Het forum heeft nu een beveiligde verbinding (en andere verbeteringen)

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Als het goed is heeft niemand er wat van gemerkt, maar het forum is afgelopen nacht verplaatst naar een andere server, waardoor verschillende dingen verbeterd zijn.

Eén hiervan is dat je nu een beveiligde verbinding kunt gebruiken, waardoor je gegevens beschermd zijn tegen afluisteren. Om deze te gebruiken moet je niet naar http://www.twenot-forums.nl/ gaan, maar naar https://www.twenot-forums.nl/ — het verschil is de s voor de dubbele punt. Kijk in de adresbalk van je browser of die s er ook staat:

https.jpg

Zo niet, typ hem er dan tussen en druk op de Return-toets om de site te herladen via de beveiligde verbinding. Er staat als het goed is dan een hangslot-symbooltje in de adresbalk om aan te geven dat de verbinding beveiligd is. Hier zoals dat er bij mij uitziet:

hangslot.jpg

Dit is in Safari; in andere browsers is het wellicht een beetje anders, maar kijk of je daar in die balk een hangslot ziet. Zo ja, dan gebruik je een beveiligde verbinding.

Vergeet ook niet je bladwijzer in je browser bij te werken met die s!

Verder is het nu eindelijk mogelijk om foto’s en andere bestanden te uploaden met de knop „Voeg bestand toe” onder het tekstveld. Dit maakt het mogelijk om meerdere bestanden tegelijk te uploaden, zodat je niet meer elke foto apart hoeft te doen.

Toevoeging, niet veel later: Blijkbaar is er wel wat van te merken geweest, want er ontbreken in een paar berichten foto’s. Dit komt omdat die blijkbaar geüpload zijn tussen het begin van de migratie naar de nieuwe server, en het afronden daarvan. Mocht je zien dat dit in een bericht van je gebeurd is, dan zul je ze helaas even opnieuw moeten uploaden. Je kunt dat doen door het bericht te bewerken en daar de foto’s in te voegen.

Laatst bewerkt:

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Als het goed is zijn berichten in het Aanbod-forum nu altijd te bewerken door degene die het bericht geplaatst heeft, ongeacht of die TWENOT-lid is of niet.

Bert Koopman

Lid van de TWENOT

Jakko kun je dat voor een leek effe uitleggen ben nu een uuurtje aan het zoeken geweest met nul reseltaat.
Oja uit leg voor een MAC svp

Groet Bert

Henry Klom

Lid van de TWENOT

Jakko kun je dat voor een leek effe uitleggen ben nu een uuurtje aan het zoeken geweest met nul reseltaat.
Bert, klik op de onderstaande link;

zodra deze pagina in jouw browser geopend is, maak je een nieuwe bladwijzer voor deze pagina

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Gebruik je Safari? Klik dan op dit knopje bovenin het venster:

Safari knop navigatiekolom.png

Hierdoor opent de navigatiekolom aan de linkerkant van het venster. Zorg dat het tabblad met het boekje geselecteerd is (d.w.z. er blauw uitziet). Daarna zoek je je bladwijzer voor het TWENOT-forum en klik je er met rechts op (of met twee vingers, als je een trackpad gebruikt). Hierdoor opent een menu waarin je „Wijzig adres” kunt kiezen:

Safari Wijzig adres.jpg

Als je dat doet opent een balkje waarin je het adres aan kunt passen:

Safari Wijzig adres 2.jpg

Zet de S ertussen en druk op de knop „Gereed”.

Klaar.

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Ik zal het gelijk maar even wat uitbreiden voor andere gangbare browsers, maar nu met links naar de hulppagina’s in plaats van dat allemaal zelf uit te zoeken :)

Chrome op een computer

Chrome op een tablet of telefoon

Edge
(Ik kan helaas zo snel geen officiële hulppagina in het Nederlands vinden.)

Firefox op een computer

Firefox op een tablet

Safari op een computer

Safari op een iPad

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Bedoel je via twenot.nl? Daar blijkt de link nog altijd naar de niet-beveiligde versie van de forums te gaan … Ik kan daar niks aan veranderen, maar ik zal weer eens de technische man aan z’n jas trekken …

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
hier ook : ik zie dan een geel gevarendriehoekje : geeft aan dat een deel van de pagina inhoud onbeveiligd is (volgens pop-up van Firefox)

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Als je de grote knop links bovenin het forum indrukt, dan lijkt hij ook weer naar de onbeveiligde versie te gaan

Bekijk bijlage 5289
Natuurlijk, dat was ik nog vergeten: de basis-URL van het forum aanpassen in de instellingen (waarom forums dat niet voor zichzelf kunnen bepalen snap ik niet zo goed, maar dit moet je bij elke forumsoftware die ik ooit gebruikt heb, zelf instellen). Als het goed is verwijzen dit soort dingen nu allemaal naar de HTTPS-versie.

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
En het verwarrende blokje "profielberichten" is nu ook weg. Helemaal goed......leidde bij velen tot verwarring!

edit.....uhum....mijn fout. Het is niet zichtbaar als je niet bent ingelogd, maar wel zichtbaar als je wel bent ingelogd.

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Ik zat er ook al over te denken om dat weg te halen, want inderdaad leidt het tot heel wat verwarring en onbedoeld voor iedereen zichtbare berichten.

Bovenaan