsnee wesp) zijn ze vanwege hun grootte en hun nadrukkelijk aanwezige brommende geluid behoorlijk indrukwekkend.
We hebben ze hier ieder jaar in en rond het huis en ik kan er niet echt aan wennen. Maar prachtige beesten om te bekijken (gevangen in een glazen pot, vlak voor hun vrijlating).

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
WW1 Gevleugeld Oorlogstuig
What If, SciFi, Fantasy
Nu bezig met
1:35 FlaK 36
Wauw prachtig, maar toch wel een gelukkie dat het hier de milde variant betreft 😅

Mijn close encounter jaren geleden :
Dsc00687s.jpg

In Barneveld vooralsnog rustig qua Wespen en Hoornaars... tot nu slechts één levende en één dode Wesp gezien 🤞

Laatst bewerkt:

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Interesses
Britse Gemenebest WW2
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Fordson WOT 6 GS, AEC MkI, Scammell Pioneer Recovery
Heel erg mooi om te zien hoe deze dieren leven.

Wespen worden vaak als hinderlijk ervaren. En geeft bij veel mensen, ook mij, vaak een onrustig gevoel. Hun gedrag en jasje werken daar aan mee. En voor sommigen is een wespensteek ronduit gevaarlijk.

Ik heb me er afgelopen tijd een beetje in verdiept en gelezen dat ze in Duitsland zelfs beschermd zijn. Ze hebben ook hun nut als insectenverdelgers. Dit jaar valt het in Scherpenzeel (dicht bij Barneveld) mee met de aantallen. Als we buiten eten, komen er een paar kijken. Rustig hun gang laten gaan en je zelf rustig gedragen heeft als gevolg dat ze meestal snel vertrekken. Een wesp die in gevaar is, alarmeert namelijk zijn soortgenoten. Aan de voorkant van ons huis zijn er echter tientallen druk met de luizen in de leilindes. Dat zal mogelijk ook helpen.

De hoornaar is een ander slag, ik heb er een enkele keer een gezien. En in voorkomen zijn ze indrukwekkender dan de wesp. Ik hoop dat je ervan kunt genieten, zeker de bouw van dit nest.

Groeten, Jan

Het nest zal nu toch wel niet veel groter meer worden hoewel ze nog steeds aan het bouwen zijn. De hoornaars zijn nu inmiddels wel overgestapt op zoetigheid en zitten nu op onze resterende druiven, appels en peren. We hadden een heel goede druivenoogst dit jaar en er zijn er gelukkig niet al te veel aangevreten door wespen en hoornaars.

9y8iTI0.jpg

CPTlV1i.jpg

QdGs9qi.jpg

Ik heb geen enkele steek opgelopen ook niet van wespen hoewel er daar ook erg veel van waren. Ik ben drie jaar geleden eens flink te grazen genomen toen ik een hooibaal pakte waar een wespennest in zat .....

Arjan

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
What If, SciFi, Fantasy
Nu bezig met
Prachtig ! en die slak met z'n eigen huisje op z'n rug komt zeker de architectuur bewonderen ;)

Vertrekken de Hoornaars wanneer het winter wordt ?

Alle hoornaars sterven aan het eind van het seizoen, wat resteert zijn een stel nieuwe koninginnen die uitvliegen en moeten zien te overwinteren :

Voortplanting en Levensduur​

Een hoornaar koningin ontwaakt rond eind april uit haar winterslaap. Zij zal direct na ontwaken beginnen met het bouwen van een nest. In de periode daaropvolgend breid het nest zich uit en zullen er taken worden overgenomen door de werksters die uit de eerste eieren van de koningin worden geboren. Deze werkster verschijnen medio juni op het toneel. Hierna ontwikkeld het nest zich tot zo’n 1000 exemplaren groot. Rond augustus zal de koningin beginnen met het werpen van vruchtbare nakomelingen. De vruchtbare koninginnen vliegen eind augustus begin september uit om te paren met de vruchtbare mannetjes. De mannetjes overleven deze paring niet. De bevruchte koninginnen zullen vervolgens een plek zoeken om te overwinteren om het volgende jaar in april weer te ontwaken uit hun winterslaap.

Vorig jaar hadden we een wespendief in de buurt die minstens 1 wespennest in onze wei heeft opgegraven :

Wat die huisjesslak betreft, die hoort eigenlijk door egels te worden opgeruimd (op de grond weliswaar, klimmen en abseilen doen ze niet graag die egeltjes :)). Spijtig genoeg lijken er bij ons de laatste tijd weinig egeltjes te zitten.

Groet,

Arjan

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
What If, SciFi, Fantasy
Nu bezig met
Zo mooi hoe de natuur haar gang gaat, bedankt voor de info :+:

weinig egeltjes
die hebben het niet makkelijk in ons keurig aangeharkte landje... gelukkig heb ik een mini jungle achter het huis, waar het ook wemelt
van die huisjesslakken.... en vrijwel elke avond scharrelt er een Egel rond, die ik gedurende de droge periode voorzag van water (in een
ingegraven schaaltje) en wat kattebrokjes die ook steeds allemaal op geknabbeld werden. 🦔

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Interesses
Britse Gemenebest WW2
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Fordson WOT 6 GS, AEC MkI, Scammell Pioneer Recovery
De droogte heeft de egels geen goed gedaan. Ik heb op een bepaald moment ons gazon water gegeven om te zorgen dat de merels voedsel hebben. Niet sproeien, maar een laagje water erop en dat in de grond laten zakken.
Mooi om een wespendief in de omgeving te hebben. Die hebben een redelijk gebied nodig.
En ja, ook mijn collega had last van wespennesten in de grond van zijn weiland. Als je het te laat doorhebt, ben je wel de pineut. Uiteindelijk met een portie steken afgelopen. Zelfs de koeien werden te grazen genomen.

Bovenaan