[Herman] Crusader MKI CS

Herman Haverhals

Lid van de TWENOT
Interesses
WWII
Hoi,

Ook ik schuif aan met een Crusader MKI die ik bouw als CS (close support).

Snap niet dat de kit op deze manier gebouwd kan worden want...

Van de MKI zijn 3 versies gemaakt elk met uniek kenmerken. Als je kit bouwt (OTB) bouw je eigenlijk geen van de versies. ☹
History:
Op basis van de Coventer werd de A15 ontwikkeld
Vanaf de tekentafel besteld en vanaf Januari 1941 eerste test versies geleverd. IVM te korten werden de eerste series gelijk naar Afrika gestuurd. Door uitdroging van de keringen en verkeerde filters veroorzaakte dit al gauw voor veelvuldig uitval.
Dit probleem is later opgelost en vanaf de MKIII versie eigenlijk verholpen. Maar het leed was geschiet en de tank kreeg een mechanisch onbetrouwbaar stempel. Tankers zelf ware eigenlijk wel onder de indruk van de snelheid van deze tank. Ook de Duitsers vonden het een moeilijk te raken object in volle snelheid. De mitrailleur koepel werd vanaf de MKII niet meer geplaatst of zelfs bij aankomst in Afrika verwijderd. Het kanon (2pndr) was hopeloos outdated en ontbrak de mogelijkheid om Brisant granaten te schieten vandaar dat men een 3inch CS versie uitbracht om dit euvel te verhelpen. De komst van de MKIII met de 6pndr loste het probleem uiteindelijk op. De tank is gedurende de gehele campagne in Afrika gebruik. Alleen de MKIII versie zijn no gebruikt in Sicilië maar de overige waren vervangen of door de Grant of Sherman. De laatste serie voertuigen werden gebouwd als gun Tractor of AA.

Early (Test Trials, kleur groen)
• Bobbel op de Toren Links
• Korte spat borden, gelukkig zitten die wel in de kit
• Achterste Kisten horen er niet op
• Vroege air cleaners
• Geen trekhaak
• 1 antenne ipv 2

Mid (Battle Axe, gehele batch geleverd, kleur Geel)
• Bobbel op de Toren Links
• Halve Spatborden
• Vroege air cleaners
• Geen trekhaak
• 1 antenne ipv 2

Late (Crusader, Caunter Scheme)
• Hele Spatborden (niet aanwezig)
• Latere air cleaners
• Correcte toren
• Sommige hadden een late gun cover
• 1 antenne ipv 2

Zaken die we moeten verbeteren
• Andere Loop 3inch
• Geen wheel covers binnenkant
• De spare fuel tank weg laten
• Toren kist weglaten
• Spatboarden voorkant passen niet (vervangen)
• Flimsy cans & rack niet aanwezig
• Een heleboel klinknagels niet aanwezig :( :(
• Beugels op glacis plate weg laten

Ik ga dus de MKI CS test versie bouwen, gewoon om eens een andere kleur op de plank te hebben als een gele crusader

Maar nu eerst wat klinknagels tellen...:(

Herman
 

Bijlagen

  • crusader mki.jpg
    crusader mki.jpg
    18,1 KB · Weergaven: 1.172
Mooi idee, Herman.

Ik had eerst de Crusader AA in gedachten, maar had te weinig informatie.

Veel succes met je plan, het ziet er goed uit.

Jan
 
Jan van Harn zei:
Ik had eerst de Crusader AA in gedachten, maar had te weinig informatie.

Hoi Jan,

Kan alsnog :) :) .. Maar welke AA Crusader? De Oerlikon versie of de Bofors?
Beide zijn gebaseerd op de Crusader MKIII (gelaste versie/gereworkte dus geen Klinknagels)
Mid 1943 werden de Crusader uit de voorste lijnen gehaald en omgebouwd naar verschillende alternatieven.
Waaronder de twee AA versies, maar inderdaad weinig foto materiaal te vinden van beide opties.
Wel een mooie foto van een Oerlikon versie die aan land komt, Sword beach, met een deepwading kit..(maar dat valt weer onder conversie).
Dus voor een volgende FOC. ;)

Herman
 
Canadese AA Crusader neem ik aan (heb hier geen verstand van) :

5XeL86I.jpg


Ook drie van die dingen op de Grote Markt in Bergen op Zoom :

wxnl19B.png


Heb nog ergens een schermafbeelding van z'n ding, close up gemaakt in Zeeland of Brabant.

edit: bij nader inzien waarschijnlijk op basis van een Centaur/Cromwell ?

Arjan
 
Ik wilde de twin Oerlikon maken (zoals op de foto's), maar de basis schijnt al behoorlijk te kloppen. Zonder goede detail informatie wordt het dan lastig.
Deze tank werd later ook als Observation Post tank gebruikt, o.a. door de Polen.

Zoals je noemt als conversie is inderdaad een goed idee voor een volgende Foc.

Hartelijke groet, Jan
 
Arjan Wiskerke zei:
Canadese AA Crusader neem ik aan (heb hier geen verstand van)
Met „Canadese” denk ik dat deze bedoeld wordt:

003-BN-Ar-Italeri.Specials-Crusader-Anti-Aircraft-Tanks-1.35-Pt1.jpg


(Ik kon zo gauw een goede foto van een echte vinden, alleen van dezelfde affuit op andere voertuigen of getrokken onderstellen.)
 
Met "Canadese" bedoel ik voertuig van een Canadese eenheid. Eerste foto is van een Canadese site, de militaire voertuigen op de Grote Markt in Bergen op Zoom waren ook van een Canadese eenheid (vraag me niet welke :) ). Op een filmpje gemaakt door een Joodse fotograaf uit Zeeland staat ook het wrak van zo'n AA tank. Ik neem aan dat de locatie West Zeeuws-Vlaanderen is (daar zaten immers Canadezen). Deze fotograaf heeft ook beelden van het spoorweggeschut bij Sluiskil gemaakt dus de man is in ieder geval in Zeeuws-Vlaanderen geweest .

Groet,

Arjan
 
Ik heb toch nog even wat opgezocht over de Canadese eenheid gefotografeerd in Bergen op Zoom, het betrof the 4th Canadian Armoured Brigade en men beschikte oorspronkelijk over 6 Crusader AA tanks :


4th Canadian Armoured Brigade
Initial fighting strength - Each of the division's three armoured regiments had 3 squadrons totalling 45 Sherman 75 mm tanks plus 16 "Firefly" tanks, plus a regimental headquarters of 4 Sherman (75 mm), 6 Crusader anti-aircraft tanks, and 11 Stuart reconnaissance tanks.

Commanding Officers: Brigadier E. Leslie Booth (February 2, 1944 to August 14, 1944) and Brigadier Robert W. Moncell (August 19, 1944 to July 9, 1945)
Governor General's Foot Guards (21st Armoured Regiment)
Garrison - Ottawa
Canadian Grenadier Guards (22nd Armoured Regiment)
Garrison - Montreal
British Columbia Regiment (28th Armoured Regiment)
Garrison - Vancouver
Lake Superior Regiment (Motor)
Garrison - Fort William/Port Arthur (now Thunder Bay)


Bron: https://www.aletterfromfrank.com/4th-armoured-div.html


edit: De Poolse 10e Pantserbrigade, die actief was in Oost Zeeuws-Vlaanderen, had oorspronkelijk ook 6 Crusader AA tanks. Het eerder vermelde wrak zou dus ook van deze Poolse eenheid geweest kunnen zijn.

Arjan
 
Arjan Wiskerke zei:
Met "Canadese" bedoel ik voertuig van een Canadese eenheid.
O, ja, natuurlijk … ik was een beetje in de war en dacht dat je antwoord gaf op iemand anders die het over een Canadese Crusader AA had.
 
Herman Haverhals zei:
Kan alsnog :) :) .. Maar welke AA Crusader? De Oerlikon versie of de Bofors?
Beide zijn gebaseerd op de Crusader MKIII (gelaste versie/gereworkte dus geen Klinknagels)
Mid 1943 werden de Crusader uit de voorste lijnen gehaald en omgebouwd naar verschillende alternatieven.
Waaronder de twee AA versies, maar inderdaad weinig foto materiaal te vinden van beide opties.
Wel een mooie foto van een Oerlikon versie die aan land komt, Sword beach, met een deepwading kit.

Herman

Ik wilde dus eigenlijk alleen maar reageren op de uitspraak dat er weinig beeldmateriaal te vinden zou zijn ;) . Ik vind dat voor de Oerlikon variant eerlijk gezegd reuze meevallen, best veel plaatjes op internet en een survivor in Saumur. Geen reden in ieder geval lijkt me om de Italeri Crusader AA niet te bouwen.

Groet,

Arjan
 
Arjan Wiskerke zei:
Ik wilde dus eigenlijk alleen maar reageren op de uitspraak dat er weinig beeldmateriaal te vinden zou zijn ;) . Ik vind dat voor de Oerlikon variant eerlijk gezegd reuze meevallen, best veel plaatjes op internet en een survivor in Saumur. Geen reden in ieder geval lijkt me om de Italeri Crusader AA niet te bouwen

Arjan
Hi Arjan,

Goed te horen dat ik mijn google search moet uitbreiden om meer te vinden. Zal eens gaan kijken/rond snuffelen.
Echter het bouwen van de AA mag Jan gaan doen :D
Ik hou het bij de MK I waarvoor ik gisteren avond tijdens de bouwavond een aantal klinknagels heb moeten tellen :( :(

Nu de andere kant nog; kijken of ik het weekend tijd hiervoor kan vrij maken.

Herman
 

Bijlagen

  • fase Iresize.jpg
    fase Iresize.jpg
    28 KB · Weergaven: 947
Hoi Herman,

Dit ziet er strak uit. Hoe maak je de nagels? En hoe lijn je ze zo netjes uit?

De Crusader AA staat op mijn wensenlijst. Inmiddels op een wat lagere positie. Vanmiddag ben ik in Beuningen geweest en dit krijgt morgen een vervolg. Fototoestel, rolmaat en papier gaan mee, de deelnemers zijn erg enthousiast en geven ruimte en informatie. In een woord: GREAT!
De voertuigen zijn inmiddels flink stoffig, tot en met de slaapzakken van de deelnemers toe.

Succes met je prachtige klus.

Jan
 
Herman,

Dat zijn geen halve maatregelen.....das een pittig rondje met de punch en die-set!
Met „Canadese” denk ik dat deze bedoeld wordt:
Die staat ook nog bij mij op de verlanglijst, evenals de versie met 40mm, dus ik volg de verbeteringen aan de Crusader kit met veel interesse.

Alex
 
Jan van Harn zei:
Hoi Herman,

Dit ziet er strak uit. Hoe maak je de nagels? En hoe lijn je ze zo netjes uit?
Jan

@Jan;
Met een Punch en Di Set

Na een aantal "Klinknagels" worden onder de Die deze verzameld in een het gaatje.

Uit lijn op de kit teken de Ribben over op een karton. Maak hiervan een malletje en teken deze met een potlood op de zij kant. Afstand tussen de nagel 2,5mm echter ik het dit op het oog gedaan.
Aanbrengen van de nagels met dunne Tamiya, MEK (in mijn gval) of Bison Ontvetter. Andere lijmen laten teveel residu achter.

Nu beide kanten klaar..


Starten met bouwen
Stap 1 van de bouwtekening, geen aanpassingen
Stap 2 Niet vergeten de gaatjes te boren en aan de voorkant de 4 "bollen" weg halen. 2 zorgen voor gaten maar opgelost met stretched sprue


Afsnijden van de sprue, wat schuren en klaar...
Stap 3 De binnen wielen moeten ook voorzien zijn van afdekplaten.
Stap 4 De trekhaak op de achterkant moet verwijderd worden. De afdekkappen 16c en 17c moeten verdund worden. 24C en 26C zijn voor de spare box.
 

Bijlagen

  • Punchdie.jpg
    Punchdie.jpg
    72,7 KB · Weergaven: 866
  • Punchdie2.jpg
    Punchdie2.jpg
    80,6 KB · Weergaven: 866
  • bothsides.jpg
    bothsides.jpg
    76,8 KB · Weergaven: 868
  • front1.jpg
    front1.jpg
    83,2 KB · Weergaven: 868
  • front2.jpg
    front2.jpg
    72,8 KB · Weergaven: 868
  • back1.jpg
    back1.jpg
    71,7 KB · Weergaven: 866
Kijk daarom dacht ik dat ik die punch niet nodig had. Klinknagels..... Die was ik niet van plan ooit nog nodig te hebben. Ziet er al geweldig uit!

(misschien moet ik het toch maar eens uitproberen.)
 
Herman Haverhals zei:
Na een aantal "Klinknagels" worden onder de Die deze verzameld in een het gaatje.
Sla je die niet plat? Ik heb zo’n zelfde set en als ik meer dan drie of vier tegelijk uitpons (of bij de grotere maten, meer dan één) heb ik er altijd die onbruikbaar platgeslagen tevoorschijn komen.
 
heb ik er altijd die onbruikbaar platgeslagen tevoorschijn komen

sowieso is dat bij zelfbouwen altijd een goeie tip....altijd een paar extra maken en de mooiste gebruiken. Zo doe ik dat ook met het buigen van koperdraad....als ik er 6 nodig heb, maak ik er 8.

Mooie progressie Herman!
 
Jakko Westerbeke zei:
Herman Haverhals zei:
Na een aantal "Klinknagels" worden onder de Die deze verzameld in een het gaatje.
Sla je die niet plat? Ik heb zo’n zelfde set en als ik meer dan drie of vier tegelijk uitpons (of bij de grotere maten, meer dan één) heb ik er altijd die onbruikbaar platgeslagen tevoorschijn komen.
Hi Jakko,

Allereerst niet te hard hameren lichte tik is voldoende, in mijn geval kon ik z'n 10 klinknagels in 1x maken.
Heb wel gemerkt als je grotere klinknagels maakt dan kan je er inderdaad minder doen.
Dus afhankelijk van de grote van de klinknagel en dikte van het plastic.
Maar gewoon een kwestie van uit proberen.

Herman
 
Alex van de Wetering zei:
sowieso is dat bij zelfbouwen altijd een goeie tip....altijd een paar extra maken en de mooiste gebruiken.
Ik doe liever niet meer dan nodig is, en bouw dus niks extra’s als dat niet hoeft :) Met andere woorden: ik maak er zoveel als er op het model moeten, en als blijkt dat er sommige daarvan mislukken dan maak ik er net zoveel bij als er mislukt zijn. Herhaal tot er precies genoeg zijn.
Herman Haverhals zei:
Allereerst niet te hard hameren lichte tik is voldoende
Dat doe ik volgens mij ook. Ik hou de pons vast met m’n vingers zodat die niet te ver doorslaat, en nog presteer ik het regelmatig om er plat te slaan als ik er meer dan een paar achter elkaar maak.

Ik heb al vaker gedacht dat ik misschien beter de Steve Zaloga-truc zou kunnen gebruiken van iets onder het apparaat te leggen zodat er genoeg ruimte is dat je het tafelblad niet kúnt raken (hij gebruikte als ik het me goed herinner altijd een houten huisnummer 0).
 
Leuk project dit. En heel netjes de klinknagels. Ik heb ook nog de crusader staan dus ga het volgen weet ik een beetje wat ik eraan moet doen later.
Voor de Punch en Die set heb ik een handige oplossing een keer een soort bakje gemaakt waar precisie de mal in past. Met eronder een opstaande rand zodat er een bakje onder komt. In dit bakje zwart schuurpapier gelijmt korrel 600 of zo zodat het oppervlak ruw wordt. Nu heb je drie voordelen je pons kan niet meer doorslaan. Je hebt een opvangbakje, en door het ruwe onder oppervlak schuiven de rondjes niet zo makkelijk weg als je ze met een mespuntje wil oppikken. zie onder voor foto's. En echt met een plastiek zo gemaakt.
1k0.jpg

1k0.jpg


Groet Stijn
 
Goed idee, ik denk dat ik ook eens aan de slag moet om zoiets te fabriceren.
 
Ik sluit me bij Ron aan, erg leerzaam en een praktisch stuk gereedschap.

Jan
 
Terug
Bovenaan