(Herman) "Bison III"

Herman Haverhals

Lid van de TWENOT
Interesses
WWII
Zoals vermeld doe ik mee om deze te maken

Bison-III.jpg
Hiervoor heb ik nodig:
bison-II.jpg

Aandrijving Bison III.jpg

Insterieur Bison III.jpg

Bison III (2).jpg

Wat ik leuk vind aan conversies is vooral het onderzoeken naar informatie hoe een voertuig tot stand is gekomen.
De "Bison III" of SIG-33 auf Fahrgestell Panzer III ausf H is een veld conversie in Afrika en er zou maar 1 voertuig gemaakt zijn.
Echter de foto's spreken dit tegen (van de enkele die beschikbaar zijn...
Bison III (1).png
Kijk naar de verschillen met rood omgeven, mijn conclusie is er zijn er tenminste 2 stuks geweest.
Ondanks goed voorbereiding en onderzoek kwam ik er achter dat Dragon een verkeerde versie heeft :(
De motor luiken zijn er 4 ipv 3 en ook horizontaal ipv verticaal dus moeten we eerst aanpakken...

Tot een volgende Update...

Herman

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 Sherman V
Kijk naar de verschillen met rood omgeven, mijn conclusie is er zijn er tenminste 2 stuks geweest.
Ik zeg niet dat dat niet zo is, maar ik ben niet overtuigd :) Het verschil dat je aangeeft tussen de tweede en derde foto is dat er geen reservewielen op het spatbord liggen, maar die zijn zo verwijderd (of geplaatst). Die kast op het motordek op de eerste foto kan eveneens een latere aanpassingen van hetzelfde voertuig zijn. Of natuurlijk net zo goed een tweede ombouw :)

Tini Hendriks

“Jean a un grand moustache”
Lid van de TWENOT
Interesses
van Little Willie tot Leopard A4A1
Nu bezig met
2CV
Mooi project, succes!

Herman Haverhals

Lid van de TWENOT
Interesses
WWII
Ook ik ben gestart.
Begin gemaakt met het maken van het interieur.
Eerst wat zaken weg halen

Begonnen met de aandrijving toe te voegen (moet nog meer aan gebeuren)

Vervolgens de "dekplaat verwijderd"
Dit om te bepalen waar het brandshot precies moet komen.
Voor een volgende update.
Aandrijving verder maken en inrichting scratchen
Frontdek verkeerde type (gesplitste luiken) en achterdek vervangen.

Bijlagen

• IMG_20210314_165008277_HDR.jpg
    IMG_20210314_165008277_HDR.jpg
    114,3 KB · Weergaven: 8
  • IMG_20210314_164932883.jpg
    IMG_20210314_164932883.jpg
    133,4 KB · Weergaven: 8
  • IMG_20210314_113613194_HDR.jpg
    IMG_20210314_113613194_HDR.jpg
    172 KB · Weergaven: 8
  • IMG_20210314_165021881_HDR.jpg
    IMG_20210314_165021881_HDR.jpg
    120,5 KB · Weergaven: 7

Herman Haverhals

Lid van de TWENOT
Interesses
WWII
Dit weekend weer stappen gemaakt maar ook terug. :(
Kwam er achter dat de zusazt panzer aan de voorkant verkeerd gemonteerd was eraf en opnieuw.
Ook de motor luiken opnieuw gemaakt met spares en styrosheet. waar ik het meeste tegen opzag; ging toch redelijk gemakkelijk met een figuurzaag...
Verder ook aan de binnenkant de bodem er in gemaakt. Stoel is inmiddels weer verwijderd komt weer terug...(volgende update)
IMG_20210322_121538987.jpg
Zie nu dat wat scharnieren en kabel houders niet goed geplaatst zijn (doen we opnieuw)
IMG_20210322_121525778.jpgIMG_20210322_121509444.jpgIMG_20210322_121708635.jpg

Begin gemaakt met de panzerplaten moet nog ea aan gedaan worden, zoals lasnaden, uitlijning etc..

Op naar een volgende update...

Herman

EricReist

Lid van de TWENOT
Prachtig werk Herman, het mooiere conversie werk!
Dragon heeft deze specifieke variant ook uitgebracht, met wat giswerk hier en daar.
Had je deze foto's ook? Kanon is toch zo'n beetje in zijn geheel er in gezet...

B3109.jpg
B3107.jpg
B3103.jpg

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Interesses
Britse Gemenebest WW2
Schalen
Nu bezig met
Fordson WOT 6 GS, Morris C8, Humber FWD ambulance, M10 Achilles
Je neemt hem fors onderhanden Herman. Een leuke combinatie van onderdelen en eigenbouw. Het ziet er netjes uit.

Interesses
Normandië, en Pak40/Sig33 op gemotoriseerde onderstellen
Schalen
Nu bezig met
Bergepanther
Kenmerk van het kanon, de Sig33 is dat het ding waarschijnlijk van een kansloos gefaalde panzer 2 af is gekomen. Die ombouw was zo slecht dat de kan ons eruit werden gehaald en werden voorzien van wielen om ze toch maar mobiel te krijgen. Het lijkt dus niet alleen het hele kanon te zijn, maar op de wielen na is het ook het hele kanon!

Herman Haverhals

Lid van de TWENOT
Interesses
WWII
Status update...
Ik ben te vermelden dat voor het maken van de 'panzerplaten' ik eerst met Karton voorbeelden maak. Dit om het gemakkelijk is dit weer aan te passen....

Veranderd sinds vorige update:
Ik heb zitten kijken hoe deze "Tafel voor de SIG-33" het best gemaakt kon worden.
Gekeken naar standaard oplossingen, ik ga ervan uit dat de monteurs destijds ook kozen voor bestaande oplossingen zoals Stug III.
Onderzoek gedaan en deze vervolgens gebouwd.
Interieur Tafel.jpg
Hekwerk aangebracht met Stryrene en Gereedschap gemonteerd de zijkist gemonteerd
Compleet bouw.jpg
Daarna Grondverf (Ik spuit altijd al met Action Primer prima spul)
Grondverf.jpg
Voor de kleur Elfenbein voor interieur, kies ik altijd Humbroll 41. Dit is een Gloss verf die daarna afgezwakt wordt met washes.
Wat impressie foto's

Interieur (top).jpg
Interieur (bottom).jpg

Voor de volgende keer de volgende verf stadia, basis kleur (XF59 op kleur gemaakt met XF15 (maakt de kleur wat warmer) en XF59 (zorgt voor een lichtere kleur ) verhoudingen doe ik op de gok....

Tot de volgende update

Herman

Herman Haverhals

Lid van de TWENOT
Interesses
WWII
Hoi,

Weer wat verder met de Bison III.
Voor het Schilderen van de wielen gebruik ik geen masker oid. maar gewoon een Sate prikker vervolgens de verf (in dit geval revell teerschwarz), lekker vloeibaar en dan draai je het wieltje tegen de kwast en je krijgt een perfecte dekking...
IMG_20210427_112925985.jpg
Ook de basislaag en filters en Pinwashes aangebracht.
Tevens ook wat stowage geplaatst reeds (test)
IMG_20210526_164543616.jpgIMG_20210526_164537720.jpg

We gaan verder met weathering en modder (ja ook in de woestijn was er modder)..

Daarna volgen de tracks

Tot een volgende keer...

Laatst bewerkt door een moderator:

Willem Visser

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:16
  2. 1:35
Hoi Herman,
lekker bezig, je schiet hard op met deze bijzondere variant van het Afrika-korps.
Het valt mij op dat de voorste pantserplaten, naast het kanon, op jouw model veel rechter lijken te staan dan op de foto's.
Konden die platen bewegen?
Veel bouwplezier,
Willem

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Herman,

Keurig werk weer....en goed te zien dat je de vaart erin hebt. Ik ben wel eens met Willem dat de hoek van het pantser wat af lijkt te wijken van de voorbeeld foto's, maar aan jou natuurlijk of je hier nog iets aan wil en kan veranderen.

Herman Haverhals

Lid van de TWENOT
Interesses
WWII
Hoi allen,

Weer wat verder.
De hoek van het pantser aangepast (pfff). Modder en tracks aangebracht. Moet nog verder verweerd worden. Ook gedrybrushed en chipping aangebracht. Deze verdiend nog wat verdieping doen we volgende week. De bepakking ligt nog los...
Moet verder nog wat meer PSU in de tank plaatsen en de granaten en hulzen plaatsen.
En nog meer zand/stof.....

Wel hier weer de foto's.

Herman

IMG_20210614_162324742.jpg

IMG_20210614_162239440.jpg

IMG_20210614_162231400.jpg

Bijlagen

• IMG_20210614_162231400.jpg
    IMG_20210614_162231400.jpg
    141,7 KB · Weergaven: 1

Frank Langeler

Als ik het niet kan 3D printen dan........
Lid van de TWENOT
Interesses
WOII Duits, Slag om Arnhem
Schalen
  1. 1:16
  2. 1:35
Nu bezig met
King Tiger 1/16, Ammo Trailer M10
Prachtig werk Herman… leuk draadje om te volgen😉👍🏻

Interesses
Normandië, en Pak40/Sig33 op gemotoriseerde onderstellen
Schalen
Nu bezig met
Bergepanther
Ik zou de bewegende delen van het kanon (zoals de slede en het afsluitblok) nog wat metaalkleur geven, en misschien een helm een andere kleur of flink chippen voor wat variatie

Bovenaan