Het gieten van witmetaal 20-4 slot

Richard Polderman

Lid van de TWENOT
Plakkers,

Zoals ik in het cafe al vertelde wil ik dit hier op het forum stap voor stap laten zien. Eigenlijk wilde ik wachten totdat ik het eerste onderdeel had gegoten, maar we zetten het eerste gedeelte er gewoon neer.

Gisteren dus op intermodellbau een setje met benodigdheden gekocht.

Van links naar rechts: Een soort van klei met daar bovenop het witmetaal. De grote bus is het rubber het kleine flesje daarvoor de verharder(vulcanizer) en het iets grotere potje is de pasta die je nodig hebt om een tweedelige mal te maken.

IMG_0017.jpg

Als ik resin aan het gieten ben gebruikt ik lego blokjes om de mal te maken en dat doe ik hier ook. Op de bodem van de mal leg ik een plaatje evergreen en daarboven op een laagje klei. De klei heb je nodig om een tweedelige mal te maken.

IMG_0005.jpg

Het onderdeel wat ik voor deze mal gebruik is een kapje voor een nederlandse diesellokomotief. het is geen militair, maar ik heb er wel een paar nodig. Ik pak een beetje klei wat ik op de bovenkant van het onderdeel uitstrijk. En maak in de klei die al in de lego zit een kuiltje waar het onderdeel in komt te liggen.

IMG_0007.jpg

Vervolgens het onderdeel op de plek leggen/drukken en de ruimte die overblijft opvullen met klei. Hier bepaal je zelf al wat de gietnaad van je onderdeel gaat worden. Doordat ik de rand van de klei gelijk houd(probeer te houden) met de rand van de onderkant van het dak zou ik straks heel makkelijk eventuele flash kunnen verwijderen. Tevens heb ik 4 stukjes koperdraad in de klei gestoken die er straks moeten voor gaan zorgen dat de twee maldelen perfect op elkaar liggen. Op de beurs waren hiervoor wel aparte dingetjes verkrijgbaar, maar dat vond ik niet nodig, en deze oplossing lijkt mij goed genoeg.

IMG_0008.jpg

Dan bouwen we het legobakje wat hoger. Ik bouw hem altijd iets hoger dan eigenlijk nodig is. Tevens plak ik er gele tape omheen zodat de rubber er straks niet tussenuit kan.

IMG_0009.jpg

Dan de rubber. In de gebruiksaanwijzing staat netjes de verhouding van de hoeveelheden rubber en de harder beschreven. Aangezien dit in grammen staat aangegeven en ik niet bepaald zin had om dit op de gok te doen heb ik maar een weegschaaltje gehaald. Voor de eerste helft van de mal gebruik ik 100 gram rubber.

IMG_0010.jpg

Na een minuut goed mixen laat ik een klein beetje rubber in de mal lopen. Met een sateprikker druk ik waar nodig de rubber in de hoekjes om luchtbelletjes te voorkomen.

IMG_0011.jpg

Daarna heel simpel de rest van het rubber erin. Op de foto zie je nu luchtbelletjes verschijnen aan het oppervlak. Dit staat ook in de beschrijving en is een teken dat de verhouding rubber/verharder goed is.

IMG_0012.jpg

Deze soort rubber hard sneller uit dan de rubber die ik gebruik voor mijn resin, en na 2,5 uur was de eerste helft hard genoeg. Het resultaat, een mooie 1e helft zonder luchtbelletjes.

IMG_0013.jpg

Het viel me behoorlijk mee hoeveel rubber er tussen de kieren van de legoblokjes ging zitten, dat was echt weinig. Echter heb ik de mal wel even ontdaan van deze flash, en vervolgens omgekeerd in het legobakje gezet.

IMG_0014.jpg

Om een dubbele mal te maken heb je dus een soort pasta nodig die voorkomt dat beide helften aan elkaar komen te zitten en je onderdeel opgesloten zit in de mal. Volgens de beschrijving moet je een laagje aanbrengen op de binnenkant van de mal en het onderdeel. Echter had ik al pasta op het onderdeel zitten toen ik mij bedacht dat je dit weleens zou kunnen zien in het eindresultaat 😕 . We zullen zien. Ik heb voor de zekerheid ook iets aangebracht aan de binnekant van het legobakje. De oplettende kijker heeft nu gezien dat ik geen gietblok heb aangebracht. Deze snijdt ik later pas uit de mal. Dwz, als ik genoeg pasta heb aangebracht en de twee delen niet aan elkaar zitten 8)

IMG_0015.jpg

Vervolgens weer een beetje rubber mengen. Deze keer heb ik 75 gram genomen daar mij dit genoeg leek om het legobakje te vullen. Tape eromheen en wachten tot het geheel uitgehard is. de luchtbelletjes verschijnen weer aan het oppervlak, de verhouding rubber/verharder was weer goed.

IMG_0016.jpg

Nu is het wachten totdat de tweede helft van de mal uitgehard is. Als alles meezit, morgen deel twee.

Groeten,

Richard

Re: Het gieten van witmetaal deel 1

ha die Richard

Mooie uitleg en peppie spul (waar heb je dat gekocht) lol.

uitleg is duidelijk, maar... altijd maar he, moet er geen gietkanaal worden aangebracht?

Als dit een domme vraag is moet je dit gedeelte in jouw topic maar even verwijderen.
Ik moet er wel even bij vertelen dat na jouw uitleg hierboven het mij eindelijk duidelijk is hoe je een mal uit 2 gedeeltes maakt, met name dat puntje van de klei is voor mij een hele opheldering.

Keep up the good work 🙂

Marc

Hoi Marc,

Dank je 🙂

Maareh, in de tekst staat dat ik het gietkanaal later eruit snij 😉

Inmiddels is de tweede helft ook goed genoeg uitgehard en kwam netjes los van de eerste helft. Morgen volgen de foto's

Groeten,

Richard

Een update gaat er vanavond niet inzitten. Heb al wat proberen te gieten, maar dat ging niet echt goed. Morgen neem ik de mal mee naar Dortmund en zal daar aan de verkoper eens vragen wat ik fout doe. Update volgt na het weekend.

Groeten,

Richard

Hoi Richard 🙂 ,

Tóf dat je ons dit uitlegt en voordoet 😱 , ik heb al ervaring met resin,
maar witmetaal gieten lijkt me ook wel wat om te doen.

Ben benieuwd naar je vorderingen. En het komt wel een klein beetje goed uit
dat het verkeerd ging, want dan kun je ons óók meteen in geuren en kleuren uitleggen
hoe het níet moet 😈 .

Succes en vers gegoten groetjes 😉 ,
Peter

@ Peter: gisteren in Dortmund ff langs een nederlandse tingieter geweest en heb van hem en een duitser het e.e.a. aan tips ontvangen. Vanavond en morgen gaat niks worden, maar dinsdag zal ik zien dat ik de goede en verkeerde vorderingen hier plaats. 1 punt noem ik alvast, ik heb de verkeerde witmetaal soort. Heb nu een betere, en daar ga ik straks mee aan de gang.

@ Ronald: Het voordeel is dat witmetaal sterker is dan resin. Bepaalde voertuig onderdelen die sterk moeten zijn kun je bv in witmetaal maken. Verder zie ik er nog geen voordeel in. Maar ik heb de set ook gekocht om eens te proberen. 😉

Groeten,

Richard

Vanavond weer een beetje verder gegaan met het witmetaal. Zoals ik vertelde heb ik een andere fijnere witmetaalsoort gekocht en ben daar mee aan de slag gegaan.

Het laatste resultaat met de eerste metaal.

IMG_0037.jpg

1 van de tips die ik heb gekregen was het gietkanaal. Ik heb er nu 1 in het midden geplaatst wat in principe beter zou moeten werken. Wat ook goed helpt is talkpoeder. Hierdoor vloeit het metaal beter door de mal. nadeel van het nieuwe gietkanaal is dat het oude gietkanaal nu een beetje in de weg zit. Het ideale gietkanaal is er 1 die in het midden zit, een derde aan massa van het te gieten onderdeel vormd en twee dunne luchtkanaaltjes heeft die beide van onderen schuin naar boven lopen.

Poging 1

IMG_0039.jpg

Zoals te zien is worden de gietblokken nu wat lastiger om te verwijderen, maar dat vind ik niet zo erg. Deze mal is puur om uit te proberen en van te leren.

Poging 2. Het gaat de goede kant op.

IMG_0040.jpg

Poging 3. We zijn er bijna! 😀 . Deze heb ik niet omgesmolten voor een nieuwe poging. Ik ga hiervan de gaatjes dicht plamuren en hopelijk gebruiken.

IMG_0041.jpg

Nu blijft er nog steeds lucht in de mal zitten. Ik ga aan de onderkant van het onderdeel twee kanaaltjes maken waarvan ik dan hoop dat deze de lucht opvangt en daarmee een onderdeel zonder luchtgaten gegoten krijg. Dit gebeurt ook bij het resin gieten. Bij wapens bijvoorbeeld wordt er een stukje rod aan de loop gemaakt om op deze manier de loop geheel gegoten te krijgen. Jaja, er komt nog een deel 3 😉

Groeten,

Richard

Re: Het gieten van witmetaal 19-4 deel 2

Heej Richard,
boeiende bezigheid 😱
Is dat metaal niet erg buigzaam ? Dus érg voorzichtig die gietklont verwijderen ?
En wat is het verschil tussen de eerste en de tweede soort metaal die je gebruikt hebt ?
Kun je dat eerste (nu overbodige) gietkanaal niet opvullen met rubber ?

Ben benieuwd of je met die "bufferkanaaltjes" (makkelijker) een beter resultaat verkrijgt...

Ik hou een oogje in de mal 😉.

Succes en plezier en een vrolijke groet 😀 ,
Peter

Re: Het gieten van witmetaal 19-4 deel 2

Hoi Peter,

Dank je 🙂

Het metaal is inderdaad erg buigzaam, en ik zal dan ook voorzichtig de gietklonten moeten verwijderen. Het verschil tussen de eerste en de tweede soort metaal is de vloeibaarheid. Volgens de man bij wie ik de tweede soort heb gekocht is de tweede soort vloeibaarder. En hij heeft nog gelijk ook. Het verschil kan ik goed merken met de gietingen. De bufferkanaaltjes helpen naar mijn idee ook.

het overbodige kanaal zou ik eventueel op kunnen vullen met rubber, maar ik laat dit zo daar dit slechts een uitprobeersel is. En....omdat ik nu twee goeie gietingen uit de mal heb 😀 Ik gebruik nu bij elke gieting talkpoeder. Hierdoor vloeit het metaal beter door de mal en gaat je mal langer mee. Tevens zit ik tegen de mal aan te tikken als ik het metaal erin giet. En dat heeft er dus voor gezorgd dat ik nu twee goede onderdelen heb.

Nu zijn de gegoten onderdelen met al die gietstukken eraan niet de beste, maar dat maakt niet zoveel uit. Het belangrijkste voor mij is dat de gietingen zijn gelukt en ik in principe weet waar ik de volgende keer rekening mee moet houden.

En daarmee is dit sms-je met de onderstaande foto's ten einde......voorlopig althans 😉 Als ik weer eens een nieuw malletje ga maken zal ik hier weer de foto's plaatsen.

Groeten,

Richard

IMG_0045.jpg

IMG_0049.jpg

Hoi gietert 🙂 ,
Toffe SBS, ik heb wel zin om dit zelf ook eens te gaan proberen...

Bedankt Richard !
Vrolijke groet 😀 , Peter

Hi Richard,

Erg informatief, vooral omdat je leert van fouten en je gelukkig niet te bang bent om ze te laten zien, ik ga ermee aan de gang in ieder geval, als je dit een beetje 'eigen' maakt zijn er legio mogelijkheden.

Groeten Rick

Terug
Bovenaan