Het virus is weer terug...

Schalen
  1. 1:35
... Het modelbouw virus 👍😛

Na flinke tijd niks gedaan te hebben begon het weer te kriebelen. Begon met weer kijken van youtube kanalen/videos.
EN toen sloeg het toe..... Zolder weer fatsoeneren, oude rommel opruimen (oude dozen van hardware etc die toch enkel stonden stof te vangen....
Weer 2 mooie lege bureaus over!

Airbrush spuitcabine gekocht die mooi op het langere bureau past en de afvoer uit het zolderraam.
Ook na eindelijk lang nadenken de proxxon foamcutter gekocht. Want voorheen was het altijd gedoe met piepschuim en foam. Lastig snijden met altijd net te korte mesjes etc. Overal piepschuim die aan bleef hangen als statische bolletjes.....

Statisch grass ding gekocht in china (ook maar eens gedaan na jaren).

En dankzij de proxxon wat kleine dingen getest mbt werking. Wat een fijn apparaat is het 😀
Resultaat is dat ik eerst eens een hoop oude modellen die dus ook al jaren op een plankje stonden kon "afronden". Of ja eindelijk eens een plekje kon geven.

Deze dus nog net eind december kunnen afronden:
20231230_135849-1703x768.jpg
20231230_135903-1703x768.jpg
20231230_135909-1703x768.jpg

En nog een oud vignet met 2 para figuren erop van de oude base gehaald (groot rond fotolijstje en deze (ook als test met de proxxon, en de statisch grass ding) op een compactere base gezet van restant foam. Daarna ook maar eens 2 oude houten sokkels afgerond met 2 figuren erop (geen idee waar ik die ooit vandaan heb. Maar stonden al jaren stof te vangen....)
20240110_131829-1703x768.jpg

Nu bezig met een andere "plank zitter" om te kijken wat daar van te maken. Huis is van gips en daar de ondergrond vanaf gehaald. Was ook een dikke gipsplaat met een straat structuur erin. Maar alles bij elkaar lomp zwaar mbt gewicht. Dus enkel het gebouw overgehouden.
Ennnn de proxxon gepakt om te testen met piepschuim afval in een rondje te snijden. Missie gelukt 🙂
Heel toevallig zelfde afmeting als het draaiplateau..... (werkte perfect om die op de proxxon te zetten en zo het schuim te kunnen draaien in een mooie vloeiende ronde 🙂 Oud model van de plank erbij gehaald en erop gezet. Geen idee welk merk die is/was..... Moet er nog tracks voor kopen want de oude vielen van ellende spontaan uit elkaar.... Dus nog ff zoeken naar iets passends.

20240108_151519-346x768.jpg 20240108_151527-346x768.jpg 20240108_151536-346x768.jpg 20240108_151803-346x768.jpg

Kwam na nog meer opruimen op een andere kamer nog wel een oude helicopter in doos tegen (revell 04644) die ik jaren terug op de SMC in veldhoven had gewonnen met een lotje trekken 😛
Maar ik bouw geen vliegtuigen/helicopters.......

En kwam er achter dat ik een DioDump huis (DDO51 Ardennes Farm Yard ´Gouvy') ooit dubbel gekocht heb. Dus 1 moet ik er nog steeds keer bouwen.
De 2e denk keer verkopen ofzo 🙄

Hoi Paul, leuk dat het virus weer is ontwaakt...en hóé... het enthousiasme straalt er vanaf 🙂👍

Wat je laat zien ziet er goed uit, veel plezier met de hernieuwde bouwlust

Hoi Paul, leuk dat het virus weer is ontwaakt...en hóé... het enthousiasme straalt er vanaf 🙂👍

Wat je laat zien ziet er goed uit, veel plezier met de hernieuwde bouwlust
Thx.
Weer even verder lopen knutselen met restanten foam wat ik nog had. Dus nieuw rondje gemaakt zodat ik hier ook als test eens kon spelen met tegels maken. Na 15 minuten begon ik wel scheel te kijken op de liniaal. Dus keer op papier denk een malletje maken met wat minder streepjes als afleiding 🙄

20240111_140740-1703x768.jpg

Maar na een tijdje toch een straat en stoep vol gekregen. Toch best leuk resultaat voor de 1e keer 🙂

20240111_150027-346x768.jpg

Zodra er weer een beurs is in de buurt (afgelopen jaar SMC gemist...) eens wat platen xps scoren denk.
Ook nog keer wat verf weer aanvullen en dergelijke. Maar veel tamiya/gunze spul is overal uitverkocht. Dus hopelijk weer binnenkort binnen zodat ik alles in 1x kan bestellen 🙂

Want vorige week nog keer die vallejo primers geprobeerd...... maar het is nog steeds niet mijn favoriet.

Welkom terug Paul. Ik vond vooral die Pak40 indrukwekkend, de kou bekruipt je gewoon!
Hoop dat je nog een tijd 'besmet' blijft dan 🙂
Thx. Hoop het ook. Blijft wel lekker met muziek op de achtergrond en bouwen 🙂

Klein stukje verder met de base. Ook wat winkels af geweest voor klein spul.
Plastic bakjes/bekertjes vinden is lastig merkte ik. Alles is van papier/karton tegenwoordig....
Maarrrrrr daar was de Xenos 😛
De perfecte plastic bekertjes (40ML) gevonden om verf in te mixen bijvoorbeeld. Mochten mensen nog op zoek zijn: Plastic shotglazen - 40 ml - set van 40 | Xenos 👍

Bij de Action rol dubbelzijdige (tapijt) tape (dunne variant) gevonden: https://www.action.com/nl-nl/p/2529766/tcx-tapijttape/

En bij de hornbach een rolletje dun hout. Huh? Ja 😛 Schijnbaar heet dat "kantenband".
Maar in dit geval perfect voor de base die ook rond is dus makkelijk in gebruik. En met 4 meter op een rolletje is dat meer dan genoeg.
Zie: Kantenband kopen? | HORNBACH | Koop online

Beste is ze hebben verschillende kleuren. Had nu een hout variant, maar wil je iets anders als base kan je ook voor een beton look gaan.
En dmv die action tape perfect te plakken 😀

Mbt de randjes afknippen/snijden wel beetje oppassen want is dun hout dus wil versplinteren/scheuren.
Maar met beetje geduld krijg je zoiets:

20240112_141035-1703x768.jpg

20240112_141103-1703x768.jpg
20240112_141042-346x768.jpg

Nu nog verven, daar ben ik nog minder goed in dus dat gaat nog wat worden 😛

Afgaande op het huis moet dat toch ook wel lukken?

(Maar even als dienstmededeling: ik ga dit onderwerp even verplaatsen van het Café naar het Fotoalbum, want daar past het ondertussen beter 🙂 )

Afgaande op het huis moet dat toch ook wel lukken?

(Maar even als dienstmededeling: ik ga dit onderwerp even verplaatsen van het Café naar het Fotoalbum, want daar past het ondertussen beter 🙂 )
De verf op het huis is ooit met een kwast gedaan (geen idee welke verf/kleur).
Maar wil die toch opnieuw doen met een vers laagje verf (en vooral nog ff het stof eraf vegen).

De base inmiddels voorzien met wat muurvuller voor tussen de straattegels. En toen die droog was in een zwarte primer gezet.
Manmanman weer lopen vloeken met die vallejo black primer. Laatste restant ligt nu in de kliko..... 😛
Heb die rubber primer nooit fijn gevonden en vandaag was de maat vol, was er klaar mee.

Nu wachten tot de Mr. Finishing Surfacer 1500 (en thinner 400) weer op voorraad is in een shop zodat ik die kan bestellen (en wat andere dingen) en kan gaan proberen 🙂

@Paul Meelen

Kantenband is over het algemeen geen hout (enkele uitzonderingen daar gelaten).
Het band dat jij hier gebruikt is over het algemeen voorgelijmd (dan heet het strijkband), ik ben daarom ook een beetje verbaast dat jij dubbelzijdige tape gebruikt.
Als het niet voorgelijmt is gebruik je contactlijm (bv. bison kit) om het te lijmen. Plakband wordt na verloop van tijd aan de randen vies, omdat het nog steeds plakt en er vuil aan blijft plakken.

Misschien moet je even de verpakking controleren, als het voorgelijmd is kun je het met een strijkijzer lijmen. Je drukt het band op de ondergrond met het strijkijzer en laat de lijm smelten, daarna het strijkijzer eraf maar wel met iets kouds aangedrukt houden tot het afgekoeld is.
Zet de temperatuur van de strijkbout niet te hoog anders wordt het materiaal bros, en doe een dun doekje (Katoen) tussen het strijkijzer en de strijkband.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

En mocht je overgaan op Bison kit:
Zelf onlangs geleerd op de Bison lijm academy: beide oppervlakken heel dun insmeren, goed uitspreiden.
Laten drogen tot het voor je gevoel niet meer plakt en dan pas op elkaar drukken. Dan zit het gelijk als een huis zo vast.

Laatst bewerkt:
@Paul Meelen

Kantenband is over het algemeen geen hout (enkele uitzonderingen daar gelaten).
Het band dat jij hier gebruikt is over het algemeen voorgelijmd (dan heet het strijkband), ik ben daarom ook een beetje verbaast dat jij dubbelzijdige tape gebruikt.
Als het niet voorgelijmt is gebruik je contactlijm (bv. bison kit) om het te lijmen. Plakband wordt na verloop van tijd aan de randen vies, omdat het nog steeds plakt en er vuil aan blijft plakken.

Misschien moet je even de verpakking controleren, als het voorgelijmd is kun je het met een strijkijzer lijmen. Je drukt het band op de ondergrond met het strijkijzer en laat de lijm smelten, daarna het strijkijzer eraf maar wel met iets kouds aangedrukt houden tot het afgekoeld is.
Zet de temperatuur van de strijkbout niet te hoog anders wordt het materiaal bros, en doe een dun doekje (Katoen) tussen het strijkijzer en de strijkband.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
In dit geval zat er geen lijmlaag op (heb wel ooit andere gehad met zo'n lijmlaag erop die ik gebruikt heb voor een vensterbank en dan inderdaad met strijkijzer). Maar in dit geval was de rol zonder deze laag. De plakband had ik in dit geval nog liggen ivm een ander klusje (tapijt tegel plakken op plankje voor de pedalen van mijn simracing rig 😛). Mede omdat deze dus zo dun was kon ik die nu mooi gebruiken voor dit diorama (ook mede als test).
Groot voordeel wat ik nu merkte was dat het super simpel in gebruik was en de band goed vast zet op de foam base. 🙂

Weer een klein stukje verder. Het gebouw voorzien van verf en voor het eerst eens getest mbt het voegen van de stenen.
Resultaat viel mij niet tegen (na de fotos nog met een beetje vochtige kwast de witte aanslag op de tegels zelf eraf gehaald zodat het nog wat mooier eruit kwam te zien.

In een bakje met oude "rommel" kwam ik nog een lantaarnpaal tegen. Geen idee uit welke kit deze komt (gok iets van miniart kijkende naar kwaliteit en pasvorm van het plastic...) maar ligt al jaren stof te vangen.
Dus misschien dat ik deze ook ga gebruiken als extra aanvulling. Ook nog oude figuren gevonden voor eventueel gebruik.
Zal dus een dio worden met oude zolderisolatie 😛

Nog wel keer kijken voor aanvullingen voor de tank. Ook hier geen idee meer van welke kit het ooit was (als ze dat nu eens aan de binnenkant van de tank erbij gieten ofzo mbt een nummer 😛). Maar de oude tracks waren verkruimeld dus nog keer kijken voor een betaalbare optie. En denk nog aanvullen et wat extra spul voor op de tank.

De basis laag met verf
20240315_144825-346x768.jpg

En resultaat na een laag muurvuller, wat german grey erdoorheen en water voor een smeerbaar mengsel:
20240315_153849-346x768.jpg 20240315_153853-346x768.jpg 20240315_153853-346x768.jpg 20240315_153901-346x768.jpg 20240315_153915-346x768.jpg 20240315_153951-346x768.jpg 20240315_154006-346x768.jpg

Mooi werk Paul!

Wat betreft de setting: de Firefly werd alleen door de Britten gebruikt. Amerikanen erbij kan, maar persoonlijk zou ik het alleen doen als ik informatie heb van de betreffende situatie.

Succes met het vervolg, Jan

Dat huis ziet er gelijk heel veel beter uit met die laag voegsel. Ervoor zagen de stenen er geschilderd uit, erna veel realistischer.

Wat rupsbanden betreft: als je tevreden bent met uit zacht plastic, dan kun je bijvoorbeeld in Vraag en Aanbod vragen of iemand er over heeft van een Sherman Firefly van Asuka, en wil je losse schakels, dan is er een set in plastic van Rye Field Model die maar iets van €15–€18 kost.

Ziet er goed uit Paul 👍

Mocht het passen in jouw budget dan staat hier in Vraag en Aanbod nog een setje Friul tracks.

Dat huis ziet er gelijk heel veel beter uit met die laag voegsel. Ervoor zagen de stenen er geschilderd uit, erna veel realistischer.

Wat rupsbanden betreft: als je tevreden bent met uit zacht plastic, dan kun je bijvoorbeeld in Vraag en Aanbod vragen of iemand er over heeft van een Sherman Firefly van Asuka, en wil je losse schakels, dan is er een set in plastic van Rye Field Model die maar iets van €15–€18 kost.
Thanks. Die rye field model tracks zien er wel nice uit en voor een leuk prijsje. Denk dat ik die ga halen vanuit de duitse uit die lijst 🙂

Voor die oude model/project heb ik niet veel zin om te veel geld eraan uit te geven. De modellen lagen al 10 jaar denk op een plank op zolder onder het stof. Dus voor nu prima om weer even te oefenen met de verf/kwasten/airbrush etc.
Dan spaar ik liever voor een nieuw model om dat weer verder op te pakken 🙂

Voor nu dan ook even de luiken van de firefly eraf gehaald (gebroken....) en in dichte positie terug gezet ipv open. (had toch geen tank crew etc ervoor + zie hierboven 😛 )

Met wat restanten schuim wat "stowage" gemaakt en daarover komt dan een doek.
Ga proberen of opgedroogde brillenpoetsdoekjes hiervoor te vormen zijn. Even snel getest met in het water soppen en het zag er al verassend goed uit. Dus even die schuim op de tank lijmen zodat het blijft liggen en dan met water en houtlijm het doekje vormen 🙂

Uitgedroogde brillendoekje in water en houtlijm mix gedaan om er wat vorm in te krijgen over de foam blokjes op het achterdek 🙂
Werkt best goed en worden ze nog eens gebruikt 😛

Zijn de goedkope van de action. linkje
Soms zijn ze al in de verpakking uitgedroogd, dus die bewaar ik dan voor dit soort dingen.
Zijn allemaal los per stuk verpakt dus degene die wel goed zijn kan je gewoon voor een bril gebruiken 😉

Nog wat fragiele restanten van de oude tracks gebruikt. Die dingen breken echt zo door. Waren echt slecht van materiaal/lijm jaren terug.

20240402_142950-1704x768.jpg
20240402_142958-1704x768.jpg
20240402_143008-1704x768.jpg

Mooi Paul 👍 goed idee van die brillendoekjes ! geeft mooie 'volle' plooien die bij gebruik van tissue makkelijk te scherp worden.

Hoi Paul. Je dekens zien er goed uit. Ik zal alleen de tracks niet zo plaatsen. Die dingen waren 15 kg per link dus een flink gewicht. Dat leg niet zomaar op je bepakking lijkt mij. Vaak werden de als extra bepantsering op de hull en koepel gelast.
Groet martin
Ah dat is wel een goeie inderdaad. Zal eens kijken of ik ze op een mooie manier op de hull of koepel kan krijgen zonder dat het eruit gaat zien als simpel "tegenaan geplakt" te zijn 🙂
En even kijken of ik nog iets anders in de spare box heb liggen voor de stowage (maar denk dat die redelijk leeg is en misschien 2 duitse jerrycans bevat...)

Hallo.
Zit deze thread al even mee te kijken, erg leuke dingen allemaal.
Ik zat ook te denken dat rupsbanden op je uitrusting geen ideale oplossing is. Wel kan je ze gebruiken om de tarp op de plek te houden.
Maar, aan de andere kant, het is jouw model en zolang jij blij bent, wie zijn wij dan. 😁👍
Zelf, zou ik het gros van de tracks op de boeg leggen, vast gelast of los neer gelegd...beide kon. En één of twee delen gebruiken om het zeil te verankeren.
Maar... Lekker je ding doen! Das het belangrijkste.

Goed idee om met billendoekjes wat dikker en grover kleed mee na te bootsen. Ze zitten wel vol met zeep (ook als ze uitgedroogd zijn). Ben benieuwd hoe verf daarop gaat reageren (goed hoop ik).

Terug
Bovenaan