Heng Long Stug III

Ik heb toch ook nog maar een Stug aangeschaft, heb altijd een zwak gehad voor die dingen en het is een handzaam formaat voor een rc tank (je kun em met één hand oppakken). Ik heb een versie gekocht met stalen tandwielen. Tot mijn teleurstelling blijkt dat bij de goedkopere versies van de HL Stug III de luiken van de lader niet open kunnen. Ik krijg het idee dat alleen bij de "profi" versie (metalen tracks etc.) deze luiken open kunnen maar ik weet het niet zeker. Hoe dan ook, ik wil ook een lader in geopende luiken kunnen zetten dus ik heb de luiken losgesneden en de luiken scharnierend gemaakt.

Het moge duidelijk zijn waar HL zijn Stug op heeft gebaseerd , ter illustratie mijn oude Tamiya Stugje van vele jaren geleden :

oCrl3Xt.jpg

e1SXTIO.jpg

2HT4pvw.jpg

qTzDFnd.jpg

MIEKKOj.jpg


Ik ga nog de HL koplamp op de fender verwijderen want dat ding hoort daar niet te zitten. Daarna kan ie Panzergelb gespoten worden.

De mondingsrem van de Stug loop was overigens niet goed uitgelijnd en natuurlijk was ie weer muurvast verlijmd. De loop is van metaal dus ik heb geprobeerd of ik de loop vlak bij de mondingsrem kon verhitten met een soldeerbout. Dit werkte perfect, na korte verhitting van de loop met een zware soldeerbout kon ik de mondingsrem in de juiste positie draaien zonder dat dit tot enige schade leidde. Ik zag op internet dat niet goed gepositioneerde mondingsremmen vaker voorkomen bij HL Panzertjes maar het advies van doorzagen leek mij geen goed plan. Voor zover ik weet zijn de lopen altijd van metaal dus ik denk dat mijn strategie van verhitting een redelijk pijnloze oplossing is.

edit: Ik zou de grendel op het achterste laders luik nog willen toevoegen maar heb geen geschikte closeup kunnen vinden . Misschien heeft iemand een goede referentie foto ?

Arjan
 
Laatst bewerkt:
Van het voorste luik had ik wel vrij veel foto's kunnen vinden Die lip heb ik er al op zitten en ook de handgreep plus moeren. Het andere lipje rechts is voor het bevestigen van het magazijn/de mg :

CGRCVxA.jpg

zCO1K8g.jpg


Die grendel van het achterste luik is onderdeel van een espagnolet sluiting, ik kon gisteren maar niet op het juiste woord komen. Ik heb zelf zo'n sluiting op mijn dubbele schuurdeur gemonteerd (met een grendel voor zowel de boven- als onderkant).

Ik heb ook nog foto's gezocht van het commandanten luik want het leek alsof er nog een handgreep op het periscoop klepje moest zitten (bij mijn HL model een massief rechthoekig plaatje). Er zit geen handgreep op dit luik, misschien heeft het er ooit gezeten (ingeklemd tussen de twee ronde dingen) maar is nu in ieder geval verdwenen :

KokqIqv.jpg

4TB5lhx.jpg


Ik heb dan wel deze foto gevonden :

Sq3Uj9L.png


Nog twee foto's van de Torro versie met open luiken. Bij deze versie zit het infra rood lampje middenin de Saukopf terwijl bij mijn versie dit lampje verscholen zit naast de Saukopf.

0lMOPl8.jpg

VMKuVFo.jpg


Groet,

Arjan










.
 
En ook ikke weer wat geleerd.... nooit geweten dat die door mij genoemde 'vang lip' eigenlijk een borg lip is voor de ammo trommel zodat
de MG een transport slot heeft.

Die handgreep zat dus inderdaad standaard aan dat kijker luikje... juist aan die twee 'vangers'.
Op periode foto's is dit fijne detail niet vaak terug te zien, maar als je't eenmaal weet is deze grip toch vaker te spotten.
co-hatch.jpg
US-reporter.jpg

StuG_40_3SS_TK.jpgstug3_47.jpg
 
Ik heb me vandaag vermaakt met het schilderen van de twee Heng Long figuren. Het zijn bepaald geen figuren van hoogstaande kwaliteit en ik heb begrepen dat sommige mensen ze vreselijk vinden (Rob :) ) . Ik vind dat ze toch een bepaalde charme hebben en in ieder geval weer eens wat anders dan abgekämpfte Helden .

S9vlUC4.jpg

MINKIEb.jpg


Toevallig momenteel nog meer foto's van Strüppi op ebay:

l6QsR8e.jpg


Arjan
 
StuG is dik OK :+:, en de figuren zijn netjes geschilderd maar wil ik het verder niet over hebben ;)
 
Inderdaad zijn dit anders dan anders figuren! Ze doen me aan de animatie Pingu denken op de een of andere wijze …
 
Terug
Bovenaan