Horch 1a, familie (update 10-1-2026)

PietvanHees

Regiocoördinator Zuid-Oost
Lid van de TWENOT
Op mijn plankje staat Horch 1a, 1980 Tamiya. Een van de laatsten die op de wand in Historama Wereld komt. Eentje die ik minstens 40 jaar geleden heb gebouwd. Netjes gebouwd, met een beetje schade maar een beetje achterhaald. Al die oude dingen zijn door mijn vingers geweest.. Hé! staat er maar één op de muur? Ja dus. Maar ik moet er nog veel meer hebben. Dus nog maar eens in de voorraad gedoken.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=--=-=-=-=--=-=-=-=--=-=--=-
IMG_20251225_161203.webp

IMG_20251225_161312_1.webp
Een braaf gebouwd antiek model even zijn jasje uitgetrokken, en een scherp mes gezocht.

IMG_20251225_113827.webp
Hoe doe je dat? nou gewoon. Voorzichtig, want de plaat is een milimeter dig, maar wat er in it is veel dunner en kwetsbaarder. Vorzichtig op punten waar krachten op komen de hoeken eruit knippen. Inritsen met een scherp mes en je hebt meer plaatmateriaal over dan dat er onderdelen zijn.

IMG_20251225_122216.webp

IMG_20251225_120545.webp
Om te voorkomen dat je een kilo schuurwerk hebt, kort aan de rand inritsen, maar waar je niet duidelijk kunt zien waar het verder gaat: gewoon eraan laten zitten.

IMG_20251225_122155_1.webp
Gaatje boren in de hoekjes en een kruisje tussen die gaatjes ritsen

IMG_20251225_122155_1.webp

Hier kun je in de bovenhoek van het achter raam zien waar die gaatjes vooe dienen.

IMG_20251225_122637_1.webp

Van binnenuit de kruisjes "breken, en voorzichtig die driehoekjes naar binnen drukken.

IMG_20251225_122953.webp
Kozijnen, buitenrand en binnenkant vlakschuren, en de masllking tape zoeken.

IMG_20251225_155459_1.webp
Doosje is klaar om te passen op het chassis.

Laatst bewerkt:
Hoeveel echte varianten zijn er? Nou, ongeveer 6. Ze hebben allemaal een verkeerde achterkant. Gefixt op de flank. Brede rechte deuren. 1 handgreep. Er is een late versie met het reservewiel binnen. Een verlengde radio wagen, en n de 1b met uitgemaakte deuren op zijn achterdeuren. De bron van Tamiyas foute deuren. En links achterin? De bron van: ik loop ze even na, gewoon standaard. De ambulance heeft een aantal verbeteringen in zijn zijkanten. Volgende keer meer details.IMG_20251231_002425.webp

Goede voornemens? Meer droom projecten bouwen en meer projecten afronden. De wens om die heerlijke bestel autos die vaak een ambulance zijn te bouwen trekt wel letterlijk en figuurlijk een doos open. Eigenlijk een project uit de 80-er jaren. En er is niet eens zoveel nodig om de antieke Tamiya kloppend te maken. De achterklep is het enig echt storende. Vandaar de volgende oefening:
IMG_20260101_093516.webp
De deuren zijn recht en bijna volle breedte. Éen greep ipv 2. Dus deze gerecyclede horch heeft nog wat schuurwerk rond die greep, en wat nieuwe details te gaan.

De ambulance heeft nu de wanden en het dak passend.
IMG_20260101_093349.webp
De rand rond het reservewiel en de indrukken van de deurklinken zijn stak. De aansluiting aan de spatborden is bijna naadloos. Het doosje dat ontstaat is, staat los. Het dak in de vacu is 3 mm te breedte, en dus doorgesneden en weer geplakt. Daarmee kloppen de randen behalve een achterhoek. De aansluiting aan het voorraam doet me twijfelen of het dak wel recht moet zijn. Misschien moet het bij de voorraam wel breder zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
En jawel, de bovenlijn van het voorraam is te smal, Dus die 3 mm die er aan de achterdeuren nodig iaf moet, mag er nu voor weer tussen. Dat zijn dus een hele verzameling strookjes er weer tussen.
IMG_20260104_115531_1.webp

Wat wel al klaar is voor de verf:

IMG_20260104_082819.webp
De standaard uitvoering waar alles mee is begonnen.

IMG_20260104_082804.webp

IMG_20260104_070734_1.webp
Scharnieren, sluitingen middensteuntjes en wat missende onderdelen aan de flaf

IMG_20260104_070800_1.webp
Van beiden zijn de notek's en de afstands pinnen op de spatborden vervangen

De voorraam en het tussenschot van de ambulance zijn passend. (randje aan de voorkant moet nog iets stijler. De hoeken van de box moeten voor gefixt. (Eerst even drogen.) Daarna kunnen alle stijlen strak en kunne de details erop. Nummer 3 de Horch 1b (pionier versie met de deuren los achterop is af voor wat betreft de bouw.
IMG_20260110_104218.webp

Nummer 4, de late uitvoering met één reserve wiel in de body, is grofstoffelijk structureel klaar plamuur schuren in de volgende stap en controle of alles strak is. De deurscharnieren onder zijn op deze versie lager geplaatst, dus die zijn er even af.
DE buizen boven de vulopeningen zitten er ok in. Eerst maar even goed drogen.
IMG_20260110_125349.webp

Op dit tempo heb ik met een week of zo de eerste batch van 6 voertuigen klaar,

Ik zie nog wel het nodige plamuur dat nog wat verder afwerking kan gebruiken volgens mij voordat de verf er op kan. En idem voor was korsterige verfplekken en de naad over de banden……kleine moeite in nabewerking maar veel plezier in het eindresultaat.

Ik kijk ze nog even na, Walter. Die naden op die banden, maar er moet aan allemaal nog "grondverf" en daar komt meestal ook nog van alles uit. Met het schuren hier en daar heb ik zelfs 2 verflagen aangetroffen. als het na qua kleur allemaal strak is komen er misschien zelfs nog plamuurrandjes in beeld.

Maar die laatste, die 2e versie met zijn reserve band binnen heeft pas de eerste voorzichtige plamuur over de toegevoegde plastic. meestal moet er zelfs rrn derde dunne laag aan te pas komen. Komt goed.

Terug
Bovenaan