Havenkaai

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Sherman III „Churchill”, Medium Tank T6, A34 Comet
Recent kocht ik deze set van Italeri omdat ik weer eens een diorama-zonder-modellen wil maken als ondergrond om modellen op te zetten en te fotograferen:

IMG_2847.webp

Zoals op de doos staat is het 30 cm breed, en daarnaast iets van 20 cm diep en kun je meerdere elementen aan elkaar koppelen — Italeri maakt ze namelijk ook zonder de trap erin, zowel één als twee in een set. In de doos zit dit:

IMG_2860.webpIMG_2861.webpIMG_2862.webp

En nog een stukje dun touw, dat ik niet op de foto gezet heb. Het laatste gietraam zit natuurlijk alleen bij de set met trap, maar de onderdelen voor de kaai zelf zijn precies hetzelfde in allemaal, want:—

IMG_2863.webp

… aan de binnenkant zitten lijnen waarlangs je de opening voor de trap makkelijk uit kunt snijden.

Gek genoeg zitten er geen wanden bij voor de achter- en zijkanten, alleen twee lullige pilaartjes van hoekprofiel die de bovenplaat ondersteunen. Ik ga de kaai op een grondplaat lijmen en er daarom zelf die kanten bij maken zodat het netjes dicht is. Alleen ziet een diorama er niet zo goed uit als er grote lijnen evenwijdig lopen aan de randen ervan, daarom ben ik begonnen met uit te tekenen hoe ik de bovenplaat bij wilde snijden:

IMG_2864.webp

Het is maar een paar graden, maar daardoor zal het er gelijk beter uitzien. Wel belangrijk is natuurlijk dat de hoeken van de potloodlijnen haaks zijn (aangenomen dat je een rechthoekige grondplaat wil, nautuurlijk). Ik heb de afmetingen er maar bijgeschreven zodat ik niet regelmatig moet blijven meten hoe lang de kanten ook alweer zijn 🙂 Dan doorsnijden met een stalen lineaal en een Tamiya plasticsnijder:

IMG_2866.webp

Dat hoeft niet helemaal, ongeveer halverwege is genoeg, daarna kun je met een tang het te verwijderen deel vastpakken en heen en weer bewegen tot het afbreekt. Het plastic is 2 mm dik en redelijk hard, dus dit kost meer moeite dan met witte plastic plaat. De kaaimuur heb ik natuurlijk ook gedaan. Wel had ik beter eerst opliggende details weg kunnen snijden, zoals de V-vorm waar een pilaar tegenaan gelijmd moet worden, maar dat bedacht ik pas nadat ik de eerste snede gemaakt had.

Dan even voor de foto in elkaar gezet:

IMG_2865.webp

En daarna de trap gebouwd:

IMG_2867.webp

Ik moet daar alleen nog wel een aantal naden plamuren voordat ik verder ga.

Nadat ik de randen wat netter gevijld had, de openingen in de platen gesneden, plamuur in de naden van het deel van de trap gesmeerd had en dat dan weer wat bijgewerkt had, heb ik de drie hoofddelen in elkaar gezet:

IMG_2868.webp

Daar waren lijmklemmen voor nodig (eindelijk weer eens iets voor m’n stokoude van X-Acto! Vooral omdat m’n andere niet groot genoeg zijn) om de rand rondom het trapdeel netjes tegen de muur te laten komen. Diezelfde rand zorgt ervoor dat je het gat niet eens netjes af hoeft te werken, want hij komt toch over de randen heen te zitten.

Ik kwam erbij uit dat de beste manier was om de trap aan de bovenplaat vast te lijmen terwijl ze allebei ondersteboven lagen. Voordat de lijm droog is heb ik dan de muur erbij gezet en geklemd.

Leuk om deze eens gebouwd te zien worden, ik heb m al een paar keer in de hand gehad, maar weer terug gezet, omdat ik me afvroeg of het wat was.

Ik vind de kwaliteit best goed. De stenen zijn niet zo heel diep gegraveerd, maar in het echt zouden de voegen dat ook niet zijn, en ik denk dat ze er na het schilderen goed uit zullen komen.

De bodemplaat is een stukje hardboard dat ik op maat gezaagd heb, en dan een beetje fotolijstprofiel eromheen:

IMG_2871.webp

Om de omlijsting netjes te maken kost best wat vaardigheid in houtbewerking:

IMG_2872.webp

En aangezien ik dat niet heb, heb ik dat maar opgevangen met plamuur 🙂

De andere drie kanten heb ik uit 5 mm schuimkarton gesneden, en daarvan de kanten afgeschuind om een betere hoek te krijgen:

IMG_2874.webp

Dan aan elkaar geplakt met een lijmpistool:

IMG_2875.webp

Dat afschuinen is niet zo heel goed uitgepakt, vooral omdat het erg moeilijk is om het schuimkarton netjes recht en onder gelijke hoek af te snijden. Maar ook dat vullen we later wel. Dit is toch niet de belangrijke kant 🙂

En omdat het lijmpistool toch nog heet was, heb ik het geheel dan ook maar gelijk op de plaat vastgelijmd:

IMG_2876.webp

Er zit wel een grote spleet tussen de kademuur en het hardboard waar ik niet op gerekend had. Waar is m’n plamuur gebleven?!

"Waar de techniek ophoudt, begint de kit"
Gezien het feit dat je een vlak deel ervoor hebt zitten verwacht ik dat er nog water voor komt, dan is die niet onderin ook niet meer zichtbaar 😉

Er komt inderdaad water aan de voorkant, maar ik wilt toch van die naad af om te voorkomen dat hij zichtbaar gaat blijven achteraf. Ook denk ik dat de rand van het lijstje een beetje te hoog is (een millimeter of twee) voor de methode die ik ga gebruiken, daarom ben ik nu van plan om een stuk plastic aan de voorkant te lijmen.

Vanavond heb ik er een beetje verf op gedaan:

IMG_2878.webp

Tamiya medium grey plus dark earth (net geen 1:1) voor het steenwerk, dan heb ik er een beetje zwart doorheen gedaan voor willekeurige donkere vlekken over alles heen. Dan nog meer zwart om een donkere rand tot een eindje boven het wateroppervlak te spuiten.

Het water heb ik gespoten met Mr. Aqueous RLM 70 zwartgroen voor de donkere delen tegenaan de kaaimuur en een beetje verder daar vandaan, en olive drab (2) van hetzelfde merk voor de lichtere stukken.

Ik heb schaduwen aangebracht met washes in verschillende tinten bruin, van middel tot donker, en daarna alles gedrybrusht met meerdere tinten grijsbruin en zandkleur:

IMG_2883.webp

Het belangrijkste hier is om het allemaal niet te regelmatig te doen, en bij de washes nat-op-nat te werken zodat je de verschillende tinten in elkaar over kunt laten lopen — of nu net niet om vlekken te maken.

Aan de kademuur heb ik nog meer werk gedaan door extra schaduwen aan te brengen met een wash van matzwart, waarmee ik ook vuilstrepen gemaakt heb:

IMG_2884.webp

De wash in wat naden smeren, niet meer dan een paar centimeter tegelijk als je je wash maakt van acrylverf met water anders is het droog voordat je klaar bent, en dan moet je niet bang zijn om je vingers vies te maken 🙂 Door met je vinger naar beneden vegen blijft het alleen in de naden echt achter, en kun je ook verticale vegen of vlekken op de stenen maken. Door de dikte van de wash te variëren wordt het effect sterker of zwakker, en ook hier is weer belangrijk om het niet te egaal te doen. In hoekjes waar ik met m’n vinger niet bij kon heb ik een colour shaper gebruikt, zo’n penseel met een rubberen punt in plaats van haren.

Begint wat te worden! Ik zou de bolder op de kade veel donkerder maken, bijna naar zwart toe gaan. Die dingen worden van gietijzer gemaakt.

Als je met die donkere rand getij wilt nabootsen kun je er gerust ook wier (in rechte slierten naar beneden) en schelpen bij doen. Die rand wel vrij strak doen. Nu zie rechts het zwart wat omhoog komen wat bij getij niet logisch is

Het wordt steeds mooier Jakko, het water doet me aan het werk van Verlinden denken.
Walter heeft wel gelijk, de lijn moet natuurlijk waterpas 😄

Ik zou de bolder op de kade veel donkerder maken, bijna naar zwart toe gaan. Die dingen worden van gietijzer gemaakt.
Dat moet hij inderdaad nog worden, dit is de basiskleur met een schaduw erop die niet donker genoeg bleek te zijn. Ik wil hem heel donkerbruin laten worden.

Als je met die donkere rand getij wilt nabootsen kun je er gerust ook wier (in rechte slierten naar beneden) en schelpen bij doen.
Dat komt er vermoedelijk ook nog wat bij, klopt 🙂

Die rand wel vrij strak doen. Nu zie rechts het zwart wat omhoog komen wat bij getij niet logisch is
Waterpas was ook eerst mijn gedachte, maar als je zoekt op foto’s van havenmuren dan blijkt de rand van de donkere aanslag vaak net níét keurig vlak te zijn. Alleen denk ik dat ik dat hier iets te sterk gedaan heb, ik had het beter wat subtieler (minder ver omhoog) gedaan.

het water doet me aan het werk van Verlinden denken.
Dat is dan ook de methode die ik gebruikt heb, zoals hij beschreven is in The Verlinden Way volume II 🙂
The Verlinden Way volume II blz. 54 zei:
Geschilderd water

De ondergrond dient volkomen glad te zijn, zoals bijv. een plastiek plaat of hardboard. (…) Als u hiermee [met het landschap] klaar bent, spuit u het watergedeelte in een donkergroene kleur. (…) Vervolgens spuit u een geel-groene tint in een wazig wolkpatroon hoofdzakelijk in het midden van de waterpartij. Dit mag niet helemaal tot aan de oevers doorlopen, dat zou het effect verstoren.
Daarna gaat het door over vernislagen, maar ik wil hier een waterproduct van Busch gebruiken, Aqua Modellwasser — als ik het tenminste uit het flesje kan krijgen, in plaats van alleen het water waarmee het verdund is 🙂

Komt er nog iets in het water? Een boei, meeuwen of drijvend afval? Zo is het namelijk wel een groot, beetje doods oppervlak op je diorama.

Ik weet het nog niet. Geen roeiboot of zo, dat is te groot en leidt af, maar misschien iets van drijvende rommel is wel een idee. Maar door de grootte van het water komt een model dat op de kade komt te staan, wel beter in het midden, en samen met de hoogte van de kade leidt dat het oog er als het goed is naartoe. Hoop ik 🙂

Een emmer an een touwtje, of een eind hout, of een kreeftenfuik ofzo, maar niet te veel, toen was de zee een stuk schoner als nu

Een half gezonken roeiboot die met een lijn nog aan de kade hangt?
Nee, ik denk het niet, het moet wel een haven lijken die ook nog in gebruik is 🙂

Ik heb nog wel wat duiven liggen voor je. Kunnen zó op de post.
Bedankt voor het aanbod, maar dan zou ik er toch een meeuw bij doen in plaats van een duif.

toen was de zee een stuk schoner als nu
Eh … weet je dat zéker? 🙂

Zelf zit ik te denken aan een paar stukjes hout of zo, of een krant misschien.

Laat ik het anders omschrijven, er lag veel minder afval in het water omdat plastic zoals nu er nog niet was. Eventueel een mooie oranje netdobber kan wel, al kan het ook best zijn dat die toen nog van glas waren...

De norm was in die tijd stukgoed, dus veel gebruik van netten, balken en planken. Dus wat oude gebroken donkere planken in het water moet zeker kunnen. Verder kan een 1/3 wijnfles schuin drijvend in het water een leuke toevoeging zijn.

Laat ik het anders omschrijven, er lag veel minder afval in het water omdat plastic zoals nu er nog niet was. Eventueel een mooie oranje netdobber kan wel, al kan het ook best zijn dat die toen nog van glas waren...
vroeger hadden ze zelfs net drijvers van ijzer die vind je op het eiland vast nog wel bij een of andere strand jutter

Nou Jakko, veel suggesties en als je twijfelt even op de fiets springen en naar Vlissingen en even bij de Nieuwedijk naar beneden kijken.

Niet nu onmiddellijk, ik zou al doorweekt zijn voordat ik bij m’n fiets ben 🙂

Weinig modelbouw gedaan de laatste tijd, maar vandaag toch een beetje verdergegaan aan de havenkaai.

IMG_2892.webp

Van de week heb ik het ijzerwerk donkerder gemaakt en de rails en putdeksels geschilderd. Vandaag ben ik dan verdergegaan door meer vuil en vlekken te maken door met een oud, aftands penseel willekeurig een paar kleuren modderkleurige verf in kleine vlekjes te kwasten en te „steken” (een stekende beweging maken met het penseel — niet doen met eentje die nog goed is 🙂 ) en dan gauw delen van de verf weer uit te vegen met m’n vinger. Later heb ik met Army Painter Dark Tone (transparant zwart) meer vlekken gemaakt op dezelfde manier, en ook schaduwen langs randen en in de hoeken, vooral van de trap. De schaduwen heb ik op een vergelijkbare manier gemaakt, maar dan met een goed penseel. Niet te klein, daarmee niet te zuinig verf in de randen e.d. smeren en ook weer grotendeels wegvegen met m’n vinger, of in te kleine hoeken weer met de colour shaper.

Hier van wat dichterbij:

IMG_2893.webp

O ja, en voordat ik het vergeet: ik heb een paar stukjes balsa gebroken, gezaagd en versneden, in het water gelijmd en dan een donkere kleur als van nat hout gegeven met een laagje Army Painter Strong Tone en daarna, omdat dat niet sterk genoeg was, bruine inkt (stokoude van Games Workshop).

Gaat een hele mooie worden.
Kleine rommel doet het goed. (Oude autoband aan de kademuur, kleine omgevallen olieblikje met uitloop, oude krant, lege fles,etc)

Ziet er goed uit Jakko. Persoonlijk zou ik er voor kiezen het geheel, inclusief het water wat donkerder en "somberder" te maken. Veel van die oude kades zijn vies, vervuild en erg donker door dood wier en algen.

Het hele diorama is best donker, maar dat is moeilijk om goed op de foto te zetten. De basiskleur van het steenwerk is middelgrijs, en bijna alles dat daar overheen gegaan is heeft het netto donkerder gemaakt.

Ziet er goed uit Jakko. Persoonlijk zou ik er voor kiezen het geheel, inclusief het water wat donkerder en "somberder" te maken. Veel van die oude kades zijn vies, vervuild en erg donker door dood wier en algen.
Klopt, het ziet er nog wat te clean en te weinig verweerd en doorleeft uit.

Terug
Bovenaan