Heller 1/35 GMC 353

Voor ongeveer 15,00 euro dit pakket via internet aangeschafd. Het was het enige merk wat een GMC truck uitbracht. Toen ik de doos opende zag ik eigenlijk al dat ik hier met een 2e rangs product te maken had. Na wikken en wurgen heb ik het in elkaar en ben met de afwerking bezig.
Een zeer slechte bouwtekening. Je moet zelf uitvogelen waar bepaalde onderdelen bevestigd moeten worden. De onderdelen zijn op de bouwtekening ook slecht getekend zodat je soms niet weet hoe je het onderdeel moet vasthouden om deze te bevestigen. Daarnaast is het materiaal zeer zacht en flexibel. Bij het lijmen van de onderdelen waarbij een nokje zit die vervolgens weer ergens inpast, verdwijnt door het lijmen. Je mag wel een zes paar handen hebben om de niet logica bevestiging uit te voeren. Kortom een merk wat ik zeker niet snel meer zal aanschaffen, maar ja het was een voor mij het enigste merk wat een GMC 353 truck in zijn programma heeft. Ik geef het uiteindelijke resultaat een voldoende omdat ik gelukkig vrij handig ben en enige ervaring hebt, maar het product scoort bij mij onvoldoende. Kortom goedkoop is zeker duurkoop.
 
De GMC CCKW 353 was de standaard 2 1/2 ton vrachtwagen van US Army. Zowel Italeri, Heller als Tamiya hebben deze uitgebracht. Voor zover ik weet, is de Heller kit een kopie van Italeri, en heeft deze de gesloten cabine. Helaas vermeldt Hans dit niet.

De Tamiya kit is de CCKW 353 met open cabine

Kallum, en proost
wat duurde dit lang zeg om het bericht goed te typen
 
Martin Dogger zei:
De GMC CCKW 353 was de standaard 2 1/2 ton vrachtwagen van US Army. Zowel Italeri, Heller als Tamiya hebben deze uitgebracht. Voor zover ik weet, is de Heller kit een kopie van Italeri, en heeft deze de gesloten cabine. Helaas vermeldt Hans dit niet.

De Tamiya kit is de CCKW 353 met open cabine

Kallum, en proost
wat duurde dit lang zeg om het bericht goed te typen

De CCKW is een kit met een open cabine, je kan de halfronde deurtjes met een bijgesloten doorzichtige volle deur (met raampjes) beplakken en dan heb je samen met een canvas dakje een gesloten cabine gecreeerd. Copie of geen copie, het blijft pruts werk. Ik zal eens kijken bij Tamiya, dan weet ik zeker dat ik met een goed product van doen heb. Ik zal er eens een foto van maken en deze plaatsen, alleen hoe ??? Bedankt voor je reactie.

Groet, Hans Jaket
 
cckw

Er is een hele serie kits van de CCKW uitgebracht.
Italeri had de 201 (open cabine met laadbak) en de 205, de watertanker met dichte cabine. Een paar jaar geleden is de dichte cabine aangepast met een rond dakluik met ring. Deze kit werd weer met laadbak uitgebracht.
De Heller is een volledig andere kit. Dit is geen rebox van Italeri.
Als laatste heeft Tamiya een cckw uitgebracht. 25 jaar later en dus veel beter van kwaliteit. Maar ook 2x zo duur.
Wie wil checken: ik heb van alle varianten een stapeltje in de kast staan.
 
ik spring er ook even in,de heller is bijna(?) even oud als de italeri en is een paar keer heruitgegeven en bestaat ook als brandweerversie,hij onderscheid zich van alle andere GMC's door de stuurbaar uitgevoerde vooras en had ook al een motor en afneembare zijpanelen en motorkap ala tamiya vele jaren later,waar je op moet letten is dat de stalen bak halve-maan vormige inkepingen heeft onderin de balkjes waar de kapspanten in komen ,dit is een na-oorlogse modificatie om het water er uit te laten lopen en door heller overgenomen ,in een ww2 GMC komt dit niet voor,de dukw van italerie heeft een soortgelijk fenomeen in de horizontale versterkingsribben,ook na-oorlogs,
groeten,bert
 
Ik heb de Heller kit jaren geleden omgebouwd tot CCKW 352 met set No. 7 kraan. Ik vond het wel een aardige kit, De grille vond ik wat minder op en er waren wat sinkmarks en uitstoterpunten.
Net wat Bert zegt, je kreeg er wel een motor bij en ook een huif voor de bak, meen ik.

De tamiya versie is overigens een uitvoering met houten bak, terwijl Italeri en Heller een stalen bak hebben. Net wat Piet zegt, de Heller kit is echt een andere dan de Italeri, geen rebox.

Qua wielen vind ik de Tamiya kit het mooist, gevolgd door Heller en Italeri.

Alex
 
Terug
Bovenaan