Het nut van een ultrasoon cleaner

Rob Plas

Lid van de TWENOT
Interesses
WW II, Vietnam, Falklands KL
Voertuigen en bustes
Schalen
  1. 1:9
  2. 1:16
  3. 1:35
  4. 120 mm
Nu bezig met
1/35 Diorama's Oosterbeek '44 en Duitsland '45, 1/16 M113 ACAV in Vietnam
Mijn "schone" airbrush werkte niet zo heel lekker meer, tijd voor een beurtje...
De nozzle, spraycap en voorste rompdeel hebben 15 minuten in de IPA in de mini vibrojakuzzi gelegen, in een potje in een waterbad.
Zo zag de IPA er uit na afloop, met zelfs wat residu op de bodem.
En het verfpistooltje werkt weer als een tierelier.
20260128_104103.webp

Dag Rob,

Stomme vraag misschien, en iemand zal mij het heus al een keer verteld hebben, maar wat is IPA?
Als ik het google kom ik op bier uit en dat lijkt mij niet het ideale medium voor in een ultrasoon. 🤣🤣🤣🤣

Geen stomme vraag hoor, IsoPropylAlcohol, het hoofdbestanddeel van o.a. Tamiya Acrylverdunner, alleen puur besteld per liter ca 25% van de Tamiya prijs

Doe de beker, en het centrale deel zonder onderdelen standaard in de ultrasoon en laat ze dan rustig paar dagen sudderen. Nozzle delen doe ik in n leeg tamiya potje met wat IPA erbij. En er komt altijd 'n hoop zooi uit ja.
Hier op m'n werk staan ook wat van die apparaten om gebitsprotheses te reinigen. En wat daar soms uitkomt...🤮🤮.
Je snapt niet dat mensen daar mee in hun mond rondlopen!!

Maar gebruik 'm wel enigzins gedoseerd Rob, utrasone trillingen kunnen metaal aantasten, aluminium is echt een nono.

Online, waar je maar wil, 5 liter voor 20€ doe je jaren mee...

Klik hier maar eens op:

In Almere hebben ze airbrush reinigingsvloeistof voor in de ultrasoon. Scheutje erin, water erbij en klaar. Daarna vaseline aan de naald, assembleren en 'n keer doorspuiten met reinigingsvloeistof (en dat hebben ze ook).
doe al jaren met twee van die flessen en niks aan 't handje.
En net als met machines: onderhoud is behoud

En H&S heeft als optie een hard nikkelen spuit lichaam (&verfcup) die zijn onverwoestbaar. Standaard is verchroomd messing. Dat chroom wordt aangetast in de ultrasoon, vandaar.

Geen stomme vraag hoor, IsoPropylAlcohol, het hoofdbestanddeel van o.a. Tamiya Acrylverdunner, alleen puur besteld per liter ca 25% van de Tamiya prijs
Dank je wel Rob!

Zal je nog sterker vertellen: ik heb er 5 liter van staan.....juist voor het reinigen! 🤣 🤣 🤣 🤣
Het klonk al zo bekend, maar kon het niet plaatsen.
Toch te veel aan de jerrycan gesnoven! 🙄🙄🙄🤣🤣🤣

Ik gebruik vloeibare groene zeep met ruitenwisservloeistof in mijn ultrasoon. Na airbrush afloop ieder keer even in badje. Gaat al jaren goed.

Terug
Bovenaan